Kör ni med dimljus eller halvljus?

Kör du med dimljus?


  • Antal röstningar
    0

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Allt beror på vart jag åker osv..

Tex.. Åker jag motorvägen hem en sen natt från Stockholm..
Då är det nästan ingen trafik..

Då vill ialla fall jag ha så mycket lyse som möjligt framåt...
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Förstår inte att folk retar upp sig på dimljus om dom inte bländar.
Men iof så blir en del folk förbannad så fort de ser en mc också...
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, om jag kör på en mörk vägjävel så brukar jag ha dimljusen på tillsammans med helljuset.
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Jag kör alltid med halvljus och dimljus... Åkte in i en fortkörningskontroll i onsdags och fick självklart böter för dimljusen oxå.... Förstår inte vad det spelar för roll om de är av eller på...men å andra sidan så är det ju inte jag som bestämmer heller....
 

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha MT10 -17
Jag har aldrig blivit bländad av dimljus så för mej kvittar det om folk har dom tända.
Själv har jag dom tända på dagen för att spara xenonbrännaren (som kostar dyrt) som inte gör någon nytta för mej i dagsljus :tungan
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nisse Järnet skrev:
Kryssade i alla alt. :D På dagtid kör jag ofta med park+dim, och nattetid halv+dim. Men det är olika :)
Min dimljus bländar inte, då skulle jag inte haft dom på.


:va Har du mött en bil med både dimljus och halvljus? De blir ganska starka tillsammans ÄVEN om de inte bländar. Dimljusen täcker bara upp lite av sidorna framför bilen inget mer och då är det inte många meter vi talar om.
 
Last edited:

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Solan skrev:
Jag kör alltid med halvljus och dimljus... Åkte in i en fortkörningskontroll i onsdags och fick självklart böter för dimljusen oxå.... Förstår inte vad det spelar för roll om de är av eller på...men å andra sidan så är det ju inte jag som bestämmer heller....

Om det nu inte spelar roll om de är av eller på, varför har du dom på i så fall?
:7peta (Hehe, alltid roligt att missbruka andras syftningsfel ;) )
 

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
Jag tycker det är perfekt med folk som kör med dimljus. Då kan man med säkerhet avgöra att det inte är en civilpolis. :hihi
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Dimljus!??
Det har man på en volvo 142 -73 i grillen.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag saknar alternativet "Ja, men bara när det känns tufft, dvs på natten i city"
Fast nu har vi ju inte något "City" här i Höör men man kan ju drömma.
 

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
rosa plastmissil
men vafan. jag använder dimljus tillsammans med helljus. eller om det är dimmigt som fan (eller om det snöar som fan). självklart aldrig tillsammans med halvljus.

visst är det så att dimljus bara får användas då det är just dimma (eller tillsammans med helljus)???

anledningen till att man stör sig på dimljus är att de har en bred jämn spridning (iof lågt men ändå) medans halvljus är "högervridna" (lyser mest på höger sida av vägen, så att de inte stör mötande trafik). vid möte blir man alltså mer bländad av ett dimljus än av halvljus. så upplever jag det i alla fall.
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Lite bilder på eran ljus montage...?

Ja, jag är mörkrädd.. :D
 

Bifogat

  • How073 1.jpeg
    How073 1.jpeg
    18.1 KB · Visningar: 84

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
motardnisse skrev:
:va Har du mött en bil med både dimljus och halvljus? De blir ganska starka tillsammans ÄVEN om de inte bländar. Dimljusen täcker bara upp lite av sidorna framför bilen inget mer och då är det inte många meter vi talar om.
Hehe japp det har jag! Och jag tycker inte att det bländer ett dugg faktiskt. Stör inte nåt alls.
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Jag slår på dimljusen om jag ska kryssa in på en trång gård eller parkering när det är mörkt. Eftersom de lyser åt sidorna. Aldirg annars.
 

112

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
S.Sverige
Hoj
Vmax
Självklart använder jag dimljus under dagen i kombination med parkeringsljus och under kvällen i kombination med helljus just pga att det sparar reflektorerna på oss som kör med xenonljus...

Sen e de ju så kul också när alla självutnämnda moralpoliser :zpy i sina stylade japanare blir irriterade när dom möter oss vackra och fräcka dimljusförare och helt i onödan försöker påtvinga oss deras löjeväckande helljusblinkar (gärna i kombination med obscena fingerrörelser).

Jag använder också halvljusmodulator på motorcykeln men det är däremot inte tillåtet men ack så effektivt!
...... alla moralpoliser och besservissrar visar även där vilket fräckt helljus dom har på sina bilar. (förmodligen pga att dom själv inte kan prestera något liknande och tror att dom vuxit upp och blivit så duktiga så... :kocko )
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
112 skrev:
Självklart använder jag dimljus under dagen i kombination med parkeringsljus och under kvällen i kombination med helljus just pga att det sparar reflektorerna på oss som kör med xenonljus...

Sen e de ju så kul också när alla självutnämnda moralpoliser :zpy i sina stylade japanare blir irriterade när dom möter oss vackra och fräcka dimljusförare och helt i onödan försöker påtvinga oss deras löjeväckande helljusblinkar (gärna i kombination med obscena fingerrörelser).

Jag använder också halvljusmodulator på motorcykeln men det är däremot inte tillåtet men ack så effektivt!
...... alla moralpoliser och besservissrar visar även där vilket fräckt helljus dom har på sina bilar. (förmodligen pga att dom själv inte kan prestera något liknande och tror att dom vuxit upp och blivit så duktiga så... :kocko )
Haha, så folk som ljustutar för att de är irriterade över att bli bländade av fullvuxna moppefuckon som på något konstigt sätt fått för sig att det är ballt med dimljus (?) de är egentligen enbart avundsjuka, är det det du säger? :D

Ljusbild, spara på xenonljuset, etc. etc. Jag förstår fortfarande inte riktigt vitsen. Dimljus använder man väl när det är dimma, eller har jag missat något? På vilket sätt blir en bil ballare med dimljusen påslagna :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top