Köpa tillbehör från USA / Tull/moms hur funkar det?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Hur funkar det med tull och moms, om man tex köper tillbehörsprylar från staterna?

Alltså hur betalar man ev tull och moms.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Vad stod det i alla andra trådar om detta som du sökt igenom redan?

Dal-Mausen
 
Last edited:

Kapten Haddock

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2006
Ort
nyköping
Hoj
r1-05
det du tullar på är värdet på varan OCH fraktkostnaden, momsen är ju ca25%. tull o moms betalar du på posten när du hämtar varan. även en expeditionsavgift på 100kr tillkommer. be leverantören att skriva ner värdet på varan så slipper du momsa så mycket, lycka till
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
De gånger jag har beställt från USA så har jag fått betala tull och moms när jag hämtar ut paketet. Lite som postförskott mao.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
De gånger jag har beställt från USA så har jag fått betala tull och moms när jag hämtar ut paketet. Lite som postförskott mao.

Ja det är ju det jag undrar hur betalar jag moms och tull.

Det är ju säljarens speditörs svenska speditör som sköter tull och moms i Sverige tex posten och DHL etc.

Men hur den kostnaden till mig?
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Ja det är ju det jag undrar hur betalar jag moms och tull.

Det är ju säljarens speditörs svenska speditör som sköter tull och moms i Sverige tex posten och DHL etc.

Men hur den kostnaden till mig?

När jag har beställt så kommer det till posten, som samarbetar med det utländska speditören. Paketet kommer till tullen som tullar och lägger på administrationskostnader, posten betalar tullen.

När jag sen vill hämta ut mitt paket måste jag betala kostnaderna som det har kostat för att få in paketet till sverige till posten innan jag kan ta emot paketet.

Det är så här jag har fattat att det går till, jag kan ha fel... Hoppas det är till lite hjälp iaf!

/Danne
 

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Ljusdal "Lightwalley"
Hoj
R1 -00
När jag har beställt så kommer det till posten, som samarbetar med det utländska speditören. Paketet kommer till tullen som tullar och lägger på administrationskostnader, posten betalar tullen.

När jag sen vill hämta ut mitt paket måste jag betala kostnaderna som det har kostat för att få in paketet till sverige till posten innan jag kan ta emot paketet.

Det är så här jag har fattat att det går till, jag kan ha fel... Hoppas det är till lite hjälp iaf!

/Danne

Paketet går oftast direkt till Posten då det är dom som sköter förtullningen.
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
Så här funkar det:

(Pris + frakt) x tull (10%) x moms (25%). Köper du något för $100 med frakt $10 blir det $110 sedan multiplicerar tullen det med 1,1 (=$121) och sedan med 1,25 (=$151,25) således vill staten ha $41,25 för något som kostar $110 med frakt.

Jag brukar alltid fråga om webshopen kan skriva ner värdet på paketet till ett absolut minimum, typ $100. Det brukar inte vara något problem hos mindre webshops.

Jag har handlat över nätet från Nordamerika i över tio år. Man sparar en hel del pengar.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Så här funkar det:

(Pris + frakt) x tull (10%) x moms (25%). Köper du något för $100 med frakt $10 blir det $110 sedan multiplicerar tullen det med 1,1 (=$121) och sedan med 1,25 (=$151,25) således vill staten ha $41,25 för något som kostar $110 med frakt.

Jag brukar alltid fråga om webshopen kan skriva ner värdet på paketet till ett absolut minimum, typ $100. Det brukar inte vara något problem hos mindre webshops.


Jag har handlat över nätet från Nordamerika i över tio år. Man sparar en hel del pengar.

Tackar Vrooom!

Äntligen ett klockrent svar:tummenupp
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Tackar Vrooom!

Äntligen ett klockrent svar:tummenupp

Och om du måste få ut på försäkringen för varorna knappast fullt pris som gäller om du skriver ned värdet.........

Lagom kul när man köpt prylar för 10'-20' och värdet är satt till $100 och det visar sig vara krasat i transporten.
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
"Och om du måste få ut på försäkringen för varorna knappast fullt pris som gäller om du skriver ned värdet.........

Lagom kul när man köpt prylar för 10'-20' och värdet är satt till $100 och det visar sig vara krasat i transporten."


Du har en poäng. Försändelsen är inte försäkrad för mer än det angivna beloppet. Jag har gjort ett hundratal köp från kontinenten och Nordamerika. Ingen försändelse har kommit bort och ingen har någonsin varit skadad. Precis som allt annat i livet är också det en kalkylerad risk. Man får väga försäkringens nyttighet mot den högre tull och momskostnaden. Gör man en annan värdering än min betalar man naturligtvis för full försäkring och därmed tull och moms.

Ett bra tips är att alltid kolla ebay.com, alltså e-bays amerikanska webbplats. Här brukar man hitta de billigaste säljarna och här finns _allt_.
 

Lakebeach

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2008
Ort
Norrhult
Hoj
Hornet 600 -07
Så här funkar det:

(Pris + frakt) x tull (10%) x moms (25%). Köper du något för $100 med frakt $10 blir det $110 sedan multiplicerar tullen det med 1,1 (=$121) och sedan med 1,25 (=$151,25) således vill staten ha $41,25 för något som kostar $110 med frakt.

Jag brukar alltid fråga om webshopen kan skriva ner värdet på paketet till ett absolut minimum, typ $100. Det brukar inte vara något problem hos mindre webshops.

Jag har handlat över nätet från Nordamerika i över tio år. Man sparar en hel del pengar.

Har du nån webshop du kan rekomendera?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top