Köra hoj utan hojkort, vad säger ni? (speciellt öviksborn)

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Boka teorin på direkten på www.vv.se

Om någon annan skulle köra omkring utan körkort skulle jag inte bry mig, inte min sak och absolut inget jag skulle kommentera!

Har du tur kanske du kan hitta en frivillig övningskörare i "Örnsköldsvik - samåkning"

Edit:
Vet jag vem du är?


Robin_heij skrev:
2234664 Håller med leta upp en körskola som inte har sommarstängt
Annars så ge fan i att köra

Det är dåligt med tider här vilket fall som hellst, fick vänta drygt 2månader på uppkörning för A1 sommaren 2004
 
Last edited:

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Hmm, är det inte hårdare straff än varning om man blir haffad av landsfriskalen när man kör mc och inte har A (mc) kort utan enbart B (bil)? Läste på länken till trafikjursiten tidigare i tråden där hade han radat upp böter. Trodde man blev av med B kortet och fick fina böter men tydligen inte..

Och för att svara trådskaparen så kommer jag ifrån övik och har själv kört mc utan kort en sommar. Du behöver ju inte leta dig inte till stan utan ta någon mindre väg, typ mot sollefteå över sidensjö eller nått sånt. Och när du sedan ska ta kortet och gå på körskola så snacka med morris på nolskogs trafikskola. Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Ska inte moraltanta för jag lärde mig också köra ensam :pangihuve men händer det någonting så lär du åka på`t för att du inte har körkort = du hade inte där att göra,även om gubbfan körde på fel sida vägen i kurvan,en unge som sprang ut framför dig och som inte mår bra eller lever längre eller vad som nu hänt.
Kan inte tänka mig att försäkringen gäller om du inte har körkort,hade trafik på min men hade det hänt nå´t hade jag förmodligen blivit återbetalnings skyldig till försäkringsbolaget för vad dom ersatte motparten med.

Ska inte måla fan på väggen,det gick bra för mig o min Buse men det är stora risker att göra det(fick vända och dra från en poliskontroll b.l.a.) så räkna med det värsta o tänk efter! :gnissla .

Du behöver ju inte köra land o rike runt utan har du nån lågt traffikerad 70 raka med bra sikt och streckad mittlinje så kan man öva på att sick sacka,vända,bromsa,krypköra m.m.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
En sak att tänka på är att om polisen haffar dig när du är ute och själv-tränar så har du kört olovligt öch troligast ryker då lämplighetsintyget, dvs förutsättning för både körkort och laglig övningskörning. Din premiär in i körkortskollektivet kan då tänkas bli uppskjuten ett år eller så.
Och det kanske du inte tycker det var värt när du råkat ut för det.
Där jag växte upp i en liten by i Norrland så körde vi runt redan från 11-års-åldern med gamla 98-kubikare och annat som äldre generationer glömt bort i vedbodarna. Det var ju lite andra förutsättningar för själv-träning då.
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
gunnar_gt750 skrev:
2234687 En sak att tänka på är att om polisen haffar dig när du är ute och själv-tränar så har du kört olovligt öch troligast ryker då lämplighetsintyget, dvs förutsättning för både körkort och laglig övningskörning. Din premiär in i körkortskollektivet kan då tänkas bli uppskjuten ett år eller så.
Och det kanske du inte tycker det var värt när du råkat ut för det.
Där jag växte upp i en liten by i Norrland så körde vi runt redan från 11-års-åldern med gamla 98-kubikare och annat som äldre generationer glömt bort i vedbodarna. Det var ju lite andra förutsättningar för själv-träning då.

Åker man på de när man får en varning? Varning är inte det bara ett "ajabaja nästa gång blir det inte kul". Vet min kompis åkte fast för fortkörning några veckor efter han tagit bilkortet, han fick varning sedan var de bara ta det lugnt tills den gick ut.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Motin skrev:
2234514 Självklart är det FEL och DUMT. Finns ju en orsak till varför man inte har behörigheten från födseln.... Man kan tycka att man kan köra hur bra som helst men man måste ÄNDÅ bevisa det och få det dokumenterat.

Själv tycker jag inte ens att frågan ska behöva tas upp.


Du är så svensk
 

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag tycker att om du känner för det så ska du ut och åka!!!
Blir du stoppad så får du böter!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
alla har ju sin syn på saken

jag anser inte att det är värt risken att övningsköra själv , eftersom det blir 2 års indragning på lämpet om du blir stoppad.

om du ändå skulle få för dig att göra det , se till o ha full skinnkondom på , och uppför dig vettigt i trafiken. borde minska riskerna något att bli stoppad.

dock , det där med att du inte ens har bilkort bådar inte alls gott.

om respekten , eller brist på den då folk kommer på dig.
det blir ju att se till så ingen som känner dig privat ser att du kör , då finns risken att de ringer farbror blå.
annars , som sagt tidigare , ingen frågar efter det , och det är inget som behöver/bör diskuteras.
 

Aspackad

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Motin skrev:
2234514 Självklart är det FEL och DUMT. Finns ju en orsak till varför man inte har behörigheten från födseln.... Man kan tycka att man kan köra hur bra som helst men man måste ÄNDÅ bevisa det och få det dokumenterat.

Själv tycker jag inte ens att frågan ska behöva tas upp.

Det måste vara därför som lagen ändrades så att de som fick A-behörighet (somliga även C-behörighet) på köpet i samband med B-behörighet, fick sina behörigheter återkallade... Eller... Nej, vänta... Hur var det med det där egentligen??

Det är väl ändå hojen och inte körkortet man kör med?
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
En kompis med MC-kort körde min hoj till en stor öppen asfaltsplan. Där körde jag runt själv. Han var dock inte min handledare, vilket väl gör det till olovlig körning också. Men det finns ändå fel och ännu mer fel. Om du skulle bege dig ut i trafiken, ibland barn och annat folk, så är det jävligt illa.

Ö-vik är en jävla skitstad. Åk en timme upp till Umeå och gå på skola där istället. Det finns alltid en lösning - om viljan finns dvs.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
I ditt fall som inte ens har B-kort så tycker jag absolut att du inte ska köra, du har ingen trafikvana och kan inte trafikreglerna, risken att du kommer krocka är ganska stor.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
kattcalle skrev:
2234749 En kompis med MC-kort körde min hoj till en stor öppen asfaltsplan. Där körde jag runt själv. Han var dock inte min handledare, vilket väl gör det till olovlig körning också. Men det finns ändå fel och ännu mer fel. Om du skulle bege dig ut i trafiken, ibland barn och annat folk, så är det jävligt illa.
Så gör jag med en polare också, jag skjutsar honom till en inhägnad körgård där han får puttra omkring och träna krypkörning och bromsteknik. Funkar alldeles ypperligt, trots att jag inte är godkänd handledare åt honom. Men vi skulle aldrig ge oss ut i trafiken och övningsköra! Jag hoppas eleven är nöjd bara :)
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Låt bli att tala om för folk att du kör utan kort.

Frågar dom så har du helt enkelt tagit kortet :tummenupp

Sen är det givetvis fel att köra utan men håll dig till skyltarna om du kör utan kortet säger jag.

Övning ger färdighet, det är nog många som gjort som du men vågar garanterat inte tala om det här. Samma diskussion ungefär som att dra upp en skenförsäkring här.

Vill du så gör du, men låt bli att nämna det här...
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
Det är, som du själv verkar fullt medveten om, ingen optimal lösning, men så länge du sköter det snyggt skulle inte jag döma dig alltför hårt. Jag är säker på att Ö-vik liksom Kalix kan erbjuda mil av väg där det är rätt små chanser att ens hitta någon som man kan köra på, hur dålig motorcyklist man än är. Börja där, ta det lugnt, följ kursplanen som du redan har skaffat. Läs igenom kursmaterialet noggrant, fokusera på de skillnader som finns jämfört med bilkörning så att du aktivt tränar på dessa när du är ute och kör, det är vad trafikskolläraren normalt skulle göra åt dig men nu blir du din egen lärare. Utnyttja det faktum att du tränar utan tickande trafikskoletaxameter till att verkligen skaffa dig mängdträning vad gäller hantering av cykeln innan du börjar köra i mer trafikerade områden. Och givetvis, så länge du saknar kort ser du till att väcka ett minimum av uppmärksamhet i trafiken, rätt hastighet, originalsystem, blinkers, regplåt och skattemärke på så är risken minimal för polisuppvaktning (självklart en jättebra idé att fortsätta på det viset även efter att kortet är taget).

Vad gäller träffarna och andra motorcyklisters respekt: Nu är jag visserligen en rätt osocial mc-åkare som oftast kör själv och helst undviker organiserad motorcyklism, men när jag ändå hamnat i sådana sammanhang har det aldrig hänt att någon bett mig visa mitt körkort. Och skulle någon fråga, t.ex. "Och när tog du kortet då?" skulle jag rekommendera ett koncept som har underlättat mitt liv enormt: Den vita lögnen! :tungan

Lycka till med kortet nu, oavsett vilken väg du till slut väljer för att få det. :tummenupp
 

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
k-len skrev:
2234459För såvitt jag vet så gäller väll försäkringen ändå..
Trafikförsäkringen gäller, ingen annan.
k-len skrev:
2234459Så jag tänkte höra vad motorcykel åkare säger om man skulle övningsköra utan någon handledare (olovlig körning helt enkelt) men naturligtvis med försäkring.
Vad motorcykelåkare säger.. då du anses ha en större risk att råka ut för en olycka bidrar du till att göra försäkringen dyrare för oss alla.. det är nog inte uppskattat..

F.ö. det är högre straff att åka MC utan A-körkort ifall du redan har B-körkort. För när du engång har tagit ett körkort, så blir det olagligare att göra fel, för du räknas som kunnig i saken.

Blir du stoppad åker du dit för olovlig körning 30 dagsböter. (Förutsatt att du inte har något kort varken A/B/BC etc.)

Om du har B-kort bör det bli det grov olovlig körning, dagsböter x50? + indraget kort.

Ang indraget lämplighetsintyg vet jag inte, däremot kan du ifall du blir stoppad av polis undvika att skriva på papper kräva att få din sak pövad i rätten, vilket ger dig en dispans på ca 6 månader innan rättegång. se gammalt inlägg nedan..
B körkortet dras inte in för olovlig körning, du får köra upp om du ej godkänner förseelsen dock är detta inget jag rekomenderar!!!
Jag åkte dit för olovlig körning 3 dagar innan MC uppkörningen, godkände inte och låtsades som ingeting när jag kom till provet. Fick körkortet utan problem!!! 6 månader senare blev jag kallad till tingsrätten för detta och domen blev 30 dagsböter (hur mycket pengamessigt beror på lönen, 200 000 i lön ger böter på ca 5000kr). Allt detta var dock för 12 år sen så att deras rutiner kan vara ändrade...
 

k-len

Skoterbög
Gick med
16 Mar 2004
Ort
ö-vik
Hoj
Rmx 250, Chopper, Suzuki 700 -03
hmm... det jag blev mest klokast på nu var ju någon som sa att försäkringen kommer bli dyrare för andra om jag kör åt h-vete. så, ja väntar nog 2 månader till och kör lite med morfar uppe i stugean i tre-sjö istället.

för jag antar att jag bara blir moppe-fucko stämplad om jag ens försöker förklara hur grym jag är på att köra och hur länge jag har kört cross osv. osv. :7peta

jaja, men någon sa något om intensivkurser? på lundbergs hade dom ej det, då det var "så liten urstäckning" eller vad dom sa. Men någon nämnde umeå? kanske kan vara värt att kollla upp, någon som vet av något ställte man kan kolla med?

Hoppas jag inte väckte för många aggresationer ikväll bara :näsblod

jaja, det blir till att bita ihop och låta sommaren gå till att bygga om den till fighter då :fyllisar

Gokväll!
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
k-len skrev:
2235023 hmm... det jag blev mest klokast på nu var ju någon som sa att försäkringen kommer bli dyrare för andra om jag kör åt h-vete. så, ja väntar nog 2 månader till och kör lite med morfar uppe i stugean i tre-sjö istället.

för jag antar att jag bara blir moppe-fucko stämplad om jag ens försöker förklara hur grym jag är på att köra och hur länge jag har kört cross osv. osv. :7peta

jaja, men någon sa något om intensivkurser? på lundbergs hade dom ej det, då det var "så liten urstäckning" eller vad dom sa. Men någon nämnde umeå? kanske kan vara värt att kollla upp, någon som vet av något ställte man kan kolla med?

Hoppas jag inte väckte för många aggresationer ikväll bara :näsblod

jaja, det blir till att bita ihop och låta sommaren gå till att bygga om den till fighter då :fyllisar

Gokväll!

Lycka till med kortet :tummenupp

Tycker du gör rätt som tänker köra där det finns mindre risk för att åka fast.

Men varför kan inte morfar eller någon annan vara handledare så kan du åka hur mycket som helst var du vill???
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
k-len skrev:
2235023 hmm... det jag blev mest klokast på nu var ju någon som sa att försäkringen kommer bli dyrare för andra om jag kör åt h-vete. så, ja väntar nog 2 månader till och kör lite med morfar uppe i stugean i tre-sjö istället.

Tycker jag du gör rätt i. Kör runt lite där. Ställ upp lite koner på nån plan där du kan öva, sen är du bra förberedd när du börjar ta lektioner.
 

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Ort
-
Hoj
800, blåsvart
Om du kör utan behörighet saknar du helt den mognad och beredskap som krävs för det fordon du framför. Och diskvalificerar därmed dig själv.

End of story.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
svårt

Det är nog olika hur van man är trafik i övigt. Med din ålder är det inte att rekomendera. Många pratar straff hit och dit men mest av allt så tror jag inte din morsa/farsa vill uppleva din snara begravning.

En ädre van förare med B kort är väl rätt så okej. En del av dom har ju ändå A-kort utan uppkörning. Men knappast för en 18-åring.
Naturligtvis är straffet lindrigare om man redan har B-kort och trafikvana. Både objektiva och subjektiva delen i brottet är ju redan uppfyllda.
(SISU har helt fel...)

Men jag tror flertalet motorcyklister inte gräver i andras körkortssituation
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top