Köpa tomma cd-skivor/DVD-skivor online?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Jepp. Har för mig att någon tipsade om nån bra, billig sida för detta ändamål men kommer naturligtvis inte ihåg vilken.

Hit me!

Nu när vi ändå är inne på skivor i allmänhet. Vad exakt är det för skillnad på en DVD- skiva och en motsv. DVD+ ?

Min DVD läser båda två, men det vore kul att veta vad det är som skiljer.

De är ju två olika standarder förstås... :) I korthet så är DVD+R bättre på felhantering och ger mindre risk för defekta skivor eller läsfel vid hög hastighet. Ett bättre val alltså för många applikationer. Men, DVD-R kan lagra aningens mer (när vi pratar single layer) och för t.ex. Wii konsoler anses -R vara bättre, för att konsolen inte behöver kräma på lika hårt med lasern för att läsa skivan och generellt går dessa skivor bättre i konsolen.

Jag har kört genomgående med -R för enkelhetens skull, och kan inte heller påstå att jag märkt skillnad de gånger jag använt +R. Fel på t.ex. video-DVD (film som hackar eller stannar av) beror oftast på fel i källfilerna eller alldeles för hög brännarhastighet.

BTW: Det är Verbatim jag använder - klart bästa märket. Som DVD-fodral är Amaray att rekommendera (samma som används till "köpes-skivor" och av hög kvalitet). Lite dyrare, men det lönar sig. Handlat från WesellCD...

Last edited:
De är ju två olika standarder förstås... :) I korthet så är DVD+R bättre på felhantering och ger mindre risk för defekta skivor eller läsfel vid hög hastighet. Ett bättre val alltså för många applikationer. Men, DVD-R kan lagra aningens mer (när vi pratar single layer) och för t.ex. Wii konsoler anses -R vara bättre, för att konsolen inte behöver kräma på lika hårt med lasern för att läsa skivan och generellt går dessa skivor bättre i konsolen.

Jag har kört genomgående med -R för enkelhetens skull, och kan inte heller påstå att jag märkt skillnad de gånger jag använt +R. Fel på t.ex. video-DVD (film som hackar eller stannar av) beror oftast på fel i källfilerna eller alldeles för hög brännarhastighet.

BTW: Det är Verbatim jag använder - klart bästa märket. Som DVD-fodral är Amaray att rekommendera (samma som används till "köpes-skivor" och av hög kvalitet). Lite dyrare, men det lönar sig. Handlat från WesellCD...

Det förstod jag med. ;)

Okej, det var en bra förklaring. Jag har använt mig av båda typerna och kör mest med -R jag också. Varför vet jag inte riktigt, det har bara blivit så.
Det är ytterst sällan jag får något fel i de filmer jag bränner ut, och är det fel så beror det oftast på fel i mjukvaran.

Då provar vi och drar hem ett gäng skivor så får vi se!

Nu när vi ändå är inne på skivor i allmänhet. Vad exakt är det för skillnad på en DVD- skiva och en motsv. DVD+ ?

Min DVD läser båda två, men det vore kul att veta vad det är som skiljer.

Nu var det så längesedan jag höll på med detta men jag gör iaf ett försök.
På - skivorna finns ingen Info om media på skivan, dom förlitar sig på att läsaren/brännaren kan se vad det är för skiva.
+ däremot har all info om mediat som behövs, vilket gör att kan läsa/bränna dom.
Har för mig att det desutom är en licenskostnad för dom som vill tillverka brännare för -, vilket gör/gjorde att många brännare bara klarar/klarade +

Kolla in http://www.dvdrhelp.com för mer info

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick