Köpråd Harley?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det är inget konstigt alls. Om man blir glad att att köra tvåhjuling så blir man det av allt man får möjlighet att prova i den vägen. Det är inte så att man bara kan bli glad av att köra en Gixxer 1000 men mår dåligt av att köra en Yamaha R1 eller en BMW offroad bara för att ta ett par exempel. I så fall sitter det en onödig begränsing i huvudet som gör att man inte kan eller vill utvecklas.

Vad man sedan väljer för typ av hoj att äga är en smaksak och vad man planerar att använda fordonet till. Vill man köra RR-stuk köper man inte en HD och vill man ha en hoj med mycket känsla och stor närvaro kan det t.ex. bli en HD eller en touringhoj om man vill kunna åka långt och fort och bekvämt. En del tittar bara på vikt/effektförhållande och känner sig trygga när de har köpt en sådan. Men det är inte med nödvändighet glädje på riktigt utan även andra saker som spelar in utan att gå in närmare på det...

Vill man ha hjärtat i halsgropen varje gång man kör om, köp hd
Vill man ha hjärtat i halsgropen när man skall få stop från 100, köp hd
Vill man puttra runt och äta glass och kolla på naturen, köp hd

Är de detta du menar med känsla?
Jag har kör HD, många olika med allt från steg 1-5 från SE.
Det är inget för mig, jag får inte varken känslan JAG vill ha, kickarna jag fått av HD är inte de adrenalin kickar ja vill ha :)

MEN, jag skulle inte säga nej till en valfri V-ROD, men skulle inte byta bort min RR för en HD. Sedan sitter min sambo som skit på de hojarna, så de är för mig uteslutet.

Peace:sissy

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Vill man puttra runt och äta glass och kolla på naturen, köp hd

Min HD klarar omkörningar hur bra som helst, och det fina är att man inte behöver växla ner för vridet finns där direkt. Bromsarna fungerar även riktigt bra. Inte samma nyp som i en sporthoj men att få stopp från 100 är inte alls några problem. Trycker man till för hårt så får ABS:en börja arbeta som på vilken annan hoj som helst. Nu har förvisso Fat Bob dubbla skivor fram men även övriga HD modeller har fått helt okej bromsar på senare år.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1

Är de detta du menar med känsla?

Peace:sissy

Nej det är inte det jag menar med känsla men det tror jag att du egentligen förstår :):tummenupp

Det jag menar med känsla är en vacker och tidlös design, ett brutalt ljud, bra dragkraft och att det kräver betydlig mer att köra dem aktivt än en banhoj.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Själv förstår jag inte riktigt glädjen i glidare, men uppenbarligen är det något för många då många kör dom.

Men vad är det som lockar så mycket med dessa hojar? Roliga att köra? Bekväma? Snabba? Kul att putsa? Livsstilen?

Jag kan absolut förstå att det inte är för alla, smaken är ju som baken. Och gillar man sporthojar kan jag absolut förstå att man inte gillar glidare, för det är fan inte mycket som är likt.

Själv har jag aldrig riktigt fattat grejen med sporthoj om jag ska vara ärlig. Visst kan det vara skönt att ta en kurva med lite fart någon gång, och acceleration är ju alltid mysigt. Men jag upplevde att det behövde gå hyfsat fort innan man faktiskt uppskattade just det sportiga, för det var där de gjorde sig bäst. I lägre hastigheter fanns det liksom inte mycket som var sådär enormt roligt, och jag gillade inte att behöva pressa för att njuta. Jag gillar att ta det lugnt och njuta av åkturen snarare än att köra fort och aktivt. Därav är glidare ett bättre val för mig personligen, det behöver liksom inte gå så fort för att jag ska ha kul :)

Jag njuter mest av motorkaraktären och ljudet om jag ska vara ärlig. Bottenvridet, draget genom hela registret, att inte behöva växla i tid och otid utan det funkar att bara dra på, och det låter jävligt mysigt när hojen tuffar iväg och sen övergår till att börja vråla ut sitt V-twinmuller :tummenupp

Sen tycker jag även att de känns bra genom kurvor. Inte på samma sätt som en sporthoj över huvud taget, men om en sporthoj = F1 så är Harley = Cadillac. Det gungar, det mullrar, man cruisar långsamt och njuter av turen, vädret, dofterna och inte minst ljudet! :tummenupp För mig känns det kanon :)

Sen är de duktigt bekväma, med lite touringtillbehör kan du köra hur långt som helst i princip utan träsmak. Och för mig som ibland tar lite längre turer över till Gotland och så vidare är det en stor fördel att både kunna ha packning med samt att åka bekvämt.

Kul att putsa vet jag inte om jag tycker, men däremot är det rätt kul att kunna välja och vraka bland tillbehör och personifiera sin hoj. Och ja, livsstilen ÄR en del av det hela får jag väl medge :D Även om jag inte är någon klassisk stor hårig harleybiker som alla fördomsfullt verkar tro så måste jag säga att det känns speciellt just att det är en Harley jag har. Kan inte riktigt förklara vad det är, men jag har ju kört japscustom tidigare och det är stor skillnad.

Så ja, för mig funkar det klockrent! Jag älskar min glidare! :tummenupp

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Kan lägga till en grej som får det att dra i smilbanden när hojen står still med motorn igång. Det är när motorn gungar fram i tillbaka i sina upphängningar och hela hojen rör sig frammåt och bakåt i takt med kolvslagen.

Då vet man att det inte är en moped :D

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kan lägga till en grej som får det att dra i smilbanden när hojen står still med motorn igång. Det är när motorn gungar fram i tillbaka i sina upphängningar och hela hojen rör sig frammåt och bakåt i takt med kolvslagen.

Då vet man att det inte är en moped :D

Moto Guzzi .... dom har även lite kraft bakom oljudet och vibrationerna :tummenupp

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
image.jpg

Kul att skriva att de går att åka aktivt med en HD på ett fd. Sporthojforum :rofl

Men vem vet ja kanske hamnar på en HD tidigare än väntat... Kanske blir miljonär:)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kul med folk som gillar olika... jag kan förstå att man gillar HD på samma sätt som det finns de som gillar gamla jänkare: Stilen, imagen, ljudet och den OÄNDLIGA eftermarknaden. Man behöver liksom inte köra så mycket, det verkar ju vara resten av konceptet som är själva grejen.

Bottenvrid och komfort går ju annars utmärkt att kombinera med väghållning och bromsar i toppklass så man behöver ju inte välja om man inte vill.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
View attachment 428203

Kul att skriva att de går att åka aktivt med en HD på ett fd. Sporthojforum :rofl

Det går förstås bra för det har gjorts med alla typer av hojar sedan över 100 år tillbaka. Men det gäller förstås att inte behöva bli skitnödig för att hojen är gammal och däcken inte är spritt nya och kasseras så fort de inte längre luktar som ett nyöppnat kondompaket.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Intressant.

En sån här tråd hade blivit sönderbankad för några år sedan. TS mentala hälsa hade ifrågasatts och han blivit ombedd att dra vidare till något Harleyforum.

Tiderna förändras, SH förändras.

Nu väntar vi ivrigt på nästa tabu-ämne, "Köpråd Goldwing?" :D

//Skrivet av en som (även) kör plastscooter med automatlåda... :)

EDIT: Tycker för min del att HDs lilla 750 är rätt kul. Skulle med enkla medel kunna bli en schysst Caféracer Light med annan sadel, annat styre och fotpinnar. "Bara 750 cc?" Ja, det är det som är grejen. Att gå tvärs emot strömmen. Inte stirra på 1600 kubikare på 350 kilo - utan på en liten 750 som tillverkas i Indien...

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Intressant.

En sån här tråd hade blivit sönderbankad för några år sedan. TS mentala hälsa hade ifrågasatts och han blivit ombedd att dra vidare till något Harleyforum.

EDIT: Tycker för min del att HDs lilla 750 är rätt kul. Skulle med enkla medel kunna bli en schysst Caféracer Light med annan sadel, annat styre och fotpinnar. "Bara 750 cc?" Ja, det är det som är grejen. Att gå tvärs emot strömmen. Inte stirra på 1600 kubikare på 350 kilo - utan på en liten 750 som tillverkas i Indien...

Jotack, jag har ju hängt här ett tag så det var väl lite ungefär vad jag räknade med :D Men som du säger, tiderna förändras ju. Till det bättre tycker jag :) Är väl skönt att vi alla kan umgås med hojintresset som gemensam nämnare och inte dela in oss i läger baserat på hoj? Sporthoj.com skulle nog bli ganska glesbefolkat om bara folk med superRRbåge fick hänga här, då ryker ju inte bara vi med glidare utan alla motarder, äventyrshojar och landsvägsbågar med oss :crash

Men tyvärr så är det ju inte sällan man får ett "Hallå, det här är faktiskt SPORThoj.com!! Ta kråmpråmen och dra nån annanstans va!!" just av folk som kör typ motard eller liknande :hihi

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Intressant.

image.jpg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
He-he-he... :)
Nu har jag vare sig planer på någon HD eller Guldvinge. Men bilden var kul. Och HDs lilla 750 är faktiskt lite söt...

Däremot fantiserar jag om en ny Thruxton R, men det är en annan historia!

Triumph-Thruxton-R-1.jpg

Sorry för OT!

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Aldrig varit inne på Kromslädar innan, men fick ett infall att testa o nu är jag mer än lovligt sugen...

Vafan tänker ni, han sitter på en sprillans s1000xr och skriver att han vill byta ner sig till en kormsläde :dummer men det ligger faktiskt lite logik i påståendet. Känner ett behov att behålla kortet och varför inte livet i några år till...ljudet på kromslädarna är fantastiskt och det är faktiskt behagligt att puttra runt i 70-90 med frugan på pallen med en harley. ( det är fan INTE kul med min s1000xr, den vill bara ge maxgas o quickshiftas i 0-100 på tre sekunder :yoparty )

Så kommer vi till en sak som jag faktiskt stör mig på när det gäller min fantastiska tyska maskin...den är dyr att försäkra!! 11500/år helförsäkring IF (märkes), en harley kostar mindre än hälften...

Och så till det sista jag gillar fan "rocker" stilen som HD lyckats bygga upp kring sitt varumärke det är fan en helt annan grej att glida runt stan med frugan bak på en sjysst HD än med BMW:n (alltså varför är det bara gubbar i reflexväst o korvätarhjälm på bmw träffarna?)

Så nu går jag o försöker bestämma mig för vilken släde det skall bli, och om jag skall byta denna eller nästa säsong (eller kanske tom vänta ännu längre!!), just nu står det mellan Nightrod Special och Softail Breakout ....
grå.jpg2000000039.jpg
Drömmen hade väl varit Breakout i CVO utförande ( customiserad från fabrik och byggd av EN o samma montör ) men plånboken sätter stop för den...
2016-Harley-Davidson-CVO-Pro-Street-Breakout-800x445.jpg

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Aldrid varit inne på Kromslädar innan, men fick ett infall att testa o nu är jag mer än lovligt sugen...

Vafan tänker ni, han sitter på en sprillans s1000xr och skriver att han vill byta ner sig till en kormsläde :dummer men det ligger faktiskt lite logik i påståendet. Känner ett behov att behålla kortet och varför inte livet i några år till...ljudet på kromslädarna är fantastiskt och det är faktiskt behagligt att puttra runt i 70-90 med frugan på pallen med en harley. ( det är fan INTE kul med min s1000xr, den vill bara ge maxgas o quickshiftas i 0-100 på tre sekunder :yoparty )

Så kommer vi till en sak som jag faktiskt stör mig på när det gäller min fantastiska tyska maskin...den är dyr att försäkra!! 11500/år helförsäkring IF (märkes), en harley kostar mindre än hälften...

Och så till det sista jag gillar fan "rocker" stilen som HD lyckats bygga upp kring sitt varumärke det är fan en helt annan grej att glida runt stan med frugan bak på en sjysst HD än med BMW:n (alltså varför är det bara gubbar i reflexväst o korvätarhjälm på bmw träffarna?)

Så nu går jag o försöker bestämma mig för vilken släde det skall bli, och om jag skall byta denna eller nästa säsong (eller kanske tom vänta ännu längre!!), just nu står det mellan Nightrod Special och Softail Breakout ....
View attachment 431585View attachment 431586
Drömen hade väl varit Breakout i CVO utförande ( customiserad från fabrik och byggd av EN o samma montör ) men plånboken sätter stop för den...
View attachment 431587

Ptja, XR är ju redan rätt gubbigt, så när nu brallorna ändå hasat upp så långt under armhålorna kan du väl lika bra haka på hängslen och börja åka hd. :näsblod

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Breakout är fräck. Men det är en softail vilket innebär att den har balansaxlar som tar bort många av de goa vibrationerna. Nightrod Special är också fräck. Rätt inställd går den som ett skott. Dock inget att satsa på om man vill ha den karakteristiska H-D gången med 315/405 graders tändning. :glömdet

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Aldrid varit inne på Kromslädar innan, men fick ett infall att testa o nu är jag mer än lovligt sugen...

View attachment 431585View attachment 431586
Drömen hade väl varit Breakout i CVO utförande ( customiserad från fabrik och byggd av EN o samma montör ) men plånboken sätter stop för den...
View attachment 431587

Klart du ska ha en HD!! :tummenupp

Jag kör ju Softail själv och gillar breakouten skarpt!! V-rod i alla dess utföranden går tyvärr bort för mig just på grund av motorn, det är ju något helt annat än det "gamla hederliga" och mycket av det där HD-karaktäristiska (ljudet, vibrationerna etc) försvinner ju helt i och med det... Dock gillar jag utseendet på V-rod, de är tuffa! Men det känns knappt som en Harley om du förstår hur jag menar :)

Så ja, jag hade helt klart satsat på en Breakout! :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Breakout är fräck. Men det är en softail vilket innebär att den har balansaxlar som tar bort många av de goa vibrationerna. Nightrod Special är också fräck. Rätt inställd går den som ett skott. Dock inget att satsa på om man vill ha den karakteristiska H-D gången med 315/405 graders tändning. :glömdet

Är det inte samma twincam 88 cui i alla Harleys med den motorn? :va Skulle en dyna och en softail med TC88 ha egna varianter av motorn menar du?

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Finns ju förstås fler varianter man kan tänka sig, jo jag vet att det är lite hillbilly men tycker denna wideglide är ganska cool 6084528042.jpg
Och den nya Dyna Lowrider S är fett rå:
16-hd-low-rider-s-2-large.jpg
Problemet med den är väl att frugan behöver något att sitta på :tuttar

Ja jävlar...schvårt det här :tungan

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA