Köpråd & tips för Aprilia RS250.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
här kommer en jäkligt bra kille att handla av, jag har handlat en del därifrån + fått support på hur man krämar ur mer effekt,,
http://www.motorrad-fiedler.de/

och här är en länk till en kompis jag har i Norge som har en byggtråd på amerikanska AF1 forumet
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?297450-RS-250-Engine-Rebuild-and-full-Overhaul

jag rekommenderar er att kika på dessa länkar :)

mvh jocke



Någon som har bra hemsidor, från europa, där alla möjliga Aprilia rs250 delar säljes? Även bra handlare i Sverige.
Vill gärna ha lite överikt om priser m.m.

/jonas
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Söker 1 st orginal bakblinkers till RS 250.Har 2 st men en är för fram och en är för bak och jag måste ha 2 st märkta med E 12 till min reg bes av mitt bygge.Köpes eller bytes mot en fram blinkers som är märk E 11

Ps Vem köpte mina std-kåpor? Har glömt..ler.Tror 2 blinkers var med där...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har en uppsättning original kåpor med blinkers oanvända. Vill du låna blinkers för bes går det väl att ordna. Skall jag kolla vad de har för märkning?
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag har en uppsättning original kåpor med blinkers oanvända. Vill du låna blinkers för bes går det väl att ordna. Skall jag kolla vad de har för märkning?

Ja tack! Behöver en som är märkt med ett E och 12 !
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Försöka väcka denna tråd igen!
Tänkte kika på en rs nästa helg!
Nån som har avgassystem till en sån maskin?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Originalsystem har jag ett, skicka mail till mcskrot@telia.com om du är intresserad så skikar jag bilder och pris.
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Schysst! Hade väl tänkt ett effektsystem snarare! Tack för erbjudandet dock!
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Nån som har en showa gaffel liggande eller bara hubbarna?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad hände med alla 250 tvåtaktare?

Ett tag gick det ju inte att köpa en för att alla som annonserades ut snappades upp av rejsing folket, men var är alla dom hojarna nu?

Hänger dom på väggen hemma hos folk som har tävlat?

Man tycker att dom det fortfarande finns papper på borde komma ut till försäljning.

Jag hade hoppats på att hitta en snorbillig inte allt för trasig på blocket som hade gått att få i användbart gatskick.

Muggig lack och trasiga icke orginalkåpor är inget jag är rädd för, däremot vill man ju gärna att hjulen fortfarande linjerar.

(EDIT) Jag har läst inlägget om hur värdelösa dom är som gathoj, men jag tänkte ändå inte åka europa touring med den, utan bara korta utflykter häromkring vid fint väder...
 
Last edited:

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Vad hände med alla 250 tvåtaktare?

Ett tag gick det ju inte att köpa en för att alla som annonserades ut snappades upp av rejsing folket, men var är alla dom hojarna nu?

Hänger dom på väggen hemma hos folk som har tävlat?

Man tycker att dom det fortfarande finns papper på borde komma ut till försäljning.

Jag hade hoppats på att hitta en snorbillig inte allt för trasig på blocket som hade gått att få i användbart gatskick.

Muggig lack och trasiga icke orginalkåpor är inget jag är rädd för, däremot vill man ju gärna att hjulen fortfarande linjerar.

(EDIT) Jag har läst inlägget om hur värdelösa dom är som gathoj, men jag tänkte ändå inte åka europa touring med den, utan bara korta utflykter häromkring vid fint väder...

Det har jag också funderat på , Måste finnas hur många som helst som står i garage och väntar på bättre tider
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
De dyker upp lite då och då till hejdlösa fantasipriser. Mellan 50 och 80 tusen begärs för ganska ruttna hojar.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Drömmen är ju att hitta en Yamaha TZR250 3XV.....:kär
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De dyker upp lite då och då till hejdlösa fantasipriser. Mellan 50 och 80 tusen begärs för ganska ruttna hojar.

Ja, då skrinägger jag dom planerna.

Var det inte förövrigt du som skrev så värdelös dom var som gathoj?

Hur kan man begära så hiskeliga priser? Är det inte färdigrejsat med dom?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja, då skrinägger jag dom planerna.

Var det inte förövrigt du som skrev så värdelös dom var som gathoj?

Hur kan man begära så hiskeliga priser? Är det inte färdigrejsat med dom?

Jo, det är ingen vidare gathoj. Folk har fått för sig att en välvurpad tvåtaktare är värd sin vikt i guld.
Dagarna då man kunde köpa en billig tvåtaktare tycks vara förbi.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja det är galet dyrt nu. Det som dyker upp i Sverige är en och annan rs till ovan nämnda fantasipriser. Är väl många nostalgifarbröder som är stadda i kassan och nu vill känna sig unga igen...
Jag införskaffade en NSR för ett antal år sedan för att ha på lager. Är nästa projekt på tur. Men redan då hade priserna börjat stiga. Fick ju såklart också köpa den i UK då det endast fanns 7 i Sverige har jag hört?! (Och det där med att regga den i Sverige var ingen kul historia...)
Däremot var det förhållandevis många RGV i Sverige back in the day. Det borde finnas sådana i ett och annat garage. Men som sagt de lyser med sin frånvaro på blocket iaf.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har blivit nåt mytiskt över gamla tvåtaktare av alla de slag som inte på något sätt längre är försvarbart. Då när dom tillverkades gav 2t vikt/effekt-förhållanden som var oslagbara för 4t. Men det tog ju inte många år innan gathojarna var slagna av modernare 4t.
RD och RG 500 blev ju slagna av R6 redan 1998 och därefter har det ju varit svårt motivera köp av 2t av prestandaskäl.
Vet inte när 250-hojarna blev slagna av modernare 4t men det borde väl handla om ungefär samma tid.

Samma sak med de regelrätta rejshojarna som vi hittar på crossbanan, där har det tagit ytterligare några år men gamla KX och CR 500 lämnade runt 55hk på bakhjulet vilket 450F matchar eller slår idag. Och jag undrar om en ren 500-motorn ens är lättare än 450F.

YZ250 och SX250 som fortfarande tillverkas 2020 ger 46 resp 49 hk på bakhjulet att jämföra med YZF250 och SXF250 som ger 39 resp 44 hk.
Viktmässigt ligger SXF250 på 218 pound och SX250 212 pound, YZF250 väger 217 pound och YZ250 219 pound.
Nu har ju YZ250 tyvärr en motor samma motor som 1998 och samma chassi som 2005 så det är ju inte en helt rättvis jämförelse.
Och så ska man komma ihåg att vad som inte syns i siffrorna är att fyrtaktarna levererar effekten så mycket lättkontrollerat. Vilket också gör dem tråkigare men det för den som jagar placeringar i tävlingar är det ju inget argument.

Och btw så köpte jag för bara fyra dagar sedan en gammal 2t, SX380 för jag är inte alltid så rationell. :rofl
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och btw så köpte jag för bara fyra dagar sedan en gammal 2t, SX380 för jag är inte alltid så rationell. :rofl

Näe, jag hade inget som helst rationellt tänkade bakom att köpa tvåtakt heller, annat än att jag gillar ljudet och lukten.

Det är uppenbart krångligare än fyrtakt, skörare, och mer skruvande, men det var jag villig att ta, däremot inte prislappen.

Jag trodde att priset skulle avspegla att det är mera pyssel med tvåprutt, dvs att när det inte längre var attraktiva rejshojar skulle dom i princip kosta kaffepengar....

Nåväl, jag får väl titta på något annat udda, roligt istället...
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
För 9år sen köpte jag en i bra skick för 15000:-
Hade ju hört hur häftigt det var med tvåtakt! Och skulle det inte vara kul så var det ju en maskin som skulle öka i värde. Fick med en komplett uppsättning oanvända originalkåpor med, så det var ju rena fyndet!
Men den var ju hemsk att köra! När toppackningen sen gick i slutet på säsongen var jag så trött på den att jag sålde den ännu billigare!

Var för övrigt samma hoj som Per Gustavsson slog banrekord med i SP250 på knutstorp, och att jag aldrig blev snabbare på den än att jag låg 25-30sek efter gjorde den inte roligare.
Så fort man trodde man hade det perfekta varvet kunde man ge sig fan på att man missade en nedväxling och tappade precis ALL fart.:huvet

Även om jag sålde den för billigt ångrar jag mig inte. Var kul att testa, men tänker inte skaffa en sån igen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För 9år sen köpte jag en i bra skick för 15000:-
Hade ju hört hur häftigt det var med tvåtakt! Och skulle det inte vara kul så var det ju en maskin som skulle öka i värde. Fick med en komplett uppsättning oanvända originalkåpor med, så det var ju rena fyndet!
Men den var ju hemsk att köra! När toppackningen sen gick i slutet på säsongen var jag så trött på den att jag sålde den ännu billigare!

Var för övrigt samma hoj som Per Gustavsson slog banrekord med i SP250 på knutstorp, och att jag aldrig blev snabbare på den än att jag låg 25-30sek efter gjorde den inte roligare.
Så fort man trodde man hade det perfekta varvet kunde man ge sig fan på att man missade en nedväxling och tappade precis ALL fart.:huvet

Även om jag sålde den för billigt ångrar jag mig inte. Var kul att testa, men tänker inte skaffa en sån igen.

Det var något sånt jag hade hoppats hitta också, så man kunde skruva tillbaka orginakåporna och köra den på vägen, riva topp/cylinder ingår väl ett par gånger per säsong om man åker bana :hihi

Jag skulle nog till och med våga prova den på bana, om det fanns någon möjlighet att göra det i snigelfart någonstans i närheten, för jag vet att det är förarmaterialet som brister i mitt fall....
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det var något sånt jag hade hoppats hitta också, så man kunde skruva tillbaka orginakåporna och köra den på vägen, riva topp/cylinder ingår väl ett par gånger per säsong om man åker bana :hihi

Jag skulle nog till och med våga prova den på bana, om det fanns någon möjlighet att göra det i snigelfart någonstans i närheten, för jag vet att det är förarmaterialet som brister i mitt fall....

En före detta sp250-förare som jobbat på ebos köpte den av mig och totalrenovera motorn, sen köpte en annan sp250-förare den och återställde resten av hojen till originalskick. Om den sålts vidare igen eller är kvar hos honom vet jag inte. Verkar som det är nostalgiska raceförare från sp250 som håller hårt i dom.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top