Köra bakhjul.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
nolimits skrev:
2413611 Som sagt..börja öva med powerwheelies..gå därefter över till å koppla upp den..när du behärskar detta så kan du sluta misshandla kopplingen å gasa upp den istället..
Gasar upp min wr på 4an nu med endurodäck :D
Husan på 5an. 14/40 med motardhjul. :yoparty
Men det SKALL gå på 6an också tycker jag. :4skrika

Cervantes skrev:
2413674 Största problemet i början är att man lutar sig frammåt omedvetet! Lyckades för första gången få upp min på tvåan här om dagen men kan ju bara konstatera att det är svårt att hålla bak kroppen... så fort den reser sig lite så åker överkroppen fram :huvet
lösningen på det heter raka armar. Har du armarna böjda så får du ett ryck och osäkerheten kommer. Raka armar har du mer kontroll med. Prova vetja! :tummenupp hjälpte mig
 
Last edited:

nolimits

From the place of no upper speed limit..
Gick med
29 Jul 2006
Ort
kungliga hufudstaden
Hoj
Yamaha R1 -05, Yamaha WR450 -05 (enduro/motard)
philsson skrev:
2415915 Husan på 5an. 14/40 med motardhjul. :yoparty
Men det SKALL gå på 6an också tycker jag. :4skrika

orättvist med 6 växlar :p
efter att ha bestyckat om förgasaren idag så behövs det bara ett litet ryck för att få upp den på 5an..med 13/50...vänta bara tills dom nya motardhjulen kommer på till helgen :banana

Cervantes skrev:
2415155 Jo jag vet men i början är det svårt att inte luta sig frammåt automatiskt.. :)

jag brukar luta mig lite framåt när jag nått balanspunkten...då kan man vinkla upp hojen lite till..och så inbillar jag mig iallafall att jag kan se nått framåt :rolleyes:
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
nolimits skrev:
2416739 orättvist med 6 växlar :p
efter att ha bestyckat om förgasaren idag så behövs det bara ett litet ryck för att få upp den på 5an..med 13/50...vänta bara tills dom nya motardhjulen kommer på till helgen :banana



jag brukar luta mig lite framåt när jag nått balanspunkten...då kan man vinkla upp hojen lite till..och så inbillar jag mig iallafall att jag kan se nått framåt :rolleyes:
13/50 :skrämd rena stuntdrevningen juh!. är 1-2an ens användbar? :confused:

Jo stå upp för att få upp hojen ännu högre. funkar fint :tummenupp
 

nolimits

From the place of no upper speed limit..
Gick med
29 Jul 2006
Ort
kungliga hufudstaden
Hoj
Yamaha R1 -05, Yamaha WR450 -05 (enduro/motard)
philsson skrev:
2416786 13/50 :skrämd rena stuntdrevningen juh!. är 1-2an ens användbar? :confused:

Jo stå upp för att få upp hojen ännu högre. funkar fint :tummenupp

orginaldrevning e 14/50 och då går det inte å varva ur den på 5an...vid 170 mätarfart (ej kalibrerad) vobblar d utav bara h-vete :tomten
nu varvar den ut i typ 155 (uppmätt mot annan hoj) så jag e ganska nöjd :)
1an å 2an använder man i skogen :7peta
ska bli kul å se hur snabbt man kan åka med motardmackorna :yoparty
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
nolimits skrev:
2416933 hur snabbt har ni wheelat med era motarder?
svår fråga har hastighetsmätare på framhjulet .... hade vajern gått av... körde iaf om bilar på 120km/h motorväg så gick nog ganska fort
OBS: nerslag i högre hastigheter kan bli läskiga pga styrvobbel
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
nolimits skrev:
2416933 hur snabbt har ni wheelat med era motarder?
Håller jämn gas vid nedslag och kikar på mätaren. Runt 140 för min del.

nolimits skrev:
2416876 orginaldrevning e 14/50 och då går det inte å varva ur den på 5an...vid 170 mätarfart (ej kalibrerad) vobblar d utav bara h-vete :tomten
nu varvar den ut i typ 155 (uppmätt mot annan hoj) så jag e ganska nöjd :)
1an å 2an använder man i skogen :7peta
ska bli kul å se hur snabbt man kan åka med motardmackorna :yoparty
ojdå.. annan utväxling i lådan då. Husan gör 155-160 nu med 14/40 och 5an går lätt att lyfta mellan 65-110. försöker få upp den i lägre och lägre fart på 5an men 55 verkar vara smärtgränsen för för låg effekt.
 
Last edited:

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
Hmm det främsta man som nybörjare bör tänka på, är väl att vara snabb med bakbromsen. Såfort man märker att man håller på o slå över, bara tryck till me bakbromsen så paff kommer man ner igen.

Kommer ihåg hur jag ältandes försökte lära mig wheela utan att tänka på bakbromsen, slog över så de stänkte om de.. men när man har det under kontroll och vet att man inte kommer att slå över är det nog mycket enklare att lära sig!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Varför håller "alla" på o drevar ner sina hojar ?? Åker ni bana eller mest i skogen ? På gatan är det ju värdelöst !! Att marscha i 120 med motarden o motorn varvar 7-8000 är väl ingen höjdare ???
O om man drar upp hojen på slangen på 3:an eller 5:an spelar väl ingen roll ?? Det säger ju egentligen ingenting mer än hurdant hojen är drevad. Klart som fan man kan få upp den på 6:an om man har drevat för det...:va

Jag åker med originaldrevning , mest gata , gocartbanan 1-2 ggr/varannan vecka , o det räcker gott o väl för att man ska få upp den på slangen på 3:an-4:an i 130-140 km/h.

Slangtips : Strunta i ettan... Det blir alldeles för stimmigt o för lätt att slå över. Använd 2:an , ge fan i att försöka växla , utan gasa upp den lite mjukt o bara försök åka så långt du kan på en växel. Små röreleser med gashanden så blir det lättare...idealet är jämngas o att du reglerar vinkeln med kroppen. Då ligger du rätt i höjd med framhjulet. Med träning så åker du längre o längre , till slut blir du förbannad för att registret tar slut o du är för feg för att ligga på balanspunkten... Då kommer växlandet automatiskt !:D

Skit i kopplingen...håll tryck på växelpedalen , dutta av med gasen o nästa växel hoppar i. Lätt som en plätt när du väl kan det.:)

Finns inga genvägar , utan det är bara att träna. Till slut börjar du närma dig ngt som kan kallas balanspunkt...jo fortare du åker , ju lägre vinkel kan du ha på hojen då luftmotståndet ökar o hjälper dig hålla den uppe. ( hojen alltså...:tungan ).

Idealhastighet för mig med 660:n är ca 140 km/h på 4:an alt. 5:an. Då kan man luta sig såpass mkt mot vinden så hojen inte behöver vara i närheten av att riskera slå över. Då går det att åka riktigt långt....bara bilarna framför som sätter gränsen för när man ska släppa ner.

Keep up the good work..:tummenupp

OBS ! Kom på mig själv där med mitt inlägg tidigare om slanglöst o ekerfälgar....:näsblod Sorry ! Ni har rätt boys...:pannkyss
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
nolimits skrev:
2416876 orginaldrevning e 14/50 och då går det inte å varva ur den på 5an...vid 170 mätarfart (ej kalibrerad) vobblar d utav bara h-vete :tomten
nu varvar den ut i typ 155 (uppmätt mot annan hoj) så jag e ganska nöjd :)
1an å 2an använder man i skogen :7peta
ska bli kul å se hur snabbt man kan åka med motardmackorna :yoparty
Om du har samma drevning på motardhjulen så kommer den varva ur ännu fortare eftersom rullomkretsen är mindre. Själv kör jag med 15/38 och det funkar kanon även på små gokartbanor.
 

nolimits

From the place of no upper speed limit..
Gick med
29 Jul 2006
Ort
kungliga hufudstaden
Hoj
Yamaha R1 -05, Yamaha WR450 -05 (enduro/motard)
supermoppe skrev:
2420861 Om du har samma drevning på motardhjulen så kommer den varva ur ännu fortare eftersom rullomkretsen är mindre. Själv kör jag med 15/38 och det funkar kanon även på små gokartbanor.

Motardkittet åkte på igår...samma framdrev som förut (13) och motardbakdrevet på 45 kugg...inte i närheten av å varva ut på 5an och d gick sjuuukt fort på motorvägen :skrämd
hastighetsmätaren visar ju inte korrekt nu men skulle nog gissa runt 170 iaf..lyftkrafen i crosshjälmen va vääldigt spännande :tungan
sen får man rycka utav bara h-vete för å få upp den på 4an :va
Nu har jag köpt 48 kugg bak..borde passa ganska bra...

Edit: d va ett 39 kuggsdrev på motardhjulet...uppmärkt med 45 :huvet
bara å åka å handla imorgon igen :tomten
 
Last edited:

nolimits

From the place of no upper speed limit..
Gick med
29 Jul 2006
Ort
kungliga hufudstaden
Hoj
Yamaha R1 -05, Yamaha WR450 -05 (enduro/motard)
Folkezx9r skrev:
2420347 Varför håller "alla" på o drevar ner sina hojar ?? Åker ni bana eller mest i skogen ? På gatan är det ju värdelöst !! Att marscha i 120 med motarden o motorn varvar 7-8000 är väl ingen höjdare ???
O om man drar upp hojen på slangen på 3:an eller 5:an spelar väl ingen roll ?? Det säger ju egentligen ingenting mer än hurdant hojen är drevad. Klart som fan man kan få upp den på 6:an om man har drevat för det...:va


Att ligga å marcha med hojar där en liter olja ska bytas oftare än man byter strumpor e ett utmärkt sätt att mörda motorn...
Själv vill jag att hojen ska va precis innan varvstoppet på den maximala hastigheten jag kan framföra den i...sen med endurohjulen så får man ju även ta hänsyn till att d ska funka i skogen..
Men att dreva ner bara för å slanga finns det naturligtvis ingen logik i :tomten
 

MR Wheeler

Drifting
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM SuperEnduro
Stomdal skrev:
2401324 Kan någon ge mig en snabblektion i hur man kör på slangen? :va

Leta upp en jäkligt brant uppförsbacke som är lång utavhelvete.... på så vis har du halva "upptaget" gratis och så ökar ju inte farten så lätt vilket gör att du inte alls behöver ta upp henne så högt att du skulle riskera att "slå över" för att du bara släpper gasen.Stå upp i början det är lättare. Att du inte behöver ta upp så högt gynnar oxå broms övningarna,den slår ju inte ner så hårt när den bara är en halvmeter från backen:tummenupp bakbromsen måste du få "feeling" i innan du åker ut bland folk och gör bort dig offentligt och drar ner hela "slangarkåren" i fördärvet!:mad: Bakbromsen är vårat fallskärmshandtag,med foten där så är det ju omöjligt att slå över,ellerhur!?:)

Keep on Whelling for the free world!
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
nolimits skrev:
2421685Men att dreva ner bara för å slanga finns det naturligtvis ingen logik i :tomten

Drevade ner min 2kugg fram för att slippa åka på ettan och träna på whellies, med nerdrevningen så fick jag ju en växel utväxlingsmässigt mellan 2an, 3an.. Rätt trevligt ibörjan innan man lärde sig så man fick känna lite på höjden utan att det gick för fort osv.. Nu sitter orginaldrevet på fram igen :) Funkar hur bra som hellst..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top