Köpa supermotard till våren. Tips & råd?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Hur många timmar är mycket? 100? 200? 500?

Beror väl på hur man skött servicen, men det kan ju vara svårt att veta om man själv inte ägt den. Under 100 timmar är lite, över det är det OK och 200 eller mer skulle jag kalla för många timmar!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker att 100 timmar är mycket, men jag skulle inte köpa en fyrtaktare som gått över 20 timmar heller Det har väl kanske med hur den har gått tidigare och vad för ambitioner man har men jag går och oroar mig att människan innan inte har hållit efter den ordentligt och att det ska börja gå sönder grejor...

BMW'n är ändå rätt schysst, 660n hamnar nånstans mellan den och husan.

Det där med service är inte så jobbigt som det låter, iaf inte i min åsikt. Sen överdriver folk med servicen också (japp det låter lite knäppt efter mitt föregående uttalande). Man behöver inte byta olja var femte timme. Nu vet jag inte hur husa är men 15 timmar fungerar utmärkt. Viktigare tycker jag är att man håller efter lager och slitdelar, samt håller koll på att allt sitter som när det var nytt och inte glappar. Kontrollera/justera ventilerna är grymt viktigt om man int vill bli fattig. Stå och varva varvstoppen i neutralen när den är kall (eller varm) är också ett säkert sätt att döda en motor

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag tycker att 100 timmar är mycket, men jag skulle inte köpa en fyrtaktare som gått över 20 timmar heller Det har väl kanske med hur den har gått tidigare och vad för ambitioner man har men jag går och oroar mig att människan innan inte har hållit efter den ordentligt och att det ska börja gå sönder grejor...

Svårt att få något vettigt under 100 timmar för den budget jag tänkt mig, runt 40-45k, tyvärr. :( En 660 får man för dom pengarna och "nästan" en 690.

Stå och varva varvstoppen i neutralen när den är kall (eller varm) är också ett säkert sätt att döda en motor

Där spelar nog inte motortillverkaren någon som helst roll utan man dödar nog det mesta på det sättet. Att byta olja och filter var femte timme avskräcker mig inte men däremot är jag ingen hejare på ventilkoll/justering men man kan väl lära sig.

Tack för infon. :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Svårt att få något vettigt under 100 timmar för den budget jag tänkt mig, runt 40-45k, tyvärr. :( En 660 får man för dom pengarna och "nästan" en 690.

Där spelar nog inte motortillverkaren någon som helst roll utan man dödar nog det mesta på det sättet. Att byta olja och filter var femte timme avskräcker mig inte men däremot är jag ingen hejare på ventilkoll/justering men man kan väl lära sig.

Tack för infon. :tummenupp

Japp men köper du en 660/625/640/XR650/TTR600 etc så är inte 100 timmar samma sak längre :) Skulle tveka att köpa en "långmilare"-husaberg dock.

Ventilkollen är lätt på husabergen, men jävligt frustrerande. Vettetusan hur ofta man behöver göra det på KTMen, säkert inte särskilt ofta.

Har man shims så ändras spelet mycket mindre, men å andra sidan är det oftast lite bökigare att kika/ändra då

Svetla

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
KTM 660 2003
Letar efter min första hoj. Hade tänkt mig en KTM 625 smc 05a det närmaste jag kommer i stockholms området är en dyr 04a i uppsala som lelles säljer.

Hoppas att det kommer flera senare. Skulle va tråkigt om det rådde brist på dessa nu när jag har spetsat in mig.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Letar efter min första hoj. Hade tänkt mig en KTM 625 smc 05a det närmaste jag kommer i stockholms området är en dyr 04a i uppsala som lelles säljer.

Hoppas att det kommer flera senare. Skulle va tråkigt om det rådde brist på dessa nu när jag har spetsat in mig.
Köp en Xr650r då? Har allt som 625:an har, utom elstart. Startar dock på första eller andra kicken, alltid.

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte

För de pengarna kan du få min Vertemati om du vågar köra någe annorlunda. 1 ägare och 33 garanterade timmar.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Min gamla 660 hade gått närmare 250 timmar när den såldes vidare, antingen på ett hjul eller med full gas på storbana eller kurvig väg.

5 oljebyten och en ventiljustering.

Nuvarande ägare finns på forumet och har sprängt kopplingskorgen, men annars tror jag att den är vid god vigör...

660 är helt grym!

/ Jens

flashrider

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Suzuki 1000 K3
husaberg 650

Jag har kört rätt mycket och olika modeller.
Har själv haft husa 650 och aprilia sxv.

Där har du brutala hojar som är snuskigt roliga att köra och leka med, har du tänkt att sitta och köra 10-20 mil välj en annan hoj. Motard köper man för att ha kul med och eventuellt köpa på sig isdäck så man kan leka året runt.

Jag var också inne på att köpa en ktm 660 men när jag kom ner till min lokala handlare så kan jag säga att jag inte ens frågade om jag fick provköra den. Jag satte mig på den och det räckte, redan då visste jag att jag inte ville ha den. Känns som den väger runt 200kg och den är riktigt stor och otymplig om du jämför mot en husa eller aprilia eller en ktm 525.

Skulle jag köpa motard igen, blir det en Husa 650.
Husa 650 , Service var 15:e tim, rolig hoj, bra jävla ös, brutalt ljud, "lättmekad" servicen är billig och det tar ca 5minuter för den vana att byta olja och filter. Sen har du en kostnad på 10.000kr om året eller varannat år beroende på hur mycket du kör. Var 100h har jag för mig att den stora service är. Helt ny plast för under 1000kr.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av 10

Aprilia sxv service var 15:e tim, riktigt brutal hoj som man kör som en vanligt cross istort sett, mycket effekt och riktigt slimmad hoj. Är precis som att sätta sig på en 250cc fast med dubbelt så mycket pulver i. Lätt att byta olja, filter när man gjort det ett par gånger, ganska dyrt och svårt att få tag i delar. Aprilia finns inte på många ställen. Två cylindrig = dubbelt så dyrt.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av 10

Ktm 525. Roligt hoj med lagom effekt, rolig året/dygnet runt pga av att man kan lätt byta till både enduro däcken och ha kul i skogen med den eller slänga på vinterdäcken och ut och köra på isen med. Finns mycket delar att köpa och många verkstäder har ktm. Servicen är som på vilken cross som helst och man kommer åt grejerna bra.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av 10

Ktm 625/660 Stora otympliga. Bra hoj om man ska åka lite längre stäckor. 625 är med elstart, 660 endast kick. Lättmekat, service var 500:e mil. Billiga delar, lätt att få tag på.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av 10

Jag slår ett slag för Husan alla dagar i veckan.

tänkte bara höra vilken års på husan ska man köpa? har hört att dom haft lite bekymmer vid mycke bakhjulskörning.

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Husa 650 -08
Finns mycket skrivit om husaberg på forumet, SÖK.
Men generellt -04 och nyare. Påståendet att en husaberg slits betydligt mer vid bakhjulsåka än med två hjul i backen är felaktigt, enligt de husamekar jag frågat.

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Lite bilder måste vi ha !

Italienska motarder är helt klart dom coolaste.
Hur många växlar , reggad ?

570cc, e-start, 6 vxl kassett-låda, LV-reggad strypt enligt samma modell som KTM/Husa 10kW.

Bifogat

• picture 068 liten.jpg
    picture 068 liten.jpg
    255 KB · Visningar: 97
  • picture 071 liten.jpg
    picture 071 liten.jpg
    271.3 KB · Visningar: 129
  • picture 076 liten.jpg
    picture 076 liten.jpg
    271 KB · Visningar: 109
  • picture 078 liten.jpg
    picture 078 liten.jpg
    262.7 KB · Visningar: 108

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Finns mycket skrivit om husaberg på forumet, SÖK.
Men generellt -04 och nyare. Påståendet att en husaberg slits betydligt mer vid bakhjulsåka än med två hjul i backen är felaktigt, enligt de husamekar jag frågat.

Det är väl ett generellt problem för alla motorer med samma konstruktion tror jag, motoroljan "skjuts bak" i lådan (motor/växellåda är delat med varandra på husaberg för den som inte vet det). Sen om det gör att den rasar vet jag inte. Beror väl på hur mycket olja man har också. Struntar man i att fylla på (japp, husor brukar dra olja, iaf äldre husor) så kan man räkna med problem även om man inte ligger och åker på slangen.

Nya tändsystemet är bra mycket mer hållbart, det kom väl 04. 04an har mest effekt också såvitt jag vet.

Nu är den utanför din prisbild men jag skulle lätt köpa SXV'n (550) ifall jag valde mellan 525, husan och den, ifall jag skulle köra i trafiken till 95%. Klart roligast och behagligast

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Jösses ! har du fortfarande kvar den

Om du inte får den såld kan vi väl ut och busa lite om snön släpper ?

Dude, jag har fasen inte kört hoj på 2 år snart. Blev inte en mil förra året. Verten har stått som prydnad i vardagsrummet ett tag nu ... därav att det känns som dags å sälja den till nån som använder den istället.

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Ktm 625,er6-n
Idag har jag kollat på en ktm 625 -03 i vad jag kan se är i ett kanonskick ägt av en på 50år som jag kan få för ca 35k. Jag har kollat runt lite och det känns som ett bra pris men vad tycker ni som kan?
mvh Isak

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Idag har jag kollat på en ktm 625 -03 i vad jag kan se är i ett kanonskick ägt av en på 50år som jag kan få för ca 35k. Jag har kollat runt lite och det känns som ett bra pris men vad tycker ni som kan?
mvh Isak

Min kompis sålde sin KTM 660 -04 för just 35 000 i förra veckan. Skicket på den var helt ok, men inte kanonskick.

Gå på magkänsla, är den så fin så är den säkert värd sina pengar.

Det viktigaste är inte att köpa årets billigaste maskin.

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Ktm 625,er6-n
Min kompis sålde sin KTM 660 -04 för just 35 000 i förra veckan. Skicket på den var helt ok, men inte kanonskick.

Gå på magkänsla, är den så fin så är den säkert värd sina pengar.

Det viktigaste är inte att köpa årets billigaste maskin.

Magkänslan säger att jag får det svårt att hitta en som är i bättre skick och han som har den ska tydligen vara väldigt noga med sina prylar.det är väl lika bra att slå till för fan vad rolig maskin det är:banana

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag ligger och väger mellan sxv 450/550 och ktm 450/525 motard.. även fast jag har lusläst tråden har jag inte bestämt mig :gnissla

Dubbelt så dyrt med aprilia grejjer plus servicen (ventilkoll+justering) är väll "krångligare"?

525/450 känns betydligt mer lättmeckad. Men inte lika snygg som aprilian.

Edit: Verkar inte finnas många vettiga ktm 525 motarder ute på blocket heller.. hittat en 450 som såg skaplig ut.

Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Det blev en Husa 650 -06 med 60 timmar på mätaren.

Riktigt nöjd än så länge av det lilla jag har provat :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...