Köra 20 mil på motorväg - Några råd?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nu har jag inte läst alla inlägg så detta kan vara upprepningar:

Motorvägshastighet är inga problem med kåplös hoj om du inte ska bryta mot lagen väldigt mycket.

Om tiden finns, kör gärna mindre vägar.

Ta lite bensträckare och kaffepauser.

Öronproppar.

Annars är det bara att köra på och se till att ha rätt kläder och rengställ (verkar vara behövligt av maj att dömma....)

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Du körde inte så mycket längre eller??? För mig veterligen är det motoroväg upp till i alla fall Luleå och dit är det 90mil.

Jag körde hem från Boden förra sommaren, och det var inte motorväg hela vägen från Luleå till Jönköping. (Det är där jag svänger av från E4)Den började i Gävle. Visst fanns det korta sträckor på ett par ställen man långt ifrån hela vägen. Dom håller på att bygger motorväg runt Sundsvall nu ser jag här, http://www.sundsvall.se/byggenplanerochkartor/storrebyggprojekt/e4sundsvall.4.2250c5271157e05e1dd800012241.html så förklara för mig hur det kan vara motorväg från Luleå till Stockholm, om inte ens den biten är klar? Det mesta norr om Gävle är 2+1, en del vanlig landsväg.

Från Wikipedia om E4:
"Enligt en plan som Vägverket arbetar efter ska år 2015 minst 85 % av hela E4 vara "mötesseparerad" (dvs allt utom högst 23 mil) men huruvida detta mål kan uppnås eller inte är omtvistat. Man försöker bygga om de sträckor som redan är breda, och inte har för mycket privatkorsningar, till 2+1-väg, vilket är ganska stor del av vägen. Nya vägar längs E4 verkar efter år 2000 ha 2+2-väg, smal motorväg, som målstandard i hela Norrland. Befintliga 2+1-vägar behålls. Dessutom finns planer för förbifarter förbi städerna. E4 går idag rakt genom de flesta städer norr om Hudiksvall."

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...