Köpråd motard

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Personligen skulle jag av dessa def. hellre sikta på 660 el. 625 istf. 640. Även om alla dessa är lite traktorstuk på, så ärdet definitivt mest så med 640:n. Men skulle jag kolla på "touring motard" idag skulle det säkerligen bli en 690 modell av något slag.

Och ang. 660 så är det fränt med endast kick :fakta har haft en och de var inga problem alls.

Och som någon var inne på, att man kan utöka serviceintervallen ifall man brukar en enduro på väg (motard) så lär det nog vara raka motsatsen :näsblod Betydligt värre än att köra den i skogen :brinnerup
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Kika på länkarna nedan.
2006 - http://www.visordown.com/reviews/motorcycles/supermoto/ktm-lc4-640-supermoto-1998---2006/186.html
2007 - http://www.motorcycle-usa.com/2007/04/article/2007-ktm-690-supermoto-first-ride/

2007 kom den nya LC4'an som KTM kallar 690. Den LC4'an är något att ha.
Jag har inte heller sagt att jag aldrig skulle vilja ha just en LC4 från 2006, däremot skulle jag inte vilja ha en av den gamla generationens LC4 om jag ens fick betalt för att köra den..

Så för att svara på vad som skiljer en 2006a mot en 2007 så blir svaret väldigt kort, allt skiljer dem åt.
Storleken på hjulen är detsamma, men annars finns det inte många likheter.

Jag kanske missuppfattade dig men jag tolkade ditt inlägg som att LC4 äldre än -07 (dvs tex -06) har en tendens att rasa.
Länkarna du klistrade in handlar inte om detta.

Du kanske inte skulle köpa en -06 eller äldre av andra anledningar men eftersom du ger exempel på 3 st som rasat är det lätt att tro att det är av den anledningen.
Var därför jag undrade vad som skiljer dem åt rent tekniskt om nyare inte rasar.

Har själv haft en 660 och tyckte den var kanonkul.
 

Snowman89

Guest
Jag kanske missuppfattade dig men jag tolkade ditt inlägg som att LC4 äldre än -07 (dvs tex -06) har en tendens att rasa.
Länkarna du klistrade in handlar inte om detta.

Du kanske inte skulle köpa en -06 eller äldre av andra anledningar men eftersom du ger exempel på 3 st som rasat är det lätt att tro att det är av den anledningen.
Var därför jag undrade vad som skiljer dem åt rent tekniskt om nyare inte rasar.

Har själv haft en 660 och tyckte den var kanonkul.
Jo de äldre håller mycket sämre, som jag skrev.
Om du kollade på mina länkar så är länken om -07'an just om den NYA LC4 motorn, den som faktiskt håller och det är en helt annan motor.
Att fråga vad som skiljer dem åt är som att jämföra Saabs 2.3T motor med VAG's 1.4 TSI och undra vad som skiljer dem åt då Saab motorn håller och VAG motor har bekymmer med kamkedjan.
Båda motorerna har kamkedja men de är uppbyggda på helt annorlunda sätt.

Jag har bara haft strul med de motorer av den äldre LC4an jag skruvat med och det är inte direkt ovanligt att de rasar. Det är bara prova och googla lite så kommer du ganska kvickt hitta trådar om bekymmer med ramlagerna eller vipplagrena.

Kanonkul visst, men det finns hojar för liknande summor som man kan ha minst lika roligt på, men som håller ihop bättre .
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
2007 fanns fortfarande 625 sxc å 660 rally kvar.... Men va nog inte dom som räknades då....
Alla tycker olika å jag föredrar 625,640 å 660 före 690... Men de är tycke å smak...

- - - Updated - - -

2007 fanns fortfarande 625 sxc å 660 rally kvar.... Men va nog inte dom som räknades då....
Alla tycker olika å jag föredrar 625,640 å 660 före 690... Men de är tycke å smak...
 

Snowman89

Guest
2007 fanns fortfarande 625 sxc å 660 rally kvar.... Men va nog inte dom som räknades då....
Alla tycker olika å jag föredrar 625,640 å 660 före 690... Men de är tycke å smak...

- - - Updated - - -

2007 fanns fortfarande 625 sxc å 660 rally kvar.... Men va nog inte dom som räknades då....
Alla tycker olika å jag föredrar 625,640 å 660 före 690... Men de är tycke å smak...

Visst är det så, men om jag skriver "gamla" och sen "nya" LC4'an, vilka motorer/årsmodeller syftar jag på då :) ?

Som huliganhoj kan jag hålla med om att en 660 är trevlig. Kan tänka mig att den passar ganska fint på bana också.
Däremot finns det på tok för många risiga sådana ute nu när de börjar bli 10-16år gamla och har passerat genom många "kan själv"-ägare.
Vilket i sin tur leder till att det blir svårt att hitta en i bra skick som man skulle våga rekommendera någon att köpa.
 

Snowman89

Guest
Problemet för mig är att 690 är lite för dyr, plus att jag tycker den är fruktansvärt ful :rodnar

Hittade en 660 -04 men den blev såld direkt. Finns en 625 på firma i Göteborg, men den känns väldigt dyr? Och den har gått 3000 mil..
http://m.blocket.se/goteborg/KTM_625_SM_Garanti_65734000.htm

Jo den modellen som heter 690 SM är väl inte jättevacker :brinnerup
Finns en anledning till att den kallas för "hackspetten" :banana
Orkar du så går den nog att bygga om.
 

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Jämshög
Hoj
Kawa Z1000 -05
är du sugen på att skruva får du köpa min 640 för 10 :p den fungerar men läcker lite olja och läcker avgaser vid toppen( vanligt fel förstod jag det som)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Visst är det så, men om jag skriver "gamla" och sen "nya" LC4'an, vilka motorer/årsmodeller syftar jag på då :) ?

Som huliganhoj kan jag hålla med om att en 660 är trevlig. Kan tänka mig att den passar ganska fint på bana också.
Däremot finns det på tok för många risiga sådana ute nu när de börjar bli 10-16år gamla och har passerat genom många "kan själv"-ägare.
Vilket i sin tur leder till att det blir svårt att hitta en i bra skick som man skulle våga rekommendera någon att köpa.

Menar du gamla Lc4 motorn så finns de ganska många modell av den...
-03 till -07 gråa motorn me high flow toppen 625 å 654 cc..
Före -03 den svarta motorn 625, 620 (609) å 400cc....
Fanns även grå motor åren 98-99 på 625cc...
Tidigt -98 svart motor me kylflänsar på toppen 620(609) å 400cc
Tillbaka sent 80-tal 600 å 550cc..
Me andra ord finns de många gamla Lc4 motorer...

Men jag förstår att du menar 690:ans Lc4 motor...:tummenupp

Du har säkert haft oturen att få tag i hojar som icke kunniga eller dom som struntat i service ägt innan...
Jag har flera å ingen av dom har strula på någe sätt... Då har jag kört både motard enduro å på isen...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nä men lite mer allvarligt så skulle inte jag köpa en "gammal" LC4.
Med gammal så menar jag modellen som fanns innan 2007.
Jag har haft 4st och 2st av dem hade rasat vid 1500 respektive 2300mil.
En bekant köpte en -05 som hade gått 1100mil och hade stämplad servicebok, där var ramlagret på ena sidan tvärslut..
Alla ovanstående hojars renoveringar har slutat på 7000-12000kr...

Fan vad nöjd jag hade varit om jag haft så långa haveriintervaller på min Husaberg Fs650e -02 :hihi
 

Snowman89

Guest
Menar du gamla Lc4 motorn så finns de ganska många modell av den...
-03 till -07 gråa motorn me high flow toppen 625 å 654 cc..
Före -03 den svarta motorn 625, 620 (609) å 400cc....
Fanns även grå motor åren 98-99 på 625cc...
Tidigt -98 svart motor me kylflänsar på toppen 620(609) å 400cc
Tillbaka sent 80-tal 600 å 550cc..
Me andra ord finns de många gamla Lc4 motorer...

Men jag förstår att du menar 690:ans Lc4 motor...:tummenupp

Du har säkert haft oturen att få tag i hojar som icke kunniga eller dom som struntat i service ägt innan...
Jag har flera å ingen av dom har strula på någe sätt... Då har jag kört både motard enduro å på isen...
Jo men den gamla modellen av motor är ändå snarlik, även om de sen finns massa andra varianter av den.
Det gäller också 690 motorn som finns i nassa olika skepnader men grundkonceptet är detsamma 07-16 vilket också stämmer på 620-660, fast de gjort små ändringar genom åren.

Om en hoj enbart är servad på verkstad, enligt KTMs intervaller men ändå tuggar med sig ett ramlager vid 1200mil, hur kan det då vara dåligt skötta grejer?
 

Snowman89

Guest
Kikar fortfarande på 620 sc som inte har blivit såld än. Man borde ju kunna få den för 15 utan problem. Men är det för stor risk att något rasar? Vill ju ha en hyfsat pålitlig hoj.
http://m.blocket.se/lund/Ktm_sc_620_supermoto_64940837.htm?ca=23_3&w=1
Vill du absolut ha en 620-660 så tycker jag du ska avvakta. När jag sålde mina nyrenoverade 640-hojar så gick de för 25.
Så du borde kunna få en finare/bättre hoj för bara lite mer pengar.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Så är det säkert. Tänker lite såhär: skulle en hoj för 15000 rasa så är det inte världens undergång, och man kanske kan kosta på den en renovering beroende på hur dyrt det blir. Men om man lägger 30000 på en hoj så är det värre om den skulle rasa.. Men jag vet inte.

Var och provkörde en xr650r idag. Tyckte den gick fint. 2000 mil. Men han ville ha 30000 för den, och det var inga motarddäck. Det finns på blocket just nu fälgar med bromsskiva, ok och drev bak till just xr650r för 10000. Men skulle man fixa till den hojen med de fälgarna och lite ny plast osv så är man ju nästan uppe i 45000, vilket jag tycker är för mycket för den hojen. Hade jag fått den för 20 så hade jag kanske köpt den.
 

Snowman89

Guest
Så är det säkert. Tänker lite såhär: skulle en hoj för 15000 rasa så är det inte världens undergång, och man kanske kan kosta på den en renovering beroende på hur dyrt det blir. Men om man lägger 30000 på en hoj så är det värre om den skulle rasa.. Men jag vet inte.

Var och provkörde en xr650r idag. Tyckte den gick fint. 2000 mil. Men han ville ha 30000 för den, och det var inga motarddäck. Det finns på blocket just nu fälgar med bromsskiva, ok och drev bak till just xr650r för 10000. Men skulle man fixa till den hojen med de fälgarna och lite ny plast osv så är man ju nästan uppe i 45000, vilket jag tycker är för mycket för den hojen. Hade jag fått den för 20 så hade jag kanske köpt den.

Förstår hur du tänker och visst är det så.
Förhoppningsvis så får du ju också en bättre hoj om du lägger mer pengar.
Köper du tex en XR 650 eller en KTM 690 så får du en mer hållbar motor och då är sannolikheten på ett ras mindre, än om du handlar en KTM 620-660.
Om du inte behöver hojen idag så är det nog vettigast att hålla koll på blocket, för det kommer garanterat ut prisvärda hojar framöver!

Jo det förstår jag verkligen..
En XR är nog en ganska trevlig hoj, men som du säger blir 40000 för en hoj som är 10-15år gammal känns som iallafall 10000 för mycket :)
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jo men den gamla modellen av motor är ändå snarlik, även om de sen finns massa andra varianter av den.
Det gäller också 690 motorn som finns i nassa olika skepnader men grundkonceptet är detsamma 07-16 vilket också stämmer på 620-660, fast de gjort små ändringar genom åren.

Om en hoj enbart är servad på verkstad, enligt KTMs intervaller men ändå tuggar med sig ett ramlager vid 1200mil, hur kan det då vara dåligt skötta grejer?

Jag förstår att du inte gillar dom gamla motorerna, för du haft några ras...
Jag har flera hojar me den gamla motorn å den som jag haft längst är uppe på de 12 året utan någon ras eller renovering.. Å då har dom gått bra mycke mer än 1200 mil... Flera polare som oxå har den gamla motorn har inte heller hänt nåt. ..
 

Snowman89

Guest
Jag förstår att du inte gillar dom gamla motorerna, för du haft några ras...
Jag har flera hojar me den gamla motorn å den som jag haft längst är uppe på de 12 året utan någon ras eller renovering.. Å då har dom gått bra mycke mer än 1200 mil... Flera polare som oxå har den gamla motorn har inte heller hänt nåt. ..

Först så har varken jag eller någon bekant köpt en 620-660 och kört haveri.
Däremot har jag köpt 2st som det redan varit haveri på och flera bekanta har också köpt rasade 625-660 hojar.

Du är antagligen inne på anledningen till att dina hojar håller.
Du har köpt dem och sen behåller du dem och sköter om dem.
En 620-660 får ändå anses kräva en hel del service, fuskar du med service eller missköter den allmänt så kommer något hända förr eller senare, de plockar ändå ut ganska friskt med hästar ur dem.
Lägg sen till att hojarna nu är 10-20år gamla, med gissningsvis 0,5-2ägare/år så får man kämpa för att hitta en med under 10ägare.
Då har du minst 10st ägare som kan ha "fixat" och donat med hojen.
Enda chansen att jag skulle köpt en 620-660 igen är om man köper den av tex Boriss eller annan liknande person.
Där man vet att hojen har blivit omhändertagen på rätt sätt och körd på ett vettigt sätt, annars är det bara för många variabler för att det ska kunna sluta på ett bra sätt..
Det är som att köpa sig en F1 bil och sen bli förvånad när den rasar eftersom tidigare ägare haft i olivolja, de få gångerna man fyllt på olja dvs.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Först så har varken jag eller någon bekant köpt en 620-660 och kört haveri.
Däremot har jag köpt 2st som det redan varit haveri på och flera bekanta har också köpt rasade 625-660 hojar.

Du är antagligen inne på anledningen till att dina hojar håller.
Du har köpt dem och sen behåller du dem och sköter om dem.
En 620-660 får ändå anses kräva en hel del service, fuskar du med service eller missköter den allmänt så kommer något hända förr eller senare, de plockar ändå ut ganska friskt med hästar ur dem.
Lägg sen till att hojarna nu är 10-20år gamla, med gissningsvis 0,5-2ägare/år så får man kämpa för att hitta en med under 10ägare.
Då har du minst 10st ägare som kan ha "fixat" och donat med hojen.
Enda chansen att jag skulle köpt en 620-660 igen är om man köper den av tex Boriss eller annan liknande person.
Där man vet att hojen har blivit omhändertagen på rätt sätt och körd på ett vettigt sätt, annars är det bara för många variabler för att det ska kunna sluta på ett bra sätt..
Det är som att köpa sig en F1 bil och sen bli förvånad när den rasar eftersom tidigare ägare haft i olivolja, de få gångerna man fyllt på olja dvs.

Är inte gamla pappersfilter som släpper bös som sätter igen oljekanalerna en större bov än oliv/biltemaolja eller är det också en myt och förtal?
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top