kör ni utan backspeglar?

frankan

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
r6 -99
har precis börjat köra båge, en cbr 600 streetfighter. körde första gånger för nån vecka sen o upptäckte att det var vidrigt att köra utan någon som helst koll bakåt. tänkte ju såklart att det e plättlätt att bara vrida på huvet o kolla bakåt o så men det e fan jobbigt o behöva släppa vägen med blicken + att man ser ju inte skitbra genom en intergral som täcker halva ansiktet. räcker ju att man kollar bort 1 sek o bilen framför bromsar hårt så sitter man i dennes backlucka. tänkte då på massa andra som man ser kör utan speglar o kör bra jävla mkt snabbare än vad jag hittils vågat göra...
kanske bara e en vanesak eftersom jag e nybörjare men det inhandlades snabbt en ny spegel=)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag kör också en streetfighter utan speglar och tanken har slagit mig att skruva dit några. Det är ju dock mycket snyggare utan och jag tycker det går ganska bra att vända sig om vid t.ex. filbyten.

Det tillfälle jag skulle vilja ha speglar är vid vänstersvängar när man tvingas stanna mitt i vägen för att det kommer mötande trafik, då skulle jag vilja kunna se bakåt snabbt och enkelt så att jag kan hålla koll på de bakom så att de uppmärksammat att jag står där så jag i alla fall får en chans att ta mig undan om de inte har gjort det.

Ang. de som kör snabbare utan speglar än vad du vågar köra så kan det lika gärna vara en av de som du hittar lindan bakom ett träd bakom nästa kurva eller i fronten på en mötande lastbil. Bara för att de kör snabbt betyder inte att de har koll eller kör säkert.

//Eric

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Jag kör utan :tummenupp
Tycker det e skönast så :yoparty
Ser inte så snyggt ut på en Überfighter

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Då jag tycker backspegeln är en ganska bra uppfinning så varför skulle jag plocka av dem?

Jag har även backspeglar på min bil, funkar rätt bra tycker jag.
Man kan liksom på något märkligt sätt "se" bakåt med dem! Fantastisk finess!
Vet inte varför, men det känns trevligt på något sätt att kunna göra det...

:va

frankan

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
r6 -99
DR-Zätare skrev:
2147629

Ang. de som kör snabbare utan speglar än vad du vågar köra så kan det lika gärna vara en av de som du hittar lindan bakom ett träd bakom nästa kurva eller i fronten på en mötande lastbil. Bara för att de kör snabbt betyder inte att de har koll eller kör säkert.

//Eric

nej abslout inte! vet mkt väl att de inte kör säkrare bara för det. var bara en tanke som slagit mig liksom. har fått otroligt mkt mer respekt för mc-åkande sen jag började köra o en hel del läsande om olyckor här. jag e bara 20 år o vill inte hamna i statistiken bara för att man körde alldeles för fort och över sin egen förmåga!

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Aldrig haft speglar, Det gär ju att vrida huvudet i värsta fall,

Man ser ju inget i dom i alla fall :confused:

Dessutom så är dom ju så fula

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
Chii skrev:
Man ser ju inget i dom i alla fall :confused:
Har också det problemet! Får flytta mig åt sidan för att se i dom hur jag än ställer in dom! Ska det verkligen va så? :va

Just nu kör jag utan!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag använder speglarna friskt. Utan speglar har jag ingen koll på vad som händer bakom, vrida på huvudet funkar inte för det.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Chii skrev:
2147659 Aldrig haft speglar, Det gär ju att vrida huvudet i värsta fall,

Det är ju inga problem så länge det är hyffsat glest mellan bilarna. Då har man ju oftast tid på sig.

När jag är påväg till jobbet på morgnarna i rusningstrafiken skulle iaf inte jag vilja vara utan backspeglar. Det är alldeless för lätt att plantera hojen i någons bagageutrymme bara för att man vridit sig runt för att se bakom sig. Avstånden är små och plötsliga stopp är snarare regel än undantag. Alltid någon djävel som tokbyter fil utan att blinka.

Edit1:
Däremot har jag bytt ut de STORA runda orginalspeglarna mot mindre slimmade som gör sig betydligt bättre på hojen rent utseendemässigt.

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Kör utan just nu på min 80% färdiga fighter, går rätt bra ändå tycker jag. Men vad säger snuten? Jag har ingen aning, är det lagligt att köra utan ?

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
kör med dem på... Detta för min egen säkerhet.. Man har ju bara ett liv...
Onödigt att riskera de igenom att inte upptäcka en bil eller annat fordon som kommer bakifrån och kanske kör över dig...

Men på bana nej

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Mr_Mike skrev:
2147762 kör med dem på... Detta för min egen säkerhet.. Man har ju bara ett liv...
Onödigt att riskera de igenom att inte upptäcka en bil eller annat fordon som kommer bakifrån och kanske kör över dig...

Men på bana nej

Jag håller nog med, som yrkeschaufför vill man ha lite koll runt sig. Ska se om jag hittar några snygga slimmade speglar :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ZwaniZ skrev:
2147769 Jag håller nog med, som yrkeschaufför vill man ha lite koll runt sig. Ska se om jag hittar några snygga slimmade speglar :tummenupp

Jag köpte dessa:
10028210.JPG

Kostar 9.90 Euro stycket hos louis.de.. :tummenupp
(de heter FORMULA 2001)

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
CRF 250R -07
körde med dom på på min förra hoj men nu satt det inga på min nyare så latmasken kröp i mig så nu har ja vant mig vid att köra utan....MEN det är skönt å se om en bil närmar sig fort bakifrån, framförallt på motorvägen (tycker ja) menar tänk om man bitt ifattkörd av farbror blå....snopet....

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag blir "lat" när Jag har backspeglar, specielt när det är lite kallt ute. Då vrider Jag gärna inte på skallen och får kalla vindar runt halsen. Har Jag inga speglar måste Jag vrida på skallen...

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Känner ni med backspeglar igen er :hihi
Jag vill då inte se ut så :rofl

Bifogat

• mickey-003.gif
    mickey-003.gif
    16.8 KB · Visningar: 67

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Just nu kör jag utan speglar eftersom jag ska till Mittsverige imon. :banana
Men när jag kommer tillbaka åker speglarna på, sjukt jobbigt att köra utan att se vad bilarna pysslar med där bak...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept