Köpråd/Tips SlipOn (KTM 660)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jao... Jag vill nog helst ha den som e 460mm lång, så det fyller upp lite. Dock så kan jag tänka mig den i kolfiber.. Den andra ovala i alu verkar ju ha fläns-anslutning???

Orginalrören är 34-35mm yttermått. Sen kan jag tycka att det finns en väldigt onödig böjelse ovanför drevet... Varför har dom gjort detta från början kan man ju undra.

Som det känns nu så kommer jag att göra som akrat på din bild, kanske ngt lite längre bak med kollectorn. Men har dalhems både j-böjar och raka rör? Kanske något artikelNr??

Sen om man kollar på krökarna så ser dom likadana ut, den ena är bara vinklad mer..

Lite bilder.. (Stora) Cykeln är skitig som få nu när detta väder är så bra :gnissla
http://www.packbox.be/660ffs/1.JPG
http://www.packbox.be/660ffs/2.JPG
http://www.packbox.be/660ffs/3.JPG
http://www.packbox.be/660ffs/4.JPG


Mvh Björne

Jag vet inte om dalhelms har raka rör..men när du köper jböjarna så sitter det en bit på säkert 45 cm på ena sidan så man klarar sig med 3st j-böjar om man bara bygger till kolector om den bara sitter långt bak på motorn. ja det låter som en bra plan som sagt sätt det så lågt bak på motorn som möjligt. Om du gör krökarna olika länder fram till kolector så får du bättre lågvarvs nm/hk,,,blir nog väldigt lika arkras system då,,men då försvinner turbodraget helt över 6000v och du kan då inte hänga av dina ktm bröder----
varför ktm har den underliga böjen tror jag beror på att dessa krökar har varit med då Jesus gick på vattnet och ktm hade lammellerna på höger sida :D

Stämmer bra om man gämför med andra sidan där lammellkorgen sitter
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Det gjorde du bra som hittade något för huvet taget på deras hemsida
Just dom är det:tummenupp (dom var inte så dyr som jag trodde)

Ja, fråga mig inte hur ja hittade dom. :confused:

Ska dra iväg en beställning, tror inte de e mer jag behöver från dom i alla fall. De andra får bli Mekonomen/Simons universal, alternativt biltema som numer har universaldelar :tummenupp .

Har dratt iväg ett mail till Lockners bil o Mc precis, vill ju ha en oval ALU med med rörfäste istället för fläns...

Mvh Björne
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Nu är J-Krökarna och dämpare samt insats till bes. Beställda!

Nu ska dom bara komma osså... Vill ju bygga nu!

har kollat in lite rör till "mellanbiten", och det är antingen 50,8mm eller 63,5mm, vilket ska man välja?? Med lite tanke på att dämparen är på 51mm, så passar ju det minsta alternativet bäst...

Mvh Björne
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu är J-Krökarna och dämpare samt insats till bes. Beställda!

Nu ska dom bara komma osså... Vill ju bygga nu!

har kollat in lite rör till "mellanbiten", och det är antingen 50,8mm eller 63,5mm, vilket ska man välja?? Med lite tanke på att dämparen är på 51mm, så passar ju det minsta alternativet bäst...

Mvh Björne

Lysande......Kör minsta röret ....Det får inte ens vara 63 röret hela vägen till dämparen för då blir avgashastigheten för låg och då minskar vacumet som bildas efter avgaspullsen! Enda ställe det skulle kunna få vara 63mm är just i kolectorn ,,,,det är enklare att få in 38orna i ett 63 rör....men bara högst 10 cm då av 63 rör!! och stryp snarast ner till 51mm...

Beställde du insattsen till dämparen? Den är väldigt effektiv går nog genom bes med den.....:tummenupp

Gör gärna en byggtråd av detta bygge!!
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Sen kan jag tycka att det finns en väldigt onödig böjelse ovanför drevet... Varför har dom gjort detta från början kan man ju undra.


Mvh Björne

Det är för att dom använder samma system till elstartarna 625/640,startmotorn sitter där böjen på avgasröret är.
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Lysande......Kör minsta röret ....Det får inte ens vara 63 röret hela vägen till dämparen för då blir avgashastigheten för låg och då minskar vacumet som bildas efter avgaspullsen! Enda ställe det skulle kunna få vara 63mm är just i kolectorn ,,,,det är enklare att få in 38orna i ett 63 rör....men bara högst 10 cm då av 63 rör!! och stryp snarast ner till 51mm...

Beställde du insattsen till dämparen? Den är väldigt effektiv går nog genom bes med den.....:tummenupp

Gör gärna en byggtråd av detta bygge!!

Japp tog insatsen också.. Då blir kollectorn av 63mm, och resten av 51mm..
Ska försöka att ta en massa bilder under byggets gång, så det kan bli en byggtråd av det :tummenupp


Det är för att dom använder samma system till elstartarna 625/640,startmotorn sitter där böjen på avgasröret är.

Ännu en anledning, enligt mig puckat att använda samma, men vad gör det! Man bygger ju eget :tuttar
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Har en ny fundering Boost 3...

Anslutningen till cylindern, hur bör jag göra där? Eller 38mm rören passar perfekt? Sen tänkte jag på de här med kollectorn, är det bättre om jag gör den av 51mm, eller är det bättre om avgaserna har lite mer plats just där?. Ska ju försöka gå in i kollectorn så rakt som möjligt, men dock så jag precis kan komma åt o svetsa mellan rören..

Jag kommer alla gånger blanda in dig till fullo under byggets gång för tips o råd :)..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har en ny fundering Boost 3...

Anslutningen till cylindern, hur bör jag göra där? Eller 38mm rören passar perfekt? Sen tänkte jag på de här med kollectorn, är det bättre om jag gör den av 51mm, eller är det bättre om avgaserna har lite mer plats just där?. Ska ju försöka gå in i kollectorn så rakt som möjligt, men dock så jag precis kan komma åt o svetsa mellan rören..

Jag kommer alla gånger blanda in dig till fullo under byggets gång för tips o råd :)..

Bra fråga....Igentligen för att få minsta möjliga förlust så ska man försöka INTE utvidga sytemet någonstanns för att sedan gå ihop igen! Du kan ju prova att platta ihop och smida ut 51mm rör för att få in krökarna,,får du bara in dom så går det fylla ut med svets imellan,,men annars får du ha en så kort 61mm som möjligt som snabbt konar ihop..Är nog enklast att utgå från 61mm,,går ju kapa ner till minsta möjliga volym som krävs. Anslut cylle Humm minns inte måtten på ktm ??men har för mig att det i stort sett bara var att trä utanpå stosarna som sticker ut? du kan gärna svetsa på yttligare en rörstump utanpå som förstärkning vid mynningen ,,för där svetsar man ju fast fjäderfästen och godset är något för tunnt för bra håll...Jag ska tvinga Cooler att lägga ut bild på sin ktm 640 som vi pillade ihop ett sådan här system till,,fast med dubbla dämpare och expanderande rör.Om det inte vore för ljudet så skulle man gärna haft en dämpare som har 3 tum genomsläpp för då kan man megafona sekundärröret för ännu bättre drag. Där ligger fördelan med dubbla dämpare för då går det utmärkt att gå från 38mm till 51mm den sista 60-70mm innan dämpare. Men jag har funnit ut att ett sådant system som du bygger nu kan vara i stor sett lika bra i slutpullver åtminstonde..Jag kan sätta pillen på att detta system kommer lämmna ca 2-4hk mer än akras och jag har sett 04 ktm 660 som bromsat 61-63hk med akra och kn filter!
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Bra fråga....Igentligen för att få minsta möjliga förlust så ska man försöka INTE utvidga sytemet någonstanns för att sedan gå ihop igen! Du kan ju prova att platta ihop och smida ut 51mm rör för att få in krökarna,,får du bara in dom så går det fylla ut med svets imellan,,men annars får du ha en så kort 61mm som möjligt som snabbt konar ihop..Är nog enklast att utgå från 61mm,,går ju kapa ner till minsta möjliga volym som krävs. Anslut cylle Humm minns inte måtten på ktm ??men har för mig att det i stort sett bara var att trä utanpå stosarna som sticker ut? du kan gärna svetsa på yttligare en rörstump utanpå som förstärkning vid mynningen ,,för där svetsar man ju fast fjäderfästen och godset är något för tunnt för bra håll...Jag ska tvinga Cooler att lägga ut bild på sin ktm 640 som vi pillade ihop ett sådan här system till,,fast med dubbla dämpare och expanderande rör.Om det inte vore för ljudet så skulle man gärna haft en dämpare som har 3 tum genomsläpp för då kan man megafona sekundärröret för ännu bättre drag. Där ligger fördelan med dubbla dämpare för då går det utmärkt att gå från 38mm till 51mm den sista 60-70mm innan dämpare. Men jag har funnit ut att ett sådant system som du bygger nu kan vara i stor sett lika bra i slutpullver åtminstonde..Jag kan sätta pillen på att detta system kommer lämmna ca 2-4hk mer än akras och jag har sett 04 ktm 660 som bromsat 61-63hk med akra och kn filter!

Jag kommer bara att använda 51mm rör, det går ju som sagt att smida ut dom nästan hur mkt som helst! Våld o ett bra städ :tummenupp

Undrar hur bestyckningen kommer att se ut.. Har i nuläget 168/48 och nålen i orginalläge.. Om jag känner rätt så vill den redan nu ha lite större på lågfarten...

Hoppas på att börja bygga nu i veckan....

Mvh Björn
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kommer bara att använda 51mm rör, det går ju som sagt att smida ut dom nästan hur mkt som helst! Våld o ett bra städ :tummenupp

Undrar hur bestyckningen kommer att se ut.. Har i nuläget 168/48 och nålen i orginalläge.. Om jag känner rätt så vill den redan nu ha lite större på lågfarten...

Hoppas på att börja bygga nu i veckan....

Mvh Björn

Ja det går förmodligen.... Kan mycket väl gå att åka samma bestyckning det får man testa noga när man monterat,,,Fullgasrepor ståendes 1000m och slå av kolla stiftet... Eller skaffa lamdasond och svetsa fast som det syns på mina bilder,,,Just i kolerctorn är bäst... vanlig smalbandslamda räcker länge..
Vad som är viktigt nu när avgaset är det bästa är ju att skaffa kn filter och sabba luftburken..Är ju stenbehändigt att koppla in just knfilter eller liknande på 660,,vanligt avloppsrör passar ju rakt av mellan fugge och filter.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Jag kan sätta pillen på att detta system kommer lämmna ca 2-4hk mer än akras och jag har sett 04 ktm 660 som bromsat 61-63hk med akra och kn filter!

Jag hade en 660 -03 med helacra,bromsad 62hk/66,6:yoparty nm på hjulet.
Då satt det skumfilter på den,bara locket borttaget på luftburken.
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Ja det går förmodligen.... Kan mycket väl gå att åka samma bestyckning det får man testa noga när man monterat,,,Fullgasrepor ståendes 1000m och slå av kolla stiftet... Eller skaffa lamdasond och svetsa fast som det syns på mina bilder,,,Just i kolerctorn är bäst... vanlig smalbandslamda räcker länge..
Vad som är viktigt nu när avgaset är det bästa är ju att skaffa kn filter och sabba luftburken..Är ju stenbehändigt att koppla in just knfilter eller liknande på 660,,vanligt avloppsrör passar ju rakt av mellan fugge och filter.


En lambdamätare skulle ju va det bästa.. Någon att rekomendera? Man kan ju sätta en gängad plugg i hålet när man e klar, så jag slipper göra en fast installation :tummenupp

Mvh Björne
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En lambdamätare skulle ju va det bästa.. Någon att rekomendera? Man kan ju sätta en gängad plugg i hålet när man e klar, så jag slipper göra en fast installation :tummenupp

Mvh Björne
http://www.hqtec.se/c-3-lc-1.aspx
Bäst är ju naturligvis att köpa bredbandslamda så man inte bara ser otimal förbränning . med dom här bredlamdorna som jag hittade här så ser du hur fett den går siffror ,,,,visserligen dyrare men det var det billigaste jag sett!!

En smalbans kan du köpa för ca 500-700kr och lamdasonden kan du köpa av mig jag har en ny för typ 300kr så max 1000 kr för en smalare.. Jag brukar vilja ha blandningen just på 13,7 som man ser på smalbandaren . Det är bäst för vägåka åtminstonde, drar minst soppa och toppen och motorn mår bäst, och den varvar ju ur bäst då!

sedan har jag ju Powerjet monterat bak i fuggen så jag kan sopa på mer soppa från optimala 13-14 blandningen,,när jag öppnar den kranen så hammnar jag på ca 10-14 beroende på hur mycket jag öppnar kranen:) Rekomenderas!!

Hittade något som blir så billigt att det inte kan vara sant!! Bredbadsmätare för 599kr och sedan sensor för 600kr!! bara följa länken på sidan för att hitta bredbandssensorn!! Man måste nog kolla upp om det kan vara så enkelt och billigt.. Fördel nr 2 med bredband är att den inte fladdrar så snabbt,, Man hinner läsa vad som händer på bred!!
http://lambda.webb.se/
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Riktigt så billigt vart det inte!! Man måste köpa en lc-1 kabel imellan sensor och mätare 1800kr,, Hyffast billigt ändå
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Får se hur det blir med det, eventuellt så lämnar jag den till Claessons för bestyckning. Känns lite fattigt o göra det, men vaffaen :)
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Hemmabygge av dubbelsystem

Bifogar en bild på systemet som byggdes till min 640 (675cc)

Systemet är bestående av vanliga J-böjar och dämpare av alu. bevattningsrör till timmersortering... :tummenupp

Funka fint, lät bra och bra register! Byggt efter Boost's recept

/Cooler
 

Bifogat

  • KTM 675.jpg
    KTM 675.jpg
    91.2 KB · Visningar: 155

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Bifogar en bild på systemet som byggdes till min 640 (675cc)

Systemet är bestående av vanliga J-böjar och dämpare av alu. bevattningsrör till timmersortering... :tummenupp

Funka fint, lät bra och bra register! Byggt efter Boost's recept

/Cooler

Yo!
Det enda som jag inte fatta va de där med bevattningsrör och timmersortering.. :confused:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Yo!
Det enda som jag inte fatta va de där med bevattningsrör och timmersortering.. :confused:

Bevattningsrör:D Jo dämparna gjordes av bevattningrör till timmerbuntar!!

Finns på sågverk 100mm i dim och 10 m långa:D I bland så råkar traktorer köra över dessa rör och bitar byttes ut,,,På så sätt kunde/kan man få tag på gratis dämparrör,,,,Bara att klämma ihop om man vill ha ovala rör, 2mm gods.

Den där 640 00an gick bra !! Det slutade med tornado steg 2 kam och bigbore 675 cylle 42mm mikuni kn filter på avloppsrör och sprängd luftburk,, Detta systemet är det bästa ljud jag hört på en 1 stånka, rören igenom bestog av 48mm -52mm? perforerade rör rakt igenom MEN Cooler la in en dyrare ljudämparmatta!! Vi tror att denna matta gjorde det fantastiska ljudet.

Kan man inte dra hela systemet på enbart höger sida även på nyare 640? Skulle vara stenbra för att få bort värme från luftfiltret och dessutom mer platts!!
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top