Kör ni med eller utan DB-killer

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Jag kör med db killers och eftermarknadspior i alla hojar ja haft - vill man låta så kan man ju.

Huvudskälet är vikt - vissa hojar kan man ta bort 8-10 kg vikt genom att slänga på eftermarknadspipor och sen tysta dom med insatserna.

Är denna vikt högt placerad är den mycket märkbar desutom

Tänk vad många kg du sparar om du kör utan pipor, ta bort grenrör o eventuell katalysator så sparar du ännu mer kg. :lol
Och tänk så mycket du kan låta! :banana
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänk vad många kg du sparar om du kör utan pipor, ta bort grenrör o eventuell katalysator så sparar du ännu mer kg. :lol
Och tänk så mycket du kan låta! :banana

Har provat - pingvinerna på Sypolen hörde det och typ dog ut:hihi

Däremot så känns 11kg till 3kg rätt mycket i viktminskningen på en hoj väldigt mycket - du vet viktmässigt är det som ett flak småöl,ett litet bilbatteri i toppboxen eller så:fakta
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Beror på vilket håll det blåser åt, oftast klarar jag förbikörningsmätningen utan db-killer, och med db-killern i så tappar jag 10km/h i maxhastighet på rakan på gelleråsen enligt gps-loggern... :-(
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Kör utan. Vid längre körningar stoppar jag i den. Men vinbruset gör ändå att man måste köra med proppar, så den kan lika gärna vara urplockad.
 

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88
Nånting säger mig att den här frågan inte var överdrivet aktuell år 1980 e.Kr. :rolleyes:

IMG_0265.jpg
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Utan,, Och den låter som ett åskväder. Tror all ull är förintad sedan länge. Men har inte funnit någon DBkiller som passar.

Besiktningen klaras genom att popnita fast en alubit över utblåset och sedan köra försiktigt dit. Hem blåser man på och rensar ut:yoparty Har fungerat båda gånger jag besiktigat den:banana
 

Tubbe

Full Kareda!
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Det mest idiotiska som finns är folk med folk som försöker få hojen att låta så mkt som möjligt och sen kör de ändå med öronproppar. Varför skulle omgivningen tycka att ljudet är ballt när föraren inte ens själv orkar med det?

Gillar ljudet men vindbrusset från min hjälm är inte lika kul :död
Njuter som fan och gasar vid rödljusena istället :)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Originalblås.
På förra hojen med slip-on satt killersena alltid i.

Hade jag inte haft växlingslampan hade jag åkt in i varvstoppet betydligt oftare.
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Självklart Utan.... funderar på att sätta dit en megaphone.. eller 'growler' som det populärt heter:tummenupp
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Har inga db killers i mina pipor. Jag har besiktigat hojen ua med alupiporna och jag brukar inte köra speciellt hårt heller. Torrkopplingen har en tendens att överrösta avgasljudet när man står still och har man originalpiporna på så låter den som en gammal volvo.

Hade jag kört bana hade jag fått göra det med original, förstår dem som bor i närheten att de kanske inte uppskattar volymen direkt och visar man normal hänsyn när man kör på landsväg tror jag inte folk har så mycket emot ljudet.

I söderledstunneln däremot... Där kan man använda hela tunneln som en jättemegafon. Det är trefligt :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top