Köpa twin på runt 1000cc, vad köpa?

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Som rubriken antyder så går jag i twinköpartankar, men vad ska jag ha. Jag har ett tak strax under 70 000 kr. Hojen ska helst vara billig att försäkra även om man är född -81 (lite exempel vore trevligt) och dessutom körbar om man är 196 cm lång.

Nägra hojar som verkar trevliga, (fyll på om nån saknas):
TL 1000 R
RSV Mille
Honda sp1/sp2 (vad är skillnaden?)

Edit: glömde nämna att ju nyare hoj desto trevligare

Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Honda VTR1000SP1
Japansk kvalité!, mer info längre ner.

EDIT: Tog bort bilden eftersom det tydligen inte uppskattas med bilder i trådar.

Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
har du råd att köra RSV mille så är den given.. vill du spara lite cash så är firestormen näst bästa :tummenupp

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
morlock skrev:
Honda VTR1000SP1
Japansk kvalité!

Jag tror nog att han vet hur en Sp1a ser ut... Men han vet kanske inte att den inte är så bra att svänga med och att den drar 1,3 liter/mil.

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
sven666 skrev:
har du råd att köra RSV mille så är den given.. vill du spara lite cash så är firestormen näst bästa :tummenupp

Har råd? betyder det att det är höga kringkostnader på millen? är det några speciella fel man ska leta efter? Vad är det för effektsiffror på dom tidigare nämnda hojarna?

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Mekus skrev:
Har råd? betyder det att det är höga kringkostnader på millen? är det några speciella fel man ska leta efter? Vad är det för effektsiffror på dom tidigare nämnda hojarna?

Tätare serviceintervaller på millen, jag tror också att servicarna är dyrare, iallafall när man måste kolla/ställa ventilerna.

129hp i "gamla" millen 98-03
Lite mer i Sp1 och TLR, däremot är dessa två blyklumpar i jämförelse med millen.

Köper du en mille som är äldre än 01 kan den ha problem med kopplingen, så satsa på en 01 eller nyare. (det gjordes lite andra uppdateringar 01, motorn sänktes i chassit mm. har jag för mig).

Vad det gäller kvalité är de nog ganska lika. Vi hade en demo-mille (02) på Ava som röjdes en hel del, krachad två gånger och var riktigt hårt körd, men på 1000 mil var det enda som pajade ett startrelä och hojen kändes som ny när man körde den..

Testa alla du är intresserad av, ägandekostnaderna är nog ganska lika på alla hojarna...

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Mekus skrev:

MKT (!!!) billigare försäkring på firestormen tex..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kan du spara ihop några tusen till kan du få tag på en ny Suzuki SV1000S. Det finns ett par handlare som har osålda 2003or för strax under 80.000kr.
Kolla på t.ex. www.hojtorget.nu www.tradecenter.se eller www.bytbil.com

Godbit: http://www.mc-kompaniet.se/bilder/nya hojar/suzuki-05/sv1000sz.jpg 81.900kr på Mc-Kompaniet... :drool

Kolla http://www.bilsport-special.com/priscalc/ för vettiga priser på mc-försäkringar. Jag har inte själv provat dem som försäkringsbolag ännu, men de där priserna är ju helt klart frestande. :)

Last edited:

skabe

the one and only
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Nyligen såld Suzuki sv 1000s
Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd med min sv 1000, betalar 8000:-/hel/hel.
Sambon har en Aprilia RSV mille (Otroligt sound med rätt system på :yoparty ) Han betalar bara 4500:- hel/hel och är 25år, vi bor iof. på landet.

Gick med
3 Dec 2003
Hoj
snart så
ceasar skrev:
Jag tror nog att han vet hur en Sp1a ser ut... Men han vet kanske inte att den inte är så bra att svänga med och att den drar 1,3 liter/mil.

jag undrar varför alla påstår att SP1an drar så mycket, DET GÖR DEN INTE 1,3 liter milen har jag ännu inte fått min att dra men jag kanske kör fel? tycker inte den drar mer än någon annan hoj jag haft även radfyror, beror nog mer på hur man kör. vad det gäller vikten så är den lite tyngre än tex millen men med ett slipon på så har man genast plockat bort 5 kg (skiljer väl 10kg mellan dem tror jag) och en liten bricka under det övre fästet för bakdämparen så är den höjd 15mm och betydligt kvickare.

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Och byter man till slipon på millen så sänker man vikten med 9 kilo.... (original väger 12)

:tungan

Jag och en vän körde en sväng för någon sommar sedan. Han hade då en SP1:a. Vi hade båda full tank när vi startade, men han fick i 13 liter och jag 8 liter vid nästa tankstopp! (vi var faktiskt framme samtidigt, och körde båda hårt)

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Är det något speciellt fel man ska leta efter på sp eller mille förutom att känna på lager?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Rekommenderar sv 1000, 120 h/189 kilo. Gav 65000 för 03 ny 0mil
70000 med slip on som e ett måste.

Köpt på mc-kompaniet!

Vill ni ha "den begränsade upplagan" som kostar 81000 får ni skynda, de har nog bara tagit in ett begränsat antal.

Last edited:

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
koppling

Mekus skrev:
Är det något speciellt fel man ska leta efter på sp eller mille förutom att känna på lager?

Kopplingen ä rtydligen ett barndomsfel på millen (ska byta fjädrar på min).. det sitter för klena fjädrar på orginal (ska byta fjädrar på min) men det kan man fixa för nårra hundringar..

Annars är millen toppen! jag kan iof bara jämnföra med firestorm i den här klassen, å den är inte mkt att skryta med.....

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Kompisen sålde sin Mille-R -01 för 85lax i höstas, de står högt i pris. För 70 skulle jag titta på nyare TLS/TLR. SP1 finns väl inte heller för 70?
TL motorn är riktigt trevlig, men inte trevligare än en chippad Mille motor. Bägge är dock mycket roligare än VTR motorn om man inte ska glida på stan.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
ceasar skrev:
Tätare serviceintervaller på millen, jag tror också att servicarna är dyrare, iallafall när man måste kolla/ställa ventilerna.

129hp i "gamla" millen 98-03
Lite mer i Sp1 och TLR, däremot är dessa två blyklumpar i jämförelse med millen.

Köper du en mille som är äldre än 01 kan den ha problem med kopplingen, så satsa på en 01 eller nyare. (det gjordes lite andra uppdateringar 01, motorn sänktes i chassit mm. har jag för mig).

Vad det gäller kvalité är de nog ganska lika. Vi hade en demo-mille (02) på Ava som röjdes en hel del, krachad två gånger och var riktigt hårt körd, men på 1000 mil var det enda som pajade ett startrelä och hojen kändes som ny när man körde den..

Testa alla du är intresserad av, ägandekostnaderna är nog ganska lika på alla hojarna...

Tror gör man i kyrkan :p.

Millen har skotsäker motor så länge den har olja. Service då, ej dyrare än någon annan hoj: Ventilerna behövs 90%+ av fallen ej justeras fast hojen har gått 4000mil. Kopplings problemet var på modelerna <-00 vissa säger att det räcker att byta till hårdfjädrar. annars ny kopling för ca 2k.

Försäkring jag betalar 980:- i månaden halv försäkring föd 82"bor på landet" (5 skade fria år + haft kortet i 5 år)

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Har själv kollat runt lite efter en twin som komplement till elefanten. Jag var/är väldigt sugen på en Mille (men det blev en Caponord - för tillfället). Den här artikeln säger väl det mesta (som redan är sagt av andra här på forumet):

http://www.motorcycledaily.com/04february03aprilia2003mille.html

Är pengarna bekymret så spelar värdeminksningen och försäkringen stor roll för totala ägarkostnader, bensinförbrukning blir lite på marginalen.

Men - mc köper man inte av rationella skäl! Använd hjärtat och låt känslorna styra ditt val. Köp det du tycker bäst om, bry dig inte om vad andra säger. Det är inte de andra som skall ha din hoj.

Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...