Köpråd: Honda CB1000R eller Suzuki GSX-S1000?

Big Helmet

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2016
Hoj
-
Hej,

Körde upp sent förra säsongen så det blev ingen hoj då men det ska det bli nu så därför tänkte jag höra med er vad ni tycker om Honda CB1000R -16 och Suzuki GSX-S1000 -16. Står och tvekar mellan dessa nämligen.

Suzukin har bättre vrid och mer hästar men sådan är ju inte allt på en hoj. Personligen så tycker jag att Hondan är snyggare med sin enkelsving samt att den ser mer hanterbar ut när det börjar svänga rejält men jag har ju inte provkört ännu så jag vet inte om det stämmer.

Låter kanske lite som om jag redan har bestämt mig men så är inte fallet. Måste få till en provkörning innan jag bestämmer mig.

Ni som redan har erfarenhet av hojarna, vad tycker ni?

/BH

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Gsx s1000 alla gånger. Provat bägge. Cb1000r är väl kanske snyggare ja och de smalare däcken gör den väl kanske något mer lättsvängd initialt åtminstone, men inget jag direkt tänkte på. Gsx s1000 är en ny hoj, cb1000r är i slutet av sin livscykel. Gsx s1000 har MYCKET mer krut. Sen har cb1000r en sån där sjukt jobbig högglansig plastdisplay som omöjliggör all form av informationsutbyte vid allt ljus starkare än kolmörker.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag ska ge dig min upplevelse men i första hand så tycker jag att du ska provköra, vist så kan man få en fingervisning av oss men du kommer säkert få en annan uppfatning när du provkör. Jag har en CB 1000R och jag gillar den så mycket att jag bestämt mig för att inte köpa en GSX s1000 visst den har mer HK än Hondan men inte så mycket mer vrid. De sakerna jag gillar mer med min hoj är att den är mer lätthanterlig, smidigare i kurvor, enkelsving, finnischen är helt klart bättre, våt koppling helt klart skönare och den bara är snyggare. Jag har mappat och bänkat min hoj så nu har jag 106 Nm och 122 HK på bakslangen ca 141 HK vid utväkslingen. Det är absolut inget fel på Gsx s1000 vid mappning och en pc 5 installerad gav den 141 HK på slangen och 101 Nm, jag har funderat starkt på att skaffa en men jag kan inte släppa min CB, alla klagar på Hondan men vad klagar man på, jo att den har mindre HK men resten på hojen är bättre enligt mig. kommer bli roligt att se om GSX s1000 klarar att finnas på marknaden i 9 år en liten fingervisning på att Honda hittade rätt.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nu ska jag komma med en liten barnslig men kanske bra och veta grej :)

Hondan är snyggare MEN serveras med ett 180 bakdäck och är Made in Italy! Jag tycker att det är ett minus!

Suzukin levereras med ett 190 bakdäck (coolare):rock men är enligt min mening ful!

Hondan är från -09 så den skulle jag inte köpa...

Suzukin är så ful så den skulle jag inte köpa heller!

Jag hade köpt en lätt begagnad BMW S1000R eller en Ducati Monster 1200!

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016

Hondan är snyggare MEN serveras med ett 180 bakdäck och är Made in Italy! Jag tycker att det är ett minus!

Suzukin levereras med ett 190 bakdäck (coolare):rock men är enligt min mening ful!

Ja det är dina åsikter och självklart så får du ha dom, enda jag undrar över är att du säger att bakdäcket är made in italy, helt fel jag har Bridgestone däck och de sitter på orginal.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Ja det är dina åsikter och självklart så får du ha dom, enda jag undrar över är att du säger att bakdäcket är made in italy, helt fel jag har Bridgestone däck och de sitter på orginal.

Förlåt, jag var nog otydlig:D
Jag menar att det är motorcykeln som är Made In Italy.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Provkör båda så fort vädret tillåter.
Tycker även du borde provköra aprilia tuono 1100, kostar lite mer men piskar hondan och sukkan på så gott som alla punkter ;)
Och sen är den så löjligt snygg också! :fakta

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Så, slutsatsen blir väl att köpa en lätt begagnad s1000r eller tuono. Det hade nog jag gjort för dom pengarna, tror jag... Eller en ducati streetfighter.
ELLER så gör du som mig, köper en fz1 som är "nästan" som en gsx s1000 fast till 1/3 av priset ?

Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Provkör båda så fort vädret tillåter.
Tycker även du borde provköra aprilia tuono 1100, kostar lite mer men piskar hondan och sukkan på så gott som alla punkter ;)
Och sen är den så löjligt snygg också! :fakta

Ja det kan jag hålla med om den är jävligt snygg och piskar skiten ur båda hojarna men det beror på vad grabben är ute efter. :)

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

Jag skulle nog ändå köpa en hoj som har några år på nacken än helt ny eftersom då hinner ju folk upptäcka alla barnsjukdomar under dess år samt företaget hinner fixa ev fel näst kommande årsmodell!:tummenupp

Du verkar som inte ha bra förtroende för hojar som tillverkas i Italen dock rekommenderar ändå köpa en Ducati och jag undrar vart den görs:va

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Skall du åka själv eller med käring?

Själv
Touno
S1000r

Två
GSX s 1000

Skit i effekten, Hondan kanske blir betydligt bättre en mappning. Den ja körde tröttna ja på efter 4km och inte för att den inte gör 200, den är TRÅKIG enligt MIG!!!!!!!!! och många fler..

Sen kan man ju inte som Z1000 ägare säga att GSX s är ful, men de har vi redan diskuterat:krama

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Jag ska ge dig min upplevelse men i första hand så tycker jag att du ska provköra, vist så kan man få en fingervisning av oss men du kommer säkert få en annan uppfatning när du provkör. Jag har en CB 1000R och jag gillar den så mycket att jag bestämt mig för att inte köpa en GSX s1000 visst den har mer HK än Hondan men inte så mycket mer vrid. De sakerna jag gillar mer med min hoj är att den är mer lätthanterlig, smidigare i kurvor, enkelsving, finnischen är helt klart bättre, våt koppling helt klart skönare och den bara är snyggare. Jag har mappat och bänkat min hoj så nu har jag 106 Nm och 122 HK på bakslangen ca 141 HK vid utväkslingen. Det är absolut inget fel på Gsx s1000 vid mappning och en pc 5 installerad gav den 141 HK på slangen och 101 Nm, jag har funderat starkt på att skaffa en men jag kan inte släppa min CB, alla klagar på Hondan men vad klagar man på, jo att den har mindre HK men resten på hojen är bättre enligt mig. kommer bli roligt att se om GSX s1000 klarar att finnas på marknaden i 9 år en liten fingervisning på att Honda hittade rätt.

Jag undrar om de 20 extra hk gör så stor skillnad förutom topfarten:va Sen är ju också frågan vem som sitter på en naken hoj och blåser i 200km jämt...

Själv tycker faktiskt, det är mycket roligare att köra en hoj som har bra mellanregister:) Jag för mig Yamaha FZ1 har nästan samma effekt som Suzuki GSX-S1000. Dock CB1000R spöade Yamaha Fz1 under rullande accelerationstest:hihi

Se klippet nedan från 18.08...

https://www.youtube.com/watch?v=mK55nhy05EU

Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Jag skulle nog ändå köpa en hoj som har några år på nacken än helt ny eftersom då hinner ju folk upptäcka alla barnsjukdomar under dess år samt företaget hinner fixa ev fel näst kommande årsmodell!:tummenupp

Du verkar som inte ha bra förtroende för hojar som tillverkas i Italen dock rekommenderar ändå köpa en Ducati och jag undrar vart den görs:va

Jag älskar Ducati! Men om jag köper en japansk hoj så vill jag att den görs av japaner i Japan:fakta
Hur kul är det att köra runt på en Triumph som är gjord i Thailand egentligen?
Tror du att HD skulle sälja om dom tillverkades i Korea?

- - - Updated - - -

Jag älskar Ducati! Men om jag köper en japansk hoj så vill jag att den görs av japaner i Japan:fakta
Hur kul är det att köra runt på en Triumph som är gjord i Thailand egentligen?
Tror du att HD skulle sälja om dom tillverkades i Korea?

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Hojen är ju framtagen och producerad av japsarna sen att man flyttat montering mm till Italien har bara med pengar att göra. Så är det tyvärr med många saker men det fungerar ju uppenbarligen endå, sen om man absolut tycker att sakerna måste skruvas ihop i ett specifikt land så ja, köp inte den saken då.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hojen är ju framtagen och producerad av japsarna sen att man flyttat montering mm till Italien har bara med pengar att göra. Så är det tyvärr med många saker men det fungerar ju uppenbarligen endå, sen om man absolut tycker att sakerna måste skruvas ihop i ett specifikt land så ja, köp inte den saken då.

Det är många som inte gillar min hoj, men det rör inte mig. Är du nöjd med din hoj så är de det som räknas :)
Den är dock inget för mig, men bara för att ja tycker att den är tråkig behöver ju inte du det. När ja körde CBR va de också tråkiga. Men ja trivdes bra på dem och de gick att köra snabbt trots att de inte hade 200hk :)

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj

Jaså, då påstår du sj att japaner är mycket bättre på tillverka hojar än italienare:) och inte litar på italienare som gör cb1000r i Italien:D

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...