Köra iväg med låset kvar i bromsskivan...

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07
been there done that... som tur va så va jag tvunge att backa ut hojjen för att ta mig iväg, börjat backa men så tar en "sten" i (åtminstone va jag trode) klämmer i frambromsen tar i släpper upp o drar bakåt krack... och där rök en bit av min framskärm... glad att de inte vart värre, efter de e de senilsnör på helatiden.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ett bra knep att inte glömma bort det är att slå sig ordentligt en gång. Då glömmer man inte det i första taget... själv glömde jag låset i skivan för två år sedan, det resulterade i en krokig bromsskiva (bara att byta) och benbitar av i axeln (inte bara att byta) så det blev akutbesök, massor med roliga sprutor som gör att man stöter på alla ---> :nurse och en axel som hoppar ur led ordentligt varannan månad. Det gör ont att dra tillbaka den, men vafan ska man göra. Ortoped ska jag till snart och operation blir det nog. Dessutom har jag fått sluta med allt var motocross och kampsporter heter, eftersom axeln klonkar rundor lite för mycket då. Så nu glömmer jag inte låset iallafall! :)

vilden75

fan vaaa nice
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
yamaha 750 fz
Köp ett sånt där senilsnöre... Ser ut som en gul telefonsladd som du sätter i låset och andra änden i ena handtaget, då lär du inte glömma låset. :tummenupp

ok haha
va det den va till för..
köpte ett nytt skivlås i veckan och fick me "telefonsladden" och undra va fan jag skulle ha den till :gnissla

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
... och en axel som hoppar ur led ordentligt varannan månad. Det gör ont att dra tillbaka den, men vafan ska man göra.

DET där är att lära sig den hårda vägen. Med ränta. :fakta

Men hur kan man missa det? Det är ju två nycklar i fickan...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
DET där är att lära sig den hårda vägen. Med ränta. :fakta

Men hur kan man missa det? Det är ju två nycklar i fickan...

Jo, jag har ju två nycklar också, men jag hade kört till jobbet och skulle bara slänga in lite papper på kontoret. Max 5 minuter, så jag var säker på att jag inte låst hojen utanför. Men det hade jag tydligen gjort! Börjar bli gammal, är 29 nu...

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
Sätt en bit krympslang eller dylikt på nyckeln till tändningslåset som du sedan flyttar till nyckeln för låset när du låst upp skivbromslåset. När du sedan sätter fast låset igen flyttar du krympslangen till tändningslåsnyckeln. Då slipper du sådana misstag som kan bli dyrbara. En ny bromsskiva är inte så billig...

Faan.. detta va ingen dum idé.. Själv har jag lyckats pajja två framskärmar med låset.. men som tur är ingen skiva. Än..... :tungan

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
jag funderar oxå på hur man glömmer låset, men de är väl bara för att man inte gjort de själv nån gång... Jag backar alltid in hojjen i garaget, styrlås och skivbromslås. Bromslåset är ju ill-grönt o går inte att missa när man öppnar garaget. Dessutom är bara 2st nycklar i knippan, en till tändning och en BLÅ till låset. Jag tror att bara man lär sig rutinen så kommer de gå som en dans till slut. Jag åker aldrig iväg utan att ta på mig bältet i bilen heller.

Risken med massa snören o grejer är att man tröttnar på att krångla med det och slutar och då har man brutit rutinen och då smäller de nog..

Kanske inte ska vara för katig dock, för en vacker dag sitter man själv på röven o undrar va som hände :)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Själv kör jag med larmat skivbromslås så reser jag hojen så tjuter det ganska rejält. Lite svårt att glömma det då :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kör med slangstump på den ena nyckeln, flyttar den till skivbromsnyckeln när jag har plockat loss det, sätter det på tändningsnyckeln när jag har låst skivan.

Det är mer än en gång jag har satt mig på och upptäckt att nyckeln inte går i tändningslåset...
Jag blir lika glad varje gång :D

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Larmlås.
Eller,parkera så du måste rulla bakåt för att komma iväg.

Henrik

krypkör

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
zx9r -96 stolen
Det snyggaste borde ju vara att göra det på en hojparkering i stan så att man kanske kan ta med sig en 5-10 hojar i fallet! Då skulle man i alla fall få betala för sitt misstag :)

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag kör med Abus skivbromslås som har ett gyrostyrt larm. Vilket innebär att om man vrider styret, rätar upp cykeln eller så, så går larmet. själva iden är väl att vara avskräckande men det funkar bra som påminnelse! =)

Är de godkända av försäkringsbolagen?

Vet att det fanns ett skivbromslås för några år sen med inbyggt larm (boose :va ) men som inte var godkännt av försäkringsbolagen...

Men nu finns det alltså ett Abus med larm...borde ju vara godkännt!?
Någon som VET?

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc

Vet att det fanns ett skivbromslås för några år sen med inbyggt larm (boose :va ) men som inte var godkännt av försäkringsbolagen...

Någon som VET?

Ja det är godkänt, vill minnas att det fick bäst i test när bike testade skivbromslås.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Någon som VET?

Abuslarmen är godkända(detekto 8000 har jag för mig?)och tjuter tillräckligt en mörk natt och tillräcklig för att få fjortisarna att låta hojen vara ifred när man står på stan.

Låter tillräckligt för att man ska vakna när hjälm är på och proppar
i öronen så man lämnar inte stället utan att ta av låset(om man inte är döv).

Har ett själv på den senaste och det har funkat(till skillnad mot den förra,ny framskärm någon?)

Henrik

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Varje gång du kör iväg med låset i skivan så ska du slå yxan i armen.
På så sätt så har du garanterat en påminnelse för varje tillfälle som du sent glömmer :näsblod

Smagatusk

Guest
Köp ett sånt där senilsnöre... Ser ut som en gul telefonsladd som du sätter i låset och andra änden i ena handtaget, då lär du inte glömma låset. :tummenupp

Det var ingen dum idé. Skulle jag också behöva. Har en tendens till att glömma tändningsnyckeln i låset till sadeln varje gång man varit där och joxat.
När Iron Maiden spelade på Ullevi låste jag fast hjälmen med hakremmen under sadeln och glömde nyckeln. Den satt kvar under hela kvällen, som tur är...:näsblod

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Ställ hojen mot något så du måste backa ut den som någon sa tidigare. Har du inget framför hojen sätter du låset nära bromsoket. Då blir inte farten så hög om det skiter sig och det är större chans att skivan klarar sig.

En bromskiva och en framskärm har mitt skivbromslås förstört :gråta :dummer :huvet

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Och så vart jag fåntratt nr 14319&(/&/)¤=# i ordningen då.. Satte av någon outgrundlig anledning ett annat lås i framskivan idag och glömde att jag hade det där.
Vänster framskiva ser ut som den gått igenom en stålkross av något slag :-(

Men jag har riktigt svårt att finna utbytesskiva till min cykel. GSX 1100F 1992. Jag finner inga någonstans på nätet :-(

Original är väl lika dyra som hojen misstänker jag.. Någon som har något tips? Den är ju inte så vanlig har jag märkt..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024