Köpt en voltmätare

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Utan större kunskap inom el så köpte jag mig en voltmätare för 500 kr, den är tänkt att sitta på motorcykeln o visa batterispänningen medans jag kör. I min enfald tänkte jag att det bara är koppla två kablar, den ena på plus o andra på minus till batteriet. Nu förstår jag att det inte är så enkelt.
Med min voltmätare följde också en uttömmande monteringsanvisning som inte direkt fyllde mina kunskapsluckor.
alltså- voltmätaren har tre sladdar- en svart, en röd, en vit.
den svarta- kopplar jag direkt till batteriet?
Den röda trodde jag skulle kopplas till batteriet? (Men det ska jag inte?)
Den vita kopplar jag till tex framlampan? (Ett ställe där strömmen bara är igång när motorn är på)
Denna mätare är det https://www.hojstyling.se/elektronik/instrumentering/daytona-liten-voltmatare-for-mc-med-varning/
Skickar med lite bilder med
 

Bifogat

  • IMG_5042.jpeg
    IMG_5042.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 59
  • IMG_5043.jpeg
    IMG_5043.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 61

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Den vita kopplar du till plus som inte är på hela tiden, tex halvljus och det för att voltmetern inte ska stå på när du stänger av tändningen och lämnar hojen. Den röda kan du koppla direkt till batteriets pluspol. Ev sätter du en säkring på den röda kabeln eller så kopplar du in dig efter befintlig säkring istället för direkt på batteriet. Den svarta kopplar du till jord.
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Den vita kopplar du till plus som inte är på hela tiden, tex halvljus och det för att voltmetern inte ska stå på när du stänger av tändningen och lämnar hojen. Den röda kan du koppla direkt till batteriets pluspol. Ev sätter du en säkring på den röda kabeln eller så kopplar du in dig efter befintlig säkring istället för direkt på batteriet. Den svarta kopplar du till jord.
Jord är typ att skruva fast den svarta rakt mot mc chassiet?
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Den vita kopplar du till plus som inte är på hela tiden, tex halvljus och det för att voltmetern inte ska stå på när du stänger av tändningen och lämnar hojen. Den röda kan du koppla direkt till batteriets pluspol. Ev sätter du en säkring på den röda kabeln eller så kopplar du in dig efter befintlig säkring istället för direkt på batteriet. Den svarta kopplar du till jord.
Skulle denna funka som säkring ? https://www.clasohlson.com/se/Säkri...MI9rfH76CzhQMVfwYGAB2KawehEAQYASABEgLzk_D_BwE
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Japp observera att det är bara en hållare så du behöver säkring också. 5A lär räcka och bli över. Halvljuset är inte optimalt att koppla på såvida det inte alltid är på när tändningen är på. Leta hellre efter en säkring som har spänning så fort tändningen slås på oavsett om halvljuset är på eller ej.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det gäller säkringen skulle jag inte säga "gärna" utan den röda kabeln ska säkras och så när batteriet det går. Har man otur så så kan det bli en redig brasa vid en kortslutning som eldar upp hojen och står denna sen garaget även garaget. Den vita kabeln bör vara kopplad till nåt som redan är säkrat så den borde vara lugnare.

Säkringen från Classe funkar och se till att ha lågt värde, kan inte tänka lig att den mätaren har mån ström att tala om.

Jag kan tänka mig att det fuskas ganska friskt med säkringar och det går nog bra för det mesta men har man otur kan det gå riktigt dåligt.

Tutan är oftast ett bra ställe att ta spänning ifrån, konstant plus så länge tändningen är på.
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Tackar.
när jag skall koppla på strömmen på tutan, skall jag då försöka pressa in den vita kabeln mot tutans nakna kabel o sedan på med eltejp för hålla ihop?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tackar.
när jag skall koppla på strömmen på tutan, skall jag då försöka pressa in den vita kabeln mot tutans nakna kabel o sedan på med eltejp för hålla ihop?
Du får mäta dig fram med voltmeter och sen använder man krimptång, lämplig kabelsko, eltejp och/eller krympslang. Obs att eltejpens funktion är inte att hålla ihop kablar
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Då det gäller säkringen skulle jag inte säga "gärna" utan den röda kabeln ska säkras och så när batteriet det går. Har man otur så så kan det bli en redig brasa vid en kortslutning som eldar upp hojen och står denna sen garaget även garaget. Den vita kabeln bör vara kopplad till nåt som redan är säkrat så den borde vara lugnare.

Säkringen från Classe funkar och se till att ha lågt värde, kan inte tänka lig att den mätaren har mån ström att tala om.

Jag kan tänka mig att det fuskas ganska friskt med säkringar och det går nog bra för det mesta men har man otur kan det gå riktigt dåligt.

Tutan är oftast ett bra ställe att ta spänning ifrån, konstant plus så länge tändningen är på.
Varför inte koppla både röd och vit till tutan eller var man nu hämtar plussen i från? Då behövs ingen extra säkring. Är det t ex 13,7V på batterit när man kör är det väl nästan samma över allt i elsystemet. Kan väl vara lite spänningsfall i kablarna men är det inte försumbart?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Varför inte koppla både röd och vit till tutan eller var man nu hämtar plussen i från? Då behövs ingen extra säkring. Är det t ex 13,7V på batterit när man kör är det väl nästan samma över allt i elsystemet. Kan väl vara lite spänningsfall i kablarna men är det inte försumbart?
Vill man mäta just batterispänningen utan spänningsfall så funkar inte det men fördelarna överväger ändå skulle jag säga så jag hade nog också kopplat röd och vit på samma som du föreslår
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Låter enkelt att koppla båda till samma samt slippa åka köpa den där säkringsgrejen, men då kan jag alltså tvinna ihop den vita och den röda som sedan kopplas till (troligen tutan i mitt fall)
Svart till chassi eller batteriets minuspol
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Låter enkelt att koppla båda till samma samt slippa åka köpa den där säkringsgrejen, men då kan jag alltså tvinna ihop den vita och den röda som sedan kopplas till (troligen tutan i mitt fall)
Svart till chassi eller batteriets minuspol
Japp!
Men kolla så att du har spänning hela tiden.
Trist om den bara lyser upp och mäter när du tutar ;)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Låter enkelt att koppla båda till samma samt slippa åka köpa den där säkringsgrejen, men då kan jag alltså tvinna ihop den vita och den röda som sedan kopplas till (troligen tutan i mitt fall)
Svart till chassi eller batteriets minuspol
På min mc skulle jag nog ta + från nummerplåtsbelysningen eller bakljuset för de är lätta att komma åt under sadeln. Jag har alltid på ljuset när jag kör så det är inget problem.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Funderat lite. Såg du fick ett tips på voltmätare med USB-uttag. Finns ju lite olika såna. Sälja av den du har och köpa en sån? Jag har haft det och perfekt plugga i värmevästen i vid kallt väglag, kompressor pumpa luft i luftmadrassen eller vid punktering, samt annat man nu behöver ström till. Bara en tanke 🙂
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Hej igen, nu har jag kollat på min mc, en gammal från 1983.
jag ser att jag har säkrings dosan väldigt bra placerat. Visst går det att ta en av kablarna som går till säkringsdosan o rycka ut denna, sätta en sockerbit på den, där koppla in min voltmätare o sedan koppla in kabeln som den var i säkrings dosan? (Ja jag kollar att det är ström hela tiden där, då mc är i drift)
 

Bifogat

  • IMG_5046.jpeg
    IMG_5046.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 8
  • IMG_5045.jpeg
    IMG_5045.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 8
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top