Har drygt 95 000 på mitt lån men betalar av det väldigt snabbt (tog lånet på 2 år så ni kan räkna ut vad det kostar i månaden, mkt).
Passade på att ta lån nu när jag har jobb och bor hemma hos mina föräldrar, för sedan har man inte råd att leka... så jag betalar av den så snabbt som möjligt.
Hur jag vågar köra på trafikförsäkring är för att vi har villa och jag lämnar den i garaget, kommer aldrig bli stulen. På gata kör jag med marginaler, men med det tempot som man ibland kör så vore det säkrare att köra på bana helt klart. Med helförsäkring hade min månadskostnad hamnat på 7000-8000 kr, och då kan jag inte ställa av den eller göra ägarbytet då lånet är bundet, och ska man göra ägarbyte måste ägaren ta över lånet.
Har förresten skaffat en Gixxer 1000 K4 som banhoj, så får väl fixa det som behöver fixas på den och sen ut och köra.
Har alltid velat ha en 1098 så det får bli som det blir nu för tillfället, om något/några år lär jag ta ut den på x antal bandagar med ducceklubben eller något.
Och för ni som undrar så är det värt det, faktiskt. Just nu är det värt det. Jag undra bara hur alla andra gör, en teori är att alla andra har mer pengar haha, att man vågar riskera en klotning.
" Kommer aldrig att bli stulen, jag kör med marginaler "
Ursäkta men hur tänker du egentligen
? Tror du på fullt allvar det spelar nån roll att du bor i villa? Min hoj som var helt ny blev stulen efter 7 veckor, stod i låst garage med dubbla lås på dessutom, enda spåret efter hojen var reg skylten. Sen kan du köra med världens största marginaler, men vill älgen Hälge ut på vägen, en bilist missar döda vinkeln, det ligger oljespill på vägen, eller rullgrus i en kurva så betyder inte det dina så kallade marginaler förhindrar en olycka. Man vet ALDRIG när olyckan kan vara framme. Köper du en så pass dyr hoj utan helförsäkring så börjar jag undra hur du tänker
Vi säger din hoj vippar, nån repar den, backar på den, vad som helst så har du inte nåt som täcker det! Jag betalar hellre en hög självrisk och försäkring än att behöva se att nåt av detta händer. Dessutom så är detta snack med att försäkringen är så dyr lite väl mycket prat......
Kollat insplanet? Vilket bolag har du? Oavsett ålder brukar det alltid finns några bolag som har så man kan ställa på och av, själv har ja alltid haft folksam:
Innan jag valde folksam kanske de ska påpekas att flera bolag bara tog min hoj på helår & då fick ja varken ställa av eller på hojen, och dom skulle ha mellan 50-80 000kr/år.
Jag hade 28 000kr helår, höjde självrisken till det dubbla ( 12000kr ) för att få ner premien, hade då efter ja höjt självrisken: 19980kr/år helförsäkrad & då ska du tänka på att det är inte den verkliga kostnaden! Jag ställer på och av så med andra ord betalar jag endast de dagar jag kör plus 50kr för påställning. Brukar kosta mig runt 80kr per dag jag kör, tycker det är helt ok!
Mitt tips till dig är Tänk om, tänk RÄTT!