Köra bakhjul!

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
För mig tog det en jäkla tid innan jag vågade behålla hojen uppe, släppte alltid gasen så fort den pekade uppåt. Då gasade jag upp den men jävlar vad skönare det är att koppla upp den. 1 & 2 ´an leker man upp den lätt men i 3´an får jag idag lägga in ett litet ryck eller gunga den. Behöver dock finslipa mina växlingar...ge mig fälgar nu :gnissla

Kalleaaman

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
R1 -06
Sluta jämför OLIKA motorcyklar. När man tränar på en sporthoj kommer man upp i betydligt högre farter pga VRIDET. Med en motard, cross eller offroad så räcker det med att rycka till på rullen så reser den sig. När man väl lärt sig metoden DÅ blir principen densamma oavsett hoj men vägen dit...

Skäms.

Precis tack! satt just och irriterade mig på samma sak.
Har nyligen börjat åka sporthoj och tidigare 125a och är fan så mycket svårare på sporthojen än vad det någonsin varit tidigare fast det gick hur långt på ett hjul med 125an.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Lagom höjd i den filmen :)

Jag håller med! Jag kör runt på en klumpig 4-takts 125a som väger ca 130kg och har 15häst. Den får jag upp på både ettan och tvåan. Dock med kopplingen... Men ändå, träna grabbar träna!

Kan väl lyxa till det med ett bevis för er som inte tror mig :)
De märks att du körde scoot innan, petar du ens på fotbromsen i filmen? :7peta :tungan

Mxabbe

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
Yamaha Wr125 r 2009
Lagom höjd i den filmen :)

De märks att du körde scoot innan, petar du ens på fotbromsen i filmen? :7peta :tungan

Där sa du ngt! Jag använder mesta dels handbromsen, då jag är mest kompis med den... Men jag lär mig fotbromsen mer och mer. Men det är helt klart min svaga sida, jag önskar att jag hade kunnat båda två!

Men samtalet i denna tråden var ju om att få upp den på bakhjulet :p

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Där sa du ngt! Jag använder mesta dels handbromsen, då jag är mest kompis med den... Men jag lär mig fotbromsen mer och mer. Men det är helt klart min svaga sida, jag önskar att jag hade kunnat båda två!

Men samtalet i denna tråden var ju om att få upp den på bakhjulet :p
De syntes, brukar vara så med dom som började på scooters.. Med träning så kommer fotbromsen funka fint å :)
Kan köra hyfsat med handbromsen i ss och sånt, men svårt som fan att köra med den om jag har höger foten vid vanliga fotpinnen.. :näsblod

Bromsande har ju med bakhjulsåkning att göra så.. :tummenupp

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Syftade snarare att nästan alla som började med såna är handbromshoror när dom börjar köra med något växlat.. :7peta

aha! Tänkte väll det! är det någon här som har tips på hur man kan börja träna på att stegra lite med min dt125? Bara rakt fram. (inga konstiga ringar) utan helt enkelt kunna stegra upp den ur en rondell eller nåt sånt!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
aha! Tänkte väll det! är det någon här som har tips på hur man kan börja träna på att stegra lite med min dt125? Bara rakt fram. (inga konstiga ringar) utan helt enkelt kunna stegra upp den ur en rondell eller nåt sånt!

Tvåans växel, koppla upp den = profit :fakta

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.

Du hittade inget som kunde hjälpa dig i en 76 sidor lång tråd om just att köra bakhjul. :va

\Masonit

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Titta jag kan slanga :huvet

Kan någon säga exakt varför jag får styrvobblet?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Hur satte du ner framhjulet?

Gjorde en likadan vurpa för två veckor sen när jag svängde...satte ner styret kl 10 istället för 12...

Skönt att du klara dig.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Titta jag kan slanga :huvet

Kan någon säga exakt varför jag får styrvobblet?

tycker hojen verkar svajja lite innan du sätter ner den..
ungefär som om du körde på ngt med backdäcket som fick baken att svajja och sen fortplanta sig i ramen och sen framhjulet vid nerslag.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Hur satte du ner framhjulet?

Gjorde en likadan vurpa för två veckor sen när jag svängde...satte ner styret kl 10 istället för 12...

Skönt att du klara dig.

satte ner den helt rakt, och mötte med lite gas. Men inte så mycket att den skulle ha lättat. jag är nästan helt oskadd men skinnstället är i trasor typ.

tycker hojen verkar svajja lite innan du sätter ner den..
ungefär som om du körde på ngt med backdäcket som fick baken att svajja och sen fortplanta sig i ramen och sen framhjulet vid nerslag.

Hmm, du kanske är nått på spåren. Lite svajjar det till kanske. Det var förjävla obehagligt iaf men att jag inte gled in under räcket eller ut framför nån bil förstår jag inte :näsblod

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Jag mår dåligt och svettas som attan när jag ser din film. Skönt att du klarade dig såpass. Hur gick det med din SD?
Riktigt fint av killarna som hjälpte dig!

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Fyfan är huvudet dumt får kroppen lida. Du tog körkort för nån vecka sedan och övar bakhjulsåkning på motorvägen :huvet

Tur det gick bra iaf :tummenupp

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Fyfan är huvudet dumt får kroppen lida. Du tog körkort för nån vecka sedan och övar bakhjulsåkning på motorvägen :huvet

Tur det gick bra iaf :tummenupp

Tycker han ska ha en stor eloge som faktiskt vill lära sig. Jag började själv samma dag jag tog lappen. Dom bästa på ett hjul har ramlat MINST en gång. Tur att han dessutom körde med skinnkläder. Hade det varit goretex hade han förmodligen inte suttit hemma nu.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Tycker han ska ha en stor eloge som faktiskt vill lära sig. Jag började själv samma dag jag tog lappen. Dom bästa på ett hjul har ramlat MINST en gång. Tur att han dessutom körde med skinnkläder. Hade det varit goretex hade han förmodligen inte suttit hemma nu.

Absolut men vafan lixom, det finns väl bättre ställen att lära sig på.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring