Köpråd angående 125:a + Andra frågor.

Vincent.V

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Just nu fordonslös.
Hej alla trevliga medlemmar på Sporthoj :)!

Jag heter Vincent och är en relativt nybliven 16 åring som tänker ta steget från moped till lätt mc.

Jag hoppas att ni här på Sporthoj skulle kunna hjälpa mig med ett par frågor jag har :):

125:an jag söker skall helst vara 2-takt, supermotard/enduro, men även sporthoj går också bra. Den skall vara rapp men ändå hålla till dagligt bruk (självklart kommer jag göra service så ofta som den skall göras). Prisklassen jag tänkte hålla mig kring ska vara mellan 25-30 tusen kronor.

Vad kostar det ungefär att ta lätt mc kortför en normalbegåvad person som inte har tillgång till att övningsköra privat ? Kan tillägga att jag har haft moped i 2 år som gick lite fortare än tillåtet.

Min sista fråga: Vad rekommenderar ni att använda för skydd, förutom hjälm såklart.

Tack på förhand :)!

Mvh Vincent

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
De flesta 2t 125orna kommer du nog uppleva som rappa.

De modeller som ändå håller hyffsat som jag kommer på nu är:
Aprilia RS (sporthoj) eller MX (motard)
Yamaha DT (Motard/offroad)
Honda CRM (Offroad, men inte helt ovanligt att dom är motardkitade)
Cagiva Mito (Sporthoj)

Sen har jag säkert glömt en massa

Apriliorna/Cagivan har lite mer knuff och lite mer service, utan att vara för allvarligt

Hondan har rätt bra intervaller och rätt bra med knuff, men de flesta börjar vara gamla nu så skicket kan variera så att säga

DT'n är en slitvarg med lite mindre effekt (men ändå tillräckligt enligt mig) som det ändå finns ganska nya modeller av (bra skick)

Angående skyddsutrustning så rekommenderar jag ett allväderställ till offroadåkande/regn eller ett skinnställ för motard/sporthojsbruk.
Stövlar, handskar och ryggskydd borde också vara självklart.
Många nya ställ har medföljande skydd av varierande kvalite.

Lycka till!

Last edited:

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
hoppar in och pushar lite för min egen hoj, en cagiva mito. som igge sa, bra med pulver för att vara 125a. lite service kräver den, men det är inte på något sätt jobbig att sköta om. göra rent avgasporten och byta olja på våren tar inte mer än kanske två timmar om man inte gjort det förut.
ser man sen bara till att verkligen varmköra motorn varje gång, använder bra oljor och inte kör som en idiot bör man ej få några problem med skärningar eller liknande. jag har snart haft min mito i två år och aldrig haft några som helst problem.

skyddsutrustning finns det inte så mycket mer att tillägga om än som redan sagts av igge. det gör lika ont att köra omkull i 110 på en 125a som på vilken annan hoj som helst, så varför man inte skulle köra med full skyddsutrustning är svårt att förstå.

körkortet behöver inte bli alls dyrt även om du inte kan övningsköra privat, bara du kan hantera cykeln och har ett huvud moget för trafiken. teorin klarar de flesta av att plugga in på egen hand. hur mycket övningskörning som krävs är dock omöjligt att svara på, och om du vill använda körskolans hoj blir det ingen billig historia.. räkna med att lägga runt 8-10k och ta varje krona under det som en bonus om du klarar dig undan billigare :) bättre än att vara överoptimistisk och se sig själv bankrutt med hoj utan kort om man missar en uppkörning.

lycka till :)

Vincent.V

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Just nu fordonslös.
hoppar in och pushar lite för min egen hoj, en cagiva mito. som igge sa, bra med pulver för att vara 125a. lite service kräver den, men det är inte på något sätt jobbig att sköta om. göra rent avgasporten och byta olja på våren tar inte mer än kanske två timmar om man inte gjort det förut.
ser man sen bara till att verkligen varmköra motorn varje gång, använder bra oljor och inte kör som en idiot bör man ej få några problem med skärningar eller liknande. jag har snart haft min mito i två år och aldrig haft några som helst problem.

skyddsutrustning finns det inte så mycket mer att tillägga om än som redan sagts av igge. det gör lika ont att köra omkull i 110 på en 125a som på vilken annan hoj som helst, så varför man inte skulle köra med full skyddsutrustning är svårt att förstå.

körkortet behöver inte bli alls dyrt även om du inte kan övningsköra privat, bara du kan hantera cykeln och har ett huvud moget för trafiken. teorin klarar de flesta av att plugga in på egen hand. hur mycket övningskörning som krävs är dock omöjligt att svara på, och om du vill använda körskolans hoj blir det ingen billig historia.. räkna med att lägga runt 8-10k och ta varje krona under det som en bonus om du klarar dig undan billigare :) bättre än att vara överoptimistisk och se sig själv bankrutt med hoj utan kort om man missar en uppkörning.

lycka till :)

Jag har tittat lite på Cagiva nu under kvällen och jag måste säga att jag har blivit helt kär i Miton ! Service är nog inga problem faktiskt för mig att klara, är rätt van med oljebyten, kolvbyten, tändstift, ramlager osv osv :). Vad jag läste här på sidan så ska Miton funka bra till dagligt bruk stämmer det ? Var inne på en KTM 125 EXC innan jag märkte att alla sa att det var som att sköta ett litet barn med alla kolvbyten osv.

Om man köper en strypt 125 som är besiktigad osv, är det möjligt att man kan använda den på uppkörningarna och när man övningskör med en trafikskollärare?

Min pappa har MC kort och allt det som hör till (på den tiden man fick det med bilkortet) kan jag övningsköra med min far på något vis ?

Tack för alla svar :)

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
om du letar efter en 125 supermoto för strax under 30k vet jag en som är bra :)

speciellt om du bor i lund.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Om man köper en strypt 125 som är besiktigad osv, är det möjligt att man kan använda den på uppkörningarna och när man övningskör med en trafikskollärare?

Min pappa har MC kort och allt det som hör till (på den tiden man fick det med bilkortet) kan jag övningsköra med min far på något vis ?

Tack för alla svar :)[/QUOTE]

Inga problem för dig att använda din egen 125cc för uppkörning eller körning med trafikskola om den bara är bes&godkänd. Men priset för övningskörningen blir densamma även om du använder din egen hoj (i de flesta fall).

Om din far har varit aktiv MC förare de senaste åren så är det inga problem. Han ansöker bara som handledare för privatövningskörning och saken är biff (kostar 170:). Han måste dock sitta bakpå din MC eller följa dig med egen MC när ni övningskör. Att följa dig med bil är inte godkänt.

Läs mer ingående på www.korkortsportalen.se så har du all info.

Lycka till och var försiktig:tummenupp

Vincent.V

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Just nu fordonslös.

Tack för alla svar :)

Inga problem för dig att använda din egen 125cc för uppkörning eller körning med trafikskola om den bara är bes&godkänd. Men priset för övningskörningen blir densamma även om du använder din egen hoj (i de flesta fall).

Om din far har varit aktiv MC förare de senaste åren så är det inga problem. Han ansöker bara som handledare för privatövningskörning och saken är biff (kostar 170:). Han måste dock sitta bakpå din MC eller följa dig med egen MC när ni övningskör. Att följa dig med bil är inte godkänt.

Lycka till och var försiktig:tummenupp[/QUOTE]

Han har tyvärr aldrig ägt en MC :(. Men är det möjligt för honom att ansöka som handledare endå ?

Tack för ett mycket bra svar :)!

står en 02a ktm i trelleborg som knappt är körd :)

Synd att jag inte kan köpa den, har inga pengar i dagsläget, har nämligen kvar min Beta RR:(

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Lycka till och var försiktig:tummenupp
Ja, han får övningsköra med dig. Bara att ansöka om handledare, du får tom skjussa honom när ni övningskör.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ja, han får övningsköra med dig. Bara att ansöka om handledare, du får tom skjussa honom när ni övningskör.

Helt rätt men:

Att tänka på!

Ni får inte övningsköra förrän eleven har ett godkänt körkortstillstånd och handledaren är godkänd av länsstyrelsen. Du som är handledare ska också ha vana och skicklighet att köra den fordonstyp som övningskörningen gäller.

Texten tagen ifrån Körkortsportalens hemsida men som du skriver så är det fullt möjligt ändå.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Måste bara påpeka att Mito-föraren jag känner sa att uppkörningen var omöjlig med hans hoj, svängradien var för kass om jag minns rätt...
Han har ändå rätt bra balans då han har hållit på med trial länge.

Men det kanske går, jag har ju inte testat, sen kanske svängradien skiljer med årsmodellerna.

I övrigt röstar jag på DT som vanligt då jag älskar grusvägar (mycket underskattat i detta baconformade land, trots att det finns jävligt många grusvägar) och det är en hoj som är otroligt slitstark och som gjord för vardaglig bruk (serviceintervall och drar lite om du nu ska köra strypt) men klarar bus också.
Fast Miton är å andra sidan en riktig go hoj, körde den visserligen bara några kilometer. Men skulle jag kunna klara mig utan grusvägar skulle nog valet bli just en Mito.

Vincent.V

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Just nu fordonslös.
Hur är körställningen på Miton ? Får man lätt ont i ryggen osv ?
Går den bra att använda till dagligt bruk (Inte speciellt långa sträckor strax över milen)?

Tack alla för mycket bra och posetiva svar :)

Mvh

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
Derbi Gpr - 07
Går den bra att använda till dagligt bruk (Inte speciellt långa sträckor strax över milen)?

Mvh

ställningen brås på långa sträckor kan ses som jobbiga men jag tkr inte det är speciellt jobbigt.. äre inte lite onödigt att ha en 2-taktare om du ändå bara ska köra korta sträckor? men Mito är en najs hoj skulle jag satsat på:tummenupp

Vincent.V

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Just nu fordonslös.
ställningen brås på långa sträckor kan ses som jobbiga men jag tkr inte det är speciellt jobbigt.. äre inte lite onödigt att ha en 2-taktare om du ändå bara ska köra korta sträckor? men Mito är en najs hoj skulle jag satsat på:tummenupp

Det är väll bättre att köra korta sträckor med en tvåtaktare än långa ? Menar mest på slitage, bensinkostnad osv.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR

Mvh

ryggont får du för att du spänner dig. lär du dig din hoj och kan slappna av får du inte ont.

dock är det inte direkt bekvämt att åka någon form av motorcykel så lite ont skall det göra.

Johanssson

The One And Only
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Cagiva Mito Evo (såld)
Måste bara påpeka att Mito-föraren jag känner sa att uppkörningen var omöjlig med hans hoj, svängradien var för kass om jag minns rätt...
Han har ändå rätt bra balans då han har hållit på med trial länge.

Men det kanske går, jag har ju inte testat, sen kanske svängradien skiljer med årsmodellerna.

Det går.:tummenupp Jag körde upp privat med min mito.. kuggade iförsig första uppkörningen på lågfartsbanan tack vare att jag inte hade tränat mycket innan. Men gav mig fan på att jag skulle klara det med miton o andra gången lyckades jag också..:yoparty :D

Mvh

Jag är 1.84m lång o jag har aldrig fått ont i ryggen av den och jag har kört långa sträckor i sträck. det ända jag kände av e att man kan bli rätt trött i händerna(tror det e för att 2takt viberar rätt mycket).:)
Om jag skulle köpa en 125:a sporthoj i dagens läge att jag inte tvekat på att köpa en mito igen!

Vincent.V

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Just nu fordonslös.
Hur är bromsarna på Miton? Man vill ju gärna få stopp på grejerna :)

Vibrerar miton mycket när man ligger och kör på hyffsat höga varvtal ?

Om man inte ska köra på motorväg utan mer vägar där hastigheterna varierar mellan 50-90, vilka skydd brukar ni använda då ?

Mvh Vincent :)!

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hur är bromsarna på Miton? Man vill ju gärna få stopp på grejerna :)

Vibrerar miton mycket när man ligger och kör på hyffsat höga varvtal ?

Om man inte ska köra på motorväg utan mer vägar där hastigheterna varierar mellan 50-90, vilka skydd brukar ni använda då ?

Mvh Vincent :)!

1. bromsarna räcker gott och väl till för inom de hastigheterna den klarar!
2. alla 2 taktare vibrerar mycket så ja den skakar väl hyfsat vid högre varv.
3. föregår med gott exempel och kör nästan alltid med mc-ställ eller cross-ställ.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
1. bromsarna räcker gott och väl till för inom de hastigheterna den klarar!
2. alla 2 taktare vibrerar mycket så ja den skakar väl hyfsat vid högre varv.
3. föregår med gott exempel och kör nästan alltid med mc-ställ eller cross-ställ.
Crosställ innebär?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...