Köpa twin på runt 1000cc, vad köpa?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Krigge skrev:
Finns det några bra tips på hur och med vad man bygger om arslet på en TLR? Tål inte ankstjärten, ser ut som halva vikten ligger där bak dessutom?
Länkar, bilder??

Jaha, vad gillar du då, gixxerlook?

2WJ-TLR3.jpg


Kittet finns att köpa färdigt med moddad bakram och allt, maila rob@2wheeljunkie.com, hälsa från mig.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det här är den enda bakdel förutom originallooken som jag gillar, den här flyter med resten av linjerna. Honda RS250 (eller är det Aprilia?).

Image47.jpg
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
En sån här klass skulle vi ha i Sverige :Bugar
Ren BOTT klass, stååååpäls.

DSC_4159.jpg
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
J-Bone skrev:
Min drar ca 0,8 med soppa/luft rätt inställt (PCII´a). Då kör jag 90% aktiv körning på kurviga vägar.

Vad drar en literfyra? :confused:
Jag menar när de har uppgifter om va hojarna drar då drar en japstwin inte sälan ett par deciliter milen mer än en rad4a, finns att läsa här och var.

Det är nog mycket svårt att jämföra med just dina uppgifter, jag antar att du inte behöver varva ur skiten i bitar för att köra aktivt.

För mig går det åt 0.7 ungefär, då mest på småvägar, men egentligen säger det inet så mycket, du kör kanske i racertempo eller nåt och jag som en gubbe.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Silwer skrev:
Jag menar när de har uppgifter om va hojarna drar då drar en japstwin inte sälan ett par deciliter milen mer än en rad4a, finns att läsa här och var.

Det är nog mycket svårt att jämföra med just dina uppgifter, jag antar att du inte behöver varva ur skiten i bitar för att köra aktivt.

För mig går det åt 0.7 ungefär, då mest på småvägar, men egentligen säger det inet så mycket, du kör kanske i racertempo eller nåt och jag som en gubbe.

Nej jag håller knappast nåt räsertempo men det är väl lagom styrfart på grejerna iallafall, tror inte att det är nån större skillnad på soppaförbrukningen faktiskt, det är mycket skrönor som cirkulerar om vissa hojar.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Silwer skrev:
kör man typ 110-130 i jämn fart så drar den 0.5 iaf, får du ner din på 0.5 utan att börja köra väldigt långsamt?

Ja det är ungefär detsamma med min, de få gånger jag har "långkört" på raktframvägar och hållit jämn gas i de hastigheterna så är det runt halvlitern i förbrukning. Åkte ner till Öland för ett par somrar sen och då "tourade" vi några stycken i runt 160-180, vill minnas att den drog runt 0,7 då.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
J-Bone skrev:
Ja det är ungefär detsamma med min, de få gånger jag har "långkört" på raktframvägar och hållit jämn gas i de hastigheterna så är det runt halvlitern i förbrukning. Åkte ner till Öland för ett par somrar sen och då "tourade" vi några stycken i runt 160-180, vill minnas att den drog runt 0,7 då.
Jo, då låter det väldigt likande, de överdriver det hela isf.
Och det borde ju vara liknade tycker man, lika stora motorer på liknade effektuttag.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Silwer skrev:
Jo, då låter det väldigt likande, de överdriver det hela isf.
Och det borde ju vara liknade tycker man, lika stora motorer på liknade effektuttag.

Den enda twin jag har hört det klagas på förbrukningen hos (obs, har hört, har inga fakta) är Firestormen, den kanske har kass aerodynamik eller nåt?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
När jag tourade till Öland för 2 år sedan.
Låg i 6ans växel större delen av resan. Höll "strax under körkorts gränsen" fart större delen av resan.
Och då ekonomi var en faktor så försökte jag verkligen köra snålt.
Facit. Tur och retur västra skåne - Öland så drog den 0.46 (uppmätt).
Ska erkänna att jag blev paff av att den drog så lite. Normalt brukar den dra 0.8 vid tisdags körningarna :p

Min XR (stånka) drar oxå 0.8, och med ca 9.5 liters tank så känns det som om man kör från bensinstation till bensinstation... :lol
Fråga min kära vänner... :hihi

Firestormen hade ganska liten tank på de tidiga modellerna, och med lite lite högre förbruking (tror Henkes låg som Tillern eller strax över) så får de ju tanka lite oftare än de andra med touring tankar... :)
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
För att återknyta lite till originalfrågan i tråden...

Jag är väl inte helt opartisk i frågan eftersom jag har en Mille -02 till salu, men jag tycker att den har varit en helt OK hoj under dom 2 åren jag har haft den. Enda problemet som har kostat pengar för mej var när en bromsskiva blev krokig, men det var snabbt åtgärdat med ISR-skivor, och sen har det inte varit fler problem.

Gör man dom enkla servicearna själv så är den inte alls speciellt dyr att äga tycker jag.

Fungerar skapligt att skjutsa på, speciellt om man köper Renntec:s skjutshandtag och monterar på. Snabbt att montera/demontera och det är dessutom praktiskt när man ska åka själv och behöver surra lite packning.
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Haha...var du också på Kinnekulle den 29/7 med MCHK?
Snubben på Multistradan var nog snabbast av alla (förutom möjligen på
rakan). Jag trodde det var omöjligt att köra en Multi som han gjorde.

En kille berättade att han själv låg med knäskrap i knicken under bron innan
kvarnkurvan och blev omkörd på yttern (hans högersida) av Multin!

2ono skrev:
...
Har sett förare med en ducati multistrada på 80hk piska förare på gsxr1000 med hästlängder på amatör nivå iof men det är ju där de flesta inkl mig befinner sig.
 

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Millen är den trevligaste twinnen jag testat. Fint chassi och körställningen passar även en två meters kille.
Sp1an har antagligen den tråkigaste motorkaraktären på denna jord och så känns den ganska tung och bänglig.
Ducce 916 är alldeles för trött och dyr.
TLs är väldigt fin, trevligt chassi och rolig motor men den går inte att sitta på om man är över medellängd.
Men det är helt upp till dig, provkör lite olika hojar och se vad som passar dig bäst.
Smaken är som baken
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
J-Bone skrev:
psycho, vad betalade du för skivorna?

Dom gick på ca 2500:- styck. Alltså ungefär samma eller billigare jämfört med original. Dom är helt flytande upphängda, utan fjäderbrickor och annat bjäffs, så det skramlar och rasslar lite när man kör över fartgupp och annat i låg fart. I högre fart är det inte märkbart alls.

Har en skiva liggande som ska vara rak, om någon behöver. Det är av den gamla modellen, med svart nav, inte det guldfärgade som kom senare.
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Den skulle ju vara körbar för någon som är 196 cm lång. Har inte provkört själv, bara provsuttit, men jag har svårt att tro att en Firebolt kan vara bekväm för en så lång person. (Är själv ca 188 cm)
 

RwE

ERotic 6 nude
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ER6n -06
Silwer skrev:
Jo, då låter det väldigt likande, de överdriver det hela isf.
Och det borde ju vara liknade tycker man, lika stora motorer på liknade effektuttag.

Det där med Förbrukningen är skumt...
Jag hade en SuperDuke ett tag, och nu en SV1000s..
Dom skiljer inte mycket i effekt/vikt...liknande effektkurva och så med!!
Men SuperDuken drog över 1 liter och SV:n drar runt 0,6
:va :va :va
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top