Köpråd Harley?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hmmmmm. Enda HD jag kört var en sportster 1200 o det gav då ingen mersmak tvärt om fy fan rent ut sagt vilken skit. Tung trög seg tråkig gungar svampinfektion tja mera en smurf hoj för gammel smurfen.

Men smaken är som baken.. Detta är ju dock .SPORThoj inte cromsläde forumet men det förklarar det ledsamt sättet o skitnödigheten.

Gratis till köpet i vilket fall:-D

Smaken är onekligen som baken, jag trivs bra med min gammelsmurfhoj :D

Vad forumet heter tycker jag egentligen är rätt ointressant då vi tillåter många fler modeller än bara Rettor och Ninjor här... ;) Och tur är väl det, för en TT600 är ju inte direkt en skrevraket heller, eller? :D

Tack :tummenupp

Jag har massor hojar men ingen HD. Inte för att jag inte vill. Men i mitt tycke ska man aldrig ha dom original. Man gör om dom för sig själv efter tycke o smak. Dom är ju väldigt ombyggbara med massor av saker att till gå utan att man behöver kapa o svetsa. Klart man är märkesbög (ursäkta uttrycket) när man kör HD. Men det ska man va!
HD är HD! dom är inte bättre än japanerna på nåt sätt förutom att det är ju en HD! Det känns lite bättre än en Japan glidare,
på nåt sätt är det mer äkta. Lustigt nog.

E dom flesta av oss då bara märkesfixerade? Det är iaf jag.

Jag tycker inte att det är någon skam att köra en HD i originalutförande, om den är perfekt från början och passar ens stil och smak till 100% så varför ändra något bara för att det ska så vara? :) Men att de är ombyggbara och att det finns en uppsjö av eftermarknadsprodukter gör det ju bara bättre, då kan man ju stuka om den till att passa just ens eget tycke ifall det är något som inte stämmer till 100% :)

Jag trodde precis som du innan, att HD kör man för att det står HD på tanken och man betalar extra just för märket. Men jag måste säga att mitt första helhetsintryck av HD är betydligt mer än så. Känslan är annorlunda, ljudet och motorkaraktären är väldigt annorlunda (där vet jag ingen japscustom som kommer ens i närheten) och för min del handlar mycket av kromsläderiet just om motorerna. Så jag kan förstå att folk betalar extra för HD, med sitt säregna ljud och motorkaraktär. Det ÄR skillnad, och det känns inte bara som en mental en. Jag har aldrig varit mycket för märken, jag har aldrig spenderat dyra pengar på märkeskläder, accessoarer och annat. Så någon HD köper jag inte för att det står HD på tanken. Hade jag åkt och kollat på min nya båge och upptäckt att den var sammalika eller sämre än min gamla hade jag inte köpt den bara för att det står HD på tanken. Det är något mer, iallafall för mig :)

:hej Det är V&H Straight Shooters

Där ser man, snygga! :tummenupp

Last edited:

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
FXSTBI 06
Nejnej, det var ironiskt :D Jag gillar stilen på min retrojacka (Det är en äkta mc-jacka med skydd och allt men jag har den inte bara när jag kör hoj utan även till vardags då den är både varm och bekväm) men jag har den ju inte för att passa in i en viss stil utan för att jag gillar den :) Den hjälmen jag har funkar bra :)
Jag vet inte riktigt... Jag får väl lite halvskamset medge att jag gillar det litegrann... :gnissla :rodnar MEn ja, det är ju ganska mycket så jag kanske plockar bort ett par :hihi Å andra sidan så stör de mig inte nämnvärt och jag vill inte behöva betala för att göra mig av med dem och köpa andra prylar så de får nog sitta ändå :) Flickhandtagen däremot kanske ryker, de kändes rätt billiga (inte på ett ekonomiskt sätt) :D

Ja, med min ringa erfarenhet kan ändå absolut rekommendera att man testar. Provar man inte så vet man ju inte om man gillar det eller inte. Jag kände direkt att det här passade mig bra, men så körde jag ju redan custom. Att då byta upp sig till en HD kändes liksom som en pusselbit som föll på plats, det där sista som jag saknat i japskryssaren fanns plötsligt där liksom. Jag gillar't! :)

Grattis till hojen :)

Om du ska byta broms och kopplingsgrepp så tänk på att det sitter brytare i handtagen till Bromsljuset och kopplingen som man väldigt lätt kan ta sönder om man gör fel. Så googla eller sök på harley forumet så hittar du info om det.

Och snälla sätt inga jävla fransar eller annat gubbskit på hojen nu :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis till hojen :)

Om du ska byta broms och kopplingsgrepp så tänk på att det sitter brytare i handtagen till Bromsljuset och kopplingen som man väldigt lätt kan ta sönder om man gör fel. Så googla eller sök på harley forumet så hittar du info om det.

Och snälla sätt inga jävla fransar eller annat gubbskit på hojen nu :D

Tack! :tummenupp

Och tack för tipset, ska kolla upp det innan jag ger mig på ett byte! :)

Haha, oroa sig inte. Några fransar blir det inte :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det finns bara en riktigt häftig Harley och det är Jörgens sportster. Den skall jag köpa billigt av honom när han är så gammal och dement att han inte minns vad byggkostnaden var.

Alla typer av hojar har sin charm utom möjligen vibrato 535

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Synkat skakningarna med kameran?? Brukar väl stå och hoppa de där:va

Här skakas ingenting :fakta :D faktum är att jag upplever att den här vibrerar mindre än min gamla kawa :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det hade förra ägaren :hihi harleystereotyper verkar stämma rätt bra :rofl

Däremot har jag funtat på kevlarjeans som komplement till min Marlon Brando jacka, mest eftersom mina skinnställsbyxor inte matchar den över huvud taget... Dessutom tänker jag att det kanske inte blir fullt så äckligt varmt om somrarna... Bra eller anus? :va
Det värsta med fördomar är inte att man har de, utan när de bekräftas av med verkligheten. :huvet

Nackdelen med många kevlarjeans är lite det som Harmon Rabb var inne på, att de flesta ser ut som något som katten har släpat in. Antingen så har de någon mindre vacker tvätt eller så är passformen synnerligen osmickrande. Kombinationen av att det kanske inte är de vassaste på modeutbildningarna som sitter och ritar mc-kläder och att de ska erbjuda ett så bra skydd som möjligt är inte alltid helt lyckad. Om du tänker dig billigaste jeansen från Dressmann eller Jack & Jones med sju lager långkalsonger och en blöja under så anar du nog hur en del kan se ut.

Men med brandojacka finns ju risken alltid att det blir lite "Blue Oyster Bar"-varning oavsett om den kombineras med jeans eller skinnbyxor, så varför inte ta steget fullt ut och köra med vanliga jeans med chaps över? Eller ridbyxor och knähöga stövlar för det amerikanska hojsnutsstuket?
Förlåt om jag låter elak nu, jag menar inget ont med det. :tummenupp

Nu har jag inte kollat årets kollektion från Ducatis sortiment. Jag hade en Ducati Corse jacka från Dainese som jag tyckte mycket om som tyvärr blev stulen. Som du själv är inne på har många nyare mc-jackor synliga hårda skydd på axelpartier och andra utsmyckningar som jag föredrar att inte ha. På jackan jag hade var skydden insydda. Själva modellen var klassisk, men den stack ändå ut. Köper jag en ny mc-jacka ska jag nog försöka köpa något som är tidlöst. Inget som binder jackan till ett visst motorcykelmärke eller så.

Har tittat på Dainese, Alpinestars och även märken som t ex Belstaff (vars mc-kollektion jag aldrig sett i verkligheten, bara testat en vanlig skinnjacka från dem). Du nämner Schott och det finns ju en rad andra tillverkare till som en gång i tiden tillverkade mc-jackor. Mc-firmona hade nog kunnat ha en bättre försäljning om de hade varit lite mer trendkänsliga. I synnerhet idag när det är ett annat mode än när sporthojarna såldes som bäst. Folk köper ju custom, scrambler, café racers och dylikt. Nog finns det en marknad om man anstränger sig lite. Det känns som mc-handlarna har stannat kvar i slutet av 90- och början på 2000- talet när det kommer till klädinköp. Det är ju inte direkt så att man har lust att köpa ett nytt skinnställ när man är på besök. Där fick jag sagt det :D
En dröm är ju den där skinnjackan som kommer att hänga med i ett par årtionden och få en personlig patina efter många timmar i sadeln. Samtidigt som man inte behöver känna sig som ett ufo om man måste slinka in på ICA eller något.

Belstaffs mc-kollektion är som sagt lite svår att få tag i. Dels så vet jag inte om den säljs i Sverige just nu (eller ens i norden) och dels är ju en en bra skinnjacka sånt man vill ska sitta snyggt, och då vill man inte gärna köpa i blindo via nätet utan att ha provat noga först. Barbours mc-kläder brukar också emellanåt vara lite svåra att få tag på i Sverige och just nu ser de inte heller ut att ha särskilt mycket som lämpar sig för seriös motorcyklism.

Ja, en trend som började komma starkt ifjol och fortsätter även i år är livsstilsprodukterna riktade mot hipstermotorcyklisterna. Alltså de produkter som tillhör Dainese Vintage (36060), Ducati Scrambler, Alpinestars Oscar etc, för folk i 30årsåldern som köpt sig en ny Yamaha SR400 och vill köra den iförd bruna snörade kängor och öppen hjälm. Hos många svenska handlare verkar det fortfarande vara tre kategorier personlig utrustning som dominerar: GoreTex till touringfolket, de "tuffa" customkläderna och sporthojskläderna (eventuellt uppblandat med lite crosskläder). Tillverkarna verkar vara på hugget medan handlarna fortfarande inte riktigt har förstått grejen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det värsta med fördomar är inte att man har de, utan när de bekräftas av med verkligheten. :huvet

Nackdelen med många kevlarjeans är lite det som Harmon Rabb var inne på, att de flesta ser ut som något som katten har släpat in. Antingen så har de någon mindre vacker tvätt eller så är passformen synnerligen osmickrande. Kombinationen av att det kanske inte är de vassaste på modeutbildningarna som sitter och ritar mc-kläder och att de ska erbjuda ett så bra skydd som möjligt är inte alltid helt lyckad. Om du tänker dig billigaste jeansen från Dressmann eller Jack & Jones med sju lager långkalsonger och en blöja under så anar du nog hur en del kan se ut.

Men med brandojacka finns ju risken alltid att det blir lite "Blue Oyster Bar"-varning oavsett om den kombineras med jeans eller skinnbyxor, så varför inte ta steget fullt ut och köra med vanliga jeans med chaps över? Eller ridbyxor och knähöga stövlar för det amerikanska hojsnutsstuket?
Förlåt om jag låter elak nu, jag menar inget ont med det. :tummenupp

Fördomar är bara en annan form av beredskap, för att slippa bli överraskad av något man egentligen redan vet :hihi

Jo, jag vet... Men samtidigt har jag inget sinne för kläder och stil egentligen, mina skinnställsbyxor ser redan ut som att man har blöja på sig så det där kan jag nog nästan leva med... :D däremot vet jag inte hur skyddsfaktorn egentligen är, det känns ju som att ett par rejäla skinnbrallor ger bättre skydd överlag även om kevlaret säkert är slitstarkt där det sitter... Funtar lite på att bara leta upp ett par vintage skinnbyxor som lirar bättre med jackan, för den udda kombon av brandojacka och sportställsbyxor inser ju även jag som estetiskt efterbliven att det rimmar illa... :gnissla

Nja, jag gillar brandojackan på grund av stuket, alltid gillat 50-60talet och sådär så den trivs jag bra med. Men några chaps blir det inte :hihi några franslösa skinnbyxor att ha utanpå jeansen däremot kan ju funka, då kan man dra av det yttre skyddsplagget och gå på stan i jeans och jacka om somrarna utan att bli helt kokt :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En dröm är ju den där skinnjackan som kommer att hänga med i ett par årtionden och få en personlig patina efter många timmar i sadeln. Samtidigt som man inte behöver känna sig som ett ufo om man måste slinka in på ICA eller något.

Belstaffs mc-kollektion är som sagt lite svår att få tag i. Dels så vet jag inte om den säljs i Sverige just nu (eller ens i norden) och dels är ju en en bra skinnjacka sånt man vill ska sitta snyggt, och då vill man inte gärna köpa i blindo via nätet utan att ha provat noga först. Barbours mc-kläder brukar också emellanåt vara lite svåra att få tag på i Sverige och just nu ser de inte heller ut att ha särskilt mycket som lämpar sig för seriös motorcyklism.

Ja, en trend som började komma starkt ifjol och fortsätter även i år är livsstilsprodukterna riktade mot hipstermotorcyklisterna. Alltså de produkter som tillhör Dainese Vintage (36060), Ducati Scrambler, Alpinestars Oscar etc, för folk i 30årsåldern som köpt sig en ny Yamaha SR400 och vill köra den iförd bruna snörade kängor och öppen hjälm. Hos många svenska handlare verkar det fortfarande vara tre kategorier personlig utrustning som dominerar: GoreTex till touringfolket, de "tuffa" customkläderna och sporthojskläderna (eventuellt uppblandat med lite crosskläder). Tillverkarna verkar vara på hugget medan handlarna fortfarande inte riktigt har förstått grejen.

Frågan är om det inte är en kombination av agenturer och återförsäljare i Sverige som är boven i dramat. Antingen saknar de egen stilkänsla eller så underskattar de kunderna och tror att de vill ha samma saker som såldes för 15 år sedan. Har inte ens sett Dainese vintage 36060 hos handlarna.

Det är väl Duells som säljer det mesta i utrustningsväg och annat till handlarna. Att gå runt dem är kanske inte helt enkelt om man vill gå en egen väg. Man är väl mer eller mindre beroende av dem för att få tag i sådant som inte är OEM grejer till sitt motorcykelmärke.

För egen del får man väl kombinera en utlandsresa för att kolla in annat utbud än det som finns här hemma. Jag vill känna på produkterna och prova dem. Har ingen lust att köpa något på distans som kanske ser snyggt ut, men som sedan inte alls har rätt känsla i övrigt. En fin skinnjacka blir bara finare med lite patina, men det kräver ju hög kvalitet för att den ska hålla så länge. Det är ju bara att se på kvalitetsskor från engelska tillverkare. Sköter man bara dem håller de i årtionden. Visst är de dyra i inköp, men billiga i längden. Jag gillar inte slit och slängmentalitet. En dyr skinnsko eller sneaker som man får kasta efter en säsong går bort. Det är sådant man kan köpa på 70% rea möjligtvis istället för ett par i sammanhanget dyr (väl valfri sportsko tillverkare).

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Nja, jag gillar brandojackan på grund av stuket, alltid gillat 50-60talet och sådär så den trivs jag bra med. Men några chaps blir det inte :hihi några franslösa skinnbyxor att ha utanpå jeansen däremot kan ju funka, då kan man dra av det yttre skyddsplagget och gå på stan i jeans och jacka om somrarna utan att bli helt kokt :)

Då kanske den här kan duga på försök som inte alls är dyr, bara 1700 kr.

https://www.louis.de/en/artikel/hig...list=145995222&filter_article_number=20726448

Billigare ändå... http://www.ebay.com/itm/BRANDO-Mens...e-Motorbike-Hide-Leather-Jacket-/300961112794

Bifogat

• 207264_110_FR_16.JPG
    207264_110_FR_16.JPG
    15.5 KB · Visningar: 74
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC