Köpråd/Tips SlipOn (KTM 660)

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Köpråd/Tips Avgas (KTM 660)

Hallihooee!

Skall köpa en ny ljuddämpare till min 660, men tänkte höra med dom med lite erfarenhet först! Det som ligger "först" till hands är ett Akrapovic för 4700Kr, det var typ vad Claessons i Bromölla kunde skaffa fram till mig..

Tips och råd! Även alternativa blås, bestyckningar, Onlinebutiker m.m.

Mvh Bjarne
Chill Out!
 
Last edited:

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Jag köpte LeoVince helsystem på nätet från tyskland för ca 5000:-, slip on kostar ca 2500:0 tror jag. Skulle tipsa om att söka på ebay.de. LeoVince systemet gav inte särskilt mkt effekt, slip on ger lika mkt. Ska du ha helsystem e d bara akra som gäller. Leo vince låter mkt, lite för mkt för min smak. Akra dämparen är längre o ger lite dovare ljud, men e ju som sagt dyr.
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Jag köpte LeoVince helsystem på nätet från tyskland för ca 5000:-, slip on kostar ca 2500:0 tror jag. Skulle tipsa om att söka på ebay.de. LeoVince systemet gav inte särskilt mkt effekt, slip on ger lika mkt. Ska du ha helsystem e d bara akra som gäller. Leo vince låter mkt, lite för mkt för min smak. Akra dämparen är längre o ger lite dovare ljud, men e ju som sagt dyr.

Jag har absolut inte hängt upp mig på någon alls!! Fick rådet "ebay" av en kompis till mig tidigare också, men hittar föga ngt till 660...
Vilken sajt är att rekomendera i tyskland då? Jag råkar ha lite "kontakter" (Byggarbetare) som kör mellan Berlin och Malmö titt som tätt, så det kanske hade varit ngt!!

Mvh Björn
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Aaajaa... Lite skumt e det väl ändå.. Kör verkligen alla på orginal blås??? Ingen som har köpt blås till sin???

Mvh Björne
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Aaajaa... Lite skumt e det väl ändå.. Kör verkligen alla på orginal blås??? Ingen som har köpt blås till sin???

Mvh Björne

http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=index&cPath=3_8_340
Viper slipons kör alla enstonkor här i krafors med,Jäkligt prisvärd (håller bra vid vurpor!! Från 1800kr rund 2200 för oval och kolfiber!! Störrre genomsläpp än akra och andra dyrmärken!! Bygg sedan eget kröksystem !!
Bestyckningen 0m samma som 04 i förgasare blir 170-180 med helsytem och 167-170 med slipon och kn filter. lågfarten kan man ta upp något typ från 35-50"....
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=index&cPath=3_8_340
Viper slipons kör alla enstonkor här i krafors med,Jäkligt prisvärd (håller bra vid vurpor!! Från 1800kr rund 2200 för oval och kolfiber!! Störrre genomsläpp än akra och andra dyrmärken!! Bygg sedan eget kröksystem !!
Bestyckningen 0m samma som 04 i förgasare blir 170-180 med helsytem och 167-170 med slipon och kn filter. lågfarten kan man ta upp något typ från 35-50"....

Ahaa, Väldigt värt att tänka på, men vad menar dom med "måste tillverka eget....."

EDIT: såg nu i beskrivningen att det gällde mellanröret som måste tillverkas, men det är ju en smal sak!!

Mvh Björn
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Även jag letar efter slip-on/helsystem till min 660 -04.

Att tänka på är att akrapovic slip-on inte passar till deras helsystem. Ska du uppa från orginal till helsystem kan du inte göra detta i etapper.

Vad jag har hittat hittills är ett par billiga butiker som säljer Akra:
http://www.ktmworld.com är amerikanskt = billig dollar samt 10% rabatt på köp över 50$

http://www.dirtbikebook.com/acatalog/LC4_Models.html
Brittisk firma = ingen tull och mindre fraktkostnad. Slip-on/helsyst: 3708/8200.-

Denna tyska kille är tydligen någon typ av trimguru. Han har skrämt upp en LC4 till 136 pållar, 'nuff said.
http://www.frauenschuh-tuning.at/home.php
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[mindre fraktkostnad. Slip-on/helsyst: 3708/8200.-

Denna tyska kille är tydligen någon typ av trimguru. Han har skrämt upp en LC4 till 136 pållar, 'nuff said.
http://www.frauenschuh-tuning.at/home.php[/QUOTE]

Den är körd i lös i bänk med överladdning!! Jag har kör runt 130 bakhjuls kusar värkligheten på på min xr650! Då tar det undan kan jag lova:yoparty

Leovince kan ni köpa till ktm Helsystem som slip tror det finns till 660? 525 finns runt 8 papp eller om han kunde pruta till 7800 ?? Även helsytem akra kan köpas av Locnersbilomc för runt 8000-9000 har jag för mig ..Bara att ringa o fråga!!
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Leovince kan ni köpa till ktm Helsystem som slip tror det finns till 660? 525 finns runt 8 papp eller om han kunde pruta till 7800 ?? Även helsytem akra kan köpas av Locnersbilomc för runt 8000-9000 har jag för mig ..Bara att ringa o fråga!!

Ringde och kollade med honom. Tyvärr kunde han inte få tag i Akrapovic slip-on till KTM. Tydligen måste man köpa sådant hos återförsäljare för KTM :gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
sicket mörker.... Vill ju helst ha helsystem så klart.. Det är bara att man vill kn*lla priset ju..

Om ni vill ha ut max pullver som slår alla system så bygg eget kröksystem!!

Bara att följa Boost mått:D Stick åt någon skaplig svetsare (Eller kan själv) någon tusenlapp
Matrialkostnad med köpta J-böjar är ca 1000kr Separata 38mm rör lika längder från topp till dämpare helt enkelt och förgrena ihop strax innan dämparen

Linda gärna krökarna med bandage så behöver man inte ens vara så noga med svetsskarvar
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Om ni vill ha ut max pullver som slår alla system så bygg eget kröksystem!!

Bara att följa Boost mått:D Stick åt någon skaplig svetsare (Eller kan själv) någon tusenlapp
Matrialkostnad med köpta J-böjar är ca 1000kr Separata 38mm rör lika längder från topp till dämpare helt enkelt och förgrena ihop strax innan dämparen

Linda gärna krökarna med bandage så behöver man inte ens vara så noga med svetsskarvar

Yo! Jag bygger mer än gärna eget så klart! Har vad som krävs, är bara osäker på måtten/dimensioner.. Men för all del, Sjung ut! :tuttar :tummenupp

Bandage har jag redan nu på orginalsystemet (Har en ny rulle också i högsta hugg)

Mvh Björn
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Yo! Jag bygger mer än gärna eget så klart! Har vad som krävs, är bara osäker på måtten/dimensioner.. Men för all del, Sjung ut! :tuttar :tummenupp

Bandage har jag redan nu på orginalsystemet (Har en ny rulle också i högsta hugg)

Mvh Björn

Bra!! Då kommer du få ett system som dänger allt!! Hur det kan komma sig?
Jo om vi tar akra som ex, Dom är byggda för att dra bra i mellanreg och hyffsat uppöver mot varvstopp----Vädigt bra för bana som inte är så långa rakor.
Om du vill ha ut varenda lilla kuse som finns i motorn ska du kopiera mitt system,,det dänger akras med ca3-4hk!!!! MEN åker därimot på lite däng från0-5000v. Det sytemet är uträknat för att dra från 6000-8000+ varv och jag kan lova att det gör det!! Bygger på dalhelms J-böjar 38mm 1,2mm gods vanligt svartrör (håller bra 7 år nu) du behöver 3st..Mitt systems mått passar rakt av till ktm660 mf--krökarna är lika långa och går i mitt fall på varje sida cylinder,,vänster krök går tillbaka under fuggen och sammanstrålar i kolectorn som sitter strax bakom fuggen. kolectorn görs gebnom att platta ihop ett större rör och svetsa fast rören i. Sekundärröret drar sedan viare rakt in i dämparen ca 54mm inv mått.
Vill du därimot ha lite bättre lågvarvsdrag med visserligen något i förlust över 7000v ...Då drar du krökarna separat ända till strax före dämparen kolector där.. kolectorn bör vara 15cm lång för att få till smode förgrening,,längre inget problem..
Vill man säkert dänga akra på väg och roadracingbanan så välj vers 1
men kör du motard på hyffsat trånga banor välj vers 2.

Ska ner i min djupa källare och ta några kort om det nu syns pga allt damm?
 

Bifogat

  • P8100002.JPG
    P8100002.JPG
    93.3 KB · Visningar: 134
  • P8100003.JPG
    P8100003.JPG
    113 KB · Visningar: 141
  • P8100004.JPG
    P8100004.JPG
    113.5 KB · Visningar: 129
  • P8100005.JPG
    P8100005.JPG
    114.5 KB · Visningar: 135
Last edited:

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Allright!

Jag vill helst bygga så jag har båda rören på höger sida som det är orginal, men dock flytta bak kollectorn så den kommer ungefär där röret svänger till andra sidan. Med andra ord så behöver jag 3 st 38mm J-Böjar och en del rakt rör om jag fattat rätt.

Sen tänkte jag mig denhäringa Viper slipon dämparen Denna
Vad tror du om det? Den har tydligen innerdiam på 51mm, ska jag då ha 51mm rör från kollectorn och bak??

Vad tror du om detta bygget?? Kan det fungera?

Mvh Björne
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Allright!

Jag vill helst bygga så jag har båda rören på höger sida som det är orginal, men dock flytta bak kollectorn så den kommer ungefär där röret svänger till andra sidan. Med andra ord så behöver jag 3 st 38mm J-Böjar och en del rakt rör om jag fattat rätt.

Sen tänkte jag mig denhäringa Viper slipon dämparen Denna
Vad tror du om det? Den har tydligen innerdiam på 51mm, ska jag då ha 51mm rör från kollectorn och bak??

Vad tror du om detta bygget?? Kan det fungera?

Mvh Björne
O vad kul BOOST har fått ett nytt trimoffer:)

Så ska ett avgas se ut ,,den där dämparen är garanterat bäst ,,inte många dämpare som har så grovt rör igenom sig, Inte akra ,arrow , microne ens!!
Sätt kolectorn så långt bak du kan bara! kom ju på att ktm lider av lite klent bottendrag redan standard!! och kolla om det går att dra krökarna ,,en på varje sida cyllen som jag gjort,, då får man kortare krökar och är lättare att tillverka... Följer man org dragning så måste man göra en så stor koves på ena kröken för att få samma längder!! Titta på min högra krök den har en vidare sväng för att få till samma längder. Men det går även att få till samma längd även om man tar ut bägge krökarna på org sidan, har byggt så till en xr600 ,,bara göra en båge neråt på kröken som har kortast väg och dra den som har längsta vägen till dämpare så snålt som möjligt. Samma längder gör att man får kraftigare avgaspulls drag/sug i systemet och på så vis högre effekt längre upp i varv. Detta system är ritat för roadracing kan man säga jag ville garanterat åka ifrån kompisarna:D
Sekundärröret som kommer efter kolectorn bör var grov gärna 61mm rör(utvändigt mått och i mitt fall 1,5mm gods mekonomenböjar!) Det röret klyver du bara upp och klämmer ihop,,så det konar från kolector till passa dämpare då blir det inge bråk mellan avgaspullserna när dom ska trängas ihop:D . Obs köp dämparen som har röranslutning med klammerfäste!

Nu måste jag ju även illhåga att porta både toppen och förgasaren! Om du skulle göra det och dessutom lägga i Tornados steg 2 kam eller ktm faktory kam + planing av toppen till ca 1-1,5mm så skulle den garanterat lämmna 72-75hk på slangen! och minst 75nm i vrid och ha ett brett register dessutom:yoparty
Förgasaren brukar jag porta till i värstingfall 44,3mm som då skulle behövas!
toppen bör man plastporta för att få både bra botten och även bra urvarv. Och plana toppen är ju billigt och ger bättre effekt än högkompskolvar tack vare plattare tak på kolven som inte stör flödet + lättare än högkomp:tummenupp
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
O vad kul BOOST har fått ett nytt trimoffer:)

Så ska ett avgas se ut ,,den där dämparen är garanterat bäst ,,inte många dämpare som har så grovt rör igenom sig, Inte akra ,arrow , microne ens!!
Sätt kolectorn så långt bak du kan bara! kom ju på att ktm lider av lite klent bottendrag redan standard!! och kolla om det går att dra krökarna ,,en på varje sida cyllen som jag gjort,, då får man kortare krökar och är lättare att tillverka... Följer man org dragning så måste man göra en så stor koves på ena kröken för att få samma längder!! Titta på min högra krök den har en vidare sväng för att få till samma längder. Men det går även att få till samma längd även om man tar ut bägge krökarna på org sidan, har byggt så till en xr600 ,,bara göra en båge neråt på kröken som har kortast väg och dra den som har längsta vägen till dämpare så snålt som möjligt. Samma längder gör att man får kraftigare avgaspulls drag/sug i systemet och på så vis högre effekt längre upp i varv. Detta system är ritat för roadracing kan man säga jag ville garanterat åka ifrån kompisarna:D
Sekundärröret som kommer efter kolectorn bör var grov gärna 61mm rör(utvändigt mått och i mitt fall 1,5mm gods mekonomenböjar!) Det röret klyver du bara upp och klämmer ihop,,så det konar från kolector till passa dämpare då blir det inge bråk mellan avgaspullserna när dom ska trängas ihop:D . Obs köp dämparen som har röranslutning med klammerfäste!

Nu måste jag ju även illhåga att porta både toppen och förgasaren! Om du skulle göra det och dessutom lägga i Tornados steg 2 kam eller ktm faktory kam + planing av toppen till ca 1-1,5mm så skulle den garanterat lämmna 72-75hk på slangen! och minst 75nm i vrid och ha ett brett register dessutom:yoparty
Förgasaren brukar jag porta till i värstingfall 44,3mm som då skulle behövas!
toppen bör man plastporta för att få både bra botten och även bra urvarv. Och plana toppen är ju billigt och ger bättre effekt än högkompskolvar tack vare plattare tak på kolven som inte stör flödet + lättare än högkomp:tummenupp

Jag är ju förbannat tacksam av att det finns någon som vill förklara det jag är osäker på! :tummenupp

I vinter ska motorn av för en total genomgång och byte av samtliga lager. Risken är ganska överhängande att det blir lite trimm också, dock så vet jag inte om jag vill gå så långt som att lämna iväg för att få portat o sånt, men kam, samt sånt man skruvar dit själv lär det bli.

Ska beställa sakerna asap tänkte jag, får ju ringa till dalhems då deras sida är helt ute på turné (Har ju alltid varit så).

Vill som sagt helst dra båda rören på höger sida så jag får väl göra en liten "knyck" ner på högra röret, om jag förstått det rätt..

Sen sitter ju dämparen på vänster sida, så jag får en böj mer än du fått så att säga, men det kan ju inte bli sämre än orginal ändå.. Kanske skulle gå med 38mm rören i båda svängarna o sen kollecta precis innan dämparen på vänster sida, då kan jag ju kollecta dom direkt i "rätt" rördimension så det passar direkt i dämparen.. Tänkte ta ett par bilder för att göra saker o ting enklare, lägger upp dom här sen.

Mvh Björne
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tog några bider hos Locnersbilomc ..han hade fått hem korta vers på viper!!
Den kan du montera så blir måtten mer lika mina..1,3kg väger den! pris 2200kr
Kolla in kolectorn akra..jag tycker krökarna går ihop lite väl tvärt, Gör gärna lite större anslut just där piporna ska gå in! Om du placerar kolectorn på detta ställe som akr så blir det ju enkelt att dra vidare enkelrör till dämpare,,bara att inhandla mekonomenböjar till det. Och högsta effekt uppnås visserligen då vid högre varv ,,men blir även billigare att bygga så då behövs endast 3st J-böjar som är rätt dyra!! så frågan är om du inte ska bygga på högvarvsbygget pga enklare bygge och mer slutpullver
 

Bifogat

  • P8110001.JPG
    P8110001.JPG
    82.6 KB · Visningar: 150
  • P8110006.JPG
    P8110006.JPG
    74.9 KB · Visningar: 118
  • P8110007.JPG
    P8110007.JPG
    89.9 KB · Visningar: 140
  • P8110003.JPG
    P8110003.JPG
    58.6 KB · Visningar: 201
  • P8110005.JPG
    P8110005.JPG
    73.2 KB · Visningar: 147

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Jao... Jag vill nog helst ha den som e 460mm lång, så det fyller upp lite. Dock så kan jag tänka mig den i kolfiber.. Den andra ovala i alu verkar ju ha fläns-anslutning???

Orginalrören är 34-35mm yttermått. Sen kan jag tycka att det finns en väldigt onödig böjelse ovanför drevet... Varför har dom gjort detta från början kan man ju undra.

Som det känns nu så kommer jag att göra som akrat på din bild, kanske ngt lite längre bak med kollectorn. Men har dalhems både j-böjar och raka rör? Kanske något artikelNr??

Sen om man kollar på krökarna så ser dom likadana ut, den ena är bara vinklad mer..

Lite bilder.. (Stora) Cykeln är skitig som få nu när detta väder är så bra :gnissla
http://www.packbox.be/660ffs/1.JPG
http://www.packbox.be/660ffs/2.JPG
http://www.packbox.be/660ffs/3.JPG
http://www.packbox.be/660ffs/4.JPG


Mvh Björne
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top