Köra helt utan retur i framgaffeln!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utan att ta fram svarta tavlan och hålla en mindre föreläsning i fordonsdynamik:

# Tveksam kontaktkänsla och feedback från framhjulet då dessa kräver ett visst mått av kompressions- såväl som returdämpning.
# Din motorcykels chassierörelser kommer att kännas helt okontrollerade då du åker över en ojämn yta, då du släpper bromsen eller då du gasar.
# Då du släpper bromsen på väg in i sväng kommer framänden av motorcykeln att fjädra upp för fort. Du får inte tillräckligt med vikt på framhjulet och bommar apex med flera meter. Den plötsliga avlastningen av framhjulet kan mycket väl leda till total greppförlust vilket brukar sluta på ett ställe med samma namn som ditt nickname.
# Då du gasar ut ur sväng kommer framgaffeln återigen att dras isär för fort och din redan breda linje blir ännu bredare.
# Om den bana du åker på har knölar av trottoarkant-storlek så kan du mycket väl få bättre grepp precis efter dessa då framhjulet hinner tillbaka till marken lite fortare.

Alltså inte att rekommendera om du inte ska åka cross, enduro eller finska rallyt.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Skit svar från nästan hela bunten. Frågan är seriöst ställd och har man inget vettigt svar är det bättre att inte skriva alls.


jag tycker psxcare´s bild ovan ger ett mycket bra svar på din fråga.
framhjulet kommer bli väldigt studsigt och du kommer ha dålig "kontakt" och känsla fram och motorcykel blir oberäknerlig.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Thx altalo.

Jag hade många av dom problemen ifjol.
Vid rivning av gaffel hade cartridget delat sig i tuben.

Det förklarar att det gick 1.13 vid midsommar och 1.15 i juli och sedan 1.12 när jag körde runt problemet i aug.

Ska bli spännande att prova igen i april och se vad det ger att ha fungerande retur igen!!

Banan jag pratar om är gelleråsen och den är allt annat än slät
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Sämre grepp, finns där pga en anledning inget man "plockar" bort???
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vid rivning av gaffel hade cartridget delat sig i tuben.

Det är viktigt att hålla rätt på vilka delar som skall dras med högt moment och Loctite och vilka delar som skall dras med lite lägre moment och infettade ytor. Annars kan cartridgen dela sig "på fel ställe" i de mest oberäkneliga situationerna, till exempel då man byter fjäder eller justerar oljenivå.

Andra "vanliga" fel då man saknar returdämpning är att man helt enkelt glömt kolvringen, o-ringen som sitter bakom kolvringen på vissa kolvar samt - på vissa typer av cartridge - feljusterad kolvstångsmutter (där top capen dras fast) vilket ibland gör att returklicken står mer öppna än man tror.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
På begäran så har alla icke-seriösa inlägg raderats.
Fortsättningsvis så håller vi diskussionen till ämnet, tack.
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Thx altalo.

Jag hade många av dom problemen ifjol.
Vid rivning av gaffel hade cartridget delat sig i tuben.

Det förklarar att det gick 1.13 vid midsommar och 1.15 i juli och sedan 1.12 när jag körde runt problemet i aug.

Ska bli spännande att prova igen i april och se vad det ger att ha fungerande retur igen!!

Banan jag pratar om är gelleråsen och den är allt annat än slät

Ett enkelt sätt att verifiera att gaffeln fungerar som det är tänkt då du plockat isär gaffeln/cartridgen för fjäderbyte eller annan anledning. Prova att gunga hojen vid ändlägena på komp och retur. Du bör se/känna en skillnad i hur gaffeln komprimerar samt återgår till normalläget.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Min personliga uppfattning är att hojen inte håller spåret utan vill driva ut när jag släpper bromsen och fjädringen slår ut för fort.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top