kör ni utan backspeglar?

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Märkligt att så många väljer bort backspeglar. Om jag INTE fick köra med backspeglar på gatan så skulle jag sluta köra hoj där. Hade jag inte haft speglar när jag körde bud hade jag förmodligen blivit överkörd 15 ggr om dagen.

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Transalp -87
det finns ju numera hjälmar med inbyggd backspegel...skulle kunna vara ett alternativ kanske, vet inte hur sikten är i dessa.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Farbrordane skrev:
2149738 det finns ju numera hjälmar med inbyggd backspegel...skulle kunna vara ett alternativ kanske, vet inte hur sikten är i dessa.
Hör du nått om en sådan tingest så tipsa mig gärna!
/J

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Har smällt upp regplåten i tailen och har olagliga blinkers som blinkar som satan i.o.f men när man börjar montera ner backspeglar som är rätt viktigt för säkerheten.. då är man bra fåfäng asså "gay varning" :rofl

mikaelmats

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2004
Hoj
Honda SuperBlackbird
Jag kör bara med en mindre variant på vänstersidan, men visst säkerheten blir lidande.
Fast originalbackspeglarna på triplen är grymt fula.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kenya skrev:
2149752 Har smällt upp regplåten i tailen och har olagliga blinkers som blinkar som satan i.o.f men när man börjar montera ner backspeglar som är rätt viktigt för säkerheten.. då är man bra fåfäng asså "gay varning" :rofl
Har aldrig monterat av några speglar. Snarare avstått från att montera dem på de hojar jag byggt.Har kört utan på tunga hojar sedan -85. Hade jag haft en modern plastkåphoj hade jag lätt kört med speglar, det är dock lätt att få det att passa in där tycker jag. På en Flattracker är det knepigt. Har dock en idé sedan en tid. Jag får dock tillverka den själv ty ISR-handtagen har ingen gänga som passar köpespeglar (ej ens om jag hade hittat ngn som jag tyckte passade in).
Skulle inte råda ngn yngre hojåkare med nytaget körkort att ta av speglarna från sin standardhoj för att vara tuff. Det är ett stort handikapp man skapar då, man måste som jag gjort lära sig att köra mycket mer försiktigt. Man får vidta mått och steg som får de flesta att hellre sätta tillbaks speglarna helt enlkelt. Inte minst att alltid räkna med att det ligger en Mc-polis bakom när man kör tex! ;)

Kenya skrev:
2149752 asså "gay varning" :rofl

Men jag är ju homo å andra sidan! :lol
Tar inte illa upp dock.
/J

Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag har en sån här "fängelsespegel" i fickan, om jag ska byta fil så tar jag fram den och håller ut den åt sidan bara. Fett som fan!!

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
vad gäller för övrigt om backspeglar

vad säger egentligen farbror blå om man kör utan speglar? (dvs om han kör flygande besiktninge eller vad som hellst)är det som med nummerplåten eller? den får sitta vart som hellst vara den är fullt synlig? :gnissla

\\TWIN//

Vroom vroom ... sööra fort som sattan..
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille R
Jo jag använder mig av mig backspeglar!
Men lär inte bli mycket tittande idom en tid framåt! :huvet
Hojen e typ färdig för skroten!
Brorsan klotade me den idag...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kör utan backspeglar på motarden, hade speglar på sporthojen. Har inte saknat dem en sekund på motarden, ser till att ha ordentligt avstånd till framförvarande när jag ska vända mig om och kolla bakåt.

Har för mig att jag tog bort dem för at de vibrerade ganska mycket och dessutom inte gjorde nån nytta.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Spoox skrev:
2151083 vad säger egentligen farbror blå om man kör utan speglar? (dvs om han kör flygande besiktninge eller vad som hellst)är det som med nummerplåten eller? den får sitta vart som hellst vara den är fullt synlig? :gnissla
Backspeglar är faktiskt inte ens ett besiktningskrav, tack o lov. (Även om jag kan förvånas över det, det försvårar ju körningen avsevärt att åka utan, iaf i trafiken.) Ikväll vart jag däremot stoppad av en Mc-polis vid Tyresö kl 2230 och fick meka isär min gamla 60-tals Lucas-baklykta och visa konstapeln att en tillräcklig mänd ljus belyste regplåten! Det är så man prioriterar arbetstiden hos Mc-utbildad polispersonal på obekväm arbetstid en onsdagskväll i ett vålds- och brottshärjat Sthlm. Det torde fascinera fler inom polisen än utom hoppas jag.
Mvh
J

Cyren skrev:

Tack!!
Det var snabbt! Jag visste inte hur jag skulle googla på det.
Ser fram emot att testa en sån i ngn butik i framtiden. Funkar det så vore det en dröm, att tom kunna variera siktlinjen bakåt genom att vrida på huvet!
Ingen vidare Retro-look för min hoj dock! =)
Men det kommer väl får jag hoppas.

Mvh
Jörgen

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det finns hojar som ser bättre ut utan speglar:
THX_006_main.jpg

Men på andra kvittar det:
w320h240_0000034006C7CEE0.jpg

Jag tycker att det fungerar bäst att vrida på huvudet för att se vad som finns i dödavinkeln. För att se vad som finns rakt bakom hojen är speglar bäst. Även om de kan bli lite suddiga av vibrationer så kan man ändå se en bils strålkastare t.ex.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Kör med 1 backspegel.

Har kört lite utan och tycker inte om det alls.
Speciellt om man kör i grupp är backspegel ett måste enligt mig.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Kör utan speglar.
Funktionen på en spegel till en sporthoj är helt värdelös. Vänder mig hellre om titt som tätt än att lita på en spegel som ger en halvtaskig sikt bakåt. Skulle tvivla på spegeln och lik förbannat vrida på huvet inför varje filbyte. Har kört hoj i 6 år nu utan speglar och än så länge har jag inte krockat :banana.

Enda gångerna jag saknar spegel är på motorvägen och vid vänstersväng. Dock brukar jag undvika att stanna för att svänga vänster på vägar där man just kan bli lite nojig för påkörning bakifrån oavsett spegel eller inte.
Anpassa körningen så klarar man sig gott utan speglar, undantag är väl just då rusningstrafik men även där kan man ju faktiskt anpassa sin körning :).

Nu ska vi dock inte glömma att jag är poser nr1 här i Gbg och det är ju såklart därför jag kör utan speglar eftersom dessa förstör mina pheta look :hihi.

Gothmog skrev:
2147645 Då jag tycker backspegeln är en ganska bra uppfinning så varför skulle jag plocka av dem?

Jag har även backspeglar på min bil, funkar rätt bra tycker jag.
Man kan liksom på något märkligt sätt "se" bakåt med dem! Fantastisk finess!
Vet inte varför, men det känns trevligt på något sätt att kunna göra det...

:va

Du kör med orginalsystem på hojen va :arsele?

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Pinky skrev:
Du kör med orginalsystem på hojen va :arsele?

Nope, Leo Vince SBK. :7peta
Jag ville ha illegalt maffigt ljud och 15hk till p.g.a. samma
anledning som jag har mina speglar kvar: Jag föredrar det.
Tycker man det är fult ska man givetvis ta bort dem.
Det fanns alltså ingen trafikmoralisk synpunkt från min sida i det hela...
:)

Last edited:

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Njaa har ett par men dom ligger i garaget =) ser förjäkligt ut på motard tycker jag :/

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept