Köpråd/Tips SlipOn (KTM 660)

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Så ska en kolector se ut:tummenupp Akra kommer höra av sig...

Som sagt lägg inte ner för mycket jobb på finnish bara för du ska ju lida dom!!
Därimot är det viktigare att slipa bort så mycket man kommer åt invändig där man bränt igenom!! Speciellt den första biten från topp till kolector! Man ska naturligtvis även slipa bort så det blir skapligt gämmt utvändigt vid varge svetsskarv för det förhindrar sprickbildning. Det går utmärkt att svetsa med migg....men optimalt är att köra tig,,eller gassvets,,,(svårare) (inte nödvändigt) Jag har ju pillsnersvetsat med migg och har inte behövt laga mycket på 7-8 år!! Men tipps,,,,.Lägg på flera lager krökfärg innan lindning av bandage+ att man även lackar bandaget med flera lager valfri värmefärg! Då håller det skitbra,,Jag lägger på färg på bandaget minst 1 ggr per år,,,8 lager nu:D

Jag svetsar med mig, men jag har ju faktiskt tig också... Jeje, mig it is!

Ska kolla upp hur det ser ut på högersidan, livet blir ju så mycket enklare att dra det rakt bak... Frågan e ju igentligen "varför" det sitter på vänster sida orginal, när det är bättre utan dom extra böjarna?? Året efter min var det ju dubbla dämpare, så plats lär det ju ändå va..(Ja.. Ska kolla :) ) :tungan

Mvh
Björn

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
varför dom dragit så mystist kan ev ha göra med att 640 maskinerna hade ju en burk extra tvärs över framför bakhjulet... Har 660 det också org?

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
varför dom dragit så mystist kan ev ha göra med att 640 maskinerna hade ju en burk extra tvärs över framför bakhjulet... Har 660 det också org?

Det ska ju till att man kollar på en orginal 660, jag vet ju som sagt inte. Men det ser inte ut som om det skulle ha suttit något där. Det blir väl lite trångare att ha den på höger sida, ska hålla dämparen där o se..

Just nu så var jag "tvungen" att testa dämparen, så den sitter på nu, på orginal systemet... SATAN va det låter!! :tummenupp

Riktigt skönt sound faktiskt, något högt men skönt! (Kan det va för högt?? :tungan )

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Bara det får plats så är det smartast att dra allt på högersidan,,Kortare rakare rör = mer pullver! Mindre värme runt under filter = mer pullver!!
PÅ honda xr åtminstonde är det enklast och minst förluster att dra runt cyllen på varje sida ..

Det brukar alltid gå åt en skitbit extra så köp 3st allra hellst om du väljer samma längd på krökarna!! För då måste du göra en Habrovinkel:D
Jodå plats finns de, det knixiga blir dragningen över startmotorn där man måste knäcka rören.

Tycker de borde räcka med 2st j böjar som grenrör och sen dra raka rör bak till dämparen, kan man behålla j böjarnas org storlek eller måste man förlänga den ena som ska sitta vid den bortre avgasporten?

Frågan är vad den gör för nytta?
Just nu så var jag "tvungen" att testa dämparen, så den sitter på nu, på orginal systemet... SATAN va det låter!! :tummenupp
Låter bra då jag har tänkt beställa en sån jag också :)

Last edited:

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Helt klart mycket prisvärd dämpare! Man ser att den är välgjord med sjyssta material..

Jag har ju ingen startmotor på min så det blir rakt rör där för mig..

Den tredje j-bojjen kommer jag att använda till "sektioneringen" av krökarna eftersom det ser ut som man får dra ut svängen något, dom är alltså lite för snäva... sen behöver jag antagligen lite rakt rör mellan krök o kollectorn, så där får det tredje böjjen också tjänstgöra...

Jag vet mer exact när jag satt igång bygget..
Mvh Björne

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jodå plats finns de, det knixiga blir dragningen över startmotorn där man måste knäcka rören.

Tycker de borde räcka med 2st j böjar som grenrör och sen dra raka rör bak till dämparen, kan man behålla j böjarnas org storlek eller måste man förlänga den ena som ska sitta vid den bortre avgasporten?

Frågan är vad den gör för nytta?
Låter bra då jag har tänkt beställa en sån jag också :)

Den miniburken gör bara maskinen tystare...faktist smart grej av ktm för på så vis kunde dom släppa ut mer avgaser och forfarande komma igenom ljudprover..

Men den ska ju bort vid hulligantrim!!

2 böjar kan ev gå om du följer org krökdrag dvs olika längder på premiärkrökarna... Men väljer du turbo högvarvsvers med lika längder på krökarna så måste man göra en extra sväng på den krök som normalt har kortast väg.. Man brukar ta kortast möjliga väg på den krök som har längst att färdas till koll.. sedan får man göra en hängmage på den kortare för att få till ungefärlig samma längder + - 1-2cm har ingen bet!!

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Ska du köra rakt rör en bit i kröken då för att få ut längden? :)

Nja, jag tänkte ta bitar på typ 20mm långa o sektionera det typ, så det fortfarande kommer se "runt" ut. Men iof det är vad jag tror i nuläget.. :tungan

Nu har det ju givetvis kommit en massa saker imellan och skjutit upp bygget, men jag ska börja så fort jag kan..

Mvh Björne

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Så ja! Nu är det på gång! Har plockat ner hela röven på mc:n idag (fick inte ut orginalavgaset annars) och tagit bort SAS. Nu kom det till ett stopp dock, måste införskaffa lite 32mm rör, typ 10cm. Det är till anslutningar till "stussarna" som kommer från avgasportarna vilka jag får bygga egna. Tycker det är lite onödigt att slakta orginalsystemet :)

Last edited:

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Kan du inte använda krökar du köpte menar du?

Hur går de? Dåligt med uppdateringar här :)

Jodå, visst kunde jag det, men det skulle va ett rör innanför och ett utanpå "stussarna" så det sluter tätt ordentligt.

Men hela avgaset är faktiskt klart, bara jag som inte fått tummarna loss att göra en byggtråd. Måste ju förminska bilder o sånt skoj... Det kommer, jag lovar.

Mvh Bjürne

en liten sneakpeak kanske!
SneakPeak

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jodå, visst kunde jag det, men det skulle va ett rör innanför och ett utanpå "stussarna" så det sluter tätt ordentligt.

Men hela avgaset är faktiskt klart, bara jag som inte fått tummarna loss att göra en byggtråd. Måste ju förminska bilder o sånt skoj... Det kommer, jag lovar.

Mvh Bjürne

SneakPeak
Du det var snyggt:tummenupp

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Du det var snyggt:tummenupp

Tackar! :)

Jag är förbannat nöjd faktiskt, nu ska "bara" det kompletteras med övrigt trim så jag kan bestycka/Bänka som det ska va! I nuläget har jag faktiskt orginal monterat igen, bara för att jag ville kunna köra dom sista få dagarna som är kvar på säsongen.. Men sen!!!! :tummenupp

Mvh Bjürne

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tackar! :)

Jag är förbannat nöjd faktiskt, nu ska "bara" det kompletteras med övrigt trim så jag kan bestycka/Bänka som det ska va! I nuläget har jag faktiskt orginal monterat igen, bara för att jag ville kunna köra dom sista få dagarna som är kvar på säsongen.. Men sen!!!! :tummenupp

Mvh Bjürne

Bänkning !! Då blir det väldigt intresant! Hur var det hadde du toköppen luftburk och kn filter?

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Bänkning !! Då blir det väldigt intresant! Hur var det hadde du toköppen luftburk och kn filter?

klart det ska bänkas!! :tummenupp måste ju ha de på papper!

Nae, jag har skumfilter och inget lock på burken. Vet inte vilket kn filter jag ska ha?? och hur pass jag ska sabba burken?.. Men det vet säkerligen du Boost.. :tungan

Mvh Björne

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
klart det ska bänkas!! :tummenupp måste ju ha de på papper!

Nae, jag har skumfilter och inget lock på burken. Vet inte vilket kn filter jag ska ha?? och hur pass jag ska sabba burken?.. Men det vet säkerligen du Boost.. :tungan

Mvh Björne

Ohh vad roligt borra förstöra är det bästa jag vet hellst på andras cycklar:D

Finns ju flera snubbar som köpt kn filter på host ush måste ju finnas någ annastanns men "Lelles" Får man bara tag i beställning nr så kan man bäst köpa från ebay eller us kostar ju skortan här typ minst 1200kr i swe ! Men igentligen enkelt man blåster ju sönder burken fram mot gasaren och perforerar allmen runt omkring . avlopprör mod 70 passar mot fuggen så+ kort som är möjligt för ram och fjäder o skit.... Sedan väljer man bara största mått som går i...behöver inte ens vara kn,,,huvudsak att det inte är skumfilter. Gå in på kns hemsida och välj ut ett nr....Kan köpas av Roffes här i sverige Mycket trevlig farbror!.

Hittade billigt Om minte köpa därifrån så har du nummret rx ............
http://www.streetsideauto.com/produ...partnumber=RX-3900-1&Skip=True&LookupType=NON

Eller amazon
http://www.amazon.com/dp/B000CO9XLQ?smid=ATVPDKIKX0DER&tag=pricegrabber2-auto-20&linkCode=asn

Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R

Mvh Bjürne

SneakPeak

Supersnyggt:tummenupp Byggtråd,byggtråd,byggtråd.

Ombyggd bakdel oxå...snyggt:tummenupp Byggtråd,byggtråd,byggtråd.

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Supersnyggt:tummenupp Byggtråd,byggtråd,byggtråd.

Ombyggd bakdel oxå...snyggt:tummenupp Byggtråd,byggtråd,byggtråd.

Bakdelen kan jag inte ta kred för, det var den förre ägaren "Padde" här på forumet som snickrade till det...

jajajaja.. det kommer.. :)

Mvh Bjürne

Finns ju flera snubbar som köpt kn filter på host ush måste ju finnas någ annastanns men "Lelles" Får man bara tag i beställning nr så kan man bäst köpa från ebay eller us kostar ju skortan här typ minst 1200kr i swe ! Men igentligen enkelt man blåster ju sönder burken fram mot gasaren och perforerar allmen runt omkring . avlopprör mod 70 passar mot fuggen så+ kort som är möjligt för ram och fjäder o skit.... Sedan väljer man bara största mått som går i...behöver inte ens vara kn,,,huvudsak att det inte är skumfilter. Gå in på kns hemsida och välj ut ett nr....Kan köpas av Roffes här i sverige Mycket trevlig farbror!.

Hittade billigt Om minte köpa därifrån så har du nummret rx ............
http://www.streetsideauto.com/produ...partnumber=RX-3900-1&Skip=True&LookupType=NON

Eller amazon
http://www.amazon.com/dp/B000CO9XLQ?smid=ATVPDKIKX0DER&tag=pricegrabber2-auto-20&linkCode=asn

Ahaa! Det är ett sådant jag ska ragga tag i! Det verkar va en fattning på 76mm på det, och det stämmer ju hyffsat bra på ett rör som är 70mm..
Ska jaga!!
Tackar för det ja!

Mvh Bjürne

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard

Finns ju flera snubbar som köpt kn filter på host ush måste ju finnas någ annastanns men "Lelles" Får man bara tag i beställning nr så kan man bäst köpa från ebay eller us kostar ju skortan här typ minst 1200kr i swe ! Men igentligen enkelt man blåster ju sönder burken fram mot gasaren och perforerar allmen runt omkring . avlopprör mod 70 passar mot fuggen så+ kort som är möjligt för ram och fjäder o skit.]

Började testa lite med den modden du snackar om men det blev så kladdigt :tungan Som de är nu kommer ju all spillolja ut genom luftningen :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Började testa lite med den modden du snackar om men det blev så kladdigt :tungan Som de är nu kommer ju all spillolja ut genom luftningen :)

Spillolja:va Kräker den ur sig såpass mycket olja ut bakåt ur gasaren? Mystist låter som du har för hög oljenivå i motorn. Ktm verkar ha dåliga oljefällor! Man kan fixa detta lätt genom att dra avluftsslangen så högt man kan och på väg uppot så sätter man en oljefälla som ser ut som ett vanligt bensinfilter fast större och större slanganslutninga. Huvudsak att man placerar det så högt som möjligt och anslutningarna lodrätt.. Eller lodrätt i förhållande till bakhjulsåkning :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning