Köpråd Harley?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Var och testade en Harley V-Rod och det var ju en himla cool hoj där jag tyvärr hade lite svårt för att man hade benen rakt fram vilket gjorde att man i högre farter upplevde det som att benen ville lyfta.Annars så var den som sagt var himla go.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Var och testade en Harley V-Rod och det var ju en himla cool hoj där jag tyvärr hade lite svårt för att man hade benen rakt fram vilket gjorde att man i högre farter upplevde det som att benen ville lyfta.Annars så var den som sagt var himla go.

Sätt vingar på knäna för downforce

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Har inget emot Triumph, tycker deras parallel twins är helt okej men blev lite besviken när jag provkörde den nya Bonneville för ett tag sedan. Blinkershus och skärmar gjorda i plast. Känns inte särskilt premium. I övrigt var den helt okej.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Järngris som järngris .... men eftersom fler har en cruiser i tankarna

Vågar man köra i skinnställ ?
Integralhjälm ?
Måste jag klippa av fingertopparna på handskarna ?
Vargtröja ?

Dessa frågor dessa frågor
Och nej jag har inga fördomar alls :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
1. Ja, du vågar. Fast separat jacka/byxa ser förstås coolare ut en ett helställ i tandkrämstubs-färger och med knäpuckar.
2. Visst. Öppen hjälm ser ju ball ut, men en humla som smackar in i kinden i 100 knyck är inte kul. Tro mig, jag har testat.
3. Här väljer du själv. Betänk dock att en racehandske med kolfiber-look ser sketful ut med avklippta fingrar! ;)
4. Nej. Ingen skall ha vargtröja, låter smakpolisen hälsa. Se http://www.smakpolisen.se/faq! ;)

Last edited:

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
FXSTBI 06

Integralhjälm ?
Vargtröja ?

Kör med mc jacka, kevlarjeans, integralhjälm och handskar med fingrarna kvar :)
Har en öppen hjälm som jag kan ta ibland om jag bara ska ner till affären eller liknande.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
13335929_10153665947500949_7577357163891325822_n.jpgtomas2.jpg

Fullt allväderställ eller skinnställ tycker jag går bort liksom reflexväst!! Annars funkar väl det mesta ovan två bilder är från en kompis i Kevlarskjorta potthjälm och solglasögon, samt jag själv i Racejacka (delat ställ) o integralhjälm ...båda i kevlarjeans.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16

Integralhjälm ?
Vargtröja ?

Så länge du har fransar går allt bra :arsele

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Integralhjälm ?
Vargtröja ?

Jag kör i skinnjacka (Marlon Brando style, med skydd och utan fransar), skinnjeans/kevlarjeans, hela handskar, boots och integralhjälm. :)

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1

Vikten betyder mycket på flera sätt så man kan t.ex. inte klumpa ihop alla hojar som väger över 250 kg. Om man tar en 270 kg hoj och lägger på ytterligare 70 kg kommer den från att ha varit rejält tung förut upplevas vara fastgjuten i marken eller tillverkad av massivt gjutjärn. Det påverkar i hög grad även möjligheten att svänga och bromsa negativt. Men vill man bara pysa omkring så spelar det inte så stor roll och man vänjer sig förmodligen ganska snabbt.

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Vågar man köra i skinnställ ? Integralhjälm ? Måste jag klippa av fingertopparna på handskarna ? Vargtröja ?

Om du har kommit så långt i din själsliga utveckling att du kör motorcykel, finns på SH, debatterar vilt på SH, har en mc-historik som inkluderar en XT660 och en MV Agusta och dessutom diskuterar glidare i en SH-tråd; då min son - då är det dags att lita på din inre röst. Det är dags att du inser att du får ha på dig precis vad du vill.

Förutom vargtröjan. Den går fetbort. Alltid.

Du är mogen nu. Du. Får. Ha. På. Dig. Vad. Du. Vill.

Själv sätter jag en ära i att alltid välja det som passar för situationen. Oavsett vilken hoj eller sällskap.
Eftersom jag nästan alltid har en tredelad kostym på jobbet åker jag ofta dit i kostym kompletterat med öppen hjälm, ryggskydd och handskar.

När jag kör "på riktigt" har jag nästan alltid min Alpinestars GP Pro helställ, inkl GP Pro-handskar och stövlar samt kompletterar detta med världens fulaste HD signalväst (mest för att förvirra folk). Känner mig mycket mer bekväm med att "köra" när jag är "fullt påklädd". Har ett tvådelat Alpinestars GP Pro i större storlek för touringrundor. För korta "ner till affären-turer" kör jag ibland jeans och en gammal mc-skinnjacka av god kvalitet.

Fast skrubbsåren på knäna från lördagen den 19/6 http://www.hd.se/2016-06-19/mc-olycka-vid-malmoleden gör att jag nog avråder alla från att köra utan knäskydd. IMG_0050.jpg
PS. Polisrapporten kom idag. Kors i taket, jag fick rätt! De bötfällde föraren av bilen som korsade alla filerna i rondellen och orsakade olyckan.

Hjälm är en svår fråga. Har investerat i en SHOEI J-O öppen hjälm och är oerhört nöjd. Apdyr.
Men känns ändå seriös. Använder annars SHOEI XR1100. Tror att man bör ha både öppen och integral.
Vilket är djävligt dyrt om man köper vettiga hjälmar. Men hellre en bra (läs dyr) integral än två halvbra hjälmar.
Min åsikt.
Men det vi konstaterade i början var: Du är mogen nu. Du. Får. Ha. På. Dig. Vad. Du. Vill.

(utom vargtröja)

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....du får ha på dig precis vad du vill. Förutom vargtröjan. Den går fetbort. Alltid......

..... Har investerat i en SHOEI J-O öppen hjälm och är oerhört nöjd. Apdyr......
Två saker. Båda lite, lite OT.

Vargtröjan: Bra. Skönt att vi är fler! :)

Shoei J-O: Hur är den när det gäller vindbrus? Jag köpte en annan öppen Shoei för några år sedan (Shoei S20). Det fanns andra, lite snyggare modeller, mindre ägghuvud. Fast jag valde Shoei för att jag ville ha en bra hjälm. MEN, den är så förbaskat bullrig. Ett jäkla vindbrus. Känner att jag riskerar tinnitus så snart jag närmar mig 100 knyck.

Så, hur är J-O tycker du?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ifall någon kråmslädeåkare här på SH blir sugen på kläder som ger RESPEKT så bifogar jag lite förslag från förra årets kråmslädeutställning.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC