Köpråd angående 125:a + Andra frågor.

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Kört över 100 timmar/500 mil med endast kolvbyte på min ktm, olja med också och ett par däck men annars inget bytt vad jag minns. Ska la kolla på det snart men ändå, man kan köra mycket med ktm och gasgas. :tummenupp

För övrigt har jag la bytt olja 15-25 mil på ktmen. Kolven vid 300 mil, dock var den inte så sliten. Endast gatuburk.
(Någon får gärna säga om det är för ofta eller för sällan;))

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Beror på hur man kör..

Normal gatkörning kan man lätt köra över 100 timmar. Hård körning (= konstant fullgas) skulle jag lägga mig runt 40h

Dock MÅSTE man bestycka förgasaren efter yttertemp för att kolv/cyl ska hålla bra!!!

På min exc300 (same shit fast större motor) gick jag upp ca 7-8 nummer i huvudmunstycke per 10 grader lägre temperatur, med utgång från 20 grader varmt

Vincent.V

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Just nu fordonslös.
Kört över 100 timmar/500 mil med endast kolvbyte på min ktm, olja med också och ett par däck men annars inget bytt vad jag minns. Ska la kolla på det snart men ändå, man kan köra mycket med ktm och gasgas. :tummenupp

För övrigt har jag la bytt olja 15-25 mil på ktmen. Kolven vid 300 mil, dock var den inte så sliten. Endast gatuburk.
(Någon får gärna säga om det är för ofta eller för sällan;))

Ja men det var ju inte speciell farligt :) Växellådsolja är ju inte speciellt dyrt. Detta var skönt att höra då blir det ostrypt 24/7 :)!

Beror på hur man kör..

Normal gatkörning kan man lätt köra över 100 timmar. Hård körning (= konstant fullgas) skulle jag lägga mig runt 40h

Dock MÅSTE man bestycka förgasaren efter yttertemp för att kolv/cyl ska hålla bra!!!

På min exc300 (same shit fast större motor) gick jag upp ca 7-8 nummer i huvudmunstycke per 10 grader lägre temperatur, med utgång från 20 grader varmt

Självklart spelar det en stor roll hur man kör ! Det kommer bli mycket körning i stan samt mycket på landet också, fast mest asfalt då såklart :). Bestycka förgasaren är jag medveten om ! Är det inte en bra idé att sätta i lite större munstycke så den får lite för mycket bara, sen blanda kanske 0.5% mer olja i tanken för att minska slitaget på kolv/cylinder ?

Tack för hjälpen :D !

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Hej Vincent.

Nu var det ju ca 10 år sedan jag höll på med 125or men jag provkörde Aprilia RS125, Cagiva Mito och en KTM 125 Motard i sommras och både Prillan och Mito´n är väldigt roliga cyklar, ktm däremot tyckte jag kändes för mycket som och ser ut som en trimmad moppe.

Om du kollar på blocket så finns det några RS125:eek:r för strax under 20k, Mito´n värkar ligga lite högre i pris.

Jag har ingen aning om hur det ser ut med reservdelar och reservdels priser till Cagiva men till Aprilia så är det inga som helst problem att få tag i delar, och om du beställer från UK, Tyskland eller genom Ebay så är reservdels priserna riktigt bra.

En sak som jag tycker är en stor fördel med sport 125:eek:r är att de inte ser ut som mopeder som Motard/enduro 125:eek:r, jag var med om att en bilist försökte preja ut mig på cykelbanan för att mopeder hör hemma, när jag körde en KTM 250 motard.

Det viktigtaste att tänka på när du skall välja hoj är hur du använder den, skall du ut och köra i skogen så är det enduro/motard som gäller men för landsväg så finns det inte mycket som slår Prillan och Mito´n.

Vincent.V

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Just nu fordonslös.
Hej Vincent.

Nu var det ju ca 10 år sedan jag höll på med 125or men jag provkörde Aprilia RS125, Cagiva Mito och en KTM 125 Motard i sommras och både Prillan och Mito´n är väldigt roliga cyklar, ktm däremot tyckte jag kändes för mycket som och ser ut som en trimmad moppe.

Om du kollar på blocket så finns det några RS125:eek:r för strax under 20k, Mito´n värkar ligga lite högre i pris.

Jag har ingen aning om hur det ser ut med reservdelar och reservdels priser till Cagiva men till Aprilia så är det inga som helst problem att få tag i delar, och om du beställer från UK, Tyskland eller genom Ebay så är reservdels priserna riktigt bra.

En sak som jag tycker är en stor fördel med sport 125:eek:r är att de inte ser ut som mopeder som Motard/enduro 125:eek:r, jag var med om att en bilist försökte preja ut mig på cykelbanan för att mopeder hör hemma, när jag körde en KTM 250 motard.

Det viktigtaste att tänka på när du skall välja hoj är hur du använder den, skall du ut och köra i skogen så är det enduro/motard som gäller men för landsväg så finns det inte mycket som slår Prillan och Mito´n.

Tack så mycket för ett väldigt bra svar ! Jo det kommer bli en hel del landsväg, dagarna jag skall till skolan så kommer det landa på strax under 3 mil, så det blir kanske lite dyrt med en KTM med tanke på att dem dricker en hel del.

Det mesta som avgör vad jag tänker välja nu är faktiskt budgeten. Så vi får se vad den landar på :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ja men det var ju inte speciell farligt :) Växellådsolja är ju inte speciellt dyrt. Detta var skönt att höra då blir det ostrypt 24/7 :)!

Självklart spelar det en stor roll hur man kör ! Det kommer bli mycket körning i stan samt mycket på landet också, fast mest asfalt då såklart :). Bestycka förgasaren är jag medveten om ! Är det inte en bra idé att sätta i lite större munstycke så den får lite för mycket bara, sen blanda kanske 0.5% mer olja i tanken för att minska slitaget på kolv/cylinder ?

Tack för hjälpen :D !

Blanda så mkt olja som det står i manualen och kør orginalmunstycke nær det ær varmt.. Vid ca 15grader bør du gå upp i munstycke, øver det behøver du inte bry dig
Jag tror 125exc har termostat så du behøver du inte tejpa kylaren vintertid.

Vi tar inte ens in Cagiva på jobbet længre eftersom det ær SKIT. Dem tekniska løsningarna ær bara strunt och kvaliteten ær långt ifrån bra. Dessutom strul med att få reservdelar.. Tar mkt længre tid æn konkurenterna.

Ktm ær øverlægsna nær det gæller kvalitet, billiga delar med snabb leverans och lættskruvade som få. Trust me on this one

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag står fortfarande fast vid att endurohojar inte är så trevliga att köra på gatan (som transport, bus är en annan femma), mindre praktiskt med oljeblandat, dom är inte direkt soppasnåla och det blir relativt dyrt med all service.

Men står du ut med dom där bristerna har du en jävligt rolig hoj, det är det ingen tvekan om.

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...