Köra bana med ögonstenen, hur gör ni?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ja, har alltid undrat hur folk gör egentligen?

Hur många här är det som kör bana med sina ögonstenar? Ni vet, drömhojen - pengarna man sparat i flera år, eller som i mitt fall belånat sig till drömmen :gnissla

Rent realistiskt har inte jag iaf råd med att klota - hur gör ni andra, är ni stenrika eller riskerar ni att klota med finhojarna? Jag är jävligt sugen på att köra bana med Duccen, men det är min drömhoj och det finns ingen chans i världen att jag hade klarat att laga hojen efter en vurpa rent ekonomiskt... och då känns de för jävlig att förstöra drömhojen och inte kunna köra den, men ändå betala många tusenlappar i månaden till amortering, försäkring osv.

Banhoj? Kraschkåpor? Mycket pengar? Kraschkåpor räddar ju inte hojen från andra skador tyvärr :(

Det är egentligen totalt onödigt att köpa en hoj som är gjord för banan, men som man inte vågar köra för att den kostar för mycket.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Kör försiktigt då?

Ligger man några procent under sitt max ska det mycket till för att man ska vurpa, tycker jag.

Den inställningen har man alltid, men i de flesta fall brukar det sluta att man slappnar av efter ett tag och höjer gränsen ett snäpp. Sen hur långt det går, det kan man ju inte riktigt svara på.

En sak är säker och det är att man kommer att maxa betydligt mer på bana än på gata, alltså löper man nog lite större chans att vurpa.

Men börjar fan undra om det är samma skit numera, med tanke på hur dåliga vägarna är och allt grus... går ju fan inte ens att ta sig igenom en kurva med grus utan att man ramlar :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De ggr jag kört min hoj på bana tar jag det lugnt, koncentrar mig å att köra snyggt och inte låta mig hetsas. Jag brukar tänka så här: det är ju helt fantastiskt att få köra på en väg utan grus och möten, och att blott ngn/ngra minuter senare kunna komma tillbaks till samma kurva och korrigera det som vart obra förra gången, isf att man som på landsvägen, bara får ett försök per kurva. Drömmen vore ju att få vara helt själv på en bana med passionshojen. Med det tankesättet ser jag de andra hojarna som blott störningsmoment.

Om du har en vanlig köpeducce utan delar som du tillverkat själv, är det ju därtill inte så emotionellt krävande att råka lägga den. Den består ju då helt av serietillverkade prylar som finns på hyllan. Allt kan bytas mot nya delar.


Den här är fin! :D
"They let the Harleys loose on the track...........retarded" :D

[YOUTUBE-ID]uUgN8vkg5JA[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen är det nog en icke föraktlig del som vurpar på bana och anmäler en olycka på vanlig väg till försäkringsbolaget, så får vi alla vara med och betala andras misslyckanden.

Har för mig att vissa arrangörer bokför vilka som har klotat sina gathojar, men vet inte säkert

EDIT: olyckligt ordval, gör man så är man i högsta grad föraktlig...
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Alltid surt att vurpa och olyckan kan vara framme när som helst.
På bana är det dock vanligast att de som vurpar tar i lite extra och rätt som det är är man över sin egen förmåga och har hamnat i det område där misstag som i lägre farter inte märks plötsligt får konsekvenser.

Men oavsett bana eller väg så får man helt enkelt ställa in sig på att en total avskrivning finns på kartan, och bita i det sura äpplet.

Den andra varianten är ju att inse att ska man ha roligt på bana får man rätta mun efter matsäcken och köpa något billigt att åka på

Edit:
Själv har jag valt det senare alternativet i år, förutom att jag valde fel hoj då.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Krashpuckar tillsammans med krashkåpor räddar det allra mesta vid en krash på bana men såklart kostar dessa tillbehör en del oxå.
Dock är det faktiskt så att få krashar på bana och de allra flesta har väl varit med om en olycka utanför banan med sin hoj, då nödvändigtvis inte en krash utan att stödet sjunker ned i asfalten eller hojen blivit påbackad etc etc.

Själv har jag krashkåpor och puckar men samtidigt så har jag i min kalkyl att min hoj kan bli riktigt förstörd på banan, det kommer man inte ifrån. Kan man inte ta den smällen bör man tyvärr nog undvika det. En olycka händer ibland och visst har du rätt i att man ökar och ökar på banan, vissa över sin gräns.

Men summa summarum, att köpa en hoj som är gjord för ett ändamål och sedan inte köra den på det sätt den är byggd eller njuta av det som hojen kan hade jag själv aldrig kunnat göra. På med krash eller Kina kåpor, krashpuckar och ut och kör bana! I slutändan kan detta rädda ditt liv på landsväg.
 

powertrip

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RA Repsol 2009
Kör SMC kurs där moppen är försäkrad. Har du en standardhoj utan lull lull så är det ju bara självkänslan och självrisken som ryker. Undvik bandagarna när leffe&smeffe får härja fritt = Bike Week :) eller kör enligt Jörgens princip på dessa dagar och ta alltid en snabbare grupp där folk faktiskt kan köra på bana. Hellre omkörd än påkörd, typ :arsele
 

Krillerr

Färsking
Gick med
20 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
gsxr 750 k8
Kinakåpor eller kraschkåpor, kraschpuckar och motorkåpor räddar mycket vid marksyning. Men det kan vara bra att vara lite inställd på att hojen kan få sig en törn så att det inte blir katastrof om/när det händer
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns ju alltid möjligheten att köra broms och kurv kurser via SMC och ha gällande försäkring. Ett mycket givande sätt att få köra bana och utvecklas som förare under säkra förhållanden.

Väljer man någon annan arrangör får man ta ställning till vad det är för typ av bandag det handlar om och vilken typ av deltagare som är där.

Ducati klubben har oerhört bra arrangerade bandagar med deltagare som visar varandra stor hänsyn och respekt. Jag har inga betänkligheter att köra på dessa bandagar trots att försäkringen med stor sannolikhet inte gäller. Samtidigt är det så klart en sak mellan försäkringstagare och försäkringsbolag i slutändan om olyckan trots allt skulle inträffa. Inte att förglömma.

Kör man med insidan av huvudet och lämnar lite marginaler så ska det mycket till för att man ska vurpa oavsett väderlag. Jag har alltid tänkt att jag hellre kraschar hojen rejält på bana än gata med livet i behåll även om det skulle innebära total ekonomisk förlust för mig. Så har jag tänkt ända sedan jag köpte den. Idag ser jag den mer eller mindre som avskriven, men skulle givetvis tycka att det vore tråkigt om den inte var möjligt att reparera och återställa till nuvarande skick. Men det är inget som hindrar mig från att köra med den på bana. Det är där den hör hemma. Vore nästan en helgerån att bara köra gata till och från glasskiosken med något som är så utpräglat en banhoj som gjord för bandagar.

Nu vet jag inte hur stora lån du har på din 1098. Jag kan förstå att det skulle svida rejält att krascha hojen på bana och inte få ut en krona men fortfarande sitta och betala av den flera år senare i sämsta fall. Kör du med SMC på deras kurser så får du i alla fall ut vad hojen är värd begagnad. I ditt fall skulle jag nog hålla mig till dem om du inte anser dig ha råd med en totalförlust.

Med det sagt verkar de flesta krascherna jag sett sluta med stukat självförtroende, skrapade kåpor och någon avbruten växelspak, bromshandtag etc. Inget man egentligen inte hade kunnat fixa på egen hand. En uppsättning kraschkåpor till en 1098 kan vara väl investerade pengar i det avseendet då en sida originalkåpor antagligen kostar minst 10 000 kr uppskattningsvis. Just kåporna är nog den stora kostnaden i sammanhanget. Tanken brukar klara sig rätt bra i de flesta krascherna, men du kan säkert få tag i en begagnad tank för någon tusenlapp. I slutet av dagen är det bara en motorcykel och man får fundera på var man känner att man får ut det mesta av sin investering. På bana eller på gata. Jag vet var jag tycker det är som roligast. Med det sagt kan det vara trevligt att köra landsväg ibland.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kör den som den vill bli körd och ta konsekvenserna när och om de kommer. Jag skulle hellre highsida den åt helvet på bana än att sätta den i sidan på en u-svängande taxi.

Edit: Bild. Skinnstället blev fult som fan. Men det var jävligt spännande!
 

Bifogat

  • 249552_10150205521691549_632426548_7540012_485546_n.jpg
    249552_10150205521691549_632426548_7540012_485546_n.jpg
    109.1 KB · Visningar: 883

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Varför skulle bana vara farligare än väg? Har du sett många banor med korsningar, tjälskott, rullgrus, möten, älgar, dieselspill osv?

Nej inga korsningar men tjälskott (gelleråsen), lecakulor mitt i kurva, kossor lösa (på sviestad) och oljespill, Mozzberg jagade ju räv på Anderstorp :gnissla

På bana ligger man klart närmare gränsen, iallafall jag. Tror nog risken är större att dratta omkull där men håller med om att det är säkrare att vurpa på bana.

Kör den som den vill bli körd och ta konsekvenserna när och om de kommer. Jag skulle hellre highsida den åt helvet på bana än att sätta den i sidan på en u-svängande taxi.

Precis, händer det så händer det. Det är bara pengar :gnissla
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: eha

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag ser det så här: Bara att köra och se glad ut! Är man rädd om hojen, kan den lika gärna stå hemma i garaget och då är det egentligen billigare med en hoj-affisch eller kolla racing på tv.

En kraschvänlig lite äldre banhoj är annars ett vettigt alternativ om man ska ligga på och över gränsen.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Klart du ska köra bana, det är ju det våra hojar är konstruerade för :tummenupp

Jag letade länge innan jag hittade drömhojen. Har nu ägt den i 5 år och kör bana ibland. Jag kör den som den är utan några försiktighetsåtgärder vid bankörning annat än service och underhåll.

Jag undviker att köra i snabbaste gruppen även om man är sugen ibland. Visst växer hornen när man kommer ut på banan men kör man mjukt, är noga med att låta däcken värma upp några varv och håller ett tempo anpassat för sin egen förmåga så oroar jag mig inte nämnvärt vid bankörningarna :)

Jag undviker också alla andra bankörningar än ducceklubbens egna..
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...ja hur gör vi ? Jag körde in den 80 mil och lämna iväg den på service där dom släppte spärren så den varvar över 10 000 rpm och sen åkte jag iväg på en 3-dagars åkning på bana och så har det fortsatt ... tog ut den i maj och nu står mätaren på drygt 200 mil och o princip allt efter servicen är bana ! Det jag försöker säga är att det är alldeles för fint chassi och motor som inte får chans att nyttjas lite och framför allt är den byggd för att gå på bana så man kan inte ställa in en sån här cykel i garaget och hoppas på att inget händer eller ännu värre som Mattias skrev dvs låta den offras till en vänstersvangande bilist som ställer in radion eller Gps ! Nej ut och åk och använd det den är till för och kör med insidan ;-)
 
Last edited:

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Jag vill vända på resonemanget: Hur vågar ni köra gata med eran sporthoj?
Det är enligt min mening mycket farligare och kan bli betydligt dyrare än att köra på bana.

Men att under hela passet spänna sig och vara nervös för att klota är en risk i sig!

En vis man sa till mig en gång att köra mc på bana är ett intilegensprov, det gäller att ha kontroll över sina känslor.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Har rätt så mycket lån på hojen och enbart trafikförsäkring.

Att ha en banhoj är nog de enda riktiga valet, samtidigt kan man pröva på lite bandagar med Duccen fast i bra mycket lugnare tempo, och köra "all out" med banhojen.

Hur är det med risken att bli påkörd på bana av andra? Det kommer ju allt slags folk där, så hur säker är man bland andra hojar?

Och det finns ju inget mer jag vill göra med Duccen, känner själv att den är underbar på landsväg, på bana hade det varit ännu bättre. Dock är det fel tillfälle nu, vill gärna ha en avbetalad hoj eller ah, åtminstone att jag haft den ett tag och betalat av en stor mängd pengar :)
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top