Köpråd Bandit 1200 - 02 eller VFR 800 - 01

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Om du menar vad som händer runt 7000 varv så är det att två ventiler per cylinder till öppnas. Borde inte låta så på en Hornet. :)

På Hornet uppkommer det där ljudet redan runt 4000rpm:3freak och framför allt acceleration upp till 70km/h sen är det borta:va

- - - Updated - - -

Resonansljud som uppstår vid ljudvibrationer..Kan det vara något med blåset !?. :va :crash

Möjligt:3freak

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Hoj
Honda VFR 02
3 kr/mil. Tror jag fixar det. Det är väl bara att gasa mjukare eller gasa som vanligt och se glad ut.
Normal service tillkommer. ???? Det där var kostnaden för bara ventil-kontroll. Alla kammar måste lyftas två gånger för att kontrollera, tre gånger om något måste justeras.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Normal service tillkommer. ???? Det där var kostnaden för bara ventil-kontroll. Alla kammar måste lyftas två gånger för att kontrollera, tre gånger om något måste justeras.

Ja, då rullar det ju på förstås. Men är hojen värd det? Det är ju frågan. ;)

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike

Vilken verksta har blåst dig på det priset? Själva ventilkontrollen är inte så avancerad. Man behöver aktivera V-tech funktionen, men det är ju ingen raketforskning direkt. Så där ta verkstan och lägger på lite mer tid än vanlig ventilkontroll. Det går även göra själv om man vill. :)

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Hoj
Honda VFR 02
Aktivera vtec gör man genom att plocka bort kammarna, plocka ur kopparna på vtec-ventilerna, spärra vtec-funktionen med små block, stoppa i kopparna, stoppa i kammarna och mäta. Allt görs om för att få ur spärrblocken. Om det nu inte skall korrigeras då, för då skall helt nya koppar beställas och monteras (ur med kammarna igen) kontrollmätas och sedan hela vändan igen. Inget annat sätt ger korrekt justerade vtec-ventiler.

Och allt måste göras två gånger i och med v4. Jag har hört med tre auktoriserade Honda-handlare och gav er det billigaste priset.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Kan tyvärr inte ge dig något pris då jag bodde i Tyskland när jag gjorde min ventil-kontroll, självklart behövdes det ingen justering... det är ju en Viffer, men det är en knepig kontroll av ventilerna tack vare Vtec:en.
Kan du göra kollen själv är det bara tidskrävande.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
En 01 har dock inte VTEC så den delen slipper du

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Har aldrig förstått vitsen med Vtec på Hondas motorcykel då det inte ger någonting positivt tillbaka. Hoppas att de någon gång i framtiden tar bort det och kör en vanlig V4 motor istället.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kan inte heller förstå vad Vtec skulle vara bra för, det är ju inte precis så dom kan stoltsera med hög litereffekt här, så säg mig vad var det bra för?

Oliwer.Garant

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
1982 Yamaha XJ550 Café
Provkörde en VFR 800 04, köpte sedan en 08a. Skillnaden på motorerna är rätt stor. Övergången mellan VTEC på faceliften som kom -06 och pre-faceliften är till -06ans fördel. Den anpassar sig beroende på hur du kör. Kör du järnet blir övergången mer markant, kör du lugnare så märker du knappt övergången. VTECen ger motorn massor med karaktär och är beroendeframkallande. Jag var också inne på bandit 1250, men kom fram till att jag ställde högre krav på bromsar och chassi. Sen att Viffern är avsevärt smidigare är en fördel för mig, som är ynka 174cm lång. Ångrar inte en sekund att jag tog viffern. Började med en tripp på 30 mil, inga större problem förutom att en ovan röv kände sig lite mörbultad efteråt. Körde 20 mil x2 precis, inga konstigheter. Den är törstig när man kör inspirerat. En service inkl. ventilkoll kostar ca 6k i Stockholm, mecken (som jag även känner privat) sa att man i regel struntar i ventilkollen, behövs liksom inte (för det mesta...)
Den är vuxen nog att köra långt med, den är smidig nog för att smita igenom Stockholmstrafiken, den är rolig nog för att piska småvägar. Har "endast" 110hk, men med en väldigt användbar motorkaraktär. Mina chickenstrips försvann efter några dagar på hojen, den är trygg att köra och man kommer fort in i den. Men är du lång ska du nog provsitta Viffern innan du bestämmer dig.

Mvh Oliwer

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Högre moment på lågvarv och "turboknuff" på högre varv. Fungerar prima, beroendeframkallande.

Det är det jag inte känner av alls om jag jämför VFR med konkurrenter med samma motorstorlek. VFR gillar inte låga varv och har svagast vridmoment om man jämför med t.ex FZ8, Suzuki GSR750 eller kawasaki Z800. VFR har max 75 nm vilket är dåligt för en 800cc motor.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Var väldigt nöjd med min -99:a:tummenupp Inte grym på något men inte heller dålig på något. En av de bästa kompromisserna som gjorts. I dag har jag en betydligt effekt starkare hoj men minns inte att viffern var speciellt slö. Har ingen erfarenhet av banditen så kan inte jämföra men viffern är överraskande trevlig.

Glider 11

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2017
Hoj
2001 Suzuki Bandit 1200, 2000 Yamaha Fazer 600, KLE 500, 1992 Suzuki Intruder 1400, 1998 Harley Davidson Night Train, 1988 GSXR 750
Hej,

Blev en Bandit 1200 -01
*Yoshimura system
*Öhlins fjädrar fram samt GSX bakdämpare
*Holeshot Corbin dyna
*Nya däck Michelin Pilot Road 3 som rullat ca. 150mil
*Nya bromsklossar fram/bak
*Stålomspunna bromsslangar fram
*Bytte olja, filter och tändstift ifjol
*Besiktad ett år till
*Mätarställning 5400 mil (ventilspelet justerades vid 5000 mil)

Grymt vrid i hojen :yoparty

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hej,

Blev en Bandit 1200 -01
*Yoshimura system
*Öhlins fjädrar fram samt GSX bakdämpare
*Holeshot Corbin dyna
*Nya däck Michelin Pilot Road 3 som rullat ca. 150mil
*Nya bromsklossar fram/bak
*Stålomspunna bromsslangar fram
*Bytte olja, filter och tändstift ifjol
*Besiktad ett år till
*Mätarställning 5400 mil (ventilspelet justerades vid 5000 mil)

Grymt vrid i hojen :yoparty

Grattis till en fin hoj:)

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Grattis till ett bra val , vrid vrid och lite mera vrid :)
Kör ungefärlig lik maskin som dig med min Kawasaki ZRX1200 och åker runt med ett stort leende bara :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring