Köpte ett kraftverk idag..

• Thread starter Solid snake
  • Start date

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Vilket jag gjorde då många, när man bara pratar högtalare, stirrar sig blinda på hur kraftiga högtalare man har i Watt räknat. Istället borde de måhända intressera sig lite mer för hur lättdrivna högtalarna är och vilken verkansgrad i dB de har. Därav, till alla dessa nissar som enkom fokuserar på hur många Watt deras högtalare mäktar med var budskapet att om man nu bara vill stirra sig blind på en nuffra/egenskap på sina högtalare så kanske man borde titta på något annat istället.

F ö, "Mest" utesluter inte andra alternativ, utan visar enbart vad jag tyckte var viktigast.

Därav "mest" och inte "enda" som du felaktigt hänvisat till.

Jag förstod mycket väl vad du menade, men jag vidhåller att en högtalares känslighet inte är lika intressant att veta som fasvinklar och impedans-/kapacitans-/induktansförlopp, samt frekvenskaraktäristik och klangkurva. De mätningarna säger mycket mer om hur högtalaren är konstruerad och hur den kommer att fungera tillsammans med din förstärkare. Dock antar jag att jag är lite yrkesskadad, för jag kan inte prioritera en mätning framför någon annan.

abstruse skrev:
OT: Ska du och Goof till A-torp?

När? :va

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
McB skrev:
Jag förstod mycket väl vad du menade

Om du nu förstod vad jag menade; varför tillskrev du mig att jag bara ansåg ett värde som det enda intressanta när det inte var så jag uttryckte mig? Om du nu förstod att jag ville få watt-hetsarna till att istället också kika på verkansgrad, varför svarade du då som du gjorde? Beats me... :va

McB skrev:

Var inte ERF på A-torp nu i helgen, eller har jag blandat ihop datumen?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Om du nu förstod vad jag menade; varför tillskrev du mig att jag bara ansåg ett värde som det enda intressanta när det inte var så jag uttryckte mig? Om du nu förstod att jag ville få watt-hetsarna till att istället också kika på verkansgrad, varför svarade du då som du gjorde? Beats me... :va

Eftersom jag inte håller med dig. Jag tycker inte att känsligheten är det mest intressanta mätvärdet. Jag kan heller inte säga att det är känsligheten som jag tycker att watt-hetsarna ska koncentrera sig på istället, eftersom jag ser andra mätvärden som betydligt viktigare.

abstruse skrev:
Var inte ERF på A-torp nu i helgen, eller har jag blandat ihop datumen?

Ah, jo. I morgon är det ERF ja. Vi åker nog inte dit.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Det mest intressanta mätvärdet på en högtalare är de yttre dimensionerna. Hur skräckinjagande en pjäs är. :rolleyes:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
morlock skrev:
Det mest intressanta mätvärdet på en högtalare är de yttre dimensionerna. Hur skräckinjagande en pjäs är. :rolleyes:

Också kallat WAF-värde. Wife Acceptance Factor. :näsblod

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Angående effekthysterin, vilken jag vill diskutera i mina inlägg, citerar härmed valt stycke från den länk som jag tror Coola Ola la upp i tråden:

"Effekthysterin:

Om ni skaffar er nya högtalare, vad är den första fråga ni får av era kompisar? I 9 fall av 10 så är det "Hur många watt är de på?". Varför frågar de det? Vad förväntar de sig att få ut av den informationen? Låter kanske en 200 watts högtalare bättre än en 30 wattare? Naturligtvis inte, den tål bara mer effekt innan koppartrådens isolering förkolnas eller membranet spricker. Medeleffekten som man använder i ett normalstort vardagsrum är endast någon enstaka watt så en högtalare som endast tål 30 watt räcker mer än väl. Dessutom så kan en högtalare som endast tål 30 watt spela högre än en 200 wattare om den t.e.x. har 9 dB bättre verkningsgrad! Så effektsiffran säger inget om hur högtalaren låter eller hur högt den kan spela. Effekttåligheten måste jämföras med de övriga data för att få någon mening. "

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Också kallat WAF-värde. Wife Acceptance Factor. :näsblod

Ingår den ack så viktiga parametern "fysisk placering av högtalare för bästa ljud" i detta värde eller tillhör det en annan benämning? :tungan

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Eftersom jag inte håller med dig. Jag tycker inte att känsligheten är det mest intressanta mätvärdet. Jag kan heller inte säga att det är känsligheten som jag tycker att watt-hetsarna ska koncentrera sig på istället, eftersom jag ser andra mätvärden som betydligt viktigare.

Vilket fortfarande inte förklarar varför du tillskrivit mig något jag inte sagt? :D

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Vilket fortfarande inte förklarar varför du tillskrivit mig något jag inte sagt? :D

Det har jag heller inte gjort. Jag har bara visat att min åsikt skiljer sig från din.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Det har jag heller inte gjort. Jag har bara visat att min åsikt skiljer sig från din.

Intressant att du likställer "enda" och "mest", trodde din läsförståelse var bättre. :pannkyss

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Intressant att du likställer "enda" och "mest", trodde din läsförståelse var bättre. :pannkyss

Jag har inte likställt "enda" och "mest". Jag instämmer bara inte i ditt påstående att känsligheten är det mest intressanta. Jag har aldrig påstått att du anser känslighet vara det enda intressanta. Jag trodde att din läsförståelse var bättre än så. :arsele

EOD från min sida.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Jag har inte likställt "enda" och "mest". Jag instämmer bara inte i ditt påstående att känsligheten är det mest intressanta. Jag har aldrig påstått att du anser känslighet vara det enda intressanta. Jag trodde att din läsförståelse var bättre än så. :arsele

EOD från min sida.

Jag förstår att du gärna vill ha EOD, med tanke på:

Jag skrev:
abstruse skrev:
Ska man nödvändigtvis prata siffror när man diskuterar högtalare så är det verkansgraden i dB som är den mest intressanta.

Du skrev:
McB skrev:
Sista frågan ställdes för att om möjligt få dig att revidera din uppfattning om att verkningsgraden är det enda intressanta mätvärdet på en högtalare, inget annat.

Lågt McB, lågt. Mer talande än ovan blir det väl inte? Men det var kanske inte du som skrev texten ovan, någon som lånade ditt nick?

F ö är det bara att gratulera trådsstartaren till en fin NAD.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Jag förstår att du gärna vill ha EOD, med tanke på:

Äh, dra upp sån där gammal skåpmat, vad är det för stil? :huvet

Okej, jag skrev väl fel där, men jag står fast vid min åsikt.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Äh, dra upp sån där gammal skåpmat, vad är det för stil? :huvet

Okej, jag skrev väl fel där, men jag står fast vid min åsikt.

Att vi har olika åsikter är en sak, det är till fullo tillåtet. Tycker bara inte om att få orden intryckta i truten. ;)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Att vi har olika åsikter är en sak, det är till fullo tillåtet. Tycker bara inte om att få orden intryckta i truten. ;)

Det förstår jag, och jag ber om ursäkt för det inträffade. Jag förstod som sagt från början vad du ville åt, men uttryckte mig klantigt.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Det förstår jag, och jag ber om ursäkt för det inträffade. Jag förstod som sagt från början vad du ville åt, men uttryckte mig klantigt.

Nemas problemas, ursäkt godtas. :)

Nog om det, när är nästa ERF, efter A-torp? Ska du och Honda-mannen ner/upp då också?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Nog om det, när är nästa ERF, efter A-torp? Ska du och Honda-mannen ner/upp då också?

Nästa ERF är på Knudan, den 17 september. Har lite svårt att planera så långt i förväg. ;)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Nästa ERF är på Knudan, den 17 september. Har lite svårt att planera så långt i förväg. ;)

Ouch! Trist. Nu förstår jag gammelsmurfens gnäll över den knepiga ERF-säsongen, datummässigt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA