Köpråd Harley?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
HD är väl en sån där högljudd klumpig fåtölj man köper på ålderns höst när ryggen och hörseln har gett med sig

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Pja en Fat Bob går det att svänga med i alla fall

http://www.youtube.com/watch?v=_JgD-t8CtlU

Och 0-100 på runt 3,5 sekunder med mindre modifieringar är väl heller inte fy skam

https://www.youtube.com/watch?v=trtxeDsDisY

Inte alls samma prestanda som i en sporthoj vid högre hastighet men jag känner mig inte det minsta handikappad när jag är ute och kör med mina vänner som har helt andra hojar. Vill man ha mer effekt så finns V-Rod modellerna.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Verkar inge kul att köra sådär... Skulle du svänga så skulle de ligga döskallar på vägen ett par mil efter åt:rofl

Man hör ju hur det tar i lite varstans så ett par strategiska hasplåtar är nog att föredra :D

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Själv förstår jag inte riktigt glädjen i glidare, men uppenbarligen är det något för många då många kör dom.

Men vad är det som lockar så mycket med dessa hojar? Roliga att köra? Bekväma? Snabba? Kul att putsa? Livsstilen?

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Själv förstår jag inte riktigt glädjen i glidare, men uppenbarligen är det något för många då många kör dom.

Men vad är det som lockar så mycket med dessa hojar? Roliga att köra? Bekväma? Snabba? Kul att putsa? Livsstilen?

Det jag gillar med min är att den går att köra någorlunda aktivt med samtidigt som den fortfarande är bekväm. Bottenvridet är riktigt bra även om toppeffekten inte är något att hurra över. Jag gillar personligen motorkaraktären. Studerar man dynokurvor så visar det sig att en original Harley V-Twin på 1690cc levererar ca 3 ggr så mycket effekt vid 4000 RPM jämfört med en normal 600cc sporthoj och faktum är att den börjar mata på bra redan strax under 2000 RPM. Och det är inte så konstigt heller i och med att cylindervolymen är ca 3 ggr högre. Sen att sporthojen utklassar när man väl har fått snurr på den är en annan femma. En smaksak vad man gillar helt enkelt. Jag gillar även ljudet, vibrationerna och utseendet. Det känns som att motorn ger hojen en mer levande känsla jämfört med en silkeslen radfyra.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1

Det är inget konstigt alls. Om man blir glad att att köra tvåhjuling så blir man det av allt man får möjlighet att prova i den vägen. Det är inte så att man bara kan bli glad av att köra en Gixxer 1000 men mår dåligt av att köra en Yamaha R1 eller en BMW offroad bara för att ta ett par exempel. I så fall sitter det en onödig begränsing i huvudet som gör att man inte kan eller vill utvecklas.

Vad man sedan väljer för typ av hoj att äga är en smaksak och vad man planerar att använda fordonet till. Vill man köra RR-stuk köper man inte en HD och vill man ha en hoj med mycket känsla och stor närvaro kan det t.ex. bli en HD eller en touringhoj om man vill kunna åka långt och fort och bekvämt. En del tittar bara på vikt/effektförhållande och känner sig trygga när de har köpt en sådan. Men det är inte med nödvändighet glädje på riktigt utan även andra saker som spelar in utan att gå in närmare på det...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC