abstruse skrev:Vilket jag gjorde då många, när man bara pratar högtalare, stirrar sig blinda på hur kraftiga högtalare man har i Watt räknat. Istället borde de måhända intressera sig lite mer för hur lättdrivna högtalarna är och vilken verkansgrad i dB de har. Därav, till alla dessa nissar som enkom fokuserar på hur många Watt deras högtalare mäktar med var budskapet att om man nu bara vill stirra sig blind på en nuffra/egenskap på sina högtalare så kanske man borde titta på något annat istället.
F ö, "Mest" utesluter inte andra alternativ, utan visar enbart vad jag tyckte var viktigast.
Därav "mest" och inte "enda" som du felaktigt hänvisat till.
Jag förstod mycket väl vad du menade, men jag vidhåller att en högtalares känslighet inte är lika intressant att veta som fasvinklar och impedans-/kapacitans-/induktansförlopp, samt frekvenskaraktäristik och klangkurva. De mätningarna säger mycket mer om hur högtalaren är konstruerad och hur den kommer att fungera tillsammans med din förstärkare. Dock antar jag att jag är lite yrkesskadad, för jag kan inte prioritera en mätning framför någon annan.
abstruse skrev:OT: Ska du och Goof till A-torp?
När?