Köpråd: Superduke 990 -07

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Hej!
Den som söker skall finna, jag har sökt men ej funnit.

Jag har kommit fram till att 600cc-rad4 tydligen inte är något för mig, så därför är jag nu ute efter något annat och nu har jag fått upp ögonen (och öronen) för SD 990. Nu har jag hittat en -07 med acra-pipor och powercommander(står hos Claessons i Bromölla). Hojen ser fräsch ut både i verkligheten och på bilderna hos återförsäljaren, har dock inte provkört den än.
Hojen har rullat strax över 4100 mil och dom begär 59900:-

Så mina frågor är:
1. Är 4100 mil mycket för en Superduke?
2. Hur stor är risken att den är slutkörd? (Tänkte mest på att det verkar vara en ganska wheeliebenägen hoj).
3. Är inte 59900:- lite överpris?
4. Finns det några speciella punkter att kolla på när man provkör/kollar hojen eller ska man bara gå efter allmänskicket? (Jag kan inte mycket om KTM och deras ev. brister)

MVH
En nybörjare på att handla hoj.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tycekr det låter dyrt..

Jag sålde min 06a 2011 med ca 1500 mil på mätaren och i tämligen asbra skick, dock nästan helt original, för 55´ om jag minns rätt. Det var då ett fair pris givet marknaden.

Jag skulle lätt köpa en ny SD om jag ville ha gathoj igen, men hade definitivt inte gett nästan 60 lök på en 07a med 4000 mil. Knappt att det känts rätt om det så varit 2000 mil faktiskt.

Men, en fantastisk hoj. Bästa allroundhoj jag ens kan tänka mig. Hade 950SM innan och den var roligare på gata (busigare), men vill man växla stadskörning, skjutsa lite längre turer, huliganturer med polarna och bandagar så är SDn fan världsklass!
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Jag tycekr det låter dyrt..

Jag sålde min 06a 2011 med ca 1500 mil på mätaren och i tämligen asbra skick, dock nästan helt original, för 55´ om jag minns rätt. Det var då ett fair pris givet marknaden.

Jag skulle lätt köpa en ny SD om jag ville ha gathoj igen, men hade definitivt inte gett nästan 60 lök på en 07a med 4000 mil. Knappt att det känts rätt om det så varit 2000 mil faktiskt.

Men, en fantastisk hoj. Bästa allroundhoj jag ens kan tänka mig. Hade 950SM innan och den var roligare på gata (busigare), men vill man växla stadskörning, skjutsa lite längre turer, huliganturer med polarna och bandagar så är SDn fan världsklass!

Nej, lite så det känns. Rent spontant känns 45k mer rimligt om den är i okej skick.
Jag kör ganska blandat, kommer bli en hel del dagsturer med polaren och en del turer med bönan bak på pallen. Så R:en går bort direkt, tyvärr.
Finns det några typiska fel på -07 och nyare?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej, lite så det känns. Rent spontant känns 45k mer rimligt om den är i okej skick.
Jag kör ganska blandat, kommer bli en hel del dagsturer med polaren och en del turer med bönan bak på pallen. Så R:en går bort direkt, tyvärr.
Finns det några typiska fel på -07 och nyare?


Aldrig haft 07.. Men nej egentligen inte (känner många som körde dem).

Som med alla större twinnar så får man gå över hojen och leta lösa skruvar lite då och då, och loctite är din vän ;)

Nyare mappningar mjukade upp gången rejält på låga varv, den ryckighet etc som kvarstår är normalt för stora twinnar med hög komp. och i övrgt var det mest garantiärenden som att slavcylindern till den hydraliska kopplingen behövde bytas osv., kolla att allt sånt är fixat så är det grönt.

Jag hade min i nästan 5 helt problemfria år. Enda baksidan är att det går åt däck, men det beror ju på samma sak som gjorde att jag älskade den, så det var liksom ok :D
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Wheeeeliehoj = kolla packboxar i framgaffeln, stor twin = kolla att batteriet är frächt (kräver mycket kraft i startögonblicket) Annars det vanliga drivpaket, bromsar, däck, service, skrapmärken. Pruta 5000:- och ännu mer om du hittar några brister. Med dom milen låter det dom nån pendlat eller tourat med den, borde inte ställa till med bekymmer pga milen så länge servicen är gjord. Världens bästa hoj om du frågar mig :)
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Aldrig haft 07.. Men nej egentligen inte (känner många som körde dem).

Som med alla större twinnar så får man gå över hojen och leta lösa skruvar lite då och då, och loctite är din vän ;)

Nyare mappningar mjukade upp gången rejält på låga varv, den ryckighet etc som kvarstår är normalt för stora twinnar med hög komp. och i övrgt var det mest garantiärenden som att slavcylindern till den hydraliska kopplingen behövde bytas osv., kolla att allt sånt är fixat så är det grönt.

Jag hade min i nästan 5 helt problemfria år. Enda baksidan är att det går åt däck, men det beror ju på samma sak som gjorde att jag älskade den, så det var liksom ok :D

Loctite har jag gott om :D Jag antar att det går åt 4 bakdäck innan framdäcket är slut :hihi


Båda två ser riktigt bra ut, speciellt den i Strömsund :) Bara lite tråkigt att jag har 222 mil tur och retur hemifrån till Strömsund :D

Den här verkar också intressant: http://www.blocket.se/kristianstad/KTM_990_Superduke_51880267.htm?ca=23_8&w=1
Men first things first, jag måste få Hondan såld innan. Anledningen till att jag listade den i Bromölla först va för att jag tänkte att man kanske deala lite snyggt med ett inbyte. Men det känns som att det är bättre att sälja Hondan först sen leta upp en fin Duke.

Tusen tack för förslagen i alla fall :)
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Wheeeeliehoj = kolla packboxar i framgaffeln, stor twin = kolla att batteriet är frächt (kräver mycket kraft i startögonblicket) Annars det vanliga drivpaket, bromsar, däck, service, skrapmärken. Pruta 5000:- och ännu mer om du hittar några brister. Med dom milen låter det dom nån pendlat eller tourat med den, borde inte ställa till med bekymmer pga milen så länge servicen är gjord. Världens bästa hoj om du frågar mig :)

Bra tips, tack så mycket. Antar att styrlager slits hårt då också?
Ju mer man får höra om Duke desto mer sugen blir jag på en egen, jag har nästintill bara hört gott om dem :yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Loctite? Exakt vilka skruvar lossnar på superduken? Den hojen är helt odödlig och går inte att ha sönder. Jag kan inte komma på någon egentlig nackdel med den hojen alls. Låg toppfart möjligtvis. Under de 1000 mil/3 år jag hade min då var det största problemet att det inte fanns mer tid på dygnet för att köra den. Den är helt skottsäker!

60k är absolut inget orimligt högt pris för en -07 per automatik. Den har gått lite långt för det priset men glöm att 45k för en felfri hoj skulle vara "okej".
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Absolut styrlager oxå. Tänk även på att det lätt sticker iväg i pris när man ( om man gillar sånt) sätter på massa goa eftermarknadsprylar, ju mer prylar som redan är på desto bättre :tummenupp
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Drivpaketet, drev & kedja, 400mil
Bromsbelägg fram/bak, 400mil
Däck fram/bak, Michelin Pilot Road 3, 100mil
Olja och filter, 0mil
Nytt bränslefilter

Effektdelar på hojen.
Powercommander 3 usb
Motooholigan luftfilter (K&N)
Akrapovic dämpare
Secondary Airsystem borttaget
Modifierade spjäll i throttlen
Oberon slavcylinder
Bänkad och mappad, 119bhp

Min gamla hoj du tittat på nämligen :banana
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Loctite? Exakt vilka skruvar lossnar på superduken? Den hojen är helt odödlig och går inte att ha sönder. Jag kan inte komma på någon egentlig nackdel med den hojen alls. Låg toppfart möjligtvis. Under de 1000 mil/3 år jag hade min då var det största problemet att det inte fanns mer tid på dygnet för att köra den. Den är helt skottsäker!

60k är absolut inget orimligt högt pris för en -07 per automatik. Den har gått lite långt för det priset men glöm att 45k för en felfri hoj skulle vara "okej".

Som sagt, jag har inte full koll på prisläget på SD :p Enligt alla jag har pratat med om SD så är dom tydligen "the shit", jag måste provköra :banana

Absolut styrlager oxå. Tänk även på att det lätt sticker iväg i pris när man ( om man gillar sånt) sätter på massa goa eftermarknadsprylar, ju mer prylar som redan är på desto bättre :tummenupp

Jag gillar helt klart eftermarknadsprylar, men viktigast är ett vettigt slip-on :tummenupp Har kollat lite på tuben och en 990 med slip-on är nog bland de häftigaste jag hört i hoj-väg :)

Drivpaketet, drev & kedja, 400mil
Bromsbelägg fram/bak, 400mil
Däck fram/bak, Michelin Pilot Road 3, 100mil
Olja och filter, 0mil
Nytt bränslefilter

Effektdelar på hojen.
Powercommander 3 usb
Motooholigan luftfilter (K&N)
Akrapovic dämpare
Secondary Airsystem borttaget
Modifierade spjäll i throttlen
Oberon slavcylinder
Bänkad och mappad, 119bhp

Min gamla hoj du tittat på nämligen :banana

Sedärja :lol Inget annat jag behöver veta om den? När är nästa stora service? Har du kört mycket "långmil" eller är det buskörning det mesta? :) Jag är inte särskilt rädd för miltalet, men viss inverkan har det ändå. T.ex. kan det avskräcka köpare när man ska sälja den vidare.

Edit: Jag kollade bara på den lite snabbt nu när Claessons hade sin mc-fest, och jag tyckte den såg fräsch ut då.
 
Last edited:

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Som sagt, jag har inte full koll på prisläget på SD :p Enligt alla jag har pratat med om SD så är dom tydligen "the shit", jag måste provköra :banana



Jag gillar helt klart eftermarknadsprylar, men viktigast är ett vettigt slip-on :tummenupp Har kollat lite på tuben och en 990 med slip-on är nog bland de häftigaste jag hört i hoj-väg :)



Sedärja :lol Inget annat jag behöver veta om den? När är nästa stora service? Har du kört mycket "långmil" eller är det buskörning det mesta? :) Jag är inte särskilt rädd för miltalet, men viss inverkan har det ändå. T.ex. kan det avskräcka köpare när man ska sälja den vidare.

Edit: Jag kollade bara på den lite snabbt nu när Claessons hade sin mc-fest, och jag tyckte den såg fräsch ut då.


Den har en service på ingång dock den lilla. Förra ägaren ska ha kört mycket långmil med den, rent av tourat med den. Jag körde den som superduken oftast blir körd men jag ansåg i alla fall mig själv ta hand om den. Motorn ska må bra. Har inte gjort någon gaffelrenovering eller bytat styrlager då jag inte haft några problem med dem.
Kanske kamkedjan behöver bytas/ses över men det får claessons göra innan köp tycker man.

Hade inbrott och fick broms och kopplingsgreppen stulna samt lite andra powerparts grejer men ingen skada på hojen (tack tjuvar?).
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
finns en -08 med 900mil på mätarn med akra m.m för 58K på blocket.:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
60k är absolut inget orimligt högt pris för en -07 per automatik. Den har gått lite långt för det priset men glöm att 45k för en felfri hoj skulle vara "okej".

Det är en snart 7 år gammal hoj med jämförelsevis många mil baom sig.

Normalt på bilar som används normalt räknar med en halveringstid av värdet på drygt 3 år. Det ger motsvarande ca 60 ksek för Dukken när den är 3 år, inte 7.

I slutändan handlar det om tillgång och efterfrågan, och även då känns 60 bra högt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det är en snart 7 år gammal hoj med jämförelsevis många mil baom sig.

Normalt på bilar som används normalt räknar med en halveringstid av värdet på drygt 3 år. Det ger motsvarande ca 60 ksek för Dukken när den är 3 år, inte 7.

I slutändan handlar det om tillgång och efterfrågan, och även då känns 60 bra högt.

Jag skrev att det inte var ett orimligt högt pris på 60k för en -07, dock att just denna hade kanske lite väl många mil bakom sig för just det priset. Men annars ser jag absolut inga konstigheter att man skulle lägga ut en -07 med ca 2000 mil på mätaren för ett sådant pris. Det är bara inte ett lågt pris.

Sen är bilar och hojar inte samma sak :fakta
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Den har en service på ingång dock den lilla. Förra ägaren ska ha kört mycket långmil med den, rent av tourat med den. Jag körde den som superduken oftast blir körd men jag ansåg i alla fall mig själv ta hand om den. Motorn ska må bra. Har inte gjort någon gaffelrenovering eller bytat styrlager då jag inte haft några problem med dem.
Kanske kamkedjan behöver bytas/ses över men det får claessons göra innan köp tycker man.

Hade inbrott och fick broms och kopplingsgreppen stulna samt lite andra powerparts grejer men ingen skada på hojen (tack tjuvar?).

Om man köper en bushoj eller sporthoj så får man räkna med att den inte är snällt körd, men om en del av milen är touringmil så är det ju positivt med tanke på slitaget :) Jag tror att jag åker och kollar på den och bildar mig en egen uppfattning om den, jag har trots allt bara 5-6 mil enkel tur till bromölla :)

finns en -08 med 900mil på mätarn med akra m.m för 58K på blocket.:tummenupp

Har inte kollat blocket idag, tack för tipset :yoparty

Köp den 1wheeldrive! Brorsan bor i Uppsala och är sugen på den Superduken men har inte råd tyvärr!

Jag måste få Hondan såld först, om nu inte säljaren skulle kunna tänka sig en fin 600rr i byte istället :p Men om den finns kvar när jag fått hojen såld så är den väldigt intressant!
 

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
Köpte min -07a för någon vecka sedan. 1 700 mil, en ägare och nyservad (stor service). Köpt på firma med 6 månaders garanti. Acra + map och lite annat lull lull för 62 000 kr.

Så 60 000 för denna känns absolut lite högt.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag köpte en 2007 ny hösten 2007. Körde 1600 mil med den till sommaren 2010 med mycket bana och bus.
Enda problemet jag hade var en mutter som höll bakdrevet började skruva ur sig. Locktight på den och sedan aldrig något problem. Kanonhoj hel enkelt. Vädligt strygtålig med :crash .
Jag skulle satsa på en så ny som möjligt eftersom det skiljer väldigt lite i pris från 07 och nyare. En styrdämpare är absolut inte fel om du ska köra bana eller wheela långt...
Sålde min sommaren 2011 för 67 med mycket lull lull.
Bara köp :)
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top