Köpte ett kraftverk idag..

• Thread starter Solid snake
  • Start date

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Fasen va fin :Bugar
Grattis till ett super-köp, har en polare med en nästan likadan!
Sitter och väntar på att min H/K 230 ska landa...inte riktigt samma sak men hoppas det bir en förbättring mot yama 440:n jag använder nu!
Lånar tråden lite:
Hade tänkt uppgradera frontarna också men max ca. 4000:- för båda.
Är det nån som har nåt bra tips? ska användas mycket till stereo också.
Har kollat lite på XTZ 99 W2MT som fyndbörsen säljer men märket verkar lite skumt + att man inte kan provlyssna på dem.

Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
MadManAxel skrev:
Fasen va fin :Bugar
Grattis till ett super-köp, har en polare med en nästan likadan!
Sitter och väntar på att min H/K 230 ska landa...inte riktigt samma sak men hoppas det bir en förbättring mot yama 440:n jag använder nu!
Lånar tråden lite:
Hade tänkt uppgradera frontarna också men max ca. 4000:- för båda.
Är det nån som har nåt bra tips? ska användas mycket till stereo också.
Har kollat lite på XTZ 99 W2MT som fyndbörsen säljer men märket verkar lite skumt + att man inte kan provlyssna på dem.
OT: Lite intressant att du uppgraderar receivern för att få bättre ljud, sen kollar du på skankyhögtalare ifrån fyndbörsen? :va Det blir aldrig sämre än den svagaste länken.

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
morlock skrev:
OT: Lite intressant att du uppgraderar receivern för att få bättre ljud, sen kollar du på skankyhögtalare ifrån fyndbörsen? :va Det blir aldrig sämre än den svagaste länken.

Hmm...jo, det kanske stämmer men nu är min budget lite tajt, hade tänkt köpa en reciever som ja kan behålla ett tag men kanske inga direkta super-högtalare fast 4K borde ju ge hyfsat ljud..Sen spelar väl inte högtalarna bättre än vad recievern kan förmå? Tycker oftast att det är recieverna som sätter begränsningar....

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
MadManAxel skrev:
Hmm...jo, det kanske stämmer men nu är min budget lite tajt, hade tänkt köpa en reciever som ja kan behålla ett tag men kanske inga direkta super-högtalare fast 4K borde ju ge hyfsat ljud..Sen spelar väl inte högtalarna bättre än vad recievern kan förmå? Tycker oftast att det är recieverna som sätter begränsningar....

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Lägg lika mycket pengar på varje del i anläggningen, så blir det bäst.

Solid snake

Guest
McB skrev:
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Lägg lika mycket pengar på varje del i anläggningen, så blir det bäst.

Brukar sägas 10-15% av kostnaden på komponenterna har jag för mig, så man inte köper en jätteexklusiv kabel till nått sunkigt skit.

GalnamannenAxel, släng på 2 tusingar så kan du köpa ett par Dali 6006, dom låter riktigt bra, spelar bra högt och är varma och fylliga i ljudet, köp dom och du kommer inte ångra dig!

Kablar är också väldigt viktigt har jag märkt, bytte kablar på den förra stärkaren jag hade från några billiga kablar från onoff till tara labs avskärmade kablar som jag fick av min snälle bror.

Det blev en enorm skillnad i bas och dynamiken. :)

Solid snake

Guest
Fick nyss reda på att min polare har köpt en THULE Space PA350B för 29.998:- :3freak
(Han är 25 så han har typ råd om ni undrar.)
Verkar ha fixat en sub nu också av honom, får låna hans gamla. :yoparty

Sen blir det fanemig filmkväll!

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Solid snake skrev:
Har precis kommit till den delen, fan att det alltid ska vara så jobbigt! :huvet

Men men, det ska gå, ska hitta kabeltången nu bara, skala kablar. :gnissla

Äh, du får klippa av kablarna och koppla om själv. Brukar jag alltid göra.

Solid snake

Guest
TurboJugend skrev:
Äh, du får klippa av kablarna och koppla om själv. Brukar jag alltid göra.

Tyckte först det var en jävla dum konstruktion med att ha sneda utgångar till kablarna för det var pilligt att få i mina stenhårda tara labs kablar där, sen såg jag att det var rätt smart för att kablarna inte kan röra vid varandra med sneda utgångar eller vafasen det heter.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Solid snake skrev:
Tyckte först det var en jävla dum konstruktion med att ha sneda utgångar till kablarna för det var pilligt att få i mina stenhårda tara labs kablar där, sen såg jag att det var rätt smart för att kablarna inte kan röra vid varandra med sneda utgångar eller vafasen det heter.

Ja, man kan ju göra så på den här modellen... Men det är ju inte rätt.

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Solid snake skrev:
Fick nyss reda på att min polare har köpt en THULE Space PA350B för 29.998:- :3freak
(Han är 25 så han har typ råd om ni undrar.)

Vad har ålder med ekonomisk situation att göra?
PundarPercy i parken här utanför är nog minst 60, och han har inte ens råd att köpa cigg.

Coola Ola

Guest
Solid snake skrev:
Brukar sägas 10-15% av kostnaden på komponenterna har jag för mig, så man inte köper en jätteexklusiv kabel till nått sunkigt skit.

GalnamannenAxel, släng på 2 tusingar så kan du köpa ett par Dali 6006, dom låter riktigt bra, spelar bra högt och är varma och fylliga i ljudet, köp dom och du kommer inte ångra dig!

Kablar är också väldigt viktigt har jag märkt, bytte kablar på den förra stärkaren jag hade från några billiga kablar från onoff till tara labs avskärmade kablar som jag fick av min snälle bror.

Det blev en enorm skillnad i bas och dynamiken. :)

Signal och högtalarkabel är nog den största bluffindustrin som finns. Syrefritt koppar, fyrkantiga ledare, avskärmade och alla andra försäljningsknep är rent skitsnack. Det som betyder nåt är tvärsnittsarea. Självklart låter det bättre med dyra tara labs-kablar än underdimensionerad gamla oxiderade kablar från siba eller vad som men man kan få samma förbättring med kraftig elkabel. Vad som är intressant är resistansen i kabeln i förhållande till impedansen (eller vad det heter) i högtalarna. Läste om en elprofessor som hade gjort tester på det där och skillnaden på vanlig elkabel och högtalarkabel för tusentals kronor metern var omärkbar (ljudmässigt, mäter med oscilloskop så har en dyrkabel ett litet övertag). Har inga referenser men jag ska se om jag kan gräva fram nåt.

-edit- inte vad jag letade efter men den här var bra: http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html
denna också: http://audionova.nu/docs/Kablar.HTM

Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Solid snake skrev:
Därför använder man banankontakter. :banana

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...