Köra bana med ögonstenen, hur gör ni?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Se pengarna investerade i hojjen som borta, då blir det lättare ;)

Kraschpuckar är bra...

Helförsäkring är bra...

Ska jag anmäla den stulen eller? Är det de du säger? :)

Kraschpuckar ska inhandlas och ska ge mig ut på en bandag i sommar tänkte jag :)

Får hoppas det går bra, hoppas inte att det går över gränsen. Blev så sugen när jag hälsade på brorsan igår på Falkenberg när han var ute och körde, hade jag haft möjligheten hade jag nog velat köra igår.

Tror inte det är många som betalar 30 000 kronor om året utan att kunna ställa av hojen, tror inte det finns någon. Jag känner ingen, och nej... att köpa en billigare hoj, då har man ett problem igen - man kör inte hojen man verkligen vill ha, och det felet har jag gjort massa gånger innan. Slutar alltid med att man förlorar pengar vid byte.

Ringt alla bolag, allt från 20-66 000 kr har jag fått som helförsäkring, ej avställningsbar. Mig veterligen är det väldigt väldigt få som erbjuder avställningsbar försäkring.

Nu kör jag trafik på pappas namn (bor med honom), 602 kr i månaden vilket är riktigt förmånligt.
 
Last edited:

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Att välja däck som är anpassade för bana gör att du skapar mer marginal.

Nja, skulle säga att du ska ha däck som är anpassade till din fart.

T ex, kör du för långsamt på racedäck tar du bort marginaler. Du får inte upp dom i arbetstemp. Rätt däck, till rätt förare och ändamål är mina 5 öre.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Michelin Pilot Power 2CT har jag på hojen nu iaf. Förstått att de ska vara bra.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Nja, skulle säga att du ska ha däck som är anpassade till din fart.

T ex, kör du för långsamt på racedäck tar du bort marginaler. Du får inte upp dom i arbetstemp. Rätt däck, till rätt förare och ändamål är mina 5 öre.

Inget gatgodkänt sportdäck kommer upp i ordentlig temperatur under vanlig/laglig gatåkning, däremot blir det varmt nog för att fungera helt ok.
Ett rejsigare gatdäck, typ Interact K3 eller Supercorsa SP, får rätt temperatur även i lägre bankörningstempo (läs: första gången på bana och jag tar det säkra före det osäkra osv).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ringt alla bolag, allt från 20-66 000 kr har jag fått som helförsäkring, ej avställningsbar. Mig veterligen är det väldigt väldigt få som erbjuder avställningsbar försäkring.

Har du varit i kontakt med IF och Folksam? Båda bolagen erbjuder möjligheten att ställa av och på motorcykeln.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Har du varit i kontakt med IF och Folksam? Båda bolagen erbjuder möjligheten att ställa av och på motorcykeln.

Ja det har jag och det var inte billigt. Seriöst, trodde aldrig att ni skulle förespråka helförsäkring och bomba utav helvete... i slutändan är de ju vi alla som förlorar på folk som helförsäkrar och kör som idioter bara för att de vet att de får ut en ny hoj om de klotar :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fast IF tillåter väl inte bankörning?

Jag tror inget bolag kommer att säga att de godkänner bankörning, däremot gör de undantag för SMC kurser på bana. Alla bolag jag kontaktat är rätt vaga så fort man börjar tala om bankörning utanför SMCs regi. Skulle tro att det blir utrett från fall till fall. Jag förutsätter att min försäkring inte gäller om jag t ex väljer att köra med Ducceklubben. Idag har jag Folksam, men hade under många år IF. Kan inte säga att det ena bolaget är bättre än det andra, utan premien fick avgöra valet sist.

På bilsidan har ett par arrangörer lyckats förhandla sig till så att bilförsäkringen täcker med ett eller ett par bolag. Man blandar inte licens och gatbilar i en och samma grupp. Märkligt att ingen arrangör av bandagar på mc-sidan lyckats med något liknande upplägg kan man tycka.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja det har jag och det var inte billigt. Seriöst, trodde aldrig att ni skulle förespråka helförsäkring och bomba utav helvete... i slutändan är de ju vi alla som förlorar på folk som helförsäkrar och kör som idioter bara för att de vet att de får ut en ny hoj om de klotar :)

Man kan resonera om priset på olika sätt. Min premie låg mellan 35 000- 45 000 kr om året. Men precis som du påpekade i ditt tidigare inlägg så är det ingen som betalar så mycket i praktiken. Jag tog fram miniräknaren och tittade på hur jag använde motorcykeln och kom fram till att det var bättre att betala en hög månadspremie den tiden jag nyttjade motorcykeln än att betala i storleksordningen 15 000- 20 000 för per år för en försäkring som inte går att avbryta.

Man behöver inte köra som en idiot bara för att man är täckt av försäkringen. Har aldrig behövt utnyttja min mc-försäkring. Jag har aldrig sett fram emot att betala någon självrisk. Lägger hellre de pengarna vettigare saker. Samtidigt finns ju alltid risken att det ska inträffa en olycka även om man kör med insidan av huvudet.

Sedan finns alltid risken att man ska drabbas av inbrott och stölder i dagens samhälle även om man bor i bättre områden. Den tanken har jagat mig allt sedan jag hade mitt första inbrott. Jag har haft två garageinbrott genom åren och lyckligtvis ägde jag ingen motorcykel vid första tillfället, men däremot vid andra tillfället. Lyckligtvis stod motorcykeln förvarad på en verkstad i väntan på att få service inför säsongen. Ren slump att jag inte blev av med motorcykeln vid det sista inbrottet tror jag. Jag hade inte förlåtit mig själv om jag haft motorcykeln oförsäkrad och den hade blivit stulen. Inte när en garageförsäkring kostar en spottstyver av hojens värde.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Inget gatgodkänt sportdäck kommer upp i ordentlig temperatur under vanlig/laglig gatåkning, däremot blir det varmt nog för att fungera helt ok.
Ett rejsigare gatdäck, typ Interact K3 eller Supercorsa SP, får rätt temperatur även i lägre bankörningstempo (läs: första gången på bana och jag tar det säkra före det osäkra osv).

Magnus Wallner bike?

:tummenupp Jupp, vi säger i princip samma sak men på olika sätt men jag pratade bara om banköning som tråden handlar om och rena racedäck som jag tog som exempel.

Killens inlägg jag svarade på hävdade att bandäck alltid skapade marginaler medans jag sa att rätt däck till rätt fart och ändamål skapar marginaler.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tror inget bolag kommer att säga att de godkänner bankörning, däremot gör de undantag för SMC kurser på bana. Alla bolag jag kontaktat är rätt vaga så fort man börjar tala om bankörning utanför SMCs regi. Skulle tro att det blir utrett från fall till fall. Jag förutsätter att min försäkring inte gäller om jag t ex väljer att köra med Ducceklubben. Idag har jag Folksam, men hade under många år IF. Kan inte säga att det ena bolaget är bättre än det andra, utan premien fick avgöra valet sist.

På bilsidan har ett par arrangörer lyckats förhandla sig till så att bilförsäkringen täcker med ett eller ett par bolag. Man blandar inte licens och gatbilar i en och samma grupp. Märkligt att ingen arrangör av bandagar på mc-sidan lyckats med något liknande upplägg kan man tycka.

Jag har efter en lång mailväxling med mitt bolag fått bekräftat att jag är fullt försäkrad på iaf SSEMSE körningar:) Sen om det kan bli strul om jag blir torpederad av en oförsäkrad banhoj vet jag inte. Men som det stod i svarsmailet "Du är fullt ut försäkrad på dessa körningar":yoparty

Men jag har det på Mail och mina frågor var väldigt förklarande om att det var bandagar dom organiserar. jag bifogade länk till SSEMSE sidan, och jag fick inga besked innan dom satt sig in i vad det verkligen gällde.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har efter en lång mailväxling med mitt bolag fått bekräftat att jag är fullt försäkrad på iaf SSEMSE körningar:) Sen om det kan bli strul om jag blir torpederad av en oförsäkrad banhoj vet jag inte. Men som det stod i svarsmailet "Du är fullt ut försäkrad på dessa körningar":yoparty

Men jag har det på Mail och mina frågor var väldigt förklarande om att det var bandagar dom organiserar. jag bifogade länk till SSEMSE sidan, och jag fick inga besked innan dom satt sig in i vad det verkligen gällde.

Grattis, vilket bolag har du? Vem skrev bekräftelsen? En produktansvarig eller någon i kundtjänst?

Jag har varit i kontakt med produktansvarig på IF och förklarat att jag kört organiserade bandagar med seriösa arrangörer och där var man inte beredd på att ge några löften åt det hållet utan hänvisade till sina luddiga villkor, precis som övriga bolag. Det enda man kunde säga var att SMC- kurserna var undantagna.
 

Kneedrag

Guest
Kinakåpor och krashpuckar. Rädda min hoj.

Nu sitter orginalkåpor på och hojen väntar på lite lack här och där på ramen. Annars full fräs som vanligt.


Kåpor ebay 5000kr
puckar ebay 150 kr
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Magnus Wallner bike?

:tummenupp Jupp, vi säger i princip samma sak men på olika sätt men jag pratade bara om banköning som tråden handlar om och rena racedäck som jag tog som exempel.

Killens inlägg jag svarade på hävdade att bandäck alltid skapade marginaler medans jag sa att rätt däck till rätt fart och ändamål skapar marginaler.

Om du läser om mitt inlägg så står det anpassade till bana. I min värd behöver inte det vara racedäck. Det finns en väldig uppsjö av gatdäck som har bra grepp och är snabba upp i temp. Jag ser inte heller något om att jag hävdat att de alltid skapar marginaler.

Jag vidhåller dock att man bör prioritera bra grepp före livslängd om man vill ligga på lite på bana, speciellt med en stro potent v-twin och det vridmoment den skapar redan på låga varv.
Mitt inlägg var bara för en ide för att TS ev skulle kunna våga ta ut sin ögonsten på bana.
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Jag kör och kör och skrap,åker hem berättar för pappa. Dagen efter siter ja på en ny hoj ;)
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Man drar på kraschkåpor, tar bort onödiga stag/skruvar och ersätter med stripes så skiten flexar när man går i backen = ofta bara att vrida tillbaka och repskador istället för att man smulat sönder halva hojen.

I reservdelslådan finns fotpinnar, clipon, framgaffel småpluppar, slangbitar mm.
Jag har med mig minst 4 lådor med verktyg och reservdelar som jag kan laga det mesta av hojen med.

Då kan man gå hårt i backen utan att det gör så mkt.

Min hoj e till för att användas inte bara att titta på och vara orolig för minsta lilla repa...
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top