Kör ni med dimljus eller halvljus?

Kör du med dimljus?

• Antal röstningar
    0

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Dimljus-halvljus kombinationen är ett ganska bra sätt att skilja på om det är snorungar(alla lampor på) eller om det är farbrorblå (som bara kör med halvljus) som ligger bakom och hetsar...

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
UltraMarine skrev:
Dimljus-halvljus kombinationen är ett ganska bra sätt att skilja på om det är snorungar(alla lampor på) eller om det är farbrorblå (som bara kör med halvljus) som ligger bakom och hetsar...
Håller med! Därför kör jag med park. + dim. för att folk ska rejsa med mig :D

Ni som ogillar dimljus: Hatar ni också tex. lastbilar som har extralampor lite överallt? Eller bilar med extraljus där extraljusen har inbyggda park.ljus som lyser hela tiden?

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
UltraMarine skrev:

Nu kommer snart den tiden när även jag får åka fyrhjuling. Jag har dimljus på den civila bilen jag kör. Gissa om de är tända :D
(På tillåtet vis förstås!)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
CHROLO skrev:
Nu kommer snart den tiden när även jag får åka fyrhjuling. Jag har dimljus på den civila bilen jag kör. Gissa om de är tända :D

Jävla...ligist.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Nisse Järnet skrev:
Haha :p Verkar ju som om folket irriterar sig på själva ljuskällan, inte om dom blir bländade eller ej.

Det är nog så du verkar vilja att det ska vara.

I själva verket så är det nog så att det verkar som om folk irriterar sig på att dom blir bländade av andra trafikanter som bara tänker på hur bra dom själva ser vägen, utan att för den skull ta hänsyn till att dom bländar sina medtrafikanter.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Irriterar mig mindre på komb. halv+dimljus, dom ser man iaf.
Värre är alla dåliga/halvtrasiga
varianter som syns dåligt eller lurar en på avståndsbedömningen eller vad det
är för fordon man ser, spec. om sikten är halvdan pga regn/dimma/imma etc.

T.ex. van m (4 extraljus men) bara 1 (?) park.ljus tänt, enögda bilar, flotta Mersor
o Bmw som ägarna tycker man ska se även utan ljus, gamla Volvo m bedagade
positionsljus, flotta sportbilar med nedfällda strålkastare etc.

Tycker allt sånt där tillhör kategorin 'brott som inte lönar sig' sas . Varför ?

Blir väldigt undrande över långsamtkörande damer (mest) med en trasig lykta; konstig avvägning.

Har inte moderna bilar kontrollampor som larmar när en glödlampa pajar ?
Eller måste man till verkstad f lampbyte numer ?

Nej, hellre schysst ljus och köra lite fortare.
/u
ps. rör aldrig ljusknappen på 940an, halvljus när man startar, släcks när man stannar. Jo, den har dimljus oxå. ds.

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Dagens i-landsproblem....Kan tycka det ser snyggt ut på vissa bilar med en kombination av ljussättning och har aldrig upplevt mig bli bländad av ett par dimljus. Om en sådan sak sedan råkar var olaglig så ja...hej & hå...känns som mindre relevant.

/Olzki

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
personligen så tvekar jag inte på att köra med helljus så fort jag möter nån med dimljus för det bländar nå jävulskt. Sen så försöker de alltid slå på helljuset och blända mig men då är man redan van :)

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag kör med dimljus + park.ljus på dagen för det ser ballt ut.

Och kom inte med några påståenden om att detta bländar när det är dagsljus. Tycker man detta är det antagligen för att man stör sig på själva dimljuset och därför stirrrar in i det.

Sen undrar jag varför vissa tycker att det är töntigt att åka med tända dimljus? Och varför frågar ni varför man gör det?

Varför byter ni själva blinlers och kåpglas, varför sågar ni era bakskärmar, varför köper ni alla häftiga prylar och sätter på hojen - JO FÖR ATT DET SER BALLT UT!

Sluta upp att vara såna mogna och duktiga moralkärringar - det finns väl värre brott människor gör i trafiken.

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
En ball bil ser ball ut även utan dimljus!!

En hottad Mondeo eller 90 tals 325:a blir aldrig ball iallfall. Peace :pannkyss

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
t020013 skrev:
Jag kör med dimljus + park.ljus på dagen för det ser ballt ut.

Och kom inte med några påståenden om att detta bländar när det är dagsljus. Tycker man detta är det antagligen för att man stör sig på själva dimljuset och därför stirrrar in i det.

Sen undrar jag varför vissa tycker att det är töntigt att åka med tända dimljus? Och varför frågar ni varför man gör det?

Varför byter ni själva blinlers och kåpglas, varför sågar ni era bakskärmar, varför köper ni alla häftiga prylar och sätter på hojen - JO FÖR ATT DET SER BALLT UT!

Sluta upp att vara såna mogna och duktiga moralkärringar - det finns väl värre brott människor gör i trafiken.

Tja, jag tycker mest det är töntigt för att du tycker det e så himla ballt. Ungefär. Sen kan jag ju säga att jag har originalblinkers, bakskärmen ser ut som den ska men kåpglaset är faktiskt bytt, av förra ägaren. Sen är ju frågan, blir man bländad i dagsljus? Tja, jag kanske blir det. Du vet ju inte hur jag upplever saker och ting, eller? Varför jag frågar? För att jag vill veta hur "utbrett" det är med detta nya cooooola sättet att köra bil på, med dimljus!

Om du vill kan jag lägga upp en poll om hur många som använder blinkers men jag tror inte det är någon här som skulle erkänna att man inte gör det.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
marten_larsson skrev:
Tja, jag tycker mest det är töntigt för att du tycker det e så himla ballt. Ungefär. Sen kan jag ju säga att jag har originalblinkers, bakskärmen ser ut som den ska men kåpglaset är faktiskt bytt, av förra ägaren. Sen är ju frågan, blir man bländad i dagsljus? Tja, jag kanske blir det. Du vet ju inte hur jag upplever saker och ting, eller? Varför jag frågar? För att jag vill veta hur "utbrett" det är med detta nya cooooola sättet att köra bil på, med dimljus!

Om du vill kan jag lägga upp en poll om hur många som använder blinkers men jag tror inte det är någon här som skulle erkänna att man inte gör det.

OK! Då får jag väl fortsätta diskussionen lite då. Jag kan säga med 100% säkerhet att du inte blir bländad av min belysning. Dagtid, dimljus och parkeringsljus - vilket är lagligt. Lite fakta - dimljus är på 55 watt precis som vanliga halvljus, bilen besiktigas varje år - alltså rätt inställda. Visst förstår jag att man blir bländad av vissa - de som kör med halvljus + dimljus på kvällen med blöt vägbana, men det är inte lagligt. (Dimljusen pekar brant neråt därför bländar de under dessa förhållanden)

Det finns faktiskt människor som vill åka omkring med snygga attribut på sina fordon - synd bara att andra människor skall anmärka och tycka det är töntigt.

En sak till - blinkers skall användas för att hjälpa medtrafikanterna.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
jag kör med dimljuse, baraföratt "ludret" (honda prelude) har sånnadäringa flippfloppp-uppfällbara lysen å när de e nerfällda så e dimljuset på. när de e uppfällda så tänds parkeringsljuset samtidigt. polisen stoppade mig föratt de trodde parkeringsljuset va dimljus.. men då va de bara å demonstrera hur de funka..

så ja kör med dimljus, inteföratt de e koolt, utanföratt de ser bättre ut med halvljusena nerfällda :tummenupp

tycker de e fånigt å köra med dimljusen å halvljuse mm..

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
CHROLO skrev:

fusk.. :D du får radera minnet så att man kan analysera polisens beteende. så man inte åker dit när man kör om :rolleyes: ...

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
*ironi*
*JAG kör alltid runt med "gula saftablandare" på taket istället för halvljus,det bländar ju ingen.(tycker jag)

*Jag följer alltid hastighetsskyltarna,kör aldrig under den,även om det är halt för JAG har vinterdäck med dubb.(de tycker jag)

*Jag parkerar mina fordon vart jag vill,om JAG anser att det inte stör någon annan.även om det är parkeringsförbud där.(det tycker jag)

*På kvällstid när det är mörkt ute kör jag med bara extraljus,även vid möte.JAG anser att det inte bländar, för att jag har kompenserar med att inte ha tänt helljus.(det tycker jag)

*Jag tar alltid sista kakan,bullen vid fikan utan att fråga.. för JAG anser att det inte gör så mycket ,för alla dom andra är för tjocka ändå.(anser jag)

*Jag pissar alltid på toasitsen på almänna toaletter & hos personer jag besöker,för JAG anser att man inte behöver sitta i det om man inte vill.(tycker jag)

*JAG anser att jag gör som jag vill & skiter i alla lagar & moraler,om JAG anser att jag har en bra anledning till det,och förstår mig på saker bättre än vad lagen säger.BARA DET INTE BLÄNDAR NÅGON,ÅÅ JAG ANSER ATT DET INTE GÖR DET JU!
:hihi
Hör ni inte hur löjligt det låter??? :kocko

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Pejo skrev:
Det är nog så du verkar vilja att det ska vara.

I själva verket så är det nog så att det verkar som om folk irriterar sig på att dom blir bländade av andra trafikanter som bara tänker på hur bra dom själva ser vägen, utan att för den skull ta hänsyn till att dom bländar sina medtrafikanter.
Mina bländer iaf inte :)

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
För er som tycker att det är irriterande med bilar som använder "dimljus" och därmed bländarandra, vad tror ni övriga trafikanter tycker om motorcyklar som kör med helljus för att synas?
Lika olagligt att köra med dimljus OCH halvljus som det är att köra med endast helljus.

Själv kör jag med parkeringsljus och dimljus, dag som natt, då ena lyktan för halvljuset inte lyser (orka byta). :rolleyes:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
t020013 skrev:
OK! Då får jag väl fortsätta diskussionen lite då. Jag kan säga med 100% säkerhet att du inte blir bländad av min belysning. Dagtid, dimljus och parkeringsljus - vilket är lagligt. Lite fakta - dimljus är på 55 watt precis som vanliga halvljus, bilen besiktigas varje år - alltså rätt inställda. Visst förstår jag att man blir bländad av vissa - de som kör med halvljus + dimljus på kvällen med blöt vägbana, men det är inte lagligt. (Dimljusen pekar brant neråt därför bländar de under dessa förhållanden)

Det finns faktiskt människor som vill åka omkring med snygga attribut på sina fordon - synd bara att andra människor skall anmärka och tycka det är töntigt.

En sak till - blinkers skall användas för att hjälpa medtrafikanterna.

Ja, om du med 100% säkerhet kan säga att dina inte bländar så gör dom nog inte det men det finns många som gör det. På kvällen är det som sagt många som kör med dimljus+halvljus, förmodligen för att parkeringsljuset inte sätts på när de bländar ner/av(?).

Sen om det är snyggt eller inte är ju en smaksak, att tycka saker e töntiga är också det. Jag tycker t.ex. uv-ljus under bilen, de flesta moddade bilarna, många lättmetallfälgar och en hel del vanliga bilar e töntiga/fula men det är ju min åsikt. Tycker inte du ska bli sur för att vissa personer (jag t.ex.) tycker att det är töntigt att köra med dimljuset på.

Ja, blinkers används för att hjälpa medtrafikanter men det gör ju även halvljuset, dimljuset har samma funktion i dagsljus men stör (uppenbarligen?) fler trafikanter än halvljuset. Det mest störande är dock givetvis dom som stänger av ljuset helt :mad:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln