Köpråd motard

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Först så har varken jag eller någon bekant köpt en 620-660 och kört haveri.
Däremot har jag köpt 2st som det redan varit haveri på och flera bekanta har också köpt rasade 625-660 hojar.

Du är antagligen inne på anledningen till att dina hojar håller.
Du har köpt dem och sen behåller du dem och sköter om dem.
En 620-660 får ändå anses kräva en hel del service, fuskar du med service eller missköter den allmänt så kommer något hända förr eller senare, de plockar ändå ut ganska friskt med hästar ur dem.
Lägg sen till att hojarna nu är 10-20år gamla, med gissningsvis 0,5-2ägare/år så får man kämpa för att hitta en med under 10ägare.
Då har du minst 10st ägare som kan ha "fixat" och donat med hojen.
Enda chansen att jag skulle köpt en 620-660 igen är om man köper den av tex Boriss eller annan liknande person.
Där man vet att hojen har blivit omhändertagen på rätt sätt och körd på ett vettigt sätt, annars är det bara för många variabler för att det ska kunna sluta på ett bra sätt..
Det är som att köpa sig en F1 bil och sen bli förvånad när den rasar eftersom tidigare ägare haft i olivolja, de få gångerna man fyllt på olja dvs.

Du har helt rätt i att man ska/bör köpa en me få ägare samt att senaste ägaren haft den flera år i rad...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har haft min XR i nio år om jag minns rätt. Riktigt nöjd! Den bara funkar.. Kan stå parkerad några månader, startar på andra kicken. Inget som kan bråka i princip. Visst, folk kanske säger, "men bromsarna är kass", "fjädringen är sämst.." osv. Men i ärlighetens namn så är det mer än tillräckligt bra för de flesta. Har kört min som motard 99% av tiden, mest gata men även en hel del bana, den gör inte bort sig någonstans tycker jag.

Bra köp om man hittar en till vettigt pris med lite roliga saker monterat :fakta

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
En polare till mig har en dr650 till salu.
Visst inte något effektmonster men de är kända för att vara riktigt driftsäkra.
Finns ju ett par st på nätet som slängt på Motardhjul på en sån.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ja jag är sugen på xr650r. Ska bara hitta en också! :gnissla

Vad säger expertpanelen om ktm 640 duke II? Den är från 02, gått 2000 mil, vanlig motard framskärm samt lampa, annan förgasare.
http://m.blocket.se/helsingborg/Ktm_640_duke_White_Pearl_66005577.htm?ca=23&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_xr650r_65986836.htm?ca=23_10&w=3

Åk och köp! Alla XR650r är samma oavsett årsmodell. Fanns en bussning i kopplingen på de första årsmodellerna som skulle bytas men det lär vara gjort på alla vid denna tiden. Känns som ett bra mycket säkrare köp än den där 640:n du länkar.

Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Ja jag är sugen på xr650r. Ska bara hitta en också! :gnissla

Vad säger expertpanelen om ktm 640 duke II? Den är från 02, gått 2000 mil, vanlig motard framskärm samt lampa, annan förgasare.
http://m.blocket.se/helsingborg/Ktm_640_duke_White_Pearl_66005577.htm?ca=23&w=1

Kollade på en sådan för några år sedan. Kollade sedan med en mc firma om den å han sa köper du den så behåll den tills den är skrot för av oss får du inte en krona i inbyte. Verka ha ett mycket dåligt andra hands värde.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fick för mig att testa motard för ett par somrar sedan (bara kört sportis innan) och fastnade för just KTM 640 LC4 -05. Tyckte den erbjöd den bästa kombon av prestanda och driftskostnader. Testade några Qvarna och Husaberg, riktigt ettriga maskiner, men var inte så sugen på att byta olja och kolvar enligt timmesintervaller. Hittade inga fräscha 625 och 660 hade bara kickstart då, tänkte det var skönt med elstart. Testade även "mjukismotarder" som Yamaha XT660X mfl men KTMn var enormt mycket rappare.

Kunde rätt snart in på säsongen konstatera att det inte alls var min grej. Visst, motarder är mycket kul per krona -i en halvtimme åt gången, på kurviga vägar. För alla andra situationer är en sporthoj överlägsen i min bok. Framförallt saknade jag moset i motorn, det vibrerade och lät mest och arslet var avdomnat när man kom hem.

Som påpekats innan så köp inte första bästa. Kolla upp historiken:tungan och se till att den servats ordentligt. Det är små stånkor som man plockar ut rätt maffiga effekter ur och det är klart att grejerna slits hårdare. Jag träffade också på påfallande många hemmamekaniker som såg helt oförstående ut när jag frågade om servicebok "ähhh jag åker cross sedan jag var 7. service fixar man ju lätt vettu"...

Kan såklart funka men lika gärna motsatsen om det är någon klåpare som varit framme.

Mina 2c

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...