Kör Ni mellan 2 filer?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag "bråkade" lite med en grinig polis om det här för några år sen, dock var han "hård men rättvis".

Varje fil räknas separat, att köra mellan filerna är i sak olagligt då det innebär att man gör en omkörning till höger (ibland). Kan man däremot hålla sig i den vänstra utkanten av den högra filen så är det som vilken omköring som helst, och därmed lagligt.

Med andra ord kan man sladda mellan filerna hur som helst så länga man blånekar till allt intrång på den yttre filen! :tummenupp

Säkerhetsmässigt ska man nog ta det lite piano iaf. Som redan nämnt finns alltför många idioter som leker poliser och slänger upp dörrar, gör meningslösa (oförutsägbara) filbyten osv.. Å andra sidan är man säkrast framför GP500 på söndagarna!

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
None for the moment
TukTuk skrev:
2428211 Jag kanske missade det men hur gick det med försäkringsärendet?

Även om man vid omkörning ska hålla säkert avstånd så kan jag inte tänka mig annat än att det är vårdslöshet att slänga upp en bildörr utan att se om det först är fritt.

Som förare av ett fordon har du ansvaret för att varken du lr passagerare "slänger upp" dörren utan att försäkra dig om att det är fritt runt omkring bilen och mig veterligen så skulle det vara lika olagligt att slänga upp dörren i en bilkö som det är att köra om på heldraget :va jobbig tolknings fråga det här för försäkringsbolaget.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Lita inte på bilar som filkör, man kan bli överkörd på det viset! Tro mig, jag har blivit det av en vänstersvängande bil!

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Henren skrev:
2427948 Vet inte om det stämmer, men det kan säkert nån här säga! Att man får åka 2hjuligt fordon i busslinjen, gäller enbart bilar typ!

Moppar får, inte motorcyklar.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
TukTuk skrev:
2428211 Jag kanske missade det men hur gick det med försäkringsärendet?

Även om man vid omkörning ska hålla säkert avstånd så kan jag inte tänka mig annat än att det är vårdslöshet att slänga upp en bildörr utan att se om det först är fritt.
Det blev inget försäkringsärende p g a att jag resoerade precis som Warlock skriver, att det skulle resultera i en massa tiskrävande kontakter med försäkrningsbolagen som skulle kommar fram till att det är lika vårdslöst att slänga upp en bildörr som att köra mellan filerna varför båda parter var lika skyldiga och därmed få stå för halva kostnaden var på bådas självrisker.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
brukar kryssa fram på väggrenen på E18 när det är kö <70 km/h. Dagen jag får en bildörr framför mig så kommer det nog tyvär krävas att Kung Arnold sitter i bilen för att jag inte ska misshandla idioten :mad:

Obesitas

c;)
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
-
Dawg skrev:
2428215 Jag "bråkade" lite med en grinig polis om det här för några år sen, dock var han "hård men rättvis".

Varje fil räknas separat, att köra mellan filerna är i sak olagligt då det innebär att man gör en omkörning till höger (ibland). Kan man däremot hålla sig i den vänstra utkanten av den högra filen så är det som vilken omköring som helst, och därmed lagligt.

Så om man t.e.x. kör på en tvåfilig 70-väg är det fullt tillåtet att konstant ligga på "omkörning" i mitten av vägen då det ju är tillåtet att köra om till både höger och vänster på dessa vägar?

Last edited:

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Klart man kryssar mellan filerna om det är kö. Men vissa bilförare har extremt svårt för sånt verkar det som. :va
Senast igår gled jag upp lite fint bredvid en bil vid ett rödljus. Det var GOTT om plats, så det var ingen fara alls.. Men så började tokfan tuta som en galning och peka och visa alla möjliga fingrar och slå i luften.. :näsblod
Han blev helt galen bara för jag ställde mej bredvid.. Jag tittade på honom och skakade på huvudet och drog iväg när det blev grönt.. Taskig attityd eller avundsjuka kanske. :tungan
En annan grej som oxå hände igår var att jag fick motorstopp, soppatorsk, i en rondell.. >_<
Jag fick helt enkelt stanna längst ut i ytterfilen, vrida på reserven och börja kicka.
Då stannar en kärring i medelåldern preciiis bakom mej och börjar tuta. :mad:
Va fan är det med folk egentligen? Hon såg väl för fan att jag hade "fel" på hojen och inte kunde åka vidare direkt.. Hade jag haft stöd på hojen hade jag klivit av och berättat för fanskapet vad jag tyckte och tänkte, men nu har jag ju inte stöd.. Det blev en arg blick och :dummer sen åka vidare..
Man upphör aldrig att förvånas..
hahaha.. Men pricken över i var ju i alla fall när Belliz här på sporthoj välte med hojen, stillastående, och hamnade fastklämd under hojen. Tror ni inte att det kommer en kärring med bil, ställer sej precis bakom och börjar tuta. :tummenupp
Då räckte det inte med bara en arg blick kan jag säga.. :tungan
Hon fick veta vad jag tyckte och tänkte i alla fall.. :tomten

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Bussfiler får man kolla upp lokalt för det är inga generella regler som gäller för dem. Det är upp till varje kommun att tillåta eller låta bli att tillåta mc-körning i bussfiler.
Alla har hört talas om bilköer. Det är köer med bilar i. De står ofta stilla i rusningstrafik. (Varför heter det rusningstrafik när det går sakta):confused:
Mc köer syns sällan till. Att köra mellan filer är praktiskt men det gör ont :mad: om någon öppnar en dörr eller byter fil så att man får närkontakt.
Använd insidan :arsele och respektera bilisterna som de fyrkantiga, halvblinda kollosser de är...:yoparty

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
RD 250 /RF 900
jag råkade ut för det i sommras .. jag körde mellan två köer (bilarna stod stilla) körde sakta och fint ca 10 km/h eller liknande då ett fucko i en BMW cab svänger över lite och på så sätt blockerar mig,

jag var ju inte sämre än att jag lite fint rullar upp till hans framskärm och skriker att han är en idiot och sen precis när han skall skälla tillbaka så "råkar" jag varva ur hojen skoja vad den låter fränt på övervarvningsskyddet, oj vad glad han såg ut !!
han släpte tillbaka sin cabbe lite och jag fortsatte i samma lugna tempo.. tror inte att han stoppar hojar på det sättet fler ggr .. om man inte njuter av att får en fullvarvande hoj brevid sig .. folk glodde lite*ler*

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kimmerien skrev:
2427936 Jag använder min hoj till att pendla till skolan med.

Varje vardagsmorgon kommer jag först till köerna på E6:an vid tingstadstunneln och sedan till bilköerna vid Lundby-leden.

För det mesta går jag ut mitt emellan filerna och glider förbi, men det känns lite osäkert/trafikfarligt, så nu undrar jag hur ni gör?

(Har sett en svart KTM några gånger som tar insidan vägrenen. Men ibland ser jag hojar som bara står still i kön och väntar så då undrar man ju...)

Brukar alltid utnyttja mc:ns fördel att komma emellan då det är köer, man hindrar ju ingen trafik, snarare underlättar om det är billkö. Nu bor jag inte så att det är farligt mycket trafik här, men smiter ändå upp brevid bilar vid rödljus, åker jag till större städer som Uppsala så varför skall jag sitta sist i 100 meter kö.

Last edited:

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Har hänt några gånger men helst inte. Jag är för feg. :rolleyes: Alltid gubbar som slänger ut cigg, barn som sträcker ut händerna, bilar som byter fil plötsligt osv osv osv. De gånger det har hänt så försöker jag varva som 17 bara för att folk ska höra att man kommer. Vilket iofs inte låter så mycket med mitt orginalrör. :tungan

jompa

FUCK THE POLICE! STUNT IS NOT A CRIME
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
ZX10R/ZX 636R -04
Kimmerien skrev:
2427936 Jag använder min hoj till att pendla till skolan med.

Varje vardagsmorgon kommer jag först till köerna på E6:an vid tingstadstunneln och sedan till bilköerna vid Lundby-leden.

För det mesta går jag ut mitt emellan filerna och glider förbi, men det känns lite osäkert/trafikfarligt, så nu undrar jag hur ni gör?

(Har sett en svart KTM några gånger som tar insidan vägrenen. Men ibland ser jag hojar som bara står still i kön och väntar så då undrar man ju...)

KÖÖÖR BARAA :yoparty

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Henren skrev:
2427948 Vet inte om det stämmer, men det kan säkert nån här säga! Att man får åka 2hjuligt fordon i busslinjen, gäller enbart bilar typ!
Pratade med en mc-polis om detta för ett tag sen och man får inte köra mc i bussfilerna.

Kimmerien

Son Of A Gun
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
R1 -00
jompa skrev:
2428589 KÖÖÖR BARAA :yoparty

Haha, det är ju det jag gör nu;) , men med lite obehaglig magkänsla.

Var med om en volvo som försökte stänga in mig häromdan, samt en tant som försökte köra in i mig (seriöst).

Verkar ju som om de flesta lane splittar här så då är det väl bara att köra på själv då antar jag...:squid

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Kimmerien skrev:
2428603 Haha, det är ju det jag gör nu;) , men med lite obehaglig magkänsla.

Var med om en volvo som försökte stänga in mig häromdan, samt en tant som försökte köra in i mig (seriöst).

Verkar ju som om de flesta lane splittar här så då är det väl bara att köra på själv då antar jag...:squid

Lane splitting är min största passion och hobby! :yoparty

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
håller med föregående talare: lane-spliting är det roligaste man kan göra på en rak väg :yoparty

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
RocketQueen skrev:
2428566 Har hänt några gånger men helst inte. Jag är för feg. :rolleyes: Alltid gubbar som slänger ut cigg, barn som sträcker ut händerna, bilar som byter fil plötsligt osv osv osv. De gånger det har hänt så försöker jag varva som 17 bara för att folk ska höra att man kommer. Vilket iofs inte låter så mycket med mitt orginalrör. :tungan

var tvungen att stanna en längre stund mitt emellan några bilar vid skanstull. I bilen bredvid satt en goldenretriever med öppen ruta, den var trevlig att klappa och klia i väntan på att vägbyggarna vart klara :)

äh, bara ta det lugnt när man kryssar så löser sig allt.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
raiderpatz skrev:
2428635 var tvungen att stanna en längre stund mitt emellan några bilar vid skanstull. I bilen bredvid satt en goldenretriever med öppen ruta, den var trevlig att klappa och klia i väntan på att vägbyggarna vart klara :)

äh, bara ta det lugnt när man kryssar så löser sig allt.

Näää, va mysigt! Hade jag gärna råkat ut för. :)

Ja, det är sant. Bara man tar det lugnt är det ju oftast ok. Fast jag kör gärna inte emellan när det är sådär jättetight. Huuu.

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
har ni missat dom jättefina upphöjda filerna längst åt höger? nästan aldrig nån trafik:va skitsmidigt

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0