O vad kul BOOST har fått ett nytt trimoffer
Så ska ett avgas se ut ,,den där dämparen är garanterat bäst ,,inte många dämpare som har så grovt rör igenom sig, Inte akra ,arrow , microne ens!!
Sätt kolectorn så långt bak du kan bara! kom ju på att ktm lider av lite klent bottendrag redan standard!! och kolla om det går att dra krökarna ,,en på varje sida cyllen som jag gjort,, då får man kortare krökar och är lättare att tillverka... Följer man org dragning så måste man göra en så stor koves på ena kröken för att få samma längder!! Titta på min högra krök den har en vidare sväng för att få till samma längder. Men det går även att få till samma längd även om man tar ut bägge krökarna på org sidan, har byggt så till en xr600 ,,bara göra en båge neråt på kröken som har kortast väg och dra den som har längsta vägen till dämpare så snålt som möjligt. Samma längder gör att man får kraftigare avgaspulls drag/sug i systemet och på så vis högre effekt längre upp i varv. Detta system är ritat för roadracing kan man säga jag ville garanterat åka ifrån kompisarna
Sekundärröret som kommer efter kolectorn bör var grov gärna 61mm rör(utvändigt mått och i mitt fall 1,5mm gods mekonomenböjar!) Det röret klyver du bara upp och klämmer ihop,,så det konar från kolector till passa dämpare då blir det inge bråk mellan avgaspullserna när dom ska trängas ihop
. Obs köp dämparen som har röranslutning med klammerfäste!
Nu måste jag ju även illhåga att porta både toppen och förgasaren! Om du skulle göra det och dessutom lägga i Tornados steg 2 kam eller ktm faktory kam + planing av toppen till ca 1-1,5mm så skulle den garanterat lämmna 72-75hk på slangen! och minst 75nm i vrid och ha ett brett register dessutom
Förgasaren brukar jag porta till i värstingfall 44,3mm som då skulle behövas!
toppen bör man plastporta för att få både bra botten och även bra urvarv. Och plana toppen är ju billigt och ger bättre effekt än högkompskolvar tack vare plattare tak på kolven som inte stör flödet + lättare än högkomp