Du kommer säkert att tycka att det är jättekul med HDn. Jag har haft många hojar, nya GSX R1000, ny Busa Gen. 2 och många fler. Men efter drygt 10 år körning, och jag körde verkligen mycket både på väg och olika banor, klingade lusten av och hojarna blev stående. Men som vanligt började det klia i hojtarmen efter ett tag, dock inte på någon av ovan nämnda typer utan jag tänkte att jag provar en glidare på vinst och förlust. Ett tag var jag inne på att köpa en riktigt gammal hoj med mycket kubik. Men sådana i den mån det finns är nästan alltid renoverade och nylackade m.m. och det är inte kul att ta över någon annans skapelse utan det ville jag i så fall göra själv.
Förra året dök det upp en HD FXD Dyna på Blocket som såg fin ut och var mycket vettigt prissatt. Det var en 50-plussare som ville prova på att köra äventyrshoj och annonserade ut HDn för 49900
Så det var bara att ringa snabbt som ögat och säga att - jag köper den! Det blev en hel del åkande förra året och jag längtar till att det ska bli varmt igen så att den kan användas
Det jag uppskattar förutom att den ser ut som en mycket gammal hoj utan att behöva vara det är förstås det brutala ljudet. En annan sak som förvånade mig är att dragkraften är så bra. Det beror på att effekten kommer väldigt tidigt. Jag har för mig att den har ca 100 Nm redan vid 2500 rpm eller något sådant. Det betyder att den bygger fart skitbra ut ut kurvor och det är inte så noga vilken växel som ligger i så länge man inte behöver ta ut max effekt.
Någon tanke på att sälja den finns överhuvudtaget inte.
Jag har inte behövt göra mycket åt den. Sadeln som var en riktigt ful fåtölj, som det kan vara original, kastades och ersattes med en slimmad som man sitter mycket bättre på vid körning. Originalsadeln upplevdes som om man var 5 år och satt på en ardennerhäst genom att den var så satans bred
En ny regskylt beställdes och monterades i snyggare vinkel än det stora skabbiga plakatet som satt rakt upp. Framgaffeln fick en Fork Brace men den hade inte behövts egentligen för gaffeln är stadig på de här. Sedan en överyn av bromsarna som inte var något att skryta med och nya belägg. Fotpinnarna flyttades tillbaka.
Det finns inga planer på att göra något mer om inte suget effter att öka effekten kommer så att det blir ett kambyte. Men samtidigt vill jag inte offra en enda Nm av vridmomentet på låga varv som ger en så god körbarhet, så det få nog vara. Jag har andra projekt som jag håller på med som gamla maskiner m.m.