Köra bana med ögonstenen, hur gör ni?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Man drar på kraschkåpor, tar bort onödiga stag/skruvar och ersätter med stripes så skiten flexar när man går i backen = ofta bara att vrida tillbaka och repskador istället för att man smulat sönder halva hojen.

I reservdelslådan finns fotpinnar, clipon, framgaffel småpluppar, slangbitar mm.
Jag har med mig minst 4 lådor med verktyg och reservdelar som jag kan laga det mesta av hojen med.

Då kan man gå hårt i backen utan att det gör så mkt.

Min hoj e till för att användas inte bara att titta på och vara orolig för minsta lilla repa...

glöm ej Gaffelben också :p
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Ringt alla bolag, allt från 20-66 000 kr har jag fått som helförsäkring, ej avställningsbar. Mig veterligen är det väldigt väldigt få som erbjuder avställningsbar försäkring.

Nu kör jag trafik på pappas namn (bor med honom), 602 kr i månaden vilket är riktigt förmånligt.

Kontentan är att du köpt en hoj du inte har råd med. Klipp dig, skaffa dig ett jobb och betala vad det kostar.

Sedan är det väl så att det är din pappa som borde startat den här tråden eftersom det är han som äger och kör hojjen till större del antar jag ?:7peta
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ringt alla bolag, allt från 20-66 000 kr har jag fått som helförsäkring, ej avställningsbar. Mig veterligen är det väldigt väldigt få som erbjuder avställningsbar försäkring.

Nu kör jag trafik på pappas namn (bor med honom), 602 kr i månaden vilket är riktigt förmånligt.

En försäkring för 20´så går du ner en tusing i amortering i månaden och kan använda hojen utan att noja.

Börja din bandagskarriär på smc-kurser,du får ett lugnare tempo tillsammans med lite grundläggande körteknik och försäkringsskydd.

När du känner dig lite säkrare går du vidare till rena bandagsarrangörer utan försäkringsskydd men där du får köra på egen hand.

Sen är det dags för kraschkåpor,slicks,värmare,avställd och skriva av hojen som ett tävlingsredskap: :)

Henrik
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Här var det moraltanter både högt och lågt.
Senaste gången jag åkte bana körde sju cyklar av vill jag minnas.
Det var STOR skillnad på de som hade puckar och de som inte hade.

Bra investering verkar det som.

så länge hojen håller sig på banan är puckar bra, min erfarenheter är dock annorlunda när dem glider av banan.. då är puckar inte lika ballt.
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Använder självklart ögonstenen på bana, det är ju det hon är byggd för och där hon kan visa sitt rätta jag.
Tyvärr kommer det nu att kosta multum innan hon är körbar igen :huvet
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Kontentan är att du köpt en hoj du inte har råd med. Klipp dig, skaffa dig ett jobb och betala vad det kostar.

Sedan är det väl så att det är din pappa som borde startat den här tråden eftersom det är han som äger och kör hojjen till större del antar jag ?:7peta

Haha, vet inte om jag ska skratta eller inte.

Jag fick jobb för inte så längesen, är provanställd, jobbar på Volvo Lastvagnar och drar in runt 24 000 före skatt varje månad. Bor hemma. Eftersom jag är provanställd har jag inte rätt att ta lån, därför tog pappa lån åt mig vilket jag betalar FULLT ut. Eftersom jag bor hemma med honom är det fullt tillåtet att ha den trafikförsäkrad på hans namn, hade även kunnat teckna en helförsäkring på hans namn och fått bruka den då vi bor på samma adress... finns ju försäkringar som tillåter detta.

Tro mig, jag sliter för att betala av hojen, och jag har pengar över men självklart vill man att det ska kosta mindre. Hade jag haft råd med en superbil hade jag kollat efter en med lägre förbrukning osv, sådan är jag. Jag försöker vara ekonomisk. Jag har råd med en vurpa, men då kommer jag leva från lön till lön... och det är inte min stil. Vet att många i Sverige lever på det sättet, från lön till lön... super bort allting.

Jag lyckades spara ihop 17 tusen på ett halvår och då var min månadsinkomst 4900 kronor i månaden när jag pluggade. Jag betalar av 5300 i månaden på hojen, 602 i trafik och lägger undan 5000 till... så jag kan halvera tiden på mitt lån för att få de ur världen efter ett år, för att sedan kunna pusta ur och köra den lite mer avslappnat. Den är tråden startades eftersom jag är så sugen att jag vill redan åka nu med allt lån kvar på hojen

Så snälla människa, gå och dränk dig gubben. Tycker synd om dig som inte har en farsa som ställer upp på att ta lån för dig om det nu är så jävla konstigt för dig.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
De flesta av oss köper hojar som vi har råd att köra, med allt vad det innebär. Svårare än så är det inte.


Jag har en hyfsat ny hoj, kontant betald:) och helförsäkrad:tummenupp

Men om jag totalskrotade den på en bankörning där försäkringar inte gäller öht så skulle det bli problem rent ekonomiskt om jag skulle införskaffa en ny:rolleyes:

Vad kör ni med för skrot undrar jag bara:va eller har ni 100;000+ undanstoppat i madrassen i ett "klotahojenpåbanakuvert":confused:


Klart att en ordentlig vurpa på bana är en katastrof för dom flesta om man inte blåser sitt FB:huvet
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kör lugnt första gången, ÄR det kul och ger mersmak så köp en billig banhoj:) Förstår ditt dilemma, själv har man bara en gammal Retta som man kör halvförsäkrat på:tummenupp
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Nu har jag inte läst hela tråden och det kanske redan är nämnt, men en vis man sa en gång:

"Att äga en sporthoj och inte köra den på bana är som att vara ihop med världens snyggaste tjej och inte ligga med henne."
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
När man tänker på saken så är det lite lustigt att folk verkar så rädda för att köra/krascha på bana, men att bomba gata i princip utan marginaler och diken/träd/sten istället för sandfållor går bra.

De allra flesta vurpor på bana slutar ju med mestadels kosmetiska skador och lite pinnar/grepp som går sönder (även om det såklart finns riktiga skräckexempel). Motsvarande vurpor på gata hade förmodligen slutat med både totalskrotad hoj + totalskrotad förare.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
jag har jobb, jag betalar vad det kostar, jag gnäller inte.

Och ja min Ninja är helförsäkrad...

Det är inte en rättighet att åka den hoj man vill ha, man får åka det man har råd med.
Fan vad mycket skit du snackar... Jag har råd att köra min hoj, annars hade jag inte haft och kört den. Vad för undanflykter har jag? Jag jobbar, jag äger hojen och betalar allt, alltså har du helt fel.

Jag kan också helförsäkra min hoj men det är mer ekonomiskt att laga hojen efter en vurpa, vurpar inte varje säsong som vissa.

Har du inget att komma med så skriv inte i tråden. Riktigt värdelösa inlägg.

jag har jobb, jag betalar vad det kostar, jag gnäller inte.

Och ja min Ninja är helförsäkrad...

Det är inte en rättighet att åka den hoj man vill ha, man får åka det man har råd med.

Jag gnäller inte heller förresten... Jag undrar.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
När man tänker på saken så är det lite lustigt att folk verkar så rädda för att köra/krascha på bana, men att bomba gata i princip utan marginaler och diken/träd/sten istället för sandfållor går bra.

De allra flesta vurpor på bana slutar ju med mestadels kosmetiska skador och lite pinnar/grepp som går sönder (även om det såklart finns riktiga skräckexempel). Motsvarande vurpor på gata hade förmodligen slutat med både totalskrotad hoj + totalskrotad förare.

Man får nog inte glömma att alla inte är intresserade av att köra bana oavsett alla argument för som framkommer med mindre allvarliga skador på både motorcykeln och föraren. Det får man respektera. Däremot kan man försöka uppmuntra dem som står i startgropen och vill köra, men har olika farhågor att reda ut för att ta steget fullt ut.

Försäkringsbiten är inte solklar vare sig när det gäller mc-försäkring och olycksfallsförsäkring. Sådant avskräcker nog många från att testa att köra på bana tror jag. Alla osäkerhetsmoment är ytterligare en spik i kistan för att våga sig på att provan något nytt. Minns själv mina egna farhågor, sedan tänkte jag tillslut. Fuck it! Var tycker jag att det är roligast att köra motorcykel? Var kommer motorcykeln som mest till sin rätt? Var får jag chansen att utveckla mig som förare? Var kan jag minska riskerna att skadas allvarligt i händelse av en avåkning? Svaret lät inte vänta på sig.

Sedan får man inse att alla har inte förmånen att kunna ta sig till en bana som Knutstorp på ca 30 minuter eller hur lång tid det nu tar att köra dit. Har inte riktigt reflekterat över det själv faktiskt trots att jag varit där åtskilliga gånger så har jag inte lagt det på minnet.

Med ovan nämnt kan jag nog inte poängtera vikten att noga undersöka sina försäkringar. I synnerhet när det gäller personskyddet. Motorcykeln är bara en material sak i slutet av dagen oavsett dess hur högt ekonomiskt och emotionellt det är värderat hos sin ägare. Om man får personskador vill man gärna att försäkringarna ska kunna ge en en dräglig tillvaro trots allt. Man minskar riskerna genom att köra på bana, men man eliminerar dem inte helt. Det är trots allt en risksport vi håller på med.

Finns nog inte så mycket mer att tillägga för min del i tråden.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Fan vad mycket skit du snackar... Jag har råd att köra min hoj, annars hade jag inte haft och kört den. Vad för undanflykter har jag? Jag jobbar, jag äger hojen och betalar allt, alltså har du helt fel.


Jag gnäller inte heller förresten... Jag undrar.

Du äger ju inte hojen, det gör ju banken.
Sen är det massa dravel och skit från dig med jämna mellanrum, vi vet vad du har för hoj, men ingen bryr sig, sorry!
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Har rätt så mycket lån på hojen och enbart trafikförsäkring.

Att ha en banhoj är nog de enda riktiga valet, samtidigt kan man pröva på lite bandagar med Duccen fast i bra mycket lugnare tempo, och köra "all out" med banhojen.

Hur är det med risken att bli påkörd på bana av andra? Det kommer ju allt slags folk där, så hur säker är man bland andra hojar?

Och det finns ju inget mer jag vill göra med Duccen, känner själv att den är underbar på landsväg, på bana hade det varit ännu bättre. Dock är det fel tillfälle nu, vill gärna ha en avbetalad hoj eller ah, åtminstone att jag haft den ett tag och betalat av en stor mängd pengar :)


Har också lån på hela hojen (men iofs helförsäkring ) men tycker att om man bara tänker på att däcken ska vara varma ( klotade själv pga att jag glömde det ett pass :huvet )så är det inga problem .
Har kört både med ducceklubben och andra och det är helt lugnt . Kör i din egen takt och ha det skoj . Bäst tycker jag det är i mellan-gruppen där folk vet hur de ska köra men inte larmar på alltför mycket . .
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...just kurser med SMC är ju en bra idé ändå, aldrig fel att göra någorlunda rätt från början, och ta med sig det vidare i åkandet, risken för onödiga klotningar lär minska drastiskt efter ett par sporthojskurser.

Märk väl...se det som en kurs, inte en chans att bomba helvete försäkrat...för då lär man sig inget ändå, och riskerar att ställa till det (en hoj på verkstaden dödar lätt en hojsommar...).
Och till sist - klart som fan sporthojar skall köras på bana, det är ju där de fungerar bäst (garvar varje gång man ser "aldrig bankörd" i annonser :hihi ).

Do it.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top