kör ni utan backspeglar?

njelger

Guest
ZwaniZ skrev:
2147757 Kör utan just nu på min 80% färdiga fighter, går rätt bra ändå tycker jag. Men vad säger snuten? Jag har ingen aning, är det lagligt att köra utan ?

Backspeglar
Övergripande krav
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara ut-rustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller se-nare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).
9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.
64
VVFS 2003:23
Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med av-seende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kra-ven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver en-dast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.
Siktkrav enligt 9 § första stycket 3
10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av
1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och
2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är pa-rallellt med fordonets mittlinje och som tangerar for-donets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.
Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha yt-terligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.
11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordi-narie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets ytt-re begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.
Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är god-känd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.
Backspegels utförande
12 § Backspegel skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG eller en-ligt bilaga 1 och 2 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG,
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 46 eller 81 (se 3 kap. 1 §), eller
3. uppfylla kraven i 13 – 16 §§.
Krav enligt 12 § 3
13 § Backspegel skall vara inställningsbar. Inre backspegel skall kunna ställas in från förarplatsen utan hjälp av verktyg.
65
VVFS 2003:23
Inställningen får inte kunna ändras på grund av fordonets normala skakningar.
14 § Backspegels reflekterande yta skall vara plan eller svagt konvex och kunna återge den reflekterande bilden tydligt och utan nämnvärd förvrängning. Ytans krökningsradie skall vara minst 800 mm.
15 § Backspegels färgåtergivning skall vara sådan att i trafi-ken förekommande ljussignaler och tecken kan identifieras i spegeln.
16 § Backspegel, inklusive fästanordning, skall ha avrundade kanter med en krökningsradie av minst 2,5 mm.
Äldre föreskrifter
17 § Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om back-speglar (F2-1968).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ZwaniZ skrev:
2147789 Ja nåt sånt, ser helt ok ut. Men kromade då iofs.

10028216.JPG

Kostar 19.90Euro per styck.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Backspeglarna är på när jag kör gata, och nu även på bana faktiskt. Har kommit på att om jag vet att nån förare är på väg ikapp mig så kan jag hålla igen lite på gasen på rakan så att han lättare kommer om, och man slipper onödig trängsel i bromszonen . Man får bara välja när man har tid att kolla i backspegeln, och i övrigt försöka ignorera vad som händer "i" den.

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
*Såld...
Finns ingen som helst anledning till att INTE använda backspeglarna. Är ren och skär galenskap att inte göra det. Filbyte, vänstersväng från väg mm, där är dom oumbärliga. Det estetiska är en billig livförsäkring att offra där.

MVh Mattias

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Chii skrev:
2147799 Känner ni med backspeglar igen er :hihi
Jag vill då inte se ut så :rofl

Du bor inte i sthlm märker jag. Bor man uppe i lappmarkerna där man har sällskap av andra trafikanter max två gånger i veckan kan jag förstå om man väljer bort backspeglarna.

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
korvgubbe skrev:
2147823 Du bor inte i sthlm märker jag. Bor man uppe i lappmarkerna där man har sällskap av andra trafikanter max två gånger i veckan kan jag förstå om man väljer bort backspeglarna.

Dummar mig bara lite :pannkyss

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Fungerar era backspeglar??? :confused:

Mina ser jag mig själv i, eller rättare sagt mina armar o bröst. Vinklar jag dem mer utåt ser jag 45 grader rakt ut på en åker - bredvid vägen!

Speglarna på min hojj är så kassa att de inte fyller någon funktion. Jag måste burka för att kunna se bakåt någorlunda "hyffsat". Jag inbillar mig själv att jag lika gärna kan ta loss skäpet. :mad:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lucius skrev:
2147833 Fungerar era backspeglar??? :confused:

Jag har iofs en mer upprätt körställning på mitt monster så jag brukar kunna se hyffsat även om jag ibland får vrida undan armbågen lite..

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Lucius skrev:

Mina ser jag mig själv i, eller rättare sagt mina armar o bröst. Vinklar jag dem mer utåt ser jag 45 grader rakt ut på en åker - bredvid vägen!

Speglarna på min hojj är så kassa att de inte fyller någon funktion. Jag måste burka för att kunna se bakåt någorlunda "hyffsat". Jag inbillar mig själv att jag lika gärna kan ta loss skäpet. :mad:
Antagligen är det som på t-rexen att man viker ut armbågen lite så ser man bakåt genom armhålan.
Korkat att inte använda backspeglar.
Inte fult, ser snarare konstigt och tomt ut utan.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Använder alltid speglarna, men så är man ju tradarchaffis också.

Man ser skitbra i dom på Sukan, men "Objects in mirror are decreasing in size really fast" :hihi

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Lucius skrev:

Vad har du för hoj? På min R1-03 så funkar backspeglarna mycket bra...
börjar skaka lite i över 200 men då behöver man inte skärpan utan ser man bara blåblinket så är det ok.. :rolleyes:

Jag gillar inte alls att köra utan speglar, oftast är man ju ett par stycken som är ute och åker och det är skönt o se var man har polarna!

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Aprilia säger att jag har backspeglar på hojen men jag har inte hittat dom än, fast jag hittade två kosmetiska speglar som visar mina armbågar, vet inte varför :va :confused:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ni som inte har och inte vill paja looken så sätt på en lite på ena styränden.

Jag skulle aldrig kunna köra utan, specielt inte eftersom jag ofta kör med andra och då kan de vara gött att se vart dom befinner sig också.

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
kör utan speglar! tycker de e grymt mkt snyggare, o tycker de e relativt lätt att vända sig om o kolla ibland..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
frankan skrev:
2147608 har precis börjat köra båge, en cbr 600 streetfighter. körde första gånger för nån vecka sen o upptäckte att det var vidrigt att köra utan någon som helst koll bakåt. tänkte ju såklart att det e plättlätt att bara vrida på huvet o kolla bakåt o så men det e fan jobbigt o behöva släppa vägen med blicken + att man ser ju inte skitbra genom en intergral som täcker halva ansiktet. räcker ju att man kollar bort 1 sek o bilen framför bromsar hårt så sitter man i dennes backlucka. tänkte då på massa andra som man ser kör utan speglar o kör bra jävla mkt snabbare än vad jag hittils vågat göra...
kanske bara e en vanesak eftersom jag e nybörjare men det inhandlades snabbt en ny spegel=)
Jag håller med om att backspeglar är bra. Men jag jag har alltid kört utan. Har alltid haft hojar där det estetiskt stört temat rätt kraftigt med speglar. (Mina hojar har alltid varit ett utlopp för mitt estetiska och tekniska sinne, inte bara körmaskiner.) Men jag kör också därefter, byter fil i mindre grad än när jag kör en hoj eller bil med speglar eftersom det är en risk att släppa framförvarande med blicken för att vrida på skallen etc. Hade jag haft en vanlig serietillverkad standardhoj, ett rent åkredskap, hade jag förstås haft speglar/spegel.
Mvh
Jörgen

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar