Köpte min älskade 125:a idag!!!!

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Hej!
Idag åkte jag o pappa sammanlagt 40mil för att köpa o hämta min älskade suzuki ts125r !!! :Rockbanan
Ögonblicket när jag gasade upp den och drog iväg på grusvägen är obeskrivlig! Det var förnånansvärt enkelt att tygla monstret..men jag gjorde dock två kärringstopp :tungan . Jag har bara kört moppe innan, så det var en ända adrenalinkick alltihop! 6 Växlar kändes galet mkt ( Har bara kört 4-växlat innan).
Var uppe i 60 på ett kick. När jag sen skulle Vända så gasade jag upp den på kopplingen o släpte. Bakhjulet spann som FAN i gruset! Åkturen var den roligaste sen jag körde moppe för första gången!


Nu har jag en fråga. Den förra ägaren sa att den var strypt( Men han hade inte hittat strypningen :3freak ). Man kan se att kröken är uppsågad o ihopsvetsad igen vid expansionskammaren. Min fråga är nu: Hur kan jag se om den är strypt? Läste ngn stans att Ts är strypta i avgasporten, Stämmer det? Han sa att den skulle vara strypt mellan kröken och cylindern, men han hade ju som sagt inte hittat ngn strypning. Motorcykeln går i 125km/h. Är det rimligt när den är strypt? Jag kan inte säga något om accet eftersom detta är den första 125:an jag någonsin testat.

Vore Ytterst tacksam om någon kunde svara på mina frågor. Vore även bra om någon kunde skicka en sprängskiss på motorn!

Tack på förhand // Anders, den nyblivna motorcykelägaren :Rockbanan
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
pastillen skrev:
Hej!
Idag åkte jag o pappa sammanlagt 40mil för att köpa o hämta min älskade suzuki ts125r !!! :Rockbanan
Ögonblicket när jag gasade upp den och drog iväg på grusvägen är obeskrivlig! Det var förnånansvärt enkelt att tygla monstret..men jag gjorde dock två kärringstopp :tungan . Jag har bara kört moppe innan, så det var en ända adrenalinkick alltihop! 6 Växlar kändes galet mkt ( Har bara kört 4-växlat innan).
Var uppe i 60 på ett kick. När jag sen skulle Vända så gasade jag upp den på kopplingen o släpte. Bakhjulet spann som FAN i gruset! Åkturen var den roligaste sen jag körde moppe för första gången!

Tack på förhand // Anders, den nyblivna motorcykelägaren :Rockbanan
Haha, härlig recension! :lol

Hade samma känsla första gången jag provade min mt5:a, fan vad den gick!

Edit: Och strypningen ja... ta en ståltråd och stoppa in i kröken, då borde du kunna känna om den var strypt eller inte.
 
Last edited:

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki rg125 f
ska ringa till en kille på gotland idag o säga att de blir deal!
känns gött som fan!
hojen blir en suzuki rg125f -92.

//Limpan
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jimbo_p skrev:
:tummenupp fint fint.. älskvärda hojar.. i af 250 varianten..

Ang förstahojen.. den kommer du alltid ha på hjärtat. Sen brukar man hålla sig till de märken man börjat med så nu har vi dig i våran suzuki klubb.. :hihi (jag började köra honda)
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Jag har precis övningskört med morsan o farsan nu=) när jag lörde med pappa sa han "Kör LÅNGSAMT!" hehe. jag kom 700m sen ville han köra. Jag planterade mig på den något trånga sadeln. När han efter några meter började känna hojen lutade han sig framåt o jag misstäkte att han skulle gasa. Mycket riktigt. Han var uppe på rödmarkeringen på några sekunder. Likt ett argt bi skrek sig TS:en fram :yoparty . Jag tror numera att den inte är strypt: =( lite synd. aja. Jag ska kolla i kroken iaf. Tack för tipset!

//Anders
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
pastillen skrev:
Jag har precis övningskört med morsan o farsan nu=) när jag lörde med pappa sa han "Kör LÅNGSAMT!" hehe. jag kom 700m sen ville han köra. Jag planterade mig på den något trånga sadeln. När han efter några meter började känna hojen lutade han sig framåt o jag misstäkte att han skulle gasa. Mycket riktigt. Han var uppe på rödmarkeringen på några sekunder. Likt ett argt bi skrek sig TS:en fram :yoparty . Jag tror numera att den inte är strypt: =( lite synd. aja. Jag ska kolla i kroken iaf. Tack för tipset!

//Anders
Känner igen dedär så väl. Minns hur hysteriskt bra min NS axxade när farsan skjutsade mig (upp till 30km/h). Slutade med en egen åktur senare på dan där jag toppade den. Fick lagom med skäll från farsan. Snacka om tunnelseende i 130 (strypt). Gör inte som jag bara och maxxa förbi en skola.. jag fattar inte hur man kunde vara så dum. :huvet
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Här är en bild på vrålåket :D !Obs! den ser fräshare ut i verkligheten
 

Bifogat

  • MIN SUKA TS!!!.jpg
    MIN SUKA TS!!!.jpg
    58.5 KB · Visningar: 124

Wiilhelm

sveriges okrönte kung
Gick med
10 Sep 2005
Ort
Göteborg, fäsk fesk me' brö =)
Hoj
Tzr 125 97a ... har även en ättrig ciao
fick min Yamaha tzr i onsdags... känns så jääävla gött.. besiktigas kl 06:20 imon =D sen e det bara uppörningen kvar och ut å rejsa i snön.. :) MEN NÄSTA SOMMAR!!! Puuuhh då jävlar.... :tummenupp
 

wand

MM FÖRMODLIGEN
Gick med
20 Aug 2005
Ort
westcoast
Hoj
Duke2
Jag hade en sådan hoj en gång i tiden den gjorde 120 strypt och 160 ostrypt. ostrypt reste den på sig på ettans växel utan kopplingshjälp. Det sitter en bricka i kröken precis vi cylinderfästet och den ska bort eller möjligtvis filas up lite.
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
stoooffe skrev:
Ska det bli motard av den? :tungan

Tanken har slagit mig. Framskärmen ser ju ganska bra ut redan :tummenupp . Jag måste dock få tag på riktigt billiga nsrfälgar isåfall. Men just nu är jag lite suur på hojjen :mad: ! Jag skulle ställa den på stödet, men det gav sig o just då råkade jag sitta ner på marken. MC:n välte o styret träffade mitt lillfinger, så jag fick åka till akuten o sy! :4skrika . FAN va det blödde! blodade ner hels huset =)
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
dessa trådar är sånna trådar som gör att man suktar so mtusan efter båge !!!

Tror säkert att du gjort helt rätt som köpt den, men jag är mer än osäker på mitt köp :rolleyes:

RS eller nått annat?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top