Dust Buster
IBA #53252
Hur funkar det med tull och moms, om man tex köper tillbehörsprylar från staterna?
Alltså hur betalar man ev tull och moms.
Alltså hur betalar man ev tull och moms.
Vad stod det i alla andra trådar om detta som du sökt igenom redan?
Dal-Mausen
Att jag är jävligt trött på alla självpåtagna moderator wannebees
De gånger jag har beställt från USA så har jag fått betala tull och moms när jag hämtar ut paketet. Lite som postförskott mao.
Ja det är ju det jag undrar hur betalar jag moms och tull.
Det är ju säljarens speditörs svenska speditör som sköter tull och moms i Sverige tex posten och DHL etc.
Men hur den kostnaden till mig?
Ja det är ju det jag undrar hur betalar jag moms och tull.
Det är ju säljarens speditörs svenska speditör som sköter tull och moms i Sverige tex posten och DHL etc.
Men hur den kostnaden till mig?
När jag har beställt så kommer det till posten, som samarbetar med det utländska speditören. Paketet kommer till tullen som tullar och lägger på administrationskostnader, posten betalar tullen.
När jag sen vill hämta ut mitt paket måste jag betala kostnaderna som det har kostat för att få in paketet till sverige till posten innan jag kan ta emot paketet.
Det är så här jag har fattat att det går till, jag kan ha fel... Hoppas det är till lite hjälp iaf!
/Danne
Så här funkar det:
(Pris + frakt) x tull (10%) x moms (25%). Köper du något för $100 med frakt $10 blir det $110 sedan multiplicerar tullen det med 1,1 (=$121) och sedan med 1,25 (=$151,25) således vill staten ha $41,25 för något som kostar $110 med frakt.
Jag brukar alltid fråga om webshopen kan skriva ner värdet på paketet till ett absolut minimum, typ $100. Det brukar inte vara något problem hos mindre webshops.
Jag har handlat över nätet från Nordamerika i över tio år. Man sparar en hel del pengar.
Tackar Vrooom!
Äntligen ett klockrent svar
Så här funkar det:
(Pris + frakt) x tull (10%) x moms (25%). Köper du något för $100 med frakt $10 blir det $110 sedan multiplicerar tullen det med 1,1 (=$121) och sedan med 1,25 (=$151,25) således vill staten ha $41,25 för något som kostar $110 med frakt.
Jag brukar alltid fråga om webshopen kan skriva ner värdet på paketet till ett absolut minimum, typ $100. Det brukar inte vara något problem hos mindre webshops.
Jag har handlat över nätet från Nordamerika i över tio år. Man sparar en hel del pengar.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|