köpråd CB1000RA eller Z1000 ABS

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag körde även FZ1-n på Barkarby och hade jättehöga förväntningar då den just har mer kraft och väger mindre men jag tyckte den kändes skitmesig i jämförelse med Z1000, jag var faktiskt jättebesviken och förstod ingenting. men det kanske går att ändra på med lite PC3, filter å nya burkar. näe, kör på Z1000.

det blir en helt annan hoj med 16-drev fram

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Hondan är snyggast och förmodligen bäst allround :)
Var väl kanske och ta i, då original ljuddämpare skrapar i relativt tidigt vid t.ex. bankörning eller inspirerad körning. Åthjälps säkert med byte till eftermarknadssystem dock.. Ligger även en bit efter effektmässigt gentemot både FZ1-N och Z1000.

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Var väl kanske och ta i, då original ljuddämpare skrapar i relativt tidigt vid t.ex. bankörning eller inspirerad körning. Åthjälps säkert med byte till eftermarknadssystem dock.. Ligger även en bit efter effektmässigt gentemot både FZ1-N och Z1000.

Kör min FZ1-N, den blev sjukt jävla agressiv med en PC3 monterad..

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
det blir en helt annan hoj med 16-drev fram

kanske det men nu läste jag reportaget i Bike och där skrev de typ samma sak om draget i motor förutom det jag kanske inte gjorde nog och det var att varva upp den som fan, tydligen kommer inte kraften förrän vid väldigt höga varv och har väldigt dåligt drag på mellanregistret. sånt gillar jag inte. Z1000 hade tydligen bra bottendrag på mellanregistret.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Får man en sån där Kermit dräkt till om man köper en Kermit grön Kawa ?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Kör min FZ1-N, den blev sjukt jävla agressiv med en PC3 monterad..

Hmm kanske ska ge det en chans och skaffa en PCV då ..

kanske det men nu läste jag reportaget i Bike och där skrev de typ samma sak om draget i motor förutom det jag kanske inte gjorde nog och det var att varva upp den som fan, tydligen kommer inte kraften förrän vid väldigt höga varv och har väldigt dåligt drag på mellanregistret. sånt gillar jag inte. Z1000 hade tydligen bra bottendrag på mellanregistret.

det e absolut inte dåligt drag nånstans i registret, men ja, det riktiga ylandet kommer över 8000 RPM. Jag tror att det är en sån där V-twin sjukdom, har man haft en 1000cc twin så glömmer man hur man varvar till redline, och allt annat verkar kasst i mellanregistret.

Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag har inte så lång erfarenhet på gathojar överhuvud taget men jag fastnade för Honda CB1000R direkt när jag provkörde den, FZ1:an passade inte mig alls, kawan har jag inte haft möjlighet att testa så jag kan inte uttala mig om den, men den ser klumpig ut men det kanske inte känns när man sitter på den.

Men det jag gillar hos Hondan är dess smidighet och känslan av lätthet trots att den på pappret väger än del, motorn räcker till för mig och så gillar jag utseendet, men det är ju högst personligt!

Är du Honda fantast så tycker iallafall jag att du ska testköra den innan du bestämmer dig!

ekmarcus

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR -08 (funbikes ga demo) KTM 250EXC lv-reg 2t -05
hade gärna velat testa hondan.. men om man kollar bara i denna tråden pekar det mesta mot kawan.. och problemet är att jag kan ju inte testa någon hoj.. och jag måste köpa en ganska snart.. vill ju ha den klar med avgas, pc + mappning. + massa annat godis som ska på.. har ju eget företag också så har ganska dåligt med tid att pilla med privata bilar/hojar runt vår/sommar...

MVH/Marcus

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
det e absolut inte dåligt drag nånstans i registret, men ja, det riktiga ylandet kommer över 8000 RPM. Jag tror att det är en sån där V-twin sjukdom, har man haft en 1000cc twin så glömmer man hur man varvar till redline, och allt annat verkar kasst i mellanregistret.

nu var det iofs så att jag provkörde den på barkarby flygfält samtidigt som jag provade runt 20 andra hojar, så det var ju knappast min 1000-kubikstwin jag jämförde med utan alla andra i den här diskussionen relevanta gatuhojar som fanns där på plats och som jag körde precis i samband med min provkörning av FZ1-n. jämfört med bl.a. Z1000, speed triple, ktm 990 duke och alla andra likvärdiga hojar så kändes faktiskt FZ1-n rätt fattig på vrid å mos förrän väldigt höga varv. något som även testförarna i Bike-reportaget tydligen också upplevt. Så så fel kan jag nog inte ha.

förövrigt så var KTM 990 SM, Triumph Street triple, Z1000 och Ducati Multistrada 1200 de hojar jag tyckte var bland de roligaste att köra.

ekmarcus

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
nu var det iofs så att jag provkörde den på barkarby flygfält samtidigt som jag provade runt 20 andra hojar, så det var ju knappast min 1000-kubikstwin jag jämförde med utan alla andra i den här diskussionen relevanta gatuhojar som fanns där på plats och som jag körde precis i samband med min provkörning av FZ1-n. jämfört med bl.a. Z1000, speed triple, ktm 990 duke och alla andra likvärdiga hojar så kändes faktiskt FZ1-n rätt fattig på vrid å mos förrän väldigt höga varv. något som även testförarna i Bike-reportaget tydligen också upplevt. Så så fel kan jag nog inte ha.

förövrigt så var KTM 990 SM, Triumph Street triple, Z1000 och Ducati Multistrada 1200 de hojar jag tyckte var bland de roligaste att köra.

aha ok.. ja ducatin ska ju också vara grym. har läst lite om den..

MVH

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Som redan nämt håller jag med, Bike har en gratis tidning där de testar Ducati Kawa Honda MV Duke och Yamaha... Hämta läs provkör ;) Ducatin segrade men kastar ju 30k papp mer :p Jag hade nog valt kawa utifrån det testet, men om man provkör så kanske det blir en annan.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tycker till skillnad från många andra att Hondan var betydligt trevligare.
Kändes som mkt mer "kvalitet" rakt igenom..

Visst, kan hålla med om att den inte kändes lika "rå" som kawan.. men det borde gå att mappa..

Hondan var som att sätta på en sjukt fit 20-åring medans kawan var som att bli inmosad i en torktumlare..

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Hoj
CB1000RA TT600RE
Jag har provat både Z1000 och CB1000RA och jag föll helt klart för Hondan. Trevligare helt enkelt (kan inte sätta fingret på varför), plus att jag sitter bekvämare på den. Tjejen gillade den också, så vi köpte varsin. Bra för försäkringskontot då detta ger halva priset på den ena hos IF. (Vi bor på Kungsholmen och har därmed ett ordinarie försäkringspris på 16500 kr/hoj och år och då gör ju de 50 procenten på den ena en hel del...)

ekmarcus

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Tycker till skillnad från många andra att Hondan var betydligt trevligare.
Kändes som mkt mer "kvalitet" rakt igenom..

Visst, kan hålla med om att den inte kändes lika "rå" som kawan.. men det borde gå att mappa..

Hondan var som att sätta på en sjukt fit 20-åring medans kawan var som att bli inmosad i en torktumlare..

hehe åfan. bra jämförelse;).. ja egentligen är jag hondafanatiker.. men sugen att prova nåt nytt för att inte bli insnöad.. och ju mer jag kollat på kaworna så gillar jag dom mer och mer i utseende.. kommer köpa en ny i tyskland då jag är där genom företaget och hämtar lastbilar + skåpbilar. så frakten blir ju gratis.. tjänar typ 30k på det också. så då kan man ha den i sommar och sälja utan att förlora på det så får jag se vad jag tycker..

MVH

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
hehe åfan. bra jämförelse;).. ja egentligen är jag hondafanatiker.. men sugen att prova nåt nytt för att inte bli insnöad.. och ju mer jag kollat på kaworna så gillar jag dom mer och mer i utseende.. kommer köpa en ny i tyskland då jag är där genom företaget och hämtar lastbilar + skåpbilar. så frakten blir ju gratis.. tjänar typ 30k på det också. så då kan man ha den i sommar och sälja utan att förlora på det så får jag se vad jag tycker..

MVH

Är du säker på det? fick för mig att man betalade tull på en hoj som gått mindre än visst antal mil, så som jag förstått det dvs.

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Hade samma dilemma som dig förra våren, var sjukt sugen på nya Z1000, valde då mellan den och Speed Triple och Hondan och FZ1 samt super duke....
Var på Barkaby och sprang och provkörde dessa hojar om och om igen....
Helt fantastisk tillställning, måste jag säga, hoppas den blir kvar i någon form trots MC-Mässan..... Ja ja nog om det....

Efter första rundan föll FZ1 bort p.g.a tråkig motorkaraktär....Sävlig helt enkelt...
Andra rundan föll hondan bort... 3:dje rundan KTM, kom inte tillfreds med körställning o.s.v. Till slut fanns bara Speed Triplen och Kawan kvar.....
Någon av dessa skulle det bli var det tänkt.,.... skulle provköra hos handlare på gata och nöta lite favorit vägar......

Men det blev ingen av dem, sprang över en gammal dröm, o vipps så var man såld... efter en provkörning.....
Det bidde en APA Tuono 1000R....

Men valet hade antagligen blivit Kawa Z1000 om inte Apan kommit in i bilden....

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom