Köra bakhjul!

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Jag har så svårt att arbeta bort reflexen när man lutar sig framåt så fort framhjulet kommer upp ca 5 dm i luften. Trotts raka armar+fot på bakbroms.
Händer på vartannat försök och jag har väl ca 7h övningstid nu.. Funderar på att sätta en planka innanför ryggskyddet så jag inte kan börja mig framåt.. kanske funkar :d
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag har så svårt att arbeta bort reflexen när man lutar sig framåt så fort framhjulet kommer upp ca 5 dm i luften. Trotts raka armar+fot på bakbrom.
Händer på vartannat försök och jag har väl ca 7h övningstid nu.. Funderar på att sätta en planka innanför ryggskyddet så jag inte kan börja mig framåt.. kanske funkar :d

7h är ingenting. Tog mig nästan en hel helg på F18 i tullinge att förstå sanningen på ett hjul.
 

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Jag vet far, jag är otålig.. Hur fann du sanningen? Antar att du blev bekväm med känslan av när hjulet kommer upp en bit = du slår inte av på gasen så tidigt och lär dig när mer gas behövs för att hålla hjulet uppe?
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag vet far, jag är otålig.. Hur fann du sanningen? Antar att du blev bekväm med känslan av när hjulet kommer upp en bit = du slår inte av på gasen så tidigt och lär dig när mer gas behövs för att hålla hjulet uppe?

Precis. Du ska succesivt bli bekväm med höjden, sen ökar du lite hela tiden. Har du hetsig drevning kan motorbromsen ligga och störa en hel del.

Vad har du för hoj?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Köp en trisslott, förresten köp så många du hittar, du hade ju grym tur, knappt några skador på varken dig eller hojen!

Dåligt råd, han har ju redan använt upp all tur för detta året. :rolleyes:

(Edit: Uj, för sent ute. :))

Fordon:
Skönt att du klarade dig och trevligt att se att det finns trevligt folk som kommer till undsättning, eloge till dom!

Har du nån efter-bild på skinnstället förresten? :)
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Såg inte skoj ut med styrvobblet, men du kanske bara satte ned den lte för snett och det lät som du hade varvat ur den och inte snabbt kunde accelerera mer?
Well shit happens och det gick ju jäkligt bra iaf!

Styrdämpare skulle vara nice..

Att den inte startar kan ha nått med det böjda stödet att göra, sensorn kanske också fått sig så den tror stödet är nere hela tiden?

Aja, snabbt få igång den åsså ut igen :yoparty

Jo.. visst låg jag nära varvstoppet... Jag tror inte det kan vara den sensorn, för själva instrumentpanelen är död, trots alla alla säkringar är hela, tändningsrelät funkar, dödar-relät likaså. Fick igång den idag i en minut innan den stendog igen :O

Vill du verkligen testa något riktigt kul & lärorikt?
Definitivt under säkrare former...................

Anmäl dig till en SMC-KURS ............

www.svmc.se/school

Grabbar med kulor av titan................ kör hoj som de älskar livet.

Vill du testa nått kul så kör på bakhjulet :krama FYI så har jag redan betalt en sån kurs som går den 25:e augusti på Arlanda. Bara jag hinner få hojen fixad tills dess...

Låter som att du har förstått det där med riskmedvetenhet och att dra lärdom av dina misstag! :tummenupp
Wheela i 200 nästa gång istället, så får du bättre balans!

Att du väljer att missförstå låter jag passera obemärkt förbi :brinnerup

Dåligt råd, han har ju redan använt upp all tur för detta året. :rolleyes:

(Edit: Uj, för sent ute. :))

Fordon:
Skönt att du klarade dig och trevligt att se att det finns trevligt folk som kommer till undsättning, eloge till dom!

Har du nån efter-bild på skinnstället förresten? :)

Kommer två halvkassa iphone-bilder på stället. axelskyddet i titan har blivit missfärgat av värmen :död Utan skydd hade jag nog filat ned hela axelleden och halva nyckelbenet..


020.jpg021.jpg
 

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Precis. Du ska succesivt bli bekväm med höjden, sen ökar du lite hela tiden. Har du hetsig drevning kan motorbromsen ligga och störa en hel del.

Vad har du för hoj?

En neddrevad fz6-n på ca 103hk.
Det där med motorbromsen har jag faktiskt inte tänkt på vilket jag ska tänka på vid nästa övningstillfälle :tummenupp
Vägrar skaffa en smc-r innan jag kan slanga som en kung med denna
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kan någon säga exakt varför jag får styrvobblet?

Vad det ser ut som så i och med att du accar så mycket i slutet av wheelien (ej efter alltså) så får framdäcket väldigt lite kontakt med marken och jag tror att det utlöste vobblet. Det har hänt mig ett par gånger, dock inte så häftigt vobbel som för dig, vilket tur är. Lösningen är att gå ner lite hårdare, (jag är ingen guru, men detta funkar för mig :p).

Skönt att du klarade dig så bra! Eloge till killarna som stannade trots att du sa det gick bra!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kommer två halvkassa iphone-bilder på stället. axelskyddet i titan har blivit missfärgat av värmen :död Utan skydd hade jag nog filat ned hela axelleden och halva nyckelbenet..
Med tanke på att min vanliga åkklädsel på överkroppen är en gammal skinnjacka med huvtröja, eller bara ryggplatta å huvtröja känns rätt skönt nu ändå att jag kan bakhjula på tomgången men inte slanga i över 100.. :näsblod
Men du körde bra för att inte ha tränat så länge, rätt hårt att träna på motorvägen å :yoparty
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
7h är ingenting. Tog mig nästan en hel helg på F18 i tullinge att förstå sanningen på ett hjul.

du glömde ta med överslaget ;) var väl den viktigaste ingrediensen egentligen.

En neddrevad fz6-n på ca 103hk.
Det där med motorbromsen har jag faktiskt inte tänkt på vilket jag ska tänka på vid nästa övningstillfälle :tummenupp
Vägrar skaffa en smc-r innan jag kan slanga som en kung med denna

Du lär garanterat lära dig fortare och lättare med en smc-r än med din fz6.
 
Last edited:

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Micke™;5608020 skrev:
Du lär garanterat lära dig fortare och lättare med en smc-r än med din fz6.

Vill kunna bemästra det på en liten fz6:a först. Kommer kännas ännu lättare sen med en smc-r
+ vill inte byta hoj för att det ska bli lättare:tuttar
Måste fixa en bakbroms på styret också då mina 7 titanskruvar i höger fot har resulterat i att det blir extremt kämpigt att ha höger fot rakt över/på fotbromsen.. Funkar i pendlandet men att nöta slangen, njae :3freak
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Vill kunna bemästra det på en liten fz6:a först. Kommer kännas ännu lättare sen med en smc-r
+ vill inte byta hoj för att det ska bli lättare:tuttar
Måste fixa en bakbroms på styret också då mina 7 titanskruvar i höger fot har resulterat i att det blir extremt kämpigt att ha höger fot rakt över/på fotbromsen.. Funkar i pendlandet men att nöta slangen, njae :3freak
Justera ner bromspedalen en bit om det skulle hjälpa? Annars är de väl bara att börja bygga, passa på att slänga dit ett annat kopplingshandtag på samma gång då med :tummenupp
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Vill kunna bemästra det på en liten fz6:a först. Kommer kännas ännu lättare sen med en smc-r
+ vill inte byta hoj för att det ska bli lättare:tuttar
Måste fixa en bakbroms på styret också då mina 7 titanskruvar i höger fot har resulterat i att det blir extremt kämpigt att ha höger fot rakt över/på fotbromsen.. Funkar i pendlandet men att nöta slangen, njae :3freak

bakbroms på styret verkar kung. dock så säger de flesta att man skall lära sig använda fotbromsen, men jag som i ditt fall går det tydligen inte. har full koll med att hålla koll på gasen och hur mycket man får upp den. att tänka på bakbromsen finns inte. iaf inte för min del.

p.s sen kommer det alltid någon och påstår att man inte behöver nån bakbroms......
 

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Justera ner bromspedalen en bit om det skulle hjälpa? Annars är de väl bara att börja bygga, passa på att slänga dit ett annat kopplingshandtag på samma gång då med :tummenupp

Jag skulle snarare behöva vinkla ut bromspedalen snett utåt från hojen än att sänka den i sådana fall, man kanske kan ta en tång och försöka få den böjd utåt? Vet inte om det skulle resultera i något negativt gällande själva funktionen av bromsen dock.
Har 3 st olika kopplingsgrepp och originalet är det enda som går att trycka in med 1 finger utan att det blir jobbigt i längden. På övriga behövs typ 3 fingrar då dem är dåligt konstruerade och tröga.. Efter ett övningstillfälle på 3h kunde jag inte hålla ölflaskan kvällen därpå med ett av de nya kopplingsgreppen hehe.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
bakbroms på styret verkar kung. dock så säger de flesta att man skall lära sig använda fotbromsen, men jag som i ditt fall går det tydligen inte. har full koll med att hålla koll på gasen och hur mycket man får upp den. att tänka på bakbromsen finns inte. iaf inte för min del.

p.s sen kommer det alltid någon och påstår att man inte behöver nån bakbroms......
Det är riktigt skönt med bakbroms på styret ja, men att använda fotbromsen är en del av grunden i att slanga bra så det är därför folk säger "lär dig den först".

Men kommer det bli så mycket lättare att bromsa med handbroms egentligen? Istället för att tänka på att trycka med foten så måste du ju använda långfingret.. :tungan


Jag skulle snarare behöva vinkla ut bromspedalen snett utåt från hojen än att sänka den i sådana fall, man kanske kan ta en tång och försöka få den böjd utåt? Vet inte om det skulle resultera i något negativt gällande själva funktionen av bromsen dock.
Har 3 st olika kopplingsgrepp och originalet är det enda som går att trycka in med 1 finger utan att det blir jobbigt i längden. På övriga behövs typ 3 fingrar då dem är dåligt konstruerade och tröga.. Efter ett övningstillfälle på 3h kunde jag inte hålla ölflaskan kvällen därpå med ett av de nya kopplingsgreppen hehe.
Borde inte skada själva funktionen, min pedal är tryck lite bakåt, inåt och ut från hojen.. :näsblod

Syftade mera på att de kan vara skönt att byta till ett kortare 1/2 fingershandtag med flera fästpunkter för vajern, så att kopplingen blir mjukare (sånt kopplingshandtag som brukar sitta på alla stunthojar). Då blir det mer plats över vid handtagen och gör det betydligt lättare att koppla samt bromsa med handbromsen samtidigt :) Och de är jävligt skönt med ett kort mjukt kopplingshandtag :banana
 
Last edited:

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Borde inte skada själva funktionen, min pedal är tryck lite bakåt, inåt och ut från hojen.. :näsblod

Syftade mera på att de kan vara skönt att byta till ett kortare 1/2 fingershandtag med flera fästpunkter för vajern, så att kopplingen blir mjukare (sånt kopplingshandtag som brukar sitta på alla stunthojar). Då blir det mer plats över vid handtagen och gör det betydligt lättare att koppla samt bromsa med handbromsen samtidigt :) Och de är jävligt skönt med ett kort mjukt kopplingshandtag :banana
Flera fästpunkter för vajern, now we talking! Då vet jag vad jag ska titta efter det första jag gör på jobbet imorgon:tummenupp
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Vad det ser ut som så i och med att du accar så mycket i slutet av wheelien (ej efter alltså) så får framdäcket väldigt lite kontakt med marken och jag tror att det utlöste vobblet. Det har hänt mig ett par gånger, dock inte så häftigt vobbel som för dig, vilket tur är. Lösningen är att gå ner lite hårdare, (jag är ingen guru, men detta funkar för mig :p).

Skönt att du klarade dig så bra! Eloge till killarna som stannade trots att du sa det gick bra!

Håller med. :)

Det är som när man accelererar hårt och hojen är precis på gränsen till att lyfta framhjulet. Då är det väldigt lätt att styret börjar röra på sig.

Man ska sätta ner framhjulet bestämt. Dock ska man alltid möta lite med gasen så så det inte blir för hårt. Då tar packboxarna stryk. Ser ut som du "dansar" med framhjulet precis ovanför marken. Då blir det problem.

\Masonit
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
och framförallt sätta ner hojen så att bak och framhjul är i linje med varandra (är väl här den största orsaken till vobbel finns).
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top