Köpa twin på runt 1000cc, vad köpa?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
hehe nä men det var ett kul test iaf, 2 st 135hk suzukihojar mot varanndra liksom, radfyra mot twin.

Sen har du rätt i att annat kan spela in än väghållning och prestanda, kanske:lol
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Silwer skrev:
hehe nä men det var ett kul test iaf, 2 st 135hk suzukihojar mot varanndra liksom, radfyra mot twin.

Sen har du rätt i att annat kan spela in än väghållning och prestanda, kanske:lol

Synd att slö gsx750r inte har samma själ o väghållning som millarna :pannkyss
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Lam-Kaka skrev:
Synd att slö gsx750r inte har samma själ o väghållning som millarna :pannkyss
Slö hehe, nä 04ans gsxr750 tar ju en mille 04a i det mesta skulle jag tro, ok båda är nog förbannat bra hojar på bana, men suckan är starkare självklart.
Lätt att den har liknade bra väghållning med.
Men visst millen verkar fin.

Föresten tar en 01a gsxr750 en 01ans mille med.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Silwer skrev:
Slö hehe, nä 04ans gsxr750 tar ju en mille 04a i det mesta skulle jag tro, ok båda är nog förbannat bra hojar på bana, men suckan är starkare självklart.
Lätt att den har liknade bra väghållning med.
Men visst millen verkar fin.

Föresten tar en 01a gsxr750 en 01ans mille med.

:hihi jaja du kan ju tro vad du vill
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TLR´n lider av en kass grundsetup (lätt grejat) och sunkig dämpning bak (en ersättningsdämpare kostar ca 4000kr). Därtill har Suzuki hängt på en massa skrot som man lätt skalar bort (ca 20 kg!). Skruvar man lite grann på cykeln och kastar allt skräp som sitter på den så kommer en helt annan hoj fram, med prestanda och vägegenskaper som skulle överraska de flesta som avfärdar den efter att ha läst Bike eller liknande.

Ang ditt test:

TLR´en var en helt ny konstruktion och kom 98, helt oförändrad annat än färger genom årsmodellerna, inte en krona har Suzuki spenderat på R&D sen releasen, alla kit-delar som finns att tillgå är utvecklade av Yoshimura.

GSXR750 är vilken generation i ordningen, femte? Femton års utveckling och R&D sen releasen. Helt nyutvecklad årsmod 00.

En rättvisare jämförelse är TLR med GSXR750 årsmod 96-99, i båda i fullt racetrim. Jag vågar påstå att det är jämnt skägg i det fallet. De gick parallellt i AMA det enda året TLR kördes i AMA. Trots medelmåttiga förare i sammanhanget (Larrry Pegram och Steve Crevier) så gjorde Yosh TLR´erna bra ifrån sig redan från början! Flera Top 10 finisher från dessa båda herrar som inte har gjort något väsen av sig varken före eller efter.

Men men, om man är den typen som tycker att svenska Bike regerar och inte äger en skruvmejsel så passar nog någon annan hoj bättre...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
haha, nä jag tycker det är en rätt sur tidning, men det var ju uppmätta tider osv, jag blev faktiskt lite förvånad att TLRen blev helt avhängd.
Det uppgavs ju samma effekt.
Självklart menar jag orginalhojar, jag tycker väl inte att det är vettigt att bygga om för tex 20 papp för att hojen nästan går som en R1 eller något sånt.

Jo nån skruvejsel äger jag med.
Vad tusan är de 20 kilona beståene av, nyfiket frågat? iofs är ju hojen tung som en pansarvagn runt 230kg fulltankad har jag för mig, vad tar du bort utan problem då?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Silwer skrev:
haha, nä jag tycker det är en rätt sur tidning, men det var ju uppmätta tider osv, jag blev faktiskt lite förvånad att TLRen blev helt avhängd.
Det uppgavs ju samma effekt.
Självklart menar jag orginalhojar, jag tycker väl inte att det är vettigt att bygga om för tex 20 papp för att hojen nästan går som en R1 eller något sånt.

Vissa tycker sånt är kul :rolleyes:
(Det stoppar inte med 20 papp i ombyggnad för min del) :tomten

Silwer skrev:
Jo nån skruvejsel äger jag med.
Vad tusan är de 20 kilona beståene av, nyfiket frågat? iofs är ju hojen tung som en pansarvagn runt 230kg fulltankad har jag för mig, vad tar du bort utan problem då?

Ja, helt original väger den fulltankad ca 220kg, i paritet med en SP1 alltså.
Bantning då...

*Ja man börjar med ett helsystem, bara det sparar ca 8kg! :3freak

*Bakdämparen (som man ju ändå byter ;) ) sparar 3kg.

*Sen rensar man bort allt skrot på bakramen och den gigantiska plasthistorien som ska föreställa stänkskärm så är det ytterligare 3kg.

*En 520 setup med aludrev är ytterligare 2kg.

Nu har man bantat ca 15kg med enkla medel och det märks(!).

Sen kan man fortsätta med fälgar, skivor, annan luftburk (tung) och "snablar", fortsätta ta bort allt onödigt osv.... och så väger den sen som en original R1:a :lol (men det hör inte hit) ;)


Kan ju lista lite av det jag har gjort (och jag är ändå konservativ i mitt moddande jämfört med en del andra)...

Akrapovic Evo Ti F/S -==- Carrozzeria Stage2 wheels -==- Brembo 19x18 radial brake M/C -==- Bitubo shock -==- Rosmoto adj. rearsets -==- ExtremeTech steering damper -==- Galfer rotors -==- PCII -==- TWM racing gas cap -==- Airbox lid off -==- K&N filter -==- Dyno tuned -==- Galfer braided lines -==- Galfer pads -==- Sprocket Specialists 16/39 -==- DID gold 520 conv. -==- DaGaz Speedohealer -==- Smoken´s sliders -==- 02 G1K gold rear caliper -==- Pairvalve removed -==- Rideheight spacers -==- JSD Switchable TRE -==- BRG 1/5 throttle -==- Avia Comp. C/F mirrors -==- C/F fender -==- Pyramid C/F hugger -==- GCC C/F tankprotector -==- FSMD undertail -==- LP speedscreen -==- Flush signals -==- Subframe mod. -==- GAP mod. -==- Quick release tank & seat

:tomten
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo en R1 av äldsta modell väger strax över 200 kg fulltankad.
Häftigt bygge du har iaf, men det är ju en del göra för tat få fason på hojen då egentligen.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Silwer skrev:
Jo en R1 av äldsta modell väger strax över 200 kg fulltankad.
Häftigt bygge du har iaf, men det är ju en del göra för tat få fason på hojen då egentligen.

Jo, det är ju hela poängen liksom, vill man bara köpa nåt och köra utan att pilla med hojen så är den tung och sävlig. Men med relativt enkla medel så är det lätt att få hojen ur sitt "skal" så att säga och då är den riktigt trevlig.

Tillägg: Det är ju en gammal konstruktion nu, 8 år gammal vilket är en evighet i supersporthojssammanhang. Men de är jävligt charmiga och går bättre än vad de får cred för, både när det svänger och rakt fram. Mer eller mindre kulthojsstatus på dem numera.
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tycker att det låter som pengar för en hel hoj att få fason på siffrorna, eller?

J-Bone skrev:
Vissa tycker sånt är kul :rolleyes:
(Det stoppar inte med 20 papp i ombyggnad för min del) :tomten



Ja, helt original väger den fulltankad ca 220kg, i paritet med en SP1 alltså.
Bantning då...

*Ja man börjar med ett helsystem, bara det sparar ca 8kg! :3freak

*Bakdämparen (som man ju ändå byter ;) ) sparar 3kg.

*Sen rensar man bort allt skrot på bakramen och den gigantiska plasthistorien som ska föreställa stänkskärm så är det ytterligare 3kg.

*En 520 setup med aludrev är ytterligare 2kg.

Nu har man bantat ca 15kg med enkla medel och det märks(!).

Sen kan man fortsätta med fälgar, skivor, annan luftburk (tung) och "snablar", fortsätta ta bort allt onödigt osv.... och så väger den sen som en original R1:a :lol (men det hör inte hit) ;)


Kan ju lista lite av det jag har gjort (och jag är ändå konservativ i mitt moddande jämfört med en del andra)...

Akrapovic Evo Ti F/S -==- Carrozzeria Stage2 wheels -==- Brembo 19x18 radial brake M/C -==- Bitubo shock -==- Rosmoto adj. rearsets -==- ExtremeTech steering damper -==- Galfer rotors -==- PCII -==- TWM racing gas cap -==- Airbox lid off -==- K&N filter -==- Dyno tuned -==- Galfer braided lines -==- Galfer pads -==- Sprocket Specialists 16/39 -==- DID gold 520 conv. -==- DaGaz Speedohealer -==- Smoken´s sliders -==- 02 G1K gold rear caliper -==- Pairvalve removed -==- Rideheight spacers -==- JSD Switchable TRE -==- BRG 1/5 throttle -==- Avia Comp. C/F mirrors -==- C/F fender -==- Pyramid C/F hugger -==- GCC C/F tankprotector -==- FSMD undertail -==- LP speedscreen -==- Flush signals -==- Subframe mod. -==- GAP mod. -==- Quick release tank & seat

:tomten
 

MC Doktorn

Guest
Silwer skrev:
Slö hehe, nä 04ans gsxr750 tar ju en mille 04a i det mesta skulle jag tro, ok båda är nog förbannat bra hojar på bana, men suckan är starkare självklart.
Lätt att den har liknade bra väghållning med.
Men visst millen verkar fin.

Föresten tar en 01a gsxr750 en 01ans mille med.

Du har fått det hela om bakfoten gixxer tar mille o.s.v .
Det finns ju en förare och den avgör till största delen hur fort du kan åka.

Närmaste en rättvis jämförelse du kan komma är tex tester som masterbike samma däck och flera olika förare av bra klass.

Mille presterar varvtider inom sekunden som dom värsta sporthojarna.

Man kan inte köpa sig snabb helt enkelt.
Har sett förare med en ducati multistrada på 80hk piska förare på gsxr1000 med hästlängder på amatör nivå iof men det är ju där de flesta inkl mig befinner sig.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Man bör nog hålla sig till kalla torra fakta, för som du säger avgör ju föraren, men inget säger att bästa föraren sitter på twinnen.
Och i ren prestanda så har jag rätt, det kan inte en bättre förare ändra på helt enkelt.
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
ceasar skrev:
Jag tror nog att han vet hur en Sp1a ser ut... Men han vet kanske inte att den inte är så bra att svänga med och att den drar 1,3 liter/mil.
Hmm inte sa bra att svanga med.......fraga Colin Edwards vad han tycker om det, sa varst pjakig att svanga med kan inte en superbikevinnare vara
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Silwer skrev:
Man bör nog hålla sig till kalla torra fakta, för som du säger avgör ju föraren, men inget säger att bästa föraren sitter på twinnen.
Och i ren prestanda så har jag rätt, det kan inte en bättre förare ändra på helt enkelt.

Möjligt viss rakt fram men det är endast därför orginal millarna är strypta + för högt drevad orginal.. 1 kugg ner eller 3 upp bak så blir det en annan hoj + att man inte mister någon topspeed.

Sen så drar ivarjefall inte millen mer än några andra hojar vet ej varför sp1,sp2 är så törstiga.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nicke skrev:
Jag tycker att det låter som pengar för en hel hoj att få fason på siffrorna, eller?

Nää... avgassystem och bakdämpare får du för 10 papp i det stora landet i väster. Då har du bantat minst 10kg, fått en riktig bakända, släppt loss en del pållar och ett gudomligt ljud. Sen kan du ju ägna ett par timmar åt att ställa in grejerna och skruva bort ett par onödiga kilon till. Mer behövs inte egentligen. Sen att jag har gått ett steg längre men det är ju en annan sak.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Silwer skrev:
appropå bränsletörsten hos twinnarna (iaf japstwinnarna), varför drar de så innihelsike med soppa?

Min drar ca 0,8 med soppa/luft rätt inställt (PCII´a). Då kör jag 90% aktiv körning på kurviga vägar.

Vad drar en literfyra? :confused:
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Finns det några bra tips på hur och med vad man bygger om arslet på en TLR? Tål inte ankstjärten, ser ut som halva vikten ligger där bak dessutom?
Länkar, bilder??
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top