Köra 20 mil på motorväg - Några råd?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Mitt tips om man åker långt är att stanna ofta.. INNAN du blir trött..
Bara ta en snabb bensträckare och sen köra vidare.

Körde dryga 50 mil (Sthlm - Öland) på Horneten förra sommaren. Nedvägen gick hur bra som helst.

Men på hemvägen slarvade jag med att stanna och då blev det bitvis lite småjobbigt.

Tänk även på att på en nakenhoj så blir det oftast jobbigare ju fortare du kör. Så börjar du känna dig trött så hjälper det att slå av lite på farten en stund.

(sen ska jag väl erkänna att jag inte tycker att 20 mil är så jättemkt. se till att ha tid på dig så är det inga problem alls)

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Finns väl hur mycket motorväg som helst norr om Sthlm?
Ja, upp till Gävle sist jag körde där. Det är inte 20 mil dit. Men jag har nu inte mätt sträckan motorväg exakt, det kan lika gärna vara mycket mer nu, men nu visade sig att TS skulle söderut så jag gissade rätt.

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
En goer SV
Det kommer gå bra.
Kör du i 100 så är det ju bara 2 timmar sträckkörning.

Frusch

Ååhhh nej nu blir det trubbel
Gick med
15 Aug 2004
Hoj
cbr 600
Ja, upp till Gävle sist jag körde där. Det är inte 20 mil dit. Men jag har nu inte mätt sträckan motorväg exakt, det kan lika gärna vara mycket mer nu, men nu visade sig att TS skulle söderut så jag gissade rätt.

Nae det är bara 17mil va...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kör till Södertälje, ta av mot Strängnäs och följ skyltning till väg 55... kör till Katrineholm och följ sedan skyltar mot Norrköping.
Klart roligare körning och mer varierat än en av sveriges absolut tråkigaste motorvägsavsnitt (södertälje - polkagristrakten)

Du körde inte så mycket längre eller??? För mig veterligen är det motoroväg upp till i alla fall Luleå och dit är det 90mil.

Last edited:

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Med den nytagna lappen i näven flög jag från Bromma till Malmö och körde upp min nyköpta hoj (streetfigheter utan vindruta) därifrån hem till Stockholm på en dag. Kroppen och hjärnan var helt döda nästan två dygn efter.
Anledning: Jag spände mig i början så nacken och axlarna värkte samt att jag med min envishet körde "bara lite till" innan vilostoppen.
Mina tips är att hela tiden påminna sig om att sänka axlarna, luta sig framåt för att hitta rätt läge, använd gärna en tankväska som du kan luta dig på och slappna av i händerna. Öronpropp i ena örat och en musik i andra kan göra resan ännu trevligare :)
Och tänk som sagt på fartblindheten, särskilt när du åker av motorvägen...
Önskar dig en trevlig resa :)

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Slappna av i armarna. Blir det mycket monoton rakt fram körning är det lätt att glömma av dom.

hampthechamp

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Triumph Bonneville
Vilken är gamla E4:an? Jag fick också bara fram 55:an när jag sökte på Eniro. Har tyvärr ingen karta så det får nog bli att testa vanliga E4:an den här gången.

Dags att åka! Trevlig helg!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Kör till Södertälje, ta av mot Strängnäs och följ skyltning till väg 55... kör till Katrineholm och följ sedan skyltar mot Norrköping.
Klart roligare körning och mer varierat än en av sveriges absolut tråkigaste motorvägsavsnitt (södertälje - polkagristrakten)

Du körde inte så mycket längre eller??? För mig veterligen är det motoroväg upp till i alla fall Luleå och dit är det 90mil.

Nja, ska man vara petig med begreppen så är det motorväg till Gävle, nästan. Sen blir det 2+1 väg till Söderhamn. Efter det blir det motorväg till en bit innan Hudiksvall, där det övergår till varierande 60-, 70, och 80-väg. Värt att nämna är att det byggs ny E4 mellan Söderhamn och Hudiksvall. Efter Hudiksvall blir det 2+1 igen, innan Sundsvall, där man ju knappast kan kalla det motorväg.
Vidare till Ö-vik är vägen helt okej, blir dock 2+1 efter ett tag. Ö-vik blir stadskörning igen, sen vill jag minnas att det är 2+1 hela vägen till Umeå. Sen orkade jag inte köra längre.
Med stor reservation för missade detaljer, men poängen är att det INTE är motorväg hela vägen.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nja, ska man vara petig med begreppen så är det motorväg till Gävle, nästan. Sen blir det 2+1 väg till Söderhamn. Efter det blir det motorväg till en bit innan Hudiksvall, där det övergår till varierande 60-, 70, och 80-väg. Värt att nämna är att det byggs ny E4 mellan Söderhamn och Hudiksvall. Efter Hudiksvall blir det 2+1 igen, innan Sundsvall, där man ju knappast kan kalla det motorväg.
Vidare till Ö-vik är vägen helt okej, blir dock 2+1 efter ett tag. Ö-vik blir stadskörning igen, sen vill jag minnas att det är 2+1 hela vägen till Umeå. Sen orkade jag inte köra längre.
Med stor reservation för missade detaljer, men poängen är att det INTE är motorväg hela vägen.
Rätt. Och för att reda ut begreppen. Motorväg består oftast av två skilda körbanor och är mötesfri medan 2+1 väg och liknande vanligtvis kallas motortrafikled. Den sistnämnda behöver inte vara mötesfri även om reglerna i övrigt är i stort lika som på motorväg.

Sedan tror jag det spelar mindre roll för TS om det är motorväg eller motortrafikled, det är nog lika rak och tråkig väg vilket som. :)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Rätt. Och för att reda ut begreppen. Motorväg består oftast av två skilda körbanor och är mötesfri medan 2+1 väg och liknande vanligtvis kallas motortrafikled. Den sistnämnda behöver inte vara mötesfri även om reglerna i övrigt är i stort lika som på motorväg.

Sedan tror jag det spelar mindre roll för TS om det är motorväg eller motortrafikled, det är nog lika rak och tråkig väg vilket som. :)

Jo precis. Det finns högvis med krokiga vägar, ofta alldeles intill de stora vägarna!

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Vilken är gamla E4:an? Jag fick också bara fram 55:an när jag sökte på Eniro. Har tyvärr ingen karta så det får nog bli att testa vanliga E4:an den här gången.

Dags att åka! Trevlig helg!

Den går i princip längsmed E4 från södertäjle..
via vagnhärad, nyköping, norrköping, linköping. Dock massa olika vägnr å hålla koll på.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0