roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Vi som bor lite längre norrut i vårt avlånga land fascineras ofta under den mörka årstiden över intressekollegor som stannar till vid de lokala mackarna med just de hojar Du beskriver, stelfrusna efter ett långt pass på svartis eller slaskiga vägbanor, rimfrost i skägget och på väg till eller ifrån Nordkapp Den lätt syrliga (för att inte säga sura) doften från ett sunket ställ, en hoj med battle scars från många olika miljöer och i total avsaknad av kinesisk bling-bling och dekortejp på fälgarna samt något odubbat däck eller till och med tält fastsurrat på maskinen med spännband inger en annan form av respekt än den en toppspecad superbikemaskin av senaste snitt och en låg tid på laptimern vid valfri bana en varm sommardag kan frammana. Upplevelsen av en maskin på två hjul går helt enkelt inte att jämföra men visst är jag med åren (och måhända i takt med att mitt skägg grånar) mer och mer nyfiken (och fascinerad) på vad som driver dessa ärrade gentlemans (för det är fortfarande företrädesvis manliga anleten man finner under korvätarhjälmen) att utsätta sig för prövningar av dessa slag?...*Innan någon slår mig i huvudet för min fördomsfulla text vill jag erkänna att jag tillhör själv flera av kategorierna jag räknar upp. Har en hoj som tål långa turer, även i regn. Har en annan som jag inte vill smutsa ned (jobbigt att tvätta) Har flera ömtåliga caféjackor som inte tål regn. Dock inget perforerat skinnställ. Och inget grått skägg. *
För att det handlar om aktiv körning att hantera en tvåhjulig maskin hundratals mil i vinterväglag ifrågasätter nog ingen. Bara en annan sorts aktivitet än vad vi lite till mans normalt förknippar med uttrycket...
Personligen kan jag respektera all form av aktiv körning på två hjul när årsringarna vuxit till en på riktigt respektingivande siffra - såväl aktiv som classic racing, långtouring eller IBA- kamraternas strapatser. Och med det sagt har jag heller inte en aning om vilken eller vilka inriktningar mitt eget intresse kommer att fokusera kring den dag plikten inte riktigt kallar lika hett som idag
Intill dess iakttar jag. Och beundrar...