Kör ni i mörker?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Bulten om nätterna med mörkt visir är ingen höjdare :rolleyes:

Ivan Drago kör fortare än ljusets hastighet, så för honom är Bulten alltid mörk. :fakta

För att svara på ursprungsfrågan så ja, jag kör när det är mörkt. Jag gillar känslan av sval, lite fuktig sommarnattsluft och mörkret gör mig inget. Givetvis kör jag med klart visir, helljus och anpassad hastighet. :tummenupp

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Fattar att man undviker gatkörning men något alla bör pröva är enduro/grus körning med hjälmlyse. Själv har jag 6 000 lumens på hjälmen. Kan nästa hålla samma fart på grus som dagtid, alltså skitfort. Vintertid med snö och dubbdäck är ännu bättre.

Är något av det roligaste man kan göra på hoj.

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Kör gathoj för nöjes skull så nej..blir ingen mörkerkörning för mig

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Helst inte och inte utan det mycket ljusare men olagliga xenonljuset!

Har en vän som jobbar på bilprovningen som menar på att det där med att xenon är olagligt är sant men det går inte att applicera lagen i verkligheten pga flera faktorer. Så han (med kolegor) har inget emot xenonljus på besiktningen, tvärt om han tycker det är bra att folk byter så länge det är rätt monterat och inte står för högt/lågt. :tummenupp

Kvittar om det är halv eller helljus, dom tycker fortfarande att det är siktbra.

Last edited:
Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Helst inte men ska ska snart flytta och blir då tvungen att pendla med hojen den första tiden. Fem mil enkel resa. Slutar jobba strax innan midnatt...

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
För ett par veckor sen var jag ute en bit utanför stan för att få se stjärnfall. Det gick väl en 50 på 70-väg kanske. Ibland saktare beroende på förhållanden. På vägen hem gick det väl 50 och vid ett ställe ser jag i ögonvrån hur ett rådjur vänder och springer upp för backen istället för mot vägen(det var nästan i diket). Då hamnade ögonen och hela jag på spänn direCKt! Sen verkar det alltid vara någon igelkott som ska kuta över vägen när man kommer.

Nej, kör nog helst inte i mörker och om jag ska göra det blir det väldigt anpassad hastighet.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Klart man kör i mörker. Men även i minusgrader om det är torrt och soligt på vägarna. :yoparty

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Mörker är inte omtyckt, men tyvärr nödvändigt att peldla i för mig, snö och underkylt toppar net jag inte mår bra att köra i dock.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Klippte en gris med bilen för en herrans massa år sedan. Ingen rolig historia. Törs knappt tänka på vad som skulle hända om man tog en med hojen. Så undviker vilt-rika områden/vägar i mörker. Det kryllar ju av svin....

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Kör oavsett solens läge. Men vid skymning och gryning så får man ju lätta lite på farten. Men annars bekymrar det inte mig det minsta.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är spännande med mörker..

Hållt på att klippa några grävlingar i mörker, och lyckats klippa ett lodjur på E22an.
Sen alla spontana trafikhinder Norrköpings kommun sätter ut, allt från gatstenar till hål utan reflexvarningar gör det ännu mer spännande :gnissla

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Honda CBR600RR
undviker mörker så gott jag kan - men å andra sidan är det transport på motorvägen så funkar det.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har tränat upp mig på mörkerkörning genom att blunda när jag kör på dagen.

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Älskar stadskörning i mörkret en ljummen kväll utan annan trafik.

Har dock sett så mycket vilt under min korta mc-karriär och varit ohyggligt nära att smälla med ett rådjur i fullt dagsljus, så för gammal man får förnuftet råda. Inga småvägar from skymning om det kan undvikas.

moddlaren

Guest
mörkerkörning med enduron i skogen i 40-80km med 0,5 meter till träd buskar stubbar våta stenar diken osv osv är så jäkla skoj men det verkar som om sportis förare mer är ute för att glassa än åka för nöjets skull.

toring folket dom kommer oavsett det är mörkt eller regnar samma med äventyrshojar o många motarder men just plastpulkorna verkar avhålla sig från all körning som inte innefattar posering vid korvmojen för tjejer under turen.

meeeen jag kan ju ha fel:va

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
... plastpulkorna verkar avhålla sig från all körning som inte innefattar posering vid korvmojen för tjejer under turen.

Kan det inte vara så enkelt att körupplevelsen förändras betydligt mer med vädret om man en sporthoj än övriga klasser?
Sporthojen är ju EGENTLIGEN inte riktigt optimerad för att köras på allmän väg (eller vid sidan av den :p ) Så när väder eller mörker påtalar detta faktum ytterligare tror jag att många väljer att stanna hemma eller tar ett annat fordon som är bättre anpassat.

Har du två bilar så tar du förmodligen inte roadstern om det regnar.............

Jag vet inte hur andra kör sina hojar men jag föredrar att vara på vägen med min istället för att sitta på en bänk vid en korvmoj med fejjan full med gurkmajonäs trots att bänken förmodligen är skönare än hojen :huvet

Edit: Gällande mörker ska det bli spännande att se vad xenonet kommer göra åt mitt f.d. cykellyse.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati