Varför håller "alla" på o drevar ner sina hojar ?? Åker ni bana eller mest i skogen ? På gatan är det ju värdelöst !! Att marscha i 120 med motarden o motorn varvar 7-8000 är väl ingen höjdare ???
O om man drar upp hojen på slangen på 3:an eller 5:an spelar väl ingen roll ?? Det säger ju egentligen ingenting mer än hurdant hojen är drevad. Klart som fan man kan få upp den på 6:an om man har drevat för det...
Jag åker med originaldrevning , mest gata , gocartbanan 1-2 ggr/varannan vecka , o det räcker gott o väl för att man ska få upp den på slangen på 3:an-4:an i 130-140 km/h.
Slangtips : Strunta i ettan... Det blir alldeles för stimmigt o för lätt att slå över. Använd 2:an , ge fan i att försöka växla , utan gasa upp den lite mjukt o bara försök åka så långt du kan på en växel. Små röreleser med gashanden så blir det lättare...idealet är jämngas o att du reglerar vinkeln med kroppen. Då ligger du rätt i höjd med framhjulet. Med träning så åker du längre o längre , till slut blir du förbannad för att registret tar slut o du är för feg för att ligga på balanspunkten... Då kommer växlandet automatiskt !
Skit i kopplingen...håll tryck på växelpedalen , dutta av med gasen o nästa växel hoppar i. Lätt som en plätt när du väl kan det.
Finns inga genvägar , utan det är bara att träna. Till slut börjar du närma dig ngt som kan kallas balanspunkt...jo fortare du åker , ju lägre vinkel kan du ha på hojen då luftmotståndet ökar o hjälper dig hålla den uppe. ( hojen alltså...
).
Idealhastighet för mig med 660:n är ca 140 km/h på 4:an alt. 5:an. Då kan man luta sig såpass mkt mot vinden så hojen inte behöver vara i närheten av att riskera slå över. Då går det att åka riktigt långt....bara bilarna framför som sätter gränsen för när man ska släppa ner.
Keep up the good work..
OBS ! Kom på mig själv där med mitt inlägg tidigare om slanglöst o ekerfälgar....
Sorry ! Ni har rätt boys...